3033
Sök

Sladdade/lekte med bilen och fick nyckeln omhändertagen av privatperson som lämnade över den till polis

682 Inlägg
18 november 2012
M_icke_ skrev:
Pierre_r skrev:
Så här går det när körskolorna bara lär ut ecodriving och att det är viktigt att ha bältet på sig...
Sen får dom körkort och tror det är samma sak som i GTA att man kan sladda runt och köra över folk utan konsekvenser..

Sladda på TOMMA!! parkeringar och industriområden när där är TOMT!! och man bara kan skada sig själv gör absolut inget.

Men gör man det i tätbebyggt område/centrum/bland folk så ska körkortet tas på plats och bilen bli beslagtagen och avgiften för uppställningsplatsen borde vara 1000kr per dygn och man får inte ut bilen på minst 7dagar.
Föraren som sladdade runt får inte hämta ut den eftersom den personen garanterat hade prövotid och blev av med kortet så den får ta om allt igen.

Hämtas inte bilen ut efter 14 dagar så är det raka vägen till skrotpressen + räkning på uppställningsavgiften och räkning för transporten till pressen till den som står som ägare.

Undrar hur många omogna idioter som hade blivit av med sina bilar då.

Lite hårt kanske men det är garanterat det enda sättet att lära dom på. Att dom kör ihjäl människor verkar dom inte lära sig av, se bara i Norrtälje där sladdar dom fortfarande runt och riskerar andra människors liv....

Fast tyvärr så måste det ju till grov vårdslöshet i trafik för att körkortet ska ryka och vad jag har förstått så måste de till att man har vållat en olycka för att det ska kunna klassas som grovt. Med andra ord är det ju redan försent.

De e iaf så jag har hört de men idén var helt klart bra! smile

Kan med mig själv "voucha" för att vanlig vårdslöshet trafik går alldeles utmärkt att bli av med kortet för, trevliga 6 månader fick jag. Ingen rabatt.

16 197 Inlägg
18 november 2012
DanneSundin skrev:
M_icke_ skrev:
Pierre_r skrev:
Så här går det när körskolorna bara lär ut ecodriving och att det är viktigt att ha bältet på sig...
Sen får dom körkort och tror det är samma sak som i GTA att man kan sladda runt och köra över folk utan konsekvenser..

Sladda på TOMMA!! parkeringar och industriområden när där är TOMT!! och man bara kan skada sig själv gör absolut inget.

Men gör man det i tätbebyggt område/centrum/bland folk så ska körkortet tas på plats och bilen bli beslagtagen och avgiften för uppställningsplatsen borde vara 1000kr per dygn och man får inte ut bilen på minst 7dagar.
Föraren som sladdade runt får inte hämta ut den eftersom den personen garanterat hade prövotid och blev av med kortet så den får ta om allt igen.

Hämtas inte bilen ut efter 14 dagar så är det raka vägen till skrotpressen + räkning på uppställningsavgiften och räkning för transporten till pressen till den som står som ägare.

Undrar hur många omogna idioter som hade blivit av med sina bilar då.

Lite hårt kanske men det är garanterat det enda sättet att lära dom på. Att dom kör ihjäl människor verkar dom inte lära sig av, se bara i Norrtälje där sladdar dom fortfarande runt och riskerar andra människors liv....

Fast tyvärr så måste det ju till grov vårdslöshet i trafik för att körkortet ska ryka och vad jag har förstått så måste de till att man har vållat en olycka för att det ska kunna klassas som grovt. Med andra ord är det ju redan försent.

De e iaf så jag har hört de men idén var helt klart bra! smile

Kan med mig själv "voucha" för att vanlig vårdslöshet trafik går alldeles utmärkt att bli av med kortet för, trevliga 6 månader fick jag. Ingen rabatt.

man ska bli av me det för alltid..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 466 Inlägg
18 november 2012
DanneSundin skrev:
Nu är bara frågan.. OM snubben som satt i bilen helt sonika gick iväg, ringde polisen och stöldanmälde sin bil, vad skulle hända då?

Det finns ju inte direkt någon som kan BEVISA att han var på plats, eller hur? För självklart hade han "fest hemma i lägenheten och nycklarna låg på bordet".

Sen är det inte försvarsbart NÅGONSTANS till att sladda eller på annat sätt beté sig vårdslöst nära andra människor. Vare sig det är stora eller små sådana...

Fanns ju minst ett vittne till som såg honom. troligtvis fler.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

46 Inlägg
18 november 2012
Ni som säger att man ska åka ut på en sjö i vinter och köra, kör man där så blir de väl också ett jävla liv om att det är farligt för barnen för dem åker skridskor och annat på sjön?

