Motronic BMW V12

tekniknissen1
8 november 2012 · 866 Inlägg

Jag behöver lite kritik big_smile Håller på med en M72B54 (V12 5,4 lit) motor. Inget specielt mer en komp högt 10,1 och headers. original kammar. Nu till insprutning och tändning !! Styrboxar från M50B25 från 91-92,
¤TPC så man slipper elspjäll.
¤coil plug istället för en jävla massa tändkablar och fördelare.
OBD som funkar.
Tar front kåpan från M70B50 med trigger hjul. till vevaxelgivarna.
Har jag missat något i tänket !??
Ös på big_smile

Webrex
8 november 2012 · 379 Inlägg

Hahaha, menar du allvar?? tongue

För det första är tändföljen hejbabberiba. De booorde väl iofs gå att lösa genom att koppla tändkanaler kors å tvärs.

Sen tänkte du köra dubbla av allt då? Dubbla tps, dubbla LMM, dubbla vattentemp osv osv tongue

Fyfan va dumt, men ja gillar de tongue

BOLIN_
8 november 2012 · 2 763 Inlägg

Garagets skönaste kille? tongue Gillar idén och vill gärna se bygget färdigt sen!

Volvo - For Life
Webrex
8 november 2012 · 379 Inlägg

M72 B54 är de fortfarande bara en 2 ventilare lr som M70n?

tekniknissen1
9 november 2012 · 866 Inlägg

Hejhopp Nej fan tändföljden är den samma på en cylinderrad förskjutna 60 grader 1 5 3 6 2 4 på var rad. Så det ska nog fan lösa sig med det. Original så har stolpskotten till Tyska ingenjörer satt två boxar en för var cylinderrad. Och elspjäll med 2 plenium utan ujämningsrör. Så den ena halvan av motorn vet inte vad den andra gör roll
Så där är dubbelt av allt till och med 2 generatorer !!! (850)  Och sen är BMW så konstiga big_smile Vi bygger en limousin motor !!! Då tar dom ventil mekanismen från 316 motorn lol och 2 m20 och klistrar ihop yikes Man tager vad man har sa kajsa varg lol lol Ja M72 och M70 är samma motor i princip 1mm större borr och 4mm mer slag topparna är identiska även vänsrer och höger topparna.

Senast redigerat av tekniknissen1 (9 november 2012)

Webrex
9 november 2012 · 379 Inlägg

Så de är inte vippor som går av som i M20 motorn?

tekniknissen1
9 november 2012 · 866 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-bd0cc266a62dc7e601b1973fd825e922.jpg
toppen
Dom går nog fan av om man varvar 7500V/min dom oxså lol

Webrex
9 november 2012 · 379 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-bd0cc266a62dc7e601b1973fd825e922.jpg
toppen
Dom går nog fan av om man varvar 7500V/min dom oxså lol

Sedär ja!

Jag som har förkastat M70 motorn som en skitklump då jag trott att de varit vippor som i M20 motorn!
Nu vart de genast en intressantare spis smile

Kör du med M50ins styrsystem satsa på 402 styrboxar, för då går de fin fint att mappa om dom smile
Jag bland andra kan fixa de smile

tekniknissen1
9 november 2012 · 866 Inlägg

Va bra! Original så är det en trött  skitklump av aluminium med ett nästan linjärt vridmoment 360Nm vid 1000V/min
480 vid 3500 och vid 5600 360Nm Och 8,8-1 i komp Som sagt en limousin motor!!  Det största problemet jag ser med m72 motorn är att det är så jävla dyrt att hålla på med ! Dubbelt så dyrt lol
men 402 är dom boxarna jag är ute efter i så fall inget stöldskydd och ingen vanos.
Det ända jag kan tänka på är förtändningen och få det att synka mellan boxarna Där är väl temp/spjälläge/varv som parlametrar till förtändningen så den ena cylinder raden får för sig att den ligger på varvtalsökning och den andra ligger på konstantvarv. Original så styr spjällen var cylinder rad så dom ska belastas lika !! roll
Och det är inga problem med övriga givare allt är dubbel på den !!
Och kamaxel givarna tänkte jag ta på fördelarna i fronten på topparna .
Satt och fundera på på att lägga en sladd mellan tpc erna på singnal utgångarna så båda boxarna får samma singnal styrka även om där är en liten diferans mellan dom ??
Men kunskap om hur motronic tänker är inte hundra hmm
Något annat som jag missat!! big_smile

Webrex
9 november 2012 · 379 Inlägg

Är de sepparata insug på den med? Då är de ju 2 stycken luftmängdsmätare som gäller, å då 2 fristående system, de e ju egentligen skitsamma va den andra motor halvan sysslar med om de e helt sepparerade system.

Ja har som sagt mappat om 402 boxar, kör de i min brukis 325i e36.

De som styr förtändningen är framför allt luftmängdsmätarsignalen och varvtal. Sen när du ger mer än 75% gas går den över till WOT tändning, alltså wide open trottel, å då läser den tändlägena ur en fixerad fullgas-tabell med endast Varvtal som varibel. smile Så tädningen lär inte bli några problem.

Har den dubbla lambdasonder oxå? 402 boxen behöver alla sina givare för att fungera korrekt, fattas tex lambdasignalen så går DME systemet i limphome, med förinställda låga tändvärden, å bilen går skit tongue

Kan fixa chip till dig om de e nått som inte lirar. Bränsle tabell, förtändning, varvstopp, hastighetsspärr mm är inga problem att ändra i smile  Kallstart och accelerations fullfetning däremot är de värre med tongue så du får hoppas M70n fyller insugen på liknande sätt som M50 tongue

tekniknissen1
9 november 2012 · 866 Inlägg

Tackar för info om tändningen!! Labda sonder sitter på var bank.  Jag ska försöka att få den att andas bättre på högregistret 3600-6000 varv med avstämningen på headers och eventuelt på insuget. runners är så långa original så vänder man dom uppåt så kliar man gud där bak.;-) avstämda på typ 3000varv får se om man kan korta ner dom lite så man hamnar 4500-5000varv då ska vridmomentskurvan likna en M50 lite bättre. Det hade varit trevligt med m50b25 effekt 2 gånger 190+190=380 och 550Nm  Jag får nog måla ett vit fartrand på bilen den är röd nu så i slutet av sommaren ser den ut som en polkagris :-)

V234
13 november 2012 · 88 Inlägg

Man har 2 boxar, en till var motorbank, med en central styrbox. Tror att samordningen mellan bankerna sitter i EML:en. I såna fall blir det svårt att dumpa e-gasen. M50 är dessutom 4-ventilare till skillnad från M73 som är en 2-ventilare.

tekniknissen1
13 november 2012 · 866 Inlägg

Ja M73 en elektronisk mardröm med can-buss system som snackar skit med alla jävla boxar i bilen;-) M70 har ingen cam-buss system dock en EML som gör allt för det ska bli tråkig motor. Jag tror den är programerad av den värsta jävla moral gubben dom kunde hitta i tyskland !!!
100% spjäll öppning först vid 3500v/min Vrid redusering och fan och hans mormor!!¤@ ;-(
Som Webrex nämde om så var det tändningen jag var mest bekymrad över men det är inge problem då boxarna använder fast map vid 75% spjälöppning och kör man som jag så är det 75% av tiden man kör 100% spjälöppning ;-) M50 Slipper jag fördelarna och kör 12 spolar med korta tändkablar ner till stiften. Och är gaspendalen ner så är spjällen det oxså.

torpis Forummoderator
15 november 2012 · 10 576 Inlägg

Ett megasquirt är ju rena drömmen jämfört med ursprungsidéen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
BOLIN_
15 november 2012 · 2 763 Inlägg

torpis skrev:
Ett megasquirt är ju rena drömmen jämfört med ursprungsidéen...

Haha, du låter inte speciellt övertygad om TS idé?!

Volvo - For Life
torpis Forummoderator
15 november 2012 · 10 576 Inlägg

BOLIN_ skrev:

torpis skrev:
Ett megasquirt är ju rena drömmen jämfört med ursprungsidéen...

Haha, du låter inte speciellt övertygad om TS idé?!

Njä, det blir ju både dyrt, krångligt och svårt att underhålla/felsöka. Tänk bara att mappa två sprut samtidigt som man är ute och kör bil... huga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
BOLIN_
15 november 2012 · 2 763 Inlägg

torpis skrev:

BOLIN_ skrev:

torpis skrev:
Ett megasquirt är ju rena drömmen jämfört med ursprungsidéen...

Haha, du låter inte speciellt övertygad om TS idé?!

Njä, det blir ju både dyrt, krångligt och svårt att underhålla/felsöka. Tänk bara att mappa två sprut samtidigt som man är ute och kör bil... huga.

Låter lite smått jobbigt faktiskt!

Volvo - For Life
tekniknissen1
16 november 2012 · 866 Inlägg

megasquirt kan man köra 12 tändutgångar 12 spridare på det ?

torpis Forummoderator
16 november 2012 · 10 576 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
megasquirt kan man köra 12 tändutgångar 12 spridare på det ?

Nej det kan du inte, men du kan köra wastefire och spridarna i olika banker så att köra en V12 är inga problem rent så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Revotech Pedal To The Metal
16 november 2012 · 750 Inlägg

Ja klart det är lite bökigt att mappa två boxar samtidigt. Men Megasquirt.. Det är ju enligt mig inget höjdarsystem. Av alla de jag har hållt på med så har det bara strulat.. Kanske är handhavandefel haha wink

Känns lite som pest eller kolera.. Modda Nira så du kan köra V12 på det haha wink

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang