Projekt: Att rädda en "Cheva Van" undan rostdöden eller i detta fall en förklädd GMC Vandura.

Köpte denna Vanen av en kompis som i sin tur hade köpt den ifrån min farbrors dödsbo. Som tur var fick kunde jag köpa tillbaks den av honom och på så vis försöka rädda den undan rost/reservdelsdöden. Meningen är att skapa en schysst festivalvan som räddar mig undan tälthelvetet på vissa förekommande hårdrocksfestivaler runt om i vårt avlånga land! Tanken är att den ska bli något av en B-Team Van, alltså en Van som inte riktigt når hela vägen upp till toppen men nära nog, eller kanske ändå inte? Eller som Wicca här på forumet uttryckte det: "You can´t afford the A-team? No worries, the B-team is here to try and help you, as best as they can..."
  • 126 Följare
  • 123 257 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 juni 2018
OpelP1
31 juli 2012 · 1 412 Inlägg

Kul att sen en VAN som fixas till, jag är uppväxt med cheva och dodge 88-89.
Trevliga bilar är det, lycka till med rostlagandet.
Tråkigt att tidigare ägare fusklagat sådär bara, men så är det med en del äldre bilar tyvärr och dom här har ju precis lämnat "billig gammal skrothög" stadiet och blivit lite poppis och kul igen. smile

Hoppas du klarar dig lindrigare än mig med suburban -69:an jag har rostlagat där det mesta rostat inifrån pga fuktsugande skumlister i plåtskarvar. tongue
5kvm plåt hittils är bytt. smile

Big_JN
31 juli 2012 · 2 126 Inlägg

OpelP1 skrev:
Kul att sen en VAN som fixas till, jag är uppväxt med cheva och dodge 88-89.
Trevliga bilar är det, lycka till med rostlagandet.
Tråkigt att tidigare ägare fusklagat sådär bara, men så är det med en del äldre bilar tyvärr och dom här har ju precis lämnat "billig gammal skrothög" stadiet och blivit lite poppis och kul igen. smile

Hoppas du klarar dig lindrigare än mig med suburban -69:an jag har rostlagat där det mesta rostat inifrån pga fuktsugande skumlister i plåtskarvar. tongue
5kvm plåt hittils är bytt. smile

5kvm är inte dåligt smile men jag kommer nog inte ligga långt efter, stora bilar detta ju big_smile

Trodde faktiskt att min skulle vara värre än vad den är. Förutom tröskellådorna så är dom enda rosthålen där man gjort genomföringar i golvet utan att rostskydda efteråt men ramen ser riktigt hyfsad ut som tur är.
Ska riva bort innerväggarna innan jag sätter igång med svetsandet så jag vet att allt är OK så jag inte får obehagliga överraskningar senare. roll

Big_JN
3 augusti 2012 · 2 126 Inlägg

Var ett tag sen jag gjorde nåt med Chevan pga renoveringen av bakvagnen på min VW Caddy men är ute på nätet och kollar efter delar och andra bra att ha grejor.
I allt letande så kom jag fram till temat jag kommer att köra med.

Tänk på en gammal kult serie ifrån 80-talet med en viss GMC van som huvudsakliga transportmedlet med en mohikan pryd bling-bling klädd herre av det lite mörkare slaget som förare. Kommit på TV-serien än? wink Föreställ er nu om serien haft en annorlunda mindre påkostad efterföljare ifrån nåt udda öststatsland. Alltså en B-Team istället tongue

Kommer alltså köra på stuket som A-Team Vanen men inte svart/röd utan troligen behålla den vit men med liknande styling, alltså 80-talsinspererad med skön känsla big_smile
Kommer Dock köra min egen version så det blir definitivt ingen kopia för det har gjorts många gånger.

Vad tycker ni om idén  om en B-Team Van? Jag gillar den iallafall big_smile

Wicca
3 augusti 2012 · 886 Inlägg

Grymt bra ide!

"You can´t afford the A-team? No worries, the B-team is here to try and help you, as best as the can..."

big_smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Big_JN
3 augusti 2012 · 2 126 Inlägg

Wicca skrev:
Grymt bra ide!

"You can´t afford the A-team? No worries, the B-team is here to try and help you, as best as the can..."

big_smile

lollollol

skutte Bilrekonditionerare
3 augusti 2012 · 453 Inlägg

Hoppas du inte tappar suget nu, ser fram emot astt se resultat smile

MVH Rikard
Big_JN
3 augusti 2012 · 2 126 Inlägg

skutte skrev:
Hoppas du inte tappar suget nu, ser fram emot astt se resultat smile

Definitivt inte men går åt en del tid och mycket pengar på Caddyn just nu då den måste bli klar innan hösten och då får tyvärr Chevan hamna lite vid sidan av  sad Dock så kommer jag göra lite med den då jag tröttnar på att svära och sparka på Caddyn tongue
Blir väl att köpa på sig grejor över vintern så man kan sätta full fart innan nästa sommar, så jag kan få ut den i trafik lagom till festivalerna kommer igång!
Dock så kommer plåt att inhandlas i slutet av denna månaden då jag måste ha svetsat upp golvet på Chevan innan vintern om jag inte kan få den under tak innan dess. Är skit att man inte har garage!

skutte Bilrekonditionerare
4 augusti 2012 · 453 Inlägg

Så länge viljan finns kvar är det lugnt wink

MVH Rikard
Big_JN
5 augusti 2012 · 2 126 Inlägg

Har ägnat en del av morgonen att tyda VIN numret på Chevan för att få fram lite fakta om den smile

VIN nr: 1GBEG25K3J7163262

Har fått fram följande:

1    Tillverkningsland            USA
G    Tillverkare                GM
B    Modell/märke        Chevrolet Inkomplett
E    Bromssystem        Hydrauliskt, GVWR Range: 6001/7000 (in pounds)
G    Chassityp/Linje        Van
2    Serie                    3/4 ton
5    Bodytype                Van
K    Motortyp                V8 5,7L
3    Kontrollnummer   
J    Tillverkningsår        1988
7    Fabrik            Lordstown Ohio

Dom sista 6 siffrorna är produktions sekvens nummer.

Alltså levererad som inkomplett till Starcraft som i sin tur färdigställt/costumiserat den innan försäljning och den är registrerad i Sverige 1988-08-02 så garanterat en svensksåld Van cool

Senast redigerat av Big_JN (5 augusti 2012)

JohnWayne
7 augusti 2012 · 5 071 Inlägg

Big_JN skrev:
Var ett tag sen jag gjorde nåt med Chevan pga renoveringen av bakvagnen på min VW Caddy men är ute på nätet och kollar efter delar och andra bra att ha grejor.
I allt letande så kom jag fram till temat jag kommer att köra med.

Tänk på en gammal kult serie ifrån 80-talet med en viss GMC van som huvudsakliga transportmedlet med en mohikan pryd bling-bling klädd herre av det lite mörkare slaget som förare. Kommit på TV-serien än? wink Föreställ er nu om serien haft en annorlunda mindre påkostad efterföljare ifrån nåt udda öststatsland. Alltså en B-Team istället tongue

Kommer alltså köra på stuket som A-Team Vanen men inte svart/röd utan troligen behålla den vit men med liknande styling, alltså 80-talsinspererad med skön känsla big_smile
Kommer Dock köra min egen version så det blir definitivt ingen kopia för det har gjorts många gånger.

Vad tycker ni om idén  om en B-Team Van? Jag gillar den iallafall big_smile

Det kommer säkert att bli kanon. När man har bilden på hur den färdiga bilen ska se ut, ja då kan man börja jobba på allvar smile

Big_JN
7 augusti 2012 · 2 126 Inlägg

JohnWayne skrev:

Big_JN skrev:
Var ett tag sen jag gjorde nåt med Chevan pga renoveringen av bakvagnen på min VW Caddy men är ute på nätet och kollar efter delar och andra bra att ha grejor.
I allt letande så kom jag fram till temat jag kommer att köra med.

Tänk på en gammal kult serie ifrån 80-talet med en viss GMC van som huvudsakliga transportmedlet med en mohikan pryd bling-bling klädd herre av det lite mörkare slaget som förare. Kommit på TV-serien än? wink Föreställ er nu om serien haft en annorlunda mindre påkostad efterföljare ifrån nåt udda öststatsland. Alltså en B-Team istället tongue

Kommer alltså köra på stuket som A-Team Vanen men inte svart/röd utan troligen behålla den vit men med liknande styling, alltså 80-talsinspererad med skön känsla big_smile
Kommer Dock köra min egen version så det blir definitivt ingen kopia för det har gjorts många gånger.

Vad tycker ni om idén  om en B-Team Van? Jag gillar den iallafall big_smile

Det kommer säkert att bli kanon. När man har bilden på hur den färdiga bilen ska se ut, ja då kan man börja jobba på allvar smile

Tackar cool
Har fastnat lite om hur jag ska omdesigna bakänden runt draget och få det att flyta in med resten av den tänkta designen roll

Kompe Körglad
8 augusti 2012 · 68 Inlägg

Grymma kärror helt klart! Prem lagd big_smile

JohnWayne
8 augusti 2012 · 5 071 Inlägg

Big_JN skrev:

JohnWayne skrev:

Big_JN skrev:
Var ett tag sen jag gjorde nåt med Chevan pga renoveringen av bakvagnen på min VW Caddy men är ute på nätet och kollar efter delar och andra bra att ha grejor.
I allt letande så kom jag fram till temat jag kommer att köra med.

Tänk på en gammal kult serie ifrån 80-talet med en viss GMC van som huvudsakliga transportmedlet med en mohikan pryd bling-bling klädd herre av det lite mörkare slaget som förare. Kommit på TV-serien än? wink Föreställ er nu om serien haft en annorlunda mindre påkostad efterföljare ifrån nåt udda öststatsland. Alltså en B-Team istället tongue

Kommer alltså köra på stuket som A-Team Vanen men inte svart/röd utan troligen behålla den vit men med liknande styling, alltså 80-talsinspererad med skön känsla big_smile
Kommer Dock köra min egen version så det blir definitivt ingen kopia för det har gjorts många gånger.

Vad tycker ni om idén  om en B-Team Van? Jag gillar den iallafall big_smile

Det kommer säkert att bli kanon. När man har bilden på hur den färdiga bilen ska se ut, ja då kan man börja jobba på allvar smile

Tackar cool
Har fastnat lite om hur jag ska omdesigna bakänden runt draget och få det att flyta in med resten av den tänkta designen roll

Rolled rear pan, som dom säger i USA smile

Big_JN
8 augusti 2012 · 2 126 Inlägg

Kompe skrev:
Grymma kärror helt klart! Prem lagd big_smile

Kul att du vill hänga med cool

Big_JN
8 augusti 2012 · 2 126 Inlägg

JohnWayne skrev:

Big_JN skrev:

JohnWayne skrev:

Det kommer säkert att bli kanon. När man har bilden på hur den färdiga bilen ska se ut, ja då kan man börja jobba på allvar smile

Tackar cool
Har fastnat lite om hur jag ska omdesigna bakänden runt draget och få det att flyta in med resten av den tänkta designen roll

Rolled rear pan, som dom säger i USA smile

Det lutar åt det hållet, blir nog snyggast så också. cool
Får fundera om det är lönt att behålla draget då jag inte har E-kort. Hade ju klart varit snyggast utan draget hmm

Big_JN
15 augusti 2012 · 2 126 Inlägg

Fastän det står stilla med rostlagning m,m för tillfället betyder inte att det står stilla när det gäller införskaffandet av delar.

Underrede till framstolarna är införskaffade big_smile Är Swivelseat underrede som jag ska ha till framstolarna då dom för tillfället sitter på helsvetsat underrede vilket gör att jag inte kan öppna motorluckan invändigt utan jag måste skruva bort bultarna som sitter i golvet hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-fd4a116af241d549d86e6647f275da3a.jpg

Fick dom som tack för hjälpen med GMC Vanduran som jag felsöker elen på vid sidan av mina andra projekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-17a0e021a37d2e1d9ca576a63bbe744c.jpg

De nya underredena gör att jag kan lossa sätena enkelt och smidigt, lättare än dom som sitter bak dock så lämnas ju själva swiveln kvar meddans dom andra blir nästintill plana men eftersom dom ska sitta fram så spelar det ingen som helst roll.

Håller just nu på med nedslipning undertill av hela bakändan på Caddyn för tillfället, ett jävla skitgöra men det kommer bli bra som fan när allt är klart. Kommer bli som en ny bil undertill tongue

FBI_Jygge
3 september 2012 · 19 Inlägg

Bra att det finns fler som fixar till cheva vans:)
kommer defentivt att följa detta..kul att du gör något inom a team temat ungefär som min:)
men det är mkt slit för är stora ytor att fixa men allt blir värt mödan i slutändan;)

blir det turbin fälgar o vinge också eller??

börnabörnabörna
Big_JN
3 september 2012 · 2 126 Inlägg

FBI_Jygge skrev:
Bra att det finns fler som fixar till cheva vans:)
kommer defentivt att följa detta..kul att du gör något inom a team temat ungefär som min:)
men det är mkt slit för är stora ytor att fixa men allt blir värt mödan i slutändan;)

blir det turbin fälgar o vinge också eller??

Kul att du vill hänga med smile
Din Van var riktigt cool, ska ju köra ett B-Team tema så blir liknande men ändå med stora skillnader. Jag tänkte köra med vit lack men har inte bestämt mig och då blir det troligtvis svarta fälgar av nåt slag men det är inte heller bestämt än tongue
Kommer köra med spoiler och utan kofångare fram o bak och med modifierade kjolar,gangsterkeps m,m. Vinge blir det nog det med får se hu det blir efter hand!
Kommer även köra med så cleant stuk som möjligt och funderar även på shaved doors och infällda små vita blinkers och likadant med sidopositionsljusena bak och sedan blir det sk rolled rear pan.

Ska snart påbörja projektet igen så håller på att planera lite hur stuket blir i huvudet för tillfället och har en ganska bra idé hur jag ska få ihop det framöver big_smile

Fördelen med Vanen är ju just att det är stora plana ytor att byta plåt på men det är också den stora nackdelen då man inte kan ta några genvägar...

Big_JN
15 september 2012 · 2 126 Inlägg

Tog ett svårt beslut idag, kommer låta mitt Caddy projekt avstanna tills våren och detta betyder att detta projektet kommer att starta upp igen med ny kraft!
Blir till att arbeta med denna över hösten/vintern så att jag kan få in den i trafik lagom till våren/sommaren.
Dock så har jag fått punka på vänster framhjul så det första på tapeten är nya däck smile

Uppsvetsningen av golvet står sedan på tur och detta ska påbörjas snarast. Ska bara ha hem min gastub och lite plåt sedan kan det roliga börja big_smile
Ska även riva bort dom två framsätena så jag kan ta en ordentlig titt på motorn.

Hoppas att ni hänger på nu när det börjar hända saker i denna tråden igen big_smile

MVH

Andrew91
15 september 2012 · 128 Inlägg

klart man hänger på! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang