Offret - Nissan Skyline R33 GTR - från skrot till driftingbil [FULL FART]

En totaltrashad Nissan Skyline R33 GTR hittas i skogen och därefter räddad ifrån skroten. Målet är en grym driftingbil!
  • 992 Följare
  • 461 174 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 april 2017
SportPilot Ubåtsingenjör
4 februari 2014 · 7 229 Inlägg

Skyrest skrev:
Nu har de blivit klart vilken motor vi kör på, till å börja med blir det en M50-B20 med Vanos från en BMW E34!
Som tidigare påtalat var vi ute efter en billig motor som sedan kan trimmas en del istället för att köpa en Rb26
och inte kunna göra något med, vi har trots allt inte överflöd av pengar undanstoppat i en madrass någonstans ;D

hmm ? varför just en m50b20tu ? är inte en m50b25 utan vanos ett bättre utgångs objekt ? som dessutom inte är märkbart dyrare

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
I_am_lost1 system7
4 februari 2014 · 737 Inlägg

varför inte en 7mgte? smile

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx "s13" (1994)
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
SportPilot Ubåtsingenjör
4 februari 2014 · 7 229 Inlägg

I_am_lost1 skrev:
varför inte en 7mgte? smile

vad jag har förstått så är en 7mgte en ganska lågvarvig motor + att den är inte lika stabil som en m50b25 oöppnad.. dessutom är det både enklare och billigare att hitta en bmw snurra, även reservdelarna är billigare

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
I_am_lost1 system7
4 februari 2014 · 737 Inlägg

CHEEVA skrev:

I_am_lost1 skrev:
varför inte en 7mgte? smile

vad jag har förstått så är en 7mgte en ganska lågvarvig motor + att den är inte lika stabil som en m50b25 oöppnad.. dessutom är det både enklare och billigare att hitta en bmw snurra, även reservdelarna är billigare

låg varvig vet jag inte. 7mgte delarna är inte så farligt dyr men dom har inget stort utbud till dom

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
MVPerformance
4 februari 2014 · 755 Inlägg

I_am_lost1 skrev:

CHEEVA skrev:

I_am_lost1 skrev:
varför inte en 7mgte? smile

vad jag har förstått så är en 7mgte en ganska lågvarvig motor + att den är inte lika stabil som en m50b25 oöppnad.. dessutom är det både enklare och billigare att hitta en bmw snurra, även reservdelarna är billigare

låg varvig vet jag inte. 7mgte delarna är inte så farligt dyr men dom har inget stort utbud till dom

toppackningen går ju på dem hela tiden wink

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
I_am_lost1 system7
4 februari 2014 · 737 Inlägg

MSpader skrev:

I_am_lost1 skrev:

CHEEVA skrev:

vad jag har förstått så är en 7mgte en ganska lågvarvig motor + att den är inte lika stabil som en m50b25 oöppnad.. dessutom är det både enklare och billigare att hitta en bmw snurra, även reservdelarna är billigare

låg varvig vet jag inte. 7mgte delarna är inte så farligt dyr men dom har inget stort utbud till dom

toppackningen går ju på dem hela tiden wink

inte om man drar åt toppen riktigt smile

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx "s13" (1994)
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
BKRacing
4 februari 2014 · 204 Inlägg

du hittar ju annars en m50b25 komplett me kabelhärva och box för ca 5000 ibland, känns ju lite mer värt de då du kan forsätta bygga på den motorn sen istället för att lägga 2-3000 på en b20 ??

// MR F

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."
Lillalilja
5 februari 2014 · 529 Inlägg

Varför inte gå på en M50B25 på en gång? Kan väl inte skilja mycket i pris + att de är så vanliga så man lätt kan få hjälp och delar? Inte för att vara dryg utan bara nyfiken kring tankegångarna smile

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Gussam
6 februari 2014 · 619 Inlägg

Misstänker att det finns en anledning till att det blev m50b20 som vi kanske inte blivit delaktiga i.
Kan vara så att det var en riktigt bra deal..

Hur som.. bägge är ju bra och kan bli betydligt bättre om man vet vad man ska göra.

"min åsikt"

Bosse86 Nissan 200sx drifting
11 februari 2014 · 356 Inlägg

grymt bra jobbat prem lagd

Oliver_96
23 mars 2014 · 17 Inlägg

Riktigt imponerad av detta projekt, att göra om den där skrothögen till en schysst driftingbil. Mycket jobb men slutresultat kan nog bli riktigt najs smile

ThomasLindgren
4 maj 2014 · 2 Inlägg

Skyrest skrev:
Kul att se att det är många som väntar på en uppdatering, tanken var väll att ha dragit igång vid
det här laget igen, men strul i familj och övertagande av företaget jag jobbar på har gjort de lite
svårt att finna tid och pengar till att starta upp detta igen!

MEN! Tänker på de varje dag och hade planer på att dra igång i Januari, men de blir nog mer februari/mars
som det drar igång, men vi ska allt fortsätta, det lovar jag! smile
)

Nu har februari/mars passerats med råge, hur går det?

Skyrest
1 augusti 2014 · 76 Inlägg

Hej!

Ja dessa månader har passerat med råge, dessvärre har de inte hänt något.
Strulet med familjen har fortsatt, farsan fick en stroke i oktober vilket ledde till att
jag över en natt fick ta över rodret för en hel bilverkstad, inte det lättaste kan jag lova.
sedan har tiden passerat väldigt fort å farsans hälsa har pendlat upp och ner vilket har bidragit till
att suget för att bygga inte funnits. Sen gick han bort i slutet på maj och verkstan går inte superbra
vilket leder till många arbetstimmar och mycket frustration.

Men ser den varje dag så tro inte att den kommer glömmas bort, och ang motor så fick vi avstå den M50B20
vi pratade om, detta var en missförstådd rekommendation och det är ju givetvis en M50B25 som vi ska ha, har
dessvärre inte hittat någon sådan till en rimlig peng!

Tanken jag/vi har nu är att vi ska börja jobba på den när värmen lägger sig lite iom att de blir rätt saftigt
varmt å ligga å svetsa nu när de e så jävla varmt xD

Tack för ert tålamod!

Sponsors Nissan Skyline R33 Project - The Victim!
www.frykmalm.se - www.knightracer.com
jooeell driftsättare
1 augusti 2014 · 169 Inlägg

jäkligt häftigt projekt och tycker att M50b25 låter som ett bra alternativ =P... sen skickar jag mina kondoleanser ang din far o hoppas att ditt intresse för bilar inte blir allt för förknippat med vad som hänt...

MVH
Joel J

BTW PREM LAGD wink

Vikingson avdankad vietnam veteran
1 augusti 2014 · 325 Inlägg

du bygger den ju inte för våran skull utan för din egen! så det får ju ta den tid det tar utan att någon annan ska kunna komma o klaga. vi andra som följer tråden finns ju här bara för att heja på genom projektets resa!
beklagar sorgen och önskar dig samtidigt fortsatt lycka till och keep up the good spirit! som tråden haft hittills smile

nixon89 klabbarpan
1 augusti 2014 · 3 041 Inlägg

Väldigt tråkigt med din far. Det här med b20in är igentligen inte en dolig ide. Går att trimma den med, om än lägre grundeffekt. Jag har en 2litare ståendes du kan få vid avhämtning smile är ju alltid ett steg påvägen, samt möjliggör ett fortsatt bygge smile komplett med härva boxar mm:) har förvisso ett rb25 block med topp å mög med smile

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Skyrest
1 augusti 2014 · 76 Inlägg

Vikingson skrev:
du bygger den ju inte för våran skull utan för din egen!

Givetvis! Men det är kul att projektet gillas och jag vill bygga vidare men varken tiden eller orken finns just
nu, men kände att jag var tvungen till att skriva nått här så alla vet varför det står stilla!

Sponsors Nissan Skyline R33 Project - The Victim!
www.frykmalm.se - www.knightracer.com
770_EVOLVE GREASEMONKEY
1 augusti 2014 · 822 Inlägg

Hemskt tråkigt att läsa att du förlorat din far! Hoppas du fick chansen att ta farväl..
Familjen och livet är alltid viktigast!

Återkom med bygget när DU känner att det är dags!

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Catoxxo
2 augusti 2014 · 324 Inlägg

Beklagar sorgen.
Tänk på att alltid ta saker i sin egen takt, det blir bäst så.

PS: Detta kommer bli awesome!

JohanWi
2 augusti 2014 · 20 Inlägg

Väntar lika ivrigt som alltid, ta din tid! Jag beklagar sorgen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang