4674
Sök

Bmw 535 e39 Startar inte med nyckel

21 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
Tjena alla biltokar! Min bebis startade till och dog. Har sedan dess inte startat.

Köppt bilen med felkoderna från autocom     
                                                                p0100 Luftflödeskretys "A", massa eller volym
                                                                p0340 Kamaxellägesgivarkrets "A" (bank1 eller enskild givare)
                                                                p0130 O2-sensorkrets (bank 1, sensor 1)
                                                                p0300 Enstaka/flera Cylindrar, feltändning detekterad
                                                                p0300 Enstaka/flera Cylindrar, feltändning detekterad
                                                                p0304 Cylinder 4, feltändning detekterad
                                                                p0304 Cylinder 2, feltändning detekterad
                                                                p1585 Bilspecifik
                                                                p0304 Cylinder 4, feltändning detekterad
                                                                p0304 Cylinder 3, feltändning detekterad
                                                                p0304 Cylinder 3, feltändning detekterad
                                                                p0304 Cylinder 2, feltändning detekterad
                                                                p0173 Bränsleinställning, fel (bank 2)

Körde med bilen ca 2 veckor till den lade av.
Jag hörde inte pumpen när jag vred på tändningen. Mätte och fick ingen ström till drivnigen. byglade relät utan resultat. Tjuvkopplade pumpen, då startade pumpen. dock inte bilen. Provade även med startgas, startade ej. Provat med startkablar, laddat batteriet.

Jag bytade: Bensinpump, kammaxelgivare, lmm.
Det gick att knuffa igång den. Första gången fick jag bogsera igång den så var den tjurig som fan tills den började bli varm sen startade den på nycklen. Dagen därpå va den lika dan igen.
Jag knuffade igång bilen. startade direkt behövdes inte bogsera. Felsökte bilen med carsoft gick och släcka alla felkoderna utan kammaxelgivaren.

Fick hör att en defekt vevaxelgivare kan påverka kammaxelgivaren så jag bytade nartuligtvis denna också. Startade fortfarande inte på nyckel.
Felsökte med carsoft igen samma resultat.
Felsökte med INPA, fick fram kammaxelgivaren igen men gick att släcka med INPA.

Jag har nu inga felkoder men fortfarande samma %"¤!#!¤ problem!
Bilen startar asså inte med nycklen när den stått ett tag. Den går att knuffa igång lätt. När bilen väl är varm drar den igång på nycklen när man kirrar några sekunder. Onormalt länge dock.

Har jag spöken i bilen eller vad?
Senast redigerat av ganjarambo (29 oktober 2012)

21 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
Senast redigerat av ganjarambo (Idag 13:39:23)

2 763 Inlägg
21 oktober 2012
Skulle faktiskt kunna vara tempgivaren på din bil! så var min i vintras, gick inte att starta med nyckeln om inte man hade motorvärmaren i!

Volvo - For Life

21 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
kan tempgivaren bryta ström till pump o tändning? Borde den inte påverkas så länge den är kall då? den startar ju direkt när man puttar.

2 763 Inlägg
21 oktober 2012
ganjarambo skrev:
kan tempgivaren bryta ström till pump o tändning? Borde den inte påverkas så länge den är kall då? den startar ju direkt när man puttar.

Ingen aning om den kan bryta det, så var det inte för min del. Min var ju seg att få igång även om man puttade den hmm

Volvo - For Life

21 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
ganjarambo skrev:

Ingen aning om den kan bryta det, så var det inte för min del. Min var ju seg att få igång även om man puttade den hmm

Bör vara något som kan bryta ström vid start. Eftersom pumpen inte har ström på nycklen. Yttertemp står på -40 men har den också gjort sen jag köppte den. Kan den ge nån liknande effekkt?

21 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
Körde bilen ett par gånger för att se vilka koder som skulle dyka upp igen.

EWS3
15 power on reset, Error frequency: 2
Static error

LCM_2
40 Thermal sensor for oillevel defect
Error Frequency: 1
Error not present

112 Nockenwellengeber
Error frequency: 5
Logistic counter: 40
Wert unplausibel
abgasrelevanter Fehler (nach Entprellung MIL Ein
Fehler momentan nicht vorhanden
Sporadischer Fehler

Lambdasonde vor KAT
Error Frequency: 6
Logistuc Counter: 40
Signal Fehlerhaft
abgasrelevanter Fehler (nach Entprellung MIL Ein
Fehler momentan nicht vorhanden
Sporadischer Fehler

Vad är ews3 vad gör den och vad är det för fel den vill berätta för mig yikes?
Varför får jag fram kammaxelgivaren igen när den är helt ny?

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 oktober 2012
EWS3 = Startspärr

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

866 Inlägg
27 oktober 2012
Kolla så du har ström fram till givarna ! Alternativ jord kabelen till motorn.

21 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
EWS3 = Startspärr

Det borde ju vara felet eller? Vad ska man byta ut för att bli av med problemet?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
28 oktober 2012
Lite klurigt detta. Sitter det bara en kamaxelgivare på v8:orna? Jag hade satsat på att byta tempgivaren till sprutet och ev hitta en box att prova att byta med. Alltså boxen till sprutet

21 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Lite klurigt detta. Sitter det bara en kamaxelgivare på v8:orna? Jag hade satsat på att byta tempgivaren till sprutet och ev hitta en box att prova att byta med. Alltså boxen till sprutet

På denna sitter där bara 1.
tempgivaren till sprutet? :S

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
29 oktober 2012
Sitter en temperaturmätare som mäter av tempen på kylarvattnet. Den talar om för styrboxen för insprutningen hur mkt bränsle motorn vill ha. Är denna paj så kan bilen gå illa/ vara segstartad

1 353 Inlägg
1 november 2012
sitter väl vevaxellägesgivare också?

vet att på 520-525-528 så kan den gå sönder så bilen inte startar utan att ge felkod överhuvudtaget.,

There's no replacement for displacement

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
1 november 2012
Batta skrev:
sitter väl vevaxellägesgivare också?

vet att på 520-525-528 så kan den gå sönder så bilen inte startar utan att ge felkod överhuvudtaget.,

Ja, det är ett rätt vanligt fel på e39.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 november 2012
Hur har du det? hittade du någonting?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

21 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
alain skrev:
Hur har du det? hittade du någonting?

Nej den står fortfarande =/

21 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Visade sig att jag fått en defekt kammaxelgivare fast den var helt ny i kartong.

Tack för alla svar. Med vänlig hälsning, gj

Sök