4693
Sök

Ratten durrar vid 100km/h

77 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Tjena nu är det så att jag nyligen köpt en Saab 9.3 00a.
Var inga problem så länge sommar däcken var på.
Men när jag bytte om till vinter däcken så durrade ratten när man kom upp i 80-100km/h
så självklart trodde man ju att det var obalans i däcken. Så bokade tid och dom balanserade om däcken, när jag for hem därifrån så var det inget durr i ratten då man kom upp i den hastigenheten.
Men när jag släppte gasan vid 105km/h ungefär så durrar ratten mellan 105 och 90km/h ungefär, men om jag gasar så försvinner durret är bara då man släpper gasen eller frikopplar då.
Det är som ett durr i ratten kan man säga, den som rycker till mer men är som ett durr också.
Vad tror ni det kan vara för fel?
Är fräscha vinterdäck och ser inga skavanker på fälgarna eller.
hjälp mig snälla!

Random Hero
4 047 Inlägg
31 oktober 2012
är det muttrar? har du satt alla åt rätt håll ? är navhålen för stora måntro ?

Dog food lid. Backwards

77 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
ja det är muttrar, Ja alla är åt rätt håll, Däcken glappade inte då man hedde på dom som vanhålen borde inte vara för stora då.

Random Hero
4 047 Inlägg
31 oktober 2012
skeva skivor, bula på däcket, dåliga bussningar, fel hjulinställningar?

Dog food lid. Backwards

77 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
ja får nog ta å kolla på det du skrev, men om det är dåliga skivor borde det väl ha varit samma sak på sommardäcket? hur kollar man om det är dåliga bussningar?

Random Hero
4 047 Inlägg
31 oktober 2012
ja precis, så de borde ju bero på däcken egentligen.... lyft upp bilen, rasta alla bussningar med ett spett. jag hade lämnat in bilen om jag vore du för att få det utrett om du inte vet hur man kontrollerar bussningar mm smile

Dog food lid. Backwards

1 366 Inlägg
31 oktober 2012
Eftersom du inte hade problem med sommardäcken så tror jag att det antingen är skeva fälgar, skeva däck (ja däck kan faktiskt bli skeva också) eller så kan de helt enkelt inte balansera korrekt (vilket är vanligare än man tror)

Som Dusan skriver så är mitt andra tips också skeva bromsskivor

Kobo skrev:
ja får nog ta å kolla på det du skrev, men om det är dåliga skivor borde det väl ha varit samma sak på sommardäcket? hur kollar man om det är dåliga bussningar?

77 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
jag köpte ju bilen på bilfirma. men när han provkörde den så sa han att det nog kommer att gå till sig efter ett tag? men det tror ju inte jag det kommer göra, tror ni det kan göra det eller?

1 366 Inlägg
1 november 2012
Nej men ett relativt enkelt test är ju faktiskt att montera på sommardäcken igen

Då kan du ju utesluta allt utom dålig balansering, skeva fälgar och däck om allt är som det ska med sommardäck/fälg

Kobo skrev:
jag köpte ju bilen på bilfirma. men när han provkörde den så sa han att det nog kommer att gå till sig efter ett tag? men det tror ju inte jag det kommer göra, tror ni det kan göra det eller?

77 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
känns inte så säkert å köra med sommardäck nu dock hmm
men märkte igår då jag var och körde att det durrade lite i som hela bilen också, kände på som armstödet i mitten på bilen, där det är en lucka att det durrade där då man hedde handen dit.
Tror ni det kan vara nå helt annat då?

1 366 Inlägg
2 november 2012
Det är omöjligt att spekulera fram ett svar. Om du inte kan kontrollera de tips du fått så är det en bra idé att lämna in bilen som Dusan skrev. Som du själv ser har du fått ett 10 tal möjliga orsaker och utan att testa igen med sommardäcken så kommer inte de att minska....

Kobo skrev:
känns inte så säkert å köra med sommardäck nu dock hmm
men märkte igår då jag var och körde att det durrade lite i som hela bilen också, kände på som armstödet i mitten på bilen, där det är en lucka att det durrade där då man hedde handen dit.
Tror ni det kan vara nå helt annat då?

Sök