2378
Sök

Köpråd: Första bilen, vilken ska jag välja? 20-30KKR

21 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Tjena!

Körkortet börjar närma sig och jag försöker fundera ut vilken bil i 20- till 30-tusenkronorsklassen jag vill skaffa.
Bilen får gärna vara billigare än så.
Dessa har jag funderat på:

- Audi A4/A6 Quattro Kombi
- BMW E30/E34 Sedan
- Saab 9-3/9-5/9000/900 Turbo Sedan/Kombi
- Volvo 850 T5 Sedan

Vilken av dessa får jag i finast skick med min budget?

Vill gärna ha en pigg bil, just nu lutar det mest åt Volvon, men jag skulle helst vilja ha en E30.
Om jag inte är helt ute och cyklar är E30:n dock inte så jävla pigg?

Vad hade ni valt?
Vad bör jag tänka på när jag ska köpa min första bil?

EDHT

- 100 euros says I can lose them.
- You're on.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
31 augusti 2012
Provkör en miata. Bakhjulsdrift och ett välbalanserat chassi.

Men av dom du lista röstar jag för BMW då vintern kommer och bakhjulsdrift är skoj på halt underlag.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
31 augusti 2012
snabba råd, bilar är inte billiga att äga
skatt, försäkring osv!!
sedan ska du tänka på bränsle förbrukning, hur bra inkomst har du för att tanka?
( kolla noga efter bränsleförbrukning för det som brukar sägas stämmer inte då du kommer inte köra ecodriving hela tiden eller? )

om dem bilar du har vald:
volvo , alldeles för vanligt ( tråkigt ), men enkla att trimma, och billiga att reparera
audi quattro, 4 hjulsdrift, du kommer inte fatta hur bra grepp den har...
saab, nuförtiden är billiga som fan, men tråkigt i vinter..
bmw,, lyxigare än alla andra, dyra att reparera, drar lite bränsle..

( kika på nyare bmw, e39, osv, rätt billiga och pigga )
annars ha med dig någon som kan en del om bilar så att bilen du söker är i bra skick..

och leta på nätet om vanliga problem med just bilen du ska kika på...,

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Ubåtsingenjör
7 368 Inlägg
31 augusti 2012
kollat på impreza ? smile

Annars är bmw VÄLDIGT trevliga bilar !
Att bmw är dyra att reparera är skitsnack då de inte är mycket dyrare än någon annan bil, tycker inte de är törstigare eller snålare heller.. utan runt en liter tycker jag de flesta bilar drar

4 258 Inlägg
31 augusti 2012
E30n är ju så jävla snygg så jag hade satsat på den:) Bakhjulsdrift är ju något man bör ha tycker jag så därför går alla andra bilarna bort utom bmw. E30n är ju ganska lätt bil ändå så den behöver nog inte upplevas som slö iaf.  Dock så ska det vara ganska svårt att hitta fina exemplar av e30 och dom rostar ganska mkt har jag hört.

Men mest bil för pengarna får du utan tvekan om du köper saab. Du kan få en fin 9-5 aero för 30k. Och då är det väldigt mkt trevlig utrustning, bekväm bil och 250 hk. Men eftersom det är en "ny" bil så är dom inte så lätta att greja med själv om du tex vill byta huvudenhet och koppla in baslåda osv.

9-5 aero är mest bil för pengarna och kör ifrån en original E30 alla dagar i veckan men E30 är mer en drömbil och ett helt annat bilägande:)

Så frågan är väll egentligen hur viktigt det är för dig med rwd och hur mycket du vill skruva med bilen.

Ubåtsingenjör
7 368 Inlägg
31 augusti 2012
zemet skrev:
E30n är ju så jävla snygg så jag hade satsat på den:) Bakhjulsdrift är ju något man bör ha tycker jag så därför går alla andra bilarna bort utom bmw. E30n är ju ganska lätt bil ändå så den behöver nog inte upplevas som slö iaf.  Dock så ska det vara ganska svårt att hitta fina exemplar av e30 och dom rostar ganska mkt har jag hört.

Men mest bil för pengarna får du utan tvekan om du köper saab. Du kan få en fin 9-5 aero för 30k. Och då är det väldigt mkt trevlig utrustning, bekväm bil och 250 hk. Men eftersom det är en "ny" bil så är dom inte så lätta att greja med själv om du tex vill byta huvudenhet och koppla in baslåda osv.

9-5 aero är mest bil för pengarna och kör ifrån en original E30 alla dagar i veckan men E30 är mer en drömbil och ett helt annat bilägande:)

Så frågan är väll egentligen hur viktigt det är för dig med rwd och hur mycket du vill skruva med bilen.

kan väl också hålla med om att aero är ett bra köp, en polare köpte en aero kombi igår för 17 ooo, väldigt fin med ett par skönhets fläckar men inget man bryr sig om direkt

21 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
myran skrev:
Provkör en miata.

Kan jag få en sådan med min budget? Finns de utan cab eller med hardtop? smile
Vill gärna kunna köra bilen i vinter!

offfroad skrev:
snabba råd, bilar är inte billiga att äga

Är på jakt efter jobb just nu och jag bor hemma så pengar till bensin etc. kommer förmodligen inte vara ett problem! Tack för tipsen, lutar mer och mer åt BMW.

CHEEVA skrev:
kollat på impreza ?

Har ej kollat på Impreza, men det ska jag göra eftersom att du nämner den smile
Kan jag få en fin med min budget?

zemet skrev:
E30n är ju så jävla snygg så jag hade satsat på den:)

Håller med till 100% på den punkten! En fin E30 är som du säger mer utav drömbilen smile
Vet du om E30 är svårmekad? Svår att ev. trimma?

Oj, jag trodde 850:n var bakhjulsdriven, det är ju helt klart ett minus isåfall.
Många säger att RWD är roligast så det är väl i princip det jag satsar på, men någon får gärna motbevisa mig smile
(Om jag hittar en fin bil jag vill ha, som inte är RWD, så bryr jag mig nog inte!)

- You're on.

Ubåtsingenjör
7 368 Inlägg
31 augusti 2012
Ja du kan få en väldigt fin för de pengarna smile men du får nog ingen gt för de pengarna

impreza då

21 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:
Ja du kan få en väldigt fin för de pengarna smile men du får nog ingen gt för de pengarna

impreza då

Vet ingenting om Subaru, men hade den här kunnat vara någonting om den inte vore såld? smile
http://www.blocket.se/orebro/Subaru_Imp … 11&w=3

- You're on.

Ubåtsingenjör
7 368 Inlägg
31 augusti 2012
EDHT skrev:
CHEEVA skrev:

impreza då

Vet ingenting om Subaru, men hade den här kunnat vara någonting om den inte vore såld? smile
http://www.blocket.se/orebro/Subaru_Imp … 11&w=3

den va ovanligt billig så kan nästan misstänka att de var något fel på den... men man hade ju kunnat åka och kolla på den smile är en väldigt kul bil !

3 421 Inlägg
31 augusti 2012
"Är inte e30 slö". beror på vilken motor smile

21 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Low skrev:

Nu är jag inte så high på bilar ö.h.t., men säg originalmotorn? Eller det kanske är svårt att säga vilken som är original. smile

- You're on.

682 Inlägg
31 augusti 2012
Impreza är fantastiska bilar.. Kika på WRX och GT , så borde du hitta något fint i din prisklass!

Mvh

P.S du kommer inte bli missnöjd!

21 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
DanneSundin skrev:
Impreza är fantastiska bilar.. Kika på WRX och GT , så borde du hitta något fint i din prisklass!

Mvh

P.S du kommer inte bli missnöjd!

Någon speciell årsmodell jag borde kika på? smile

- You're on.

163 Inlägg
31 augusti 2012
EDHT skrev:
myran skrev:
Provkör en miata.

Kan jag få en sådan med min budget? Finns de utan cab eller med hardtop? smile
Vill gärna kunna köra bilen i vinter!

Visst finns det Miator för 30,000 kr men då är det främst 1.6 liters motorn men jag tycker ändå du ska ge den en chans och provköra, du lär inte ångra dig!

Angående det där med cab så finns det hardtop att köpa till men dom ligger på cirka 5000 kr, men har du tur hittar du en som redan har ett sådant tak.

21 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Pidmeister skrev:
Visst finns det Miator för 30,000 kr men då är det främst 1.6 liters motorn men jag tycker ändå du ska ge den en chans och provköra, du lär inte ångra dig!

Angående det där med cab så finns det hardtop att köpa till men dom ligger på cirka 5000 kr, men har du tur hittar du en som redan har ett sådant tak.

Jag antar att jag ska försöka hitta en att provköra då!

Det är ju en rätt liten bil, hur stort (litet) är bagageutrymmet? smile
Senast redigerat av EDHT (31 augusti 2012)

- You're on.

Ubåtsingenjör
7 368 Inlägg
31 augusti 2012
EDHT skrev:
Low skrev:

Nu är jag inte så high på bilar ö.h.t., men säg originalmotorn? Eller det kanske är svårt att säga vilken som är original. smile

finns ett par olika motorer till e30in smile

316,318,318is,320,325, m3 ... är väl de modeller som finns utav e30 karossen

21 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:
EDHT skrev:
Low skrev:

finns ett par olika motorer till e30in smile

316,318,318is,320,325, m3 ... är väl de modeller som finns utav e30 karossen

Jaha, nu förstår jag smile
Jag antar att 325 är hetast efter M3?
Är det lika stor skillnad prestanda- som prismässigt mellan dem?
Senast redigerat av EDHT (31 augusti 2012)

- You're on.

3 421 Inlägg
31 augusti 2012
EDHT skrev:
Low skrev:

Finns 316 100hk, 318i 113hk, 320i 129hk, 323 142hk, 325i 170hk , Olika varje årsmodel. men ja det är skillnader som du ser, från 4or till raka 6or.  Finns inte en enda som är "orinal" alla dessa är det smile

163 Inlägg
31 augusti 2012
EDHT skrev:
Jag antar att jag ska försöka hitta en att provköra då!

Det är ju en rätt liten bil, hur stort (litet) är bagageutrymmet? smile

Tycker jag du gör rätt i, väldigt roliga att köra trots att dom inte har så många hk!

Bagageutrymmet är inte jättestort om man säger så, och det hjälper inte att reservdäcket tar upp en stor del.
Hittade en bild på google, tänk dig att reservdäcket är stort som ett MC däck så kan du få dig en uppfattning! smile

http://housebroad.com/Miata/90Miata_trunk.jpg

Sök