5426
Sök

Hur stora spridare ska jag köra med??????

379 Inlägg
24 november 2012
Growe skrev:
Polarn kör 800cc spridare med e85 motorn är bromsad 272hk vid 0.6barsladd nu 0.9 vid 1bar räcker inte spridarna till 

så 1000cc borde vara relativt okej till 300-400hk
Gäller att sprutet klarar av att reglera tiderna när dom blir så stora oxå kan bli tongångsproblem med för stora spridare ihop med kassa sprut Ms lär inte vara något höjdar sprut när man börjar köra med för stora grejer.
om inte bara höglast är intresant

Va e de för motor undrar jag tongue Måste flöda nått jävulskt för att botta 875orna så tidigt.

225 Inlägg
24 november 2012
L_R skrev:
Webrex skrev:
Ja, jag är Maskiningenjör, och jag ser ingen skillnad i funktionalitet med en vanlig spridare.

Vad är det du ser som problematisk då? Om jag talar om för dig att flertalet av de alldra största trimfirmor kör med dessa, och att de testats utförligt i USA på blandannat en 1500HP Nissan GT-R.

Så säger du ändå att de inte fungerar?

Om problemet inte ligger i omjämt flöde får du gärna förklara din kommentar: "Men kör man på lambda 0.7 och tappar 10% bränsle är det kan inte inte en märkbart"

Jag tar gärna del av den information du har. Att jag faktiskt har testat dom själv och inte bara läst på nätet som du verkar ha gjort tycker jag är en väldigt bra argumentations punkt.

Den problematik jag läst om har varit att de skulle snåla ut när de blir varma/överhettade. Jag ser inte hur detta kan bli ett problem när de flyter E85 konstant igenom dem istället för CNG. Hur uppstår denna värmen som diskuterats? Långa körningar med minimal insprutningstid på allt för små cylinder volymer? Och bensin va de väl frågan om dessutom, i USA med motorrumt tempar på 60grader?

Vi har iaf kör en bil hårt rudskogen en sommardag, å ännu inte upplevt några som hellst problem.

Det här är ju problemet. För mig är det inte viktigt hur många hästkrafter det producerats med dessa spridare.
Det är inte detta jag belyser.

Jag belyser att dessa spridare har en problematik, som beror på dess konstruktion. (ej avsedd för flytande bränsle)
Att kontra med att du inte ser någon skillnad i funktionalitet är inte något som bemöter det jag säger.

Jag har flödesdata, jag har bilder på spridarens konstruktion i detalj, jag elektrisk data, data från bosch etc.

Och eventuell övervärme skulle snarare uppstå av långa spridartider med mättad spole. Det blir ändå 22watts effekt av dessa spridare.

Och det sitter filter i dessa spridare.

Sen sprids det någon 5-56-myt på internet.

ok dom funkar inte teoretiskt har du konstaterat! men praktiken säger att de går bra så vad tjafsar du om. har du byggt nån trimmad motor nån gång?

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.

184 Inlägg
24 november 2012
Självklart blir den varmare när den är öppen länge. Vi pumpar in 22W sen är frågan hur mkt bärnsle kan kyla bort.
(eg massflöde * temperaturökning)
effekten ökar med insprutningstiden men konvergerar mot 22W

Jag vet fler än en som haft problem med att de tappar flöde!

De äldre 1680spridaren är oxå av gastyp men har en annan intern konstruktion för tätning.
Den är eg inte dålig på kort tider utan har en olinjäritet i flödeskurvan.

225 Inlägg
24 november 2012
jag vet mer än en som har haft dessa spridare som dom funkat klockrent för.

Fri fart för ett fritt folk!
14 668 Inlägg
24 november 2012
Webrex skrev:
Growe skrev:
Polarn kör 800cc spridare med e85 motorn är bromsad 272hk vid 0.6barsladd nu 0.9 vid 1bar räcker inte spridarna till 

Gäller att sprutet klarar av att reglera tiderna när dom blir så stora oxå kan bli tongångsproblem med för stora spridare ihop med kassa sprut Ms lär inte vara något höjdar sprut när man börjar köra med för stora grejer.

Va e de för motor undrar jag tongue Måste flöda nått jävulskt för att botta 875orna så tidigt.