Är de inte farligare på en sjö, där det är is istället för asfalt? Asfalten borde ju ända vara säkrare att köra på då man kan stanna hyfsat snabbt och det kan man ju inte på is...

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!

682 Inlägg
18 november 2012
Evil: Menade du nu att JAG skulle bli av med det föralltid eller de som sladdar nära barnvagnar? 

M_icke_: Jo sant. Men tror du verkligen att "jag kände igen honom" räcker för en fällande dom? Han (farsan)åker nog däremot på för egenmäktigt förfarande, då han faktiskt tagit nycklarna.  Vad jag har förstått så får man bara göra det om personen är uppenbart berusad?

Dansken: Det handlar om värdelösa förare + otur. Till och med proffsen kan misslyckas.. Nej, lek och blajj hör hemma på en öde parkering / asfaltsplätt / avstängt område / bana. smile
Senast redigerat av DanneSundin (18 november 2012)

4 637 Inlägg
18 november 2012
volvojonnie skrev:
Börjar faktiskt bli positiv till det förslag jag hörde på nyheterna om att höja åldern för att ta körkort till 25år.

Kan bara instämma. Kan visserligen innebära att vissa får söka andra jobb (det hade drabbat även mig) men människoliv är viktigare. Vet själv att man blir mer mogen i tarfiken (och på andra sätt) runt 25 oavsett vad man tror när man är yngre...
Denna tråd är ett bevis på detta. Och så finns det väl alltid en del undantag, vissa mognar aldrig. Men det har inte bara med trafiken att göra.

Okej att sladda nära barn för att ni inte gillar barn? Idioter... Och vad har pappans partitillhörighet med detta att göra? Gillar inte när folk sladdar nära mig och mina politiska åsikter är långt ifrån miljöpartiets...
Det enda positva med om det inte fanns några barn är att det aldrig skulle växa upp idioter på jorden. Inga normala heller.
Senast redigerat av Navkapsel (18 november 2012)

Evildan
18 november 2012
DanneSundin skrev:
Evil: Menade du nu att JAG skulle bli av med det föralltid eller de som sladdar nära barnvagnar? 

M_icke_: Jo sant. Men tror du verkligen att "jag kände igen honom" räcker för en fällande dom? Han (farsan)åker nog däremot på för egenmäktigt förfarande, då han faktiskt tagit nycklarna.  Vad jag har förstått så får man bara göra det om personen är uppenbart berusad?

Dansken: Det handlar om värdelösa förare + otur. Till och med proffsen kan misslyckas.. Nej, lek och blajj hör hemma på en öde parkering / asfaltsplätt / avstängt område / bana. smile

Sladdar man runt på en parkering på det viset kan man säkerligen misstänkas vara berusad av ngt drickbart eller "annat skit", för en person vid sina sinnes fulla bruk gör inte på det viset.

682 Inlägg
18 november 2012
Evildan skrev:
DanneSundin skrev:

Sladdar man runt på en parkering på det viset kan man säkerligen misstänkas vara berusad av ngt drickbart eller "annat skit", för en person vid sina sinnes fulla bruk gör inte på det viset.

Det är sant. Men skulle du spendera en dag nära landets alla volvos och bmw's så blir man inte förvånad längre.. smile

Motormontör
437 Inlägg
18 november 2012
Så rätt gjort, snubben som tog nyckeln gjorde helt rätt men borde ha kört ner den i halsen på idioten som sladda så nära en barnvagn med ett levande barn i.
Hade det varit mitt barn hade jag gjort samma sak förutom att jag hade tvingat idioten äta upp nyckeln eller fått den upp i snickers fabriken!!!!
RESPEKT!!!

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

1 926 Inlägg
18 november 2012
Det är en sak jag alltid blir lika "imponerad" av på detta forum.

I detta fall har det blivit ett jävla liv om att han som körde ska bli av med körkortet, någon var ironisk och flera har gett han peronangrepp mm. Och alla ska vara så jävla duktiga och säga att gör inte si, gör inte så. Man ska sladda på en tom parkering ute i skogen, helst på en öde ö.
Ja, ni fattar.
Men dom gångerna det kommer en film på en BMW m5 turbo, Singelsupra, eller annan monstruöst trimmad bil som kör mätaren ut 260 - 300+ med hjulspinn på fyrans växel när dom kör om eller möter bilar mitt på dagen, dom får i stort sett aldrig något negativt påhopp. Dom bilarna som möts eller körs om kanske också har barnvagn i skuffen?

Hur tänker vi där?
Då spelar de ingen roll om han eller hon är 18 eller 50+

Jag försvarar ingen av parterna, tycker bara att det är lite lustigt.
Tack för mig.

Evildan
18 november 2012
DanneSundin skrev:
Evildan skrev:
DanneSundin skrev:

Det är sant. Men skulle du spendera en dag nära landets alla volvos och bmw's så blir man inte förvånad längre.. smile

Jag har spenderat åtskilliga år och över 120000 mil i trafiken och nej, det är inte mkt som överraskar längre, Darwin hade en point och mänskligheten verkar bli dummare och dummare för var dag som går då respekten för sitt eget och andras liv verkar minska radikalt över åren.

1 653 Inlägg
18 november 2012
HereComesTrouble skrev:
VolvoCoffe skrev:
SylvesterStallone skrev:

förmodligen för att du är så jävla ful och dum så du har förstått  följande
1. för ful för att hitta en partner
2. om du gör det är hon så jävla ful att du inte vill/kan  och framförallt förstår att du inte ska föra nått sånt vidunder till jorden
3. du gör det inte för att du förstår att gener går i arv och att föda ytterligare nån så jävla dum som dig till jorden är inte fair för oss andra!

haha fan vad bra sagt.

Ni får respektera att alla inte tycker om barn, den dagen kanske ni också respekteras.

Bajskastningen ovanför tänker jag inte kommentera.

Men självklart får man respektera att somliga inte gillar barn, men på vilket sätt ger det dem rätt att utsätta andras barn för fara? Det om något är respektlöst.
Det gäller heller inte bara barn utan även andra vuxna eller för den delen andras egendom.

Jag förstår inte vad som är så jävla svårt att förstå med att man ger fan i att sladda i närheten av folk som inte valt att bli utsatta för den risken det innebär.
Spelar ingen roll hur jävla mycket ni hatar andra människor, det ger er ingen som hälst jävla rättighet att utsätta dem för den typen av fara.

Förstår inte hur man ens kan argumentera för den "rättigheten"...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

3 466 Inlägg
18 november 2012
DanneSundin skrev:

Vad tror du är vitsen med vittnen? Kan en eller flera personer peka ut en person som har gjort ett brott kan det mycket väl räcka för en fällande dom så länge denna inte har ett bra alibi. Man vittnar ju som sagt under ed och så länge vittnet inte känner målsägaren sedan tidigare ökar vittnets trovärdighet. (har varit med i flertalet rättegångar som gett fällbar dom enbart på vittnesuppgifter).

För den delen har man en viss civilrätt att ingripa vid pågående brott. Om man dessutom misstänker en bilförare för att vara berusad eller liknande pga av ett märkligt/vårdslös körsätt så har man full rätt att frånta denna personens nycklar och larma polis.

Troligheten att pappan döms är därmed betydligt lägre än att föraren blir dömd.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

682 Inlägg
18 november 2012
Det är mycket möjligt, men vid ett trafikbrott kan det bli knepigt. Däremot så var det "Klantigt" av killen som sladdade att anmäla för egenmäktigt förfarande, han har ju på så vis "erkännt" att han var på platsen.

Men men, får se hur det går. Försvarar inte vad killen gjort/gör med sin bil och andras ungar. Bara så vi har den delen klar.

5 Inlägg
18 november 2012
Dirtymike skrev:
Killen i bilen gjorde fel och pappan gjorde fel som tog nyckeln. Pappan kommer torska då jag visat tidningsartikeln för 2 poliser och dom sa som jag sagt att han kommer me större sannolikhet torska än killen som sladda.
Situationen som denna var ingen ursäkt att kunna ta nyckeln ur bilen, skillnad hade varit om det var en fyllekörning.
Detta sa alltså 2st polismän till mig.

Evildan skrev:
Som så många andra har skrivit, mannen med barnvagnen gjorde helt rätt (detta tycker jag trots att jag inte har några barn) och har dessutom inte gjort något straffbart när han tog nyckeln från den ansvarslöse pojken, vilket det redan klistrats in i tråden.

För att pappan skulle ha rätt att tag nyckeln från personen som körde krävs det att han meddelat personen att han är "gripen" och griper man någon skall man anmäla det till polisen, man har inte rätt att bara släppa iväg personen (oavsett om han tagit nyckeln eller inte). Polisen skall ge godkännandet att personen släpps via telefon efter ett eventuellt telefonförhör, den enskilda mannen har troligtsvis inte gjort detta rätt och pappan är den som kommer åka dit..

För att jämföra med en väktare (observera, INTE ordningsvakt), så griper man någon skall polis meddelas på en gång och den gripne får ej släppas utan godkännande från polisen. När man har gripit en person får man tillfälligt omhänderta egendom för att den gripne inte skall kunna göra illa någon annan/smita/göra illa sig själv.

Tänk då på att en väktare endast får göra ett envarsgripande som envar får göra, dvs. dig och mig. (Enda skillnaden mellan oss och väktare är att dem har ett tjänstemannaskydd/"våld mot tjänsteman" som gör att den som t.ex. slår väktaren får dubbelt så högt straff som om han slog en civil under samma omständigheter.

Summa summarum, pappan lär åka fast. Jag tänker inte kommentera fall han är en idiot eller fall föraren är det, jag var inte på plats och kan inte vittna om vad som hänt/ge min egna åsikt.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
18 november 2012
Vad är det för fel på vissa här, vad HAR ni för IQ egentligen???

Sen att en forskare har kommit fram till att körkortet borde tas vid 25 års ålder, det verkar ju fan stämma på vissa. Men det borde ju även ingå en mognads koll då samtidigt.

Jag hoppas denna sladdande bilist finns här och ger sig till känna, om han vågar.

Lev livet, det kan ta slut fort

Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 november 2012
Thullen skrev:
HereComesTrouble skrev:
VolvoCoffe skrev:

haha fan vad bra sagt.

Ni får respektera att alla inte tycker om barn, den dagen kanske ni också respekteras.

Bajskastningen ovanför tänker jag inte kommentera.

Men självklart får man respektera att somliga inte gillar barn, men på vilket sätt ger det dem rätt att utsätta andras barn för fara? Det om något är respektlöst.
Det gäller heller inte bara barn utan även andra vuxna eller för den delen andras egendom.

Jag förstår inte vad som är så jävla svårt att förstå med att man ger fan i att sladda i närheten av folk som inte valt att bli utsatta för den risken det innebär.
Spelar ingen roll hur jävla mycket ni hatar andra människor, det ger er ingen som hälst jävla rättighet att utsätta dem för den typen av fara.

Förstår inte hur man ens kan argumentera för den "rättigheten"...

Det var inte handlingen man skulle respektera, utan att alla inte uppskattar barn.

Åkte senast idag förbi en tjej ute med en barnvagn på en 70 sträcka som inte är upplyst och dåligt med reflexer.
Kanske borde tagit barnvagnen i från henne?

Pim_Pim
18 november 2012
Spelis skrev:
Det är en sak jag alltid blir lika "imponerad" av på detta forum.

I detta fall har det blivit ett jävla liv om att han som körde ska bli av med körkortet, någon var ironisk och flera har gett han peronangrepp mm. Och alla ska vara så jävla duktiga och säga att gör inte si, gör inte så. Man ska sladda på en tom parkering ute i skogen, helst på en öde ö.
Ja, ni fattar.
Men dom gångerna det kommer en film på en BMW m5 turbo, Singelsupra, eller annan monstruöst trimmad bil som kör mätaren ut 260 - 300+ med hjulspinn på fyrans växel när dom kör om eller möter bilar mitt på dagen, dom får i stort sett aldrig något negativt påhopp. Dom bilarna som möts eller körs om kanske också har barnvagn i skuffen?

Hur tänker vi där?
Då spelar de ingen roll om han eller hon är 18 eller 50+

Jag försvarar ingen av parterna, tycker bara att det är lite lustigt.
Tack för mig.

Välkommen till Garaget.org..

1 653 Inlägg
18 november 2012
HereComesTrouble skrev:
Det var inte handlingen man skulle respektera, utan att alla inte uppskattar barn.

Jag respekterar att andra inte gillar barn, men ska inte den respekten vara ömsesidig? Att den personen också respekterar att en annan faktiskt gillar sitt barn och inte vill att det råkar illa ut?

HereComesTrouble skrev:
Åkte senast idag förbi en tjej ute med en barnvagn på en 70 sträcka som inte är upplyst och dåligt med reflexer.
Kanske borde tagit barnvagnen i från henne?

Sladdade hon med barnvagnen mitt på vägen eller vad gjorde hon som va vårdslöst beteende menar du isåfall?
Att hon inte har reflexer är väl messt en självförvållad fara för sig själv och sitt barn?

Gick hon på väggrenen så är det naturligtvis oansvarigt och fel av henne att utsätta sig själv, sitt barn och dig som bilförare för onödiga risker, men gick hon på avsedd gångbana/trotoar så ser jag inte riktigt problemet.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 537 Inlägg
18 november 2012
Helt rätt av farsan att ta nycklarna ifrån snorungen..

Är imponerad dock att han kunde va så kall och gå till polisen med nycklarna, alla hade nog inte varit lika "snälla" i den situationen, och nej, jag har själv inget barn..

Sök