4775
Sök

Generator bytt men batterilampan lyser fortfarande

1 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Renault clio -98

Hej grabbar,

Lämnade in min bil på en verkstad för felsökning då batterilampan lyste och till slut dog bilen.

Efter felsökning sa dom på verkstan att generatorn var trasig.

PGA taskig ekonomi får jag försöka fixa det själv så jag beställde en ny generator.

Detta har jag gjort:

1. Demonterat den gamla generatorn.

2. Monterat dit den nya. Dock fick jag hjärnsläpp och klippte av kablarna och skarvade sedan dit de som sitter på den nya istället för att bara lossa och byta. Aja, gjort är gjort.

3. Vid start av motorn lyser fortfarande batterilampan samt att jag nu hör ett typ gnisslande ljud, konstant. Ljudkällan verkar dock komma mer ifrån centrum av motorpartiet än ifrån generatorn.

4. Läste att det kunde vara generatorremmen som är för dåligt spänd så har provat att spänna den lite mer men ingen skillnad.

5. Nu vet jag inte vad jag skall ta mig till..

Kan det vara så att sladdarna jag skarvat ihop inte leder ström ordentligt?.

Generatorremmen verkar inte slira i alla fall, ljudet verkar inte komma därifrån och dessutom borde jag kunna se om den liksom inte hänger med riktigt?.

Tacksam för svar.

235 Inlägg
31 oktober 2012
Dålig jord, kolla jordpunkter mellan motor å kaross å slipa upp plåtrent i karossen.

Gnisslet kan vara att remmen är sprucken/torr? om de inte hjälper att spänna, ja då får du byta rem.
Kan ju vara en annan rem som gnisslar.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

Sök