Problem vid växellådsbyte saab 9-3 -99

masterr lastbilsmekaniker
27 september 2012 · 67 Inlägg

hej! har som sagt gett mej på att byta växellåda på min saab 9-3 -99 men har stött på ett problem som jag inte kan komma på nån bra lösning på.
när jag skulle plocka ner framvagnsbalken så e det så att 2 av bultarna snurrar med men kommer inte utåt. på den ena av dem kan jag få in fingret genom ett litet hål i balken å känna en mutter på insidan som snurrar med och på den andra känner jag inget men den kommer inte utåt i alla fall.
har ingen vidare bra lösning på det hela mer än att kapa men det är ju bara att skjuta problemet framför sej.

tack på förhand!

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
l-impan
28 september 2012 · 5 Inlägg

ja har en bra lösning
var är du ?

Volvo 740 t5 "sleepern" (1988)
masterr lastbilsmekaniker
28 september 2012 · 67 Inlägg

l-impan skrev:
ja har en bra lösning
var är du ?

vadå för nått? nått seriöst eller?

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
bronco_z
28 september 2012 · 604 Inlägg

Att kapa skruven är väl knappast att skjuta problemet framåt? Lossar inte bulten så ta fram kapen eller skrota bilen.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
l-impan
29 september 2012 · 5 Inlägg

huggmejslar och spett mellan balken och golvet, hur lätt som helst


masterr skrev:

l-impan skrev:
ja har en bra lösning
var är du ?

vadå för nått? nått seriöst eller?

Volvo 740 t5 "sleepern" (1988)
masterr lastbilsmekaniker
30 september 2012 · 67 Inlägg

bronco_z skrev:
Att kapa skruven är väl knappast att skjuta problemet framåt? Lossar inte bulten så ta fram kapen eller skrota bilen.

kan man ju säga för då kommer problemet när det ska dit igen.

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
masterr lastbilsmekaniker
30 september 2012 · 67 Inlägg

l-impan skrev:
huggmejslar och spett mellan balken och golvet, hur lätt som helst


masterr skrev:

l-impan skrev:
ja har en bra lösning
var är du ?

vadå för nått? nått seriöst eller?

ja klart så det blir spänn på att

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
VirreEriksson
30 september 2012 · 1 302 Inlägg

masterr skrev:

bronco_z skrev:
Att kapa skruven är väl knappast att skjuta problemet framåt? Lossar inte bulten så ta fram kapen eller skrota bilen.

kan man ju säga för då kommer problemet när det ska dit igen.

Du drar ju inte dit samma bult igen?
Ny bult som gäller så blir de fint sen!

snaku
30 september 2012 · 155 Inlägg

Vilka av skruvarna är det vi pratar om här? De främre, de mittre eller de bakre? Det är totalt 6 st skruvar som håller subframen på plats. Sen 2 st muttrar till det bakre motorfästet. Alla skruvar går rakt in i karossen i gängade hål.

Det är INTE som på 9000 då det går att dela subframen. Utan hela subframen måste ned. Man bör vara två personer och ha hängt motorn i en lyft eller pallat upp den med domkraft.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
masterr lastbilsmekaniker
30 september 2012 · 67 Inlägg

snaku skrev:
Vilka av skruvarna är det vi pratar om här? De främre, de mittre eller de bakre? Det är totalt 6 st skruvar som håller subframen på plats. Sen 2 st muttrar till det bakre motorfästet. Alla skruvar går rakt in i karossen i gängade hål.

Det är INTE som på 9000 då det går att dela subframen. Utan hela subframen måste ned. Man bör vara två personer och ha hängt motorn i en lyft eller pallat upp den med domkraft.

jo jag vet men de är de 2 bakre på högersidan. å på den längst bak, alltså där länkarmen också är infäst känner jag en mutter på baksidan som snurrar med. misstänker någon varit i farten innan

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
l-impan
30 september 2012 · 5 Inlägg

åh fan

masterr skrev:

l-impan skrev:
huggmejslar och spett mellan balken och golvet, hur lätt som helst


masterr skrev:

vadå för nått? nått seriöst eller?

ja klart så det blir spänn på att

Volvo 740 t5 "sleepern" (1988)
snaku
30 september 2012 · 155 Inlägg

Två bakre? Det 3 skruvar i subframen på varje sida. En fram i "kylarbalken" en i mitten som går rakt upp i golvet och sen den längst bak där länkarmen och sitter i. Den kan man luras av att den bara snurrar då bussningen trycks ihop när skruven dras åt. Ingen av de tre skruvarna har några muttrar på baksidan lr liknande utan är gängade i karossen.

Testa och släpp på alla andra skruvar så ska du se att den är lös oxå.

