2305
Sök

Vad hände med stötdämparen?

66 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
Tjena

Går rakt på sak. Var ute och sladdade lite (snurrade kanske två,tre varv) med 540in. Jag kör iväg tillbaka emot vägen och det är inga problem men när jag ska svänga i en rondell börjar det låta som fan ifrån vänster bakdäck (det var det  däcket som spann). Det slog,skrapade och lät som fan. Kändes lite som att köra med ett fyrkantigt däck. Kör av vägen direkt och börjar kolla runtom bilen men ser inga fel, provar att köra någon meter medan polaren kollar på och då knakar det till och vänsterbak sidan bara sjunker ihop. Efter det kunde jag köra iväg utan några ljud men bilen känns fortfarande lite konstig.

Så är det någon som kan förklara eller gissa vad fan som hände? Nästan hundra på att det är stötdämparen eftersom att det pyser om den när man trycker ner bilen på den sidan men den funkar fortfarande. Nån som har någon ide om vad det var som hände?

Mvh

Forummoderator
26 455 Inlägg
16 juli 2012
Inget märkbart oljeläckage?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

66 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
Inte som jag såg. Ska plocka av hjulet senare idag och titta mer.

1 319 Inlägg
16 juli 2012
Fjäderbrott?`Bilen blir ju inte lägre av att dämparen pajjar..

_----------'

2 174 Inlägg
16 juli 2012
sleepyoh skrev:
Fjäderbrott?`Bilen blir ju inte lägre av att dämparen pajjar..

jo det blir den.

1 319 Inlägg
16 juli 2012
Nej? Fjädern som bär upp bilen och bestämmer vilken höjd det är. Dämparen ligger det ingen vikt på..

_----------'

Forummoderator
26 455 Inlägg
16 juli 2012
sleepyoh skrev:
Nej? Fjädern som bär upp bilen och bestämmer vilken höjd det är. Dämparen ligger det ingen vikt på..

Var himla lustigt då att min bil sjönk ner på ena sidan när stötdämparen förlorade sin olja..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

66 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
Stötdämparen pyser ju nu och det gjorde den inte förut så gissar på att det är stötdämparen men kan mycket väl vara fjädern som gick åt helvete också.

1 319 Inlägg
16 juli 2012
Mack skrev:
sleepyoh skrev:

Var himla lustigt då att min bil sjönk ner på ena sidan när stötdämparen förlorade sin olja..

Jo det är väldigt lustigt..

_----------'

1 319 Inlägg
16 juli 2012
BengtAchmed skrev:
Stötdämparen pyser ju nu och det gjorde den inte förut så gissar på att det är stötdämparen men kan mycket väl vara fjädern som gick åt helvete också.

En kombination av båda kanske? Fjädern gick av och dämparen pajade. Lägg dig under bilen och kolla. Inte så att du kanske har pajjat någon bussning/knäckt något stag? Vet inte hur det ser ut bak på 540 men det är ju bara att jämföra med högra sidan och se vad som gått snett.

_----------'

242 Inlägg
16 juli 2012
bilen blir lite lägre om dämparen går sönder.
Den håller ju ett mottryck mot fjädren, borde inte bli sån skillnad att det skrapar jättemycket, men fjädern kan ju ha gått av och då belastas stötdämparen väldigt mkt och den kanske gav med sig

Truckreparatör
221 Inlägg
17 juli 2012
Eller så har han stötdämpare med nivåreglering smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 juli 2012
Ja, bilen sjunker ner om dämparen är mycket dålig/läcker. En hel del dessutom.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
18 juli 2012
vissa 5-serien har luftdämpare bak. som dessutom brukar gå sönder

Sök