2119
Sök

Hjälp! Bubblar och pyser om motorn (Supra mk3) -FALLET AVSLUTAT-

LejonLeo
15 november 2012
Idag när jag kom hem och parkerade började det ryka från motorrummet (det kanske det gjorde innan också utan att jag tänkte på det). När jag öppnade huven bubblade och pös det. Och rök. Jag kunde inte lokalisera varifrån. Min första tanke var förstås att kylarvattnet tagit slut. Och där fanns inte mycket kvar, men helt slut var det inte. Däremot fruktansvärt sketet. Mest som en sörja mer än en vätska. Jag fyllde på och hoppades det skulle hjälpa. Kollade oljan också för säkerhets skull. Starta bilen och låt den gå på tomgång några minuter. När jag stängde av så var bubblande och pysandet där igen. Temperaturmätaren visar helt normala värden. Det kanske tar en stund innan den nya kylarvätskan kommer runt i systemet? Eller måste man få ut den gamla sketna kylarvätskan innan man fyller på med ny? Läste nåt om att det kan bero på att man fått luft i systemet. Hur i alla sin dar ska man bli av med den? -
Senast redigerat av LejonLeo (20 november 2012)

583 Inlägg
16 november 2012
"Mest som en sörja mer än en vätska"

Var det som brun/vit grädde-sörja? isåfall är det motoroljan och kylvattnet som blandar sig. Villket gör att smörjande effekten av motoroljan försvinner snabbt och täpper igen motorns interna smörjhål. Ingen oljesmörning för motorn förvandlar den väldigt snabbt till sallad.

Möjligen att det skulle kunnat vara "luft i kylsystemet". Dock antar jag att detta kom helt plötsligt?. Ifall motorn är luftad en gång håller den sig så ifall inte något hänt så du fått in luft (och tappat kylarvätska).

Ett scenario är att topplockspackningen är trasig som gör att du får in kompression i kylkanalerna och de upplevs snabbt som "bubblande och kokande" fastän motorn kanske inte ens kommit upp i arbetstemperatur.

Då du skriver att motortemperaturen håller sig bra så är det sannolikt inte termostat eller vattenpump.

Skulle tipsa dig om kolla på oljestickan för att se så det ser fint ut, även att lossa ventilkåpan för att se att du inte var "vit gegga" där.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

LejonLeo
16 november 2012
På väg till verkstan idag så blev bilen plötsligt vääldigt varm och temperaturnålen kröp upp mot det röda strecket. Jag krypkörde så gott det gick i trafiken och temperaturen svajade upp och ner i samband med gaspådrag. Framme vid verkstan öppnades huven och han trodde först att motorblockspackningen hade pajat (vilket är vanligt på dessa bilar) men den förra ägaren hade satt dit stålpackning med ARP-bultar så det skulle förvåna mig om så var fallet. Men så hittade han felet: En slang hade brustit. En liten jävla slangbit hade spruckit så att kylarvattnet hade försvunnit den vägen. När han hade hällde på kylarvatten ångade och rökt det som från ett ånglok. Den var alldeles tom på kylarvätska. Fan vet om motorn klarade sig. Han menade att lagrerna kan ha gått. Så jag kan bara hoppas och be för tillfället. Vore ju för jävligt om en liten slangbit kan ta kol på en annars helt felfri bil. Nyligen underredsbehandlad dessutom. (Jag tänkte ett tag att det kanske var därför den rök)

Hhehehehhest
375 Inlägg
16 november 2012
Du får väl hoppas motor klarade sig.. Och det är ju inte den bästa idén och hälla i vatten i en tokvarm motor..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

LejonLeo
20 november 2012
Med full kylare och bytt slang så var allt frid och fröjd igen. Som tur var klarade sig motorn utan skador. Verkstadskillen menade att det till stor del var att tacka stålpackningen för

Det märkliga var att jag aldrig såg temperatur-varningslampan lysa
Men mätaren sköt som sagt i höjden allt mer
Svårt att veta om man ska stanna och anlita bärning (vilket man helst inte vill)
eller i sakta mak ta sig till verkstan. Jag gjorde det senare. Vilket kanske var dumt.
Men då det är en automat går den ju inte att bogsera. Inga vidare sträckor i alla fall.
Senast redigerat av LejonLeo (20 november 2012)

Sök