Vilken av skruvarna är det på bilden du har problem med?
https://www1.garaget.org/gallery/images/84/83968/83968-43fe3f49f6b9a6894004d6bb3c5314c3.jpg

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
masterr lastbilsmekaniker
30 september 2012 · 67 Inlägg

snaku skrev:
Två bakre? Det 3 skruvar i subframen på varje sida. En fram i "kylarbalken" en i mitten som går rakt upp i golvet och sen den längst bak där länkarmen och sitter i. Den kan man luras av att den bara snurrar då bussningen trycks ihop när skruven dras åt. Ingen av de tre skruvarna har några muttrar på baksidan lr liknande utan är gängade i karossen.

Testa och släpp på alla andra skruvar så ska du se att den är lös oxå.

Vilken av skruvarna är det på bilden du har problem med?
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5314c3.jpg

mitten och bakre höger. vid bakre finns det hål så jag får in fingret i balken å där känner jag nått som känns som en mutter som snurrar med. tycker de känns fel att de e de men.

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
snaku
30 september 2012 · 155 Inlägg

Men det ska inte finnas något hål där. Skruven går rakt igenom bussningen och in i golvet. Däremot så kan de sitta fast i subframen då skruvarna är ganska långa.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
masterr lastbilsmekaniker
30 september 2012 · 67 Inlägg

snaku skrev:
Men det ska inte finnas något hål där. Skruven går rakt igenom bussningen och in i golvet. Däremot så kan de sitta fast i subframen då skruvarna är ganska långa.

ofan, antingen e jag ute å cyklar eller har någon tidigare ägare gjort något hemma patent där.

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
snaku
30 september 2012 · 155 Inlägg

Kan du ta en bild på hålet som du pratar om? Rivit den där j**** subframen upp och ned på min bil massor av gånger. Det enda som strulat var första gången då mittenskruven dras med 190 Nm och locktite så den satt som in i helvete.
Testa att dra i skruvarna hårt med tex en polygrip. Vet att de bakre kan vara riktigt jobbiga att få dit. Det känns och ser ut som om man fått gäng men då ska de in lite till. Kan säkert uppstå något liknande när man ska lossa grejerna.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
masterr lastbilsmekaniker
30 september 2012 · 67 Inlägg

snaku skrev:
Kan du ta en bild på hålet som du pratar om? Rivit den där j**** subframen upp och ned på min bil massor av gånger. Det enda som strulat var första gången då mittenskruven dras med 190 Nm och locktite så den satt som in i helvete.
Testa att dra i skruvarna hårt med tex en polygrip. Vet att de bakre kan vara riktigt jobbiga att få dit. Det känns och ser ut som om man fått gäng men då ska de in lite till. Kan säkert uppstå något liknande när man ska lossa grejerna.

jo mitten skruven satt ju så in i helvette. men när den vänstra väl släppt kom den hur lätt som helst å höger går så satans segt och kommer inte utåt vad jag kan se. ( förresten är den högra torx orginal? ). har inte bilen i mitt eget garage så näst jag ska dit ska jag ta ett kort.

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
snaku
30 september 2012 · 155 Inlägg

Går den högra mitten segt? Nej inga av skruvarna är torx orginal. Alla är sexkant. Har du avlastat motorn? Lossa muttrarna till motorfästet och lyft motorn lite. Om du inte gjort det då kan de gå trögt. Testa att släppa alla skruvar lite åt gången. Det blir lätt byrålåds-effekten på grejerna.

Det är som sagt locktite på flera av skruvarna om inte alla så de går ganska trögt även fast allt är avlastat.

Edit: Om du inte avlastat motorn se då till att göra det innan du gör något annat! Den kommer nämligen att "ramla" bakåt om du inte gör det och tar bort subframen.

Senast redigerat av snaku (30 september 2012)

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
masterr lastbilsmekaniker
30 september 2012 · 67 Inlägg

snaku skrev:
Går den högra mitten segt? Nej inga av skruvarna är torx orginal. Alla är sexkant. Har du avlastat motorn? Lossa muttrarna till motorfästet och lyft motorn lite. Om du inte gjort det då kan de gå trögt. Testa att släppa alla skruvar lite åt gången. Det blir lätt byrålåds-effekten på grejerna.

Det är som sagt locktite på flera av skruvarna om inte alla så de går ganska trögt även fast allt är avlastat.

Edit: Om du inte avlastat motorn se då till att göra det innan du gör något annat! Den kommer nämligen att "ramla" bakåt om du inte gör det och tar bort subframen.

jo har avlastat motorn men bara precis släppt på skruvarna till motorfästet. har släppt lite på alla skruvar.  men då e de någon som varit i farten före mej för högra mitten bulten är utvändig torx.

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
jonTe
3 oktober 2012 · 5 710 Inlägg

Vet precis vad du menar då jag hade samma problem själv när framen skulle dit igen.
Man kan känna mutterna men den går inte att komma åt.
Rev lite i inredningen för att leta efter en lucka/täcklock inne i golvet men hittade ingen.....
Fick tillslut gäng på den och den drog men det var rena turen.

Jag tror du skall försöka bryta som l-impan var inne på. Försök komma åt att bryta ned framen med kofot eller något samtidigt som du lossar skruven.
Har du muttermaskin kan det hjälpa.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang