Ny Mercedes GLK AMG/Hjulinställning eller vad ?

BlackMitsu
27 september 2012 · 3 Inlägg

Vi har köpt en ny Mercedes "2012" GLK/AMG sportchassi/20 tums fälgar, bilen har ett beteende jag inte upplevt förr i någon av våra tidigare bilar, den drar "mycket" åt höger om man släpper ratten.

Om det är 100 meter mellan varje vägstolpe på en 90-110 väg och jag befinner mig i mitten på körfältet på en raka och släpper ratten så kommer bilen att vandra åt höger och höger framhjul befinna sig på kantlinjen strax efter/före första stolpen, fortsätter man testet så skulle man sätta bilen i stolpe nr 2 alltså efter 200 meter. "har testat och väjt precis innan"

Beteendet kan återskapas i alla hastigheter upp till 120km/h mer har jag inte testat.

Jag har fått förklarat att det är normalt för Mercedes-benz GLK med 20 tums däck och att Mercedes-benz har som standard att bilarna skall dra ut mot väggren ifall man skulle somna vid ratten + att vägar lutar så att vatten skall kunna rinna av.

Bilen har kontrollerats vid 2 tillfällen på olika auktoriserad verkstad. "2 hjulinställningar varav den första gjorde att bilen vart värre"

Kan nämna att jag fick en lånebil Mercedes C-klass kombi med 17 tums fälgar och den gick otroligt fint på vägen.
Finns det någon expert inom området eller någon som har en GLK som kan dela med sig erfarenheter ?

Senast redigerat av BlackMitsu (27 september 2012)

FLindgren
27 september 2012 · 5 089 Inlägg

breda däck och hårt chassi gör ju att bilen blir mer spärkännslig. Fast en bil(speciellt ny) ska inte gå åt höger om man somnar vid ratten. alla bilar ska gå rakt oavsett..

Jag tror att du får skaffa smalare däck om du ska bli nöjd smile

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
BlackMitsu
28 september 2012 · 3 Inlägg

Jag kontaktade Mercedes-Benz huvudkontor i Sverige igår kväll "2012-09-27", väntar på deras svar.

Senast redigerat av BlackMitsu (28 september 2012)

BlackMitsu
28 september 2012 · 3 Inlägg

Fick ett svar ifrån Mercedes-Benz:

Vi beklagar att du inte är helt nöjd med din bil men dessvärre har vi svårt
att hjälpa dig härifrån utan kan endast hänvisa till någon av våra auktoriserade
verkstäder. Det är via dem som vi kan vara behjälpliga.

bumpe Lastbilsmekaniker
1 oktober 2012 · 3 878 Inlägg

Både C-klass och GLK ska bete sig väldigt lika då de båda är baserade på W204 bottenplattan. Har du möjlighet att på ett trafiksäkert sätt göra det så prova att ligga på andra sidan vägen, gärna åka samma sträcka och körbana fast från olika håll? Skillnad?

Är det 20" fabriksmonterat? Går det på mindre fälgar med normalare profil?

Havretigern
1 oktober 2012 · 145 Inlägg

Har du provat att skifta däcken höger/vänster? vad är det för däck?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang