Få igång volvo 142 1971 som stått i 4 år

raggar_pojk
19 september 2012 · 37 Inlägg

Har en -71 142 med b20 (förgasare) som stått i drygt 4 år som jag hade tänkt sätta igång.

det jag har gjort är:

* satt i fräscht batteri

* nya tändstift

* rengjort förgasare

bilen får bensin fram till förgasaren men ingen gnista, har bytt till en annan tändspole som jag vet fungerar men det hjälpte inte.

någon som har tips på vad man kan felsöka eller byta ut ?

KolGruvan
19 september 2012 · 1 450 Inlägg

Antar att det sitter brytare i den, det kan ju ärgat sönder ganska bra under 4 år, öppna fördelaren och kolla där först, och pröva andra tändkablar,

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
RD_87 Skrotsamlare
20 september 2012 · 4 031 Inlägg

Kablar, brytare & fördelarlock. Jag är nästan säker på att ditt problem beror på dåliga brytare, köp en magnetfil. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
raggar_pojk
20 september 2012 · 37 Inlägg

Har idag bytt till en bättre fördelare och rotor samt fördelarlock och tändkablar, fick ändå ingen gnista så drog en kabel direkt från batteriet och plus på tändspolen, mätte då och den ger ut ström från spolen, 

så vad är felet ? byta brytare ?

Evildan
20 september 2012 ·

raggar_pojk skrev:
Har idag bytt till en bättre fördelare och rotor samt fördelarlock och tändkablar, fick ändå ingen gnista så drog en kabel direkt från batteriet och plus på tändspolen, mätte då och den ger ut ström från spolen, 

så vad är felet ? byta brytare ?

kan det vara.
brytarna kan ärga, då leder dom inte ström.
provat att läsa ut felkoder?  lol

KolGruvan
20 september 2012 · 1 450 Inlägg

Läsa ut fel koder på en 140 blir nog ganska svårt, den är nog inte tillräckligt modern för de om ja inte misstar mig:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Evildan
20 september 2012 ·

xVolvo240x skrev:
Läsa ut fel koder på en 140 blir nog ganska svårt, den är nog inte tillräckligt modern för de om ja inte misstar mig:)

Nä, ECU har inget uttag för det smile

raggar_pojk
20 september 2012 · 37 Inlägg

Läsa av felkoder blir nog lite svårt ja big_smile  ska iaf köpa nya brytare imorrn och då är det väll fan om den inte startar.

nixon89 klabbarpan
20 september 2012 · 3 041 Inlägg

byt kondensatorn med när du ändå håller på wink om u har tändningen på så skall du kunna sätta en mejsel mellan brytarna och det skall då blixtra till om det funkar. funkar detta då sitter felet i locket, kablarna eller stiften.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
raggar_pojk
21 september 2012 · 37 Inlägg

okej ska pröva det big_smile

RD_87 Skrotsamlare
21 september 2012 · 4 031 Inlägg

Kondensatorer & spolar är ju färskvara egentligen, händer att de dör på fjuttiga 20-30 år. tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
joakim89
21 september 2012 · 1 265 Inlägg

nixon89 skrev:
byt kondensatorn med när du ändå håller på wink om u har tändningen på så skall du kunna sätta en mejsel mellan brytarna och det skall då blixtra till om det funkar. funkar detta då sitter felet i locket, kablarna eller stiften.

Bättre att testa med en testmejsel när tändningen är på.
Då ser du om de är ström

Fritz_85 Biltok
24 september 2012 · 31 Inlägg

garanterat att brytarna inte leder ström längre! gör en snabbkoll henom att ta ett fint sandpapper, lägg mellan brytarspetsarna och dra tre-4 gånger på bar sida, torka sedan rent med en trasa sen bör du ha gnista, annars har du inget brytaravstånd på den wink

Män Med Hjärna Kör Bilar Med Stjärna
raggar_pojk
24 september 2012 · 37 Inlägg

Har satt i fräscha brytare och bytt tändspole igen så nu har den gnista och soppa får den ju,  men den vill ändå inte starta och smäller som tusan när man drar på starten,  felinställd tändning?

joakim89
24 september 2012 · 1 265 Inlägg

är alla tändkablar rätt?

martin_79
24 september 2012 · 5 Inlägg

Har du ändrat på tändningen då?

Volvo amazon "sommarbil" (1965)
Volvo V50 "2.0d" (2007)
raggar_pojk
24 september 2012 · 37 Inlägg

så länge tändföljden är 1-4-3-2 så är dom rätt.  nej har stoppat i fördelaren som den var tidigare

saab_power_900
24 september 2012 · 184 Inlägg

Tändföljd = 1-3-4-2. Lycka till

raggar_pojk
24 september 2012 · 37 Inlägg

då hade jag fel, ska byta plats på kablarna återkommer med svar.

saab_power_900
26 september 2012 · 184 Inlägg

Och hur gick de smile ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang