Volvo 850 -95 se har stått nån månad och startar ej längre.

zwarting
19 september 2012 · 1 Inlägg

jaha nu är det så att min 850 blev stående en två månader någonting och fick urladdat batteri. när sommaren var över och min andra bil ställdes undan startar inte volvon. laddade batteriet, men den bara går runt och runt. den får gnista och bensin fram till stiften. har kollat felkoder och får fram att kamaxelgivar signal är kass eller saknas, så bytte givaren igår och den är fortfarande STEN död! nån som har vart med om detta eller vet vad det kan vara?

Jez
21 september 2012 · 50 Inlägg

Vi hade samma problem när vi haft gamle 850'n stående under sommarn.
Tog golfen och bogserade den och provade rullstarta den i 2an. Gick igång efter ca 100meter.

Gick kass på tomgång sen men lät den stå på tomgång i 2 timmar sen gick han som en dröm igen wink

Gör om, gör rätt...
Marlboroman
21 september 2012 · 8 233 Inlägg

Ta ur stiften, häll i en matsked olja i varje cylinder och prova att starta igen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
peterlaitala
21 oktober 2012 · 24 Inlägg

Kommit fram till något ? Har samma problem hmm

volvoqq Lastbilsmekaniker
21 oktober 2012 · 5 138 Inlägg

ventillyftarna hänger sig om man inte startar dom på ett tag.

peterlaitala
21 oktober 2012 · 24 Inlägg

Hur fixar man de smile?

volvoqq Lastbilsmekaniker
21 oktober 2012 · 5 138 Inlägg

Det är att oljan riner bort ifrån dom hydraliska lyftarna för dom inte håller tätt. är inga problem på bilar som startas varje dag. vet inte hu r man fixar det vet bara att det är det som är felet med dom.

SBS
23 oktober 2012 · 14 Inlägg

Låter motorn som den går väldigt "lätt" när du kör startmotorn?
Då är det troligen som volvoqq skriver, detta brukar rätta till sig när du fått upp ordentligt oljetryck igen.
Vilket (tyvärr) kan ta 5-20 minuter med det låga varvtal startmotorn ger sad
(Extra batteripack eller stoooor laddare föreslås)

Vill man inte riva toppen och byta ut ventillyftarna får man räkna med att detta kommer hända vid längre avställningsperioder.

SBS - Speed Before Safety, se bara till att inga oskyldiga kommer i vägen :)
Nybergrobin
23 oktober 2012 · 2 380 Inlägg

SBS skrev:
Låter motorn som den går väldigt "lätt" när du kör startmotorn?
Då är det troligen som volvoqq skriver, detta brukar rätta till sig när du fått upp ordentligt oljetryck igen.
Vilket (tyvärr) kan ta 5-20 minuter med det låga varvtal startmotorn ger sad
(Extra batteripack eller stoooor laddare föreslås)

Vill man inte riva toppen och byta ut ventillyftarna får man räkna med att detta kommer hända vid längre avställningsperioder.

Räcker det inte med att rulla igång skiten? Eller riskerar man att förstöra något då?

volvojonnie
23 oktober 2012 · 98 Inlägg

Ser ingenstanns att du nämnt att du raderat felkoden efter du bytt, en tanke till orsaken är att bilen tror den är trasig om du inte raderar koderna och därav kan den bete sig som den gör fortfarande.

Mvh Jonnie

Senast redigerat av volvojonnie (23 oktober 2012)

sweLind92
23 oktober 2012 · 14 Inlägg

Jag köpte en t5 a 850 nu innan sommaren och de var ett project jag köpte motorn var nyrenoverad så när jag hade bygggt i hop den så tände den och ville igång hade dock ingen soppa och de va massor av att göra innan den var kör bar så den fick stå tills för bara några dagar sen och nu är den klar men är sten död har ingen gnista på stiften och det kommer fram ström till spolen äre puls givaren som är kraslig eller va kan de va ?? tror inte på teorin om att ventilerna skulle låsa sig då skulle ju dom dö utav att start motorn går eller ?? smile

volvojonnie
23 oktober 2012 · 98 Inlägg

sweLind92 skrev:
Jag köpte en t5 a 850 nu innan sommaren och de var ett project jag köpte motorn var nyrenoverad så när jag hade bygggt i hop den så tände den och ville igång hade dock ingen soppa och de va massor av att göra innan den var kör bar så den fick stå tills för bara några dagar sen och nu är den klar men är sten död har ingen gnista på stiften och det kommer fram ström till spolen äre puls givaren som är kraslig eller va kan de va ?? tror inte på teorin om att ventilerna skulle låsa sig då skulle ju dom dö utav att start motorn går eller ?? smile

Titta felkoder..

Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2012 · 10 279 Inlägg

zwarting skrev:
jaha nu är det så att min 850 blev stående en två månader någonting och fick urladdat batteri. när sommaren var över och min andra bil ställdes undan startar inte volvon. laddade batteriet, men den bara går runt och runt. den får gnista och bensin fram till stiften. har kollat felkoder och får fram att kamaxelgivar signal är kass eller saknas, så bytte givaren igår och den är fortfarande STEN död! nån som har vart med om detta eller vet vad det kan vara?

Bytte du till en ny eller en beggad givare?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sweLind92
25 oktober 2012 · 14 Inlägg

min felkodare är död sad

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
25 oktober 2012 · 919 Inlägg

dålig jord nånstans?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo 242 "Cab" (1980)
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
sweLind92
25 oktober 2012 · 14 Inlägg

nä min pinne man stoppar i dom där portarna själva pinnen är dåligt lödd

Christian S
26 oktober 2012 · 4 816 Inlägg

löda om den då? ta bort den ifrån bilen och öppna den, sen är det bara att löda. gjorde det på den 850 jag hade där sladden gått av.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
volvojonnie
26 oktober 2012 · 98 Inlägg

Gjorde samma som christian så fungerar den igen! Slitage sladd då det rycks mycket i den, väldigt vanligt.

sweLind92
7 november 2012 · 14 Inlägg

JA he he grejen va den att jag faktist löde ditt den men blev så jävla skaki så råka löda fel men ja fixa till de men jag tror att de blev nå knas efteråt iallafall smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang