Motorlampan lyser, Opel Astra 1,8 Sportline -02

LiMo87
25 oktober 2012 · 3 Inlägg

Har problem med att motorlampan lyser till och från. Har haft den inne på verkstan flertalet gånger och kollat felkoder men det har aldrig funnits några, så det enda de har kunnat göra är att släcka lampan. Men den har tänts direkt igen när jag kört sen efter det. Den lyser inte hela tiden, den är släckt när jag startar men börjar lysa efter nån minut och sen slocknar/tänds den till och från under färden.
Tidigare har det hjälpt att fylla på olja då har den slocknat helt och hållt sig släckt tills nästa gång den behöver olja. Men nu kolla jag oljan och den är på normal nivå men lampan lyser ändån, och nu har den även börjat låta som en diesel och går oregelbundet i tomgången och har tappat kraft. Ska tillägga att den är regelbundet servad med allt vad det innebär.

Nån som vet vart felet kan sitta? Den har gått snart 16000 mil

blink_pj
25 oktober 2012 · 477 Inlägg

om lampan tänds ska systemet lagra en felkod även om den bara lyser en kort stund. Och fast lampan inte lyser när du åker till verkstan ska en "historisk" kod kunna läsas ut iaf...
bara en dum fråga! med tanke på det du beskrev om oljan, är du säker på att det är motorlampan som lyser av o till???
Verkstaden du åkt till, har dom en märkes dator för din bil? kan vara så att deras dator inte läser av allt som en märkesdator kan göra, men en simpel fekod borde den iaf fixa oavsett

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
LiMo87
26 oktober 2012 · 3 Inlägg

blink_pj skrev:
om lampan tänds ska systemet lagra en felkod även om den bara lyser en kort stund. Och fast lampan inte lyser när du åker till verkstan ska en "historisk" kod kunna läsas ut iaf...
bara en dum fråga! med tanke på det du beskrev om oljan, är du säker på att det är motorlampan som lyser av o till???
Verkstaden du åkt till, har dom en märkes dator för din bil? kan vara så att deras dator inte läser av allt som en märkesdator kan göra, men en simpel fekod borde den iaf fixa oavsett

Ja det är det som är det konstiga att det är motorlampan och inte oljelampan som lyser. Är iofs inte en märkesverkstad jag har kollat felkoderna på, men som du säger borde de ändån få fram nån felkod.

Jerry Reparatör
26 oktober 2012 · 306 Inlägg

En spontan gissning är tändkassetten eller egr-ventilen.
Ganska vanliga fel.
Men verkar konstigt att du inte får felkod.
Eller så klarar inte verkstaden att läsa dom.

LiMo87
29 oktober 2012 · 3 Inlägg

Jerry skrev:
En spontan gissning är tändkassetten eller egr-ventilen.
Ganska vanliga fel.
Men verkar konstigt att du inte får felkod.
Eller så klarar inte verkstaden att läsa dom.

Ja jag har också varit inne på iaf egr-ventilen. Får ta och kolla upp det. Tycker det hela är helmysko!

Jerry Reparatör
30 oktober 2012 · 306 Inlägg

Skulle även kunna misstänka knacksensorn.
Skulle kunna hänga ihop med din låga oljenivå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang