PingPing skrev:
Jävligt ballt att få se den in real life så att säga på nova lund! hade lite mycket pinnar i baken annars hade jag tat en promenix och sagt hej! riktigt glassig tampong

Kul att höra! Kom och säg hej nästa gång, men kika inte för nära på den bara, det är en bruks/busbil, inget showbygge

Så. Ett par veckor har gått, och jag har inte orkat uppdatera av diverse anledningar.
Men, orken är tillbaka! Men för att inte gå händelserna i förskott så börjar jag där jag slutade. Kompressorn var isär.
Varför? Service och inspektion av rotorerna. Det hela började med att bilen började gå dåligt, och som en del i felsökningen rev jag kompressorn. Detta var delen jag ville åt:
![http://i.imgur.com/35Fmuij.jpg]()
Är som en liten hardyskiva som sitter mellan ingående axel och dreven i kompressorn.
Med den bytt monterade jag ihop den och hällde i ny färsk (och svindyr..) olja.
![http://i.imgur.com/bzG68SN.jpg]()
För er som inte luktat på kompressorolja för eatons kan jag säga att den luktar fis. Inte som när man sitter hemma och luktar på sin egen fis, det räknas inte. Dom luktar ju gott. (och försök inte säga att ni inte tycker det, alla har släppt fisar som dom själva tycker luktar gott). Denna olja luktar som om den feta tanten i kön på mcdonalds fiser. riktigt satans nasty.
Så, med kompressorn ihopmonterad så kastades den tillbaka på bilen:
![http://i.imgur.com/Zc4u369.jpg]()
Sjukt servicevänligt, monteras på mindre än 10 minuter.
Startar upp bilen, och det lilla missljudet som var där innan är borta. Gött!
Nu kanske bilen går som den ska igen.
... nej. Efter första provturen gick den lika dåligt, precis som den inte fick ladd.
Ungefär här sket jag i allt och lät den stå i några dagar, innan jag åkte ner igen.
Nästa mål var vacumventilen. Den sitter där för att släppa luften förbi skruvarna när man kör lugnt, för att sen stänga direkt man ger den kaffet och skicka all luft genom skruvarna, och ge fantastiskt härligt ladd och vinande ljudeffekter.
Så, ner och skruva loss den gamla och dit med en ny, även fast jag tyckte den gamla betedde sig normalt. (nu med facit i hand hade jag bara kunnat köpa en laddtrycksmätare för att kolla detta, men tomt på kontot, och ville ändå serva kompressorn).
Ny vs. gammal:
![http://i.imgur.com/XfE5LPk.jpg]()
... och ut och provköra igen.
Fortfarande samma fel. Gick riktigt magert från början, för att sedan skjuta på. Precis som om den saknade ladd. Hade några andra teorier också, men visste inget säkert.
Men, nu till förklaringen. Jag delar såväl framgångar som motgångar, smarta drag och puckade drag. Denna gång bjuder jag på något puckat.
Efter att ha haft svårt att sova i en vad som känts som en evighet, utan att veta vafan det varit för fel på bilen åkte jag och Oskar ut för att felsöka.
Allt såg bra ut, förutom att den gick magert som sagt. Gossen fettar på med mer soppa, och bilen går som ett skott igen.
Vissa av er har säkert räknat ut detta redan, men ja.
Fick sagt till mig att ST1 körde E85 på vintern också, bara med en tillsats för kallstartsegenskaperna, något dom även skrivit på sin hemsida:
Redan under vintern 2011 kunde vi på många av våra stationer erbjuda en vinterkvalitet av E85 med oförändrat hög etanolhalt kombinerat med fullgoda kallstartegenskaper. Vi arbetar nu vidare med målsättningen att kunna utöka antalet stationer med den nya produkten.
Ja.. Det var så enkelt att jag fått E75 i tanken som jag mappat på, och när det kom E85 i så började den såklart gå snålt. Funderade lite på om det kunde vara så enkelt, men utan en dator inkopplad blir man lätt nojig när man inte vet säkert vad felet är.
Summa summarum, lyssna inte på vad alla säger, det kan sluta med dyra ras.
Bilen går som satan igen, och jag ser fram emot en säsong fylld med pangande! (tills kolvarna pangar genom blocket såklart).
Fridens liljor!