Volvo Rödblock 16v E85 orginal volvo 360sprut med höjd tändning och ombyggd lmm

Vid 1bar lenar den ut på bredbands lambdan
nu är det inte bromsat längre än till 0.6 och efter det har det bla höjts tändning och höjts tryck
gissar på runt 300-320hk i maskinen..räcker rätt långt i en volvo 360 från 88 smile

Kör fort så hinner inget hända...

225 Inlägg
24 november 2012
vad sitter de för bränslepump, kollat så de inte är trycket som sjunker?

379 Inlägg
25 november 2012
Growe skrev:
Webrex skrev:
Growe skrev:

nu är det inte bromsat längre än till 0.6 och efter det har det bla höjts tändning och höjts tryck
gissar på runt 300-320hk i maskinen..räcker rätt långt i en volvo 360 från 88 smile

Troligtvis så att det är LMM signalen som bottnar, inte spridarna. Dom ska kunna ge sås till 100 kusar till på en 4a!

379 Inlägg
25 november 2012
L_R skrev:
Självklart blir den varmare när den är öppen länge. Vi pumpar in 22W sen är frågan hur mkt bärnsle kan kyla bort.
(eg massflöde * temperaturökning)
effekten ökar med insprutningstiden men konvergerar mot 22W

Jag vet fler än en som haft problem med att de tappar flöde!

De äldre 1680spridaren är oxå av gastyp men har en annan intern konstruktion för tätning.
Den är eg inte dålig på kort tider utan har en olinjäritet i flödeskurvan.

jo 1680 spridarna är extremt dåliga vid korta spridar tider jo, de kan skilja upp till 40% i bränsle mängd mellan spridarna vid spridar tider runt 1-3 ms, å de med för att de är omöjliga att få en vettig tomgång och bra avgasvärden med. Iom att dom är så stora och används på för små motoret så kommer man ned till 1ms på vissa motorer, å då kan man ha sån otur att dom inte öppnar alls.
De som testat att köra dom med peak-n-hold har fått dom att fungera bättre, men långt ifrån bra.

Att dom skulle vara olinjära är oväsentligt med ett eftermarknadssprut. Alla spridar-modeller har olika kurvor och jag vågar tom påstå att inga är linjära. De sämre lågohm spridarna är dessutom känsliga för spännings variationer. Och då måste man kompensera för det i sprutet.

39 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
okej hur troru mitt gammla sprut kommer funka med 875cc och utan moderkort?

min labrador Sebb min bästa garagekompis

184 Inlägg
26 november 2012
Webrex skrev:
jo 1680 spridarna är extremt dåliga vid korta spridar tider jo, de kan skilja upp till 40% i bränsle mängd mellan spridarna vid spridar tider runt 1-3 ms, å de med för att de är omöjliga att få en vettig tomgång och bra avgasvärden med. Iom att dom är så stora och används på för små motoret så kommer man ned till 1ms på vissa motorer, å då kan man ha sån otur att dom inte öppnar alls.
De som testat att köra dom med peak-n-hold har fått dom att fungera bättre, men långt ifrån bra.

Att dom skulle vara olinjära är oväsentligt med ett eftermarknadssprut. Alla spridar-modeller har olika kurvor och jag vågar tom påstå att inga är linjära. De sämre lågohm spridarna är dessutom känsliga för spännings variationer. Och då måste man kompensera för det i sprutet.

De är vid statiskt tryck har de inte de flödesvariationerner som du nämner. Detta kan endast uppkomma av ett dåligt sprut eller sväningar i bränslerailen.

Jag förstår inte var detta kommer ifrån.

Dessutom är det helt meningslöst att ha ett sprut som där man arbetar med absolutspridartider utan någon from av deadtimekompensering.
Det kan skilja ett par mS i spänningsberoende dödtid. Man måste ALLTID kompensera för batterispänningen. Annars kommer lambda, ovillkorlingen, pendla med med batterispänningen.

Det är självklart att det är väsentligt om de linjära eller inte så länge du inte alltid ligger över det linjära området.
Om sprutet interpolerar fram en spridartid som ligger i det onlijära området kommer du påverkas av det.

Det spelar ingen roll om du kör peak and hold med avseende på flödeskaraktäeristik. De är fortfarande lika onlinjära.

Fri fart för ett fritt folk!
14 668 Inlägg
26 november 2012
Webrex skrev:
Growe skrev:
Webrex skrev:

Troligtvis så att det är LMM signalen som bottnar, inte spridarna. Dom ska kunna ge sås till 100 kusar till på en 4a!

kan vara så sitter en ombyggd lmm från bmw. Sitter luftklappa på 360 orginal sprut.
men det är rätt dugligt med effekt endå. ingen lek att köra den bilen när det är blött.
har bara kört den på torrt väglag och den öser på rejält upp till varvstoppet på 5:an ingen större skillnad vilken växel man väljer när man börjar gasa testade 80-varvspärr på 5:an och den drog lika bra hela vägen

Blir annan botten och sprut på den eftersom orginalsprutet inte är riktigt anpassat för varken 16v eller turbo smile

Kör fort så hinner inget hända...

379 Inlägg
26 november 2012
L_R skrev:
Webrex skrev:

De är vid statiskt tryck har de inte de flödesvariationerner som du nämner. Detta kan endast uppkomma av ett dåligt sprut eller sväningar i bränslerailen.

Jag förstår inte var detta kommer ifrån.

Dessutom är det helt meningslöst att ha ett sprut som där man arbetar med absolutspridartider utan någon from av deadtimekompensering.
Det kan skilja ett par mS i spänningsberoende dödtid. Man måste ALLTID kompensera för batterispänningen. Annars kommer lambda, ovillkorlingen, pendla med med batterispänningen.

Det är självklart att det är väsentligt om de linjära eller inte så länge du inte alltid ligger över det linjära området.
Om sprutet interpolerar fram en spridartid som ligger i det onlijära området kommer du påverkas av det.

Det spelar ingen roll om du kör peak and hold med avseende på flödeskaraktäeristik. De är fortfarande lika onlinjära.

Nu tappade du bort mig totalt.
För mig spelar de ingen som helst roll om de är linjära eller inte. När jag mappar så är de lambda värdet jag går efter, mappningen i sig kommer ju kompensera för eventuell olinjäritet.

Vad exakt är det du menar är olinjärt? Tryck/flöde, spridartid/flöde eller spänning/flöde?  Ingen av dem påverkar resultatet efter mappning som jag kan se de? Det är väl om det skulle vara en extrem exponentiell kurva som inte går kompensera bort. Å detta är definitivt inget jag upplevt. Delpi spidare däremot har jag upplevt är olinjära i spridartid/flöde. De gör att mapparna ser lite mysko ut, men slutresultatet är fullgott för de.

184 Inlägg
26 november 2012
Mappningen bygger på att att du i olika punkter justera spridartider eller VE för att uppnå ett önskat lambdavärde.

Detbetyder att du i två punkten som genererar två olika spridartider kan vara nöjd med resultatet. Men däremellan interpolerar man fram en spridartid. Den bränslemängden som genereras av den interpolerade spridartiden kan då komma att skilja sig ifrån det förväntade värdet. (både lägre eller högre bränslemängd)

Har man dessutom ingen spänningskompensering på spridardrivning kan detta komma att flytta sig i mappen beroende på om du har helljusen på eller inte.

Ihop med svängningar i railen kan det bete sig riktigt dumt.

Jag får snart ta och lägga upp bilder på hur det ser ut wink

379 Inlägg
26 november 2012
L_R skrev:
Mappningen bygger på att att du i olika punkter justera spridartider eller VE för att uppnå ett önskat lambdavärde.

Detbetyder att du i två punkten som genererar två olika spridartider kan vara nöjd med resultatet. Men däremellan interpolerar man fram en spridartid. Den bränslemängden som genereras av den interpolerade spridartiden kan då komma att skilja sig ifrån det förväntade värdet. (både lägre eller högre bränslemängd)

Har man dessutom ingen spänningskompensering på spridardrivning kan detta komma att flytta sig i mappen beroende på om du har helljusen på eller inte.

Ihop med svängningar i railen kan det bete sig riktigt dumt.

Jag får snart ta och lägga upp bilder på hur det ser ut wink

Nu är jag med på hur du menar. Men om spridaren skulle vara så olinjär att en interpolering mellan 2 värden som skiljer sig ytterst marginellt skulle orsaka en märkbar eller mätbar skillnad, så skulle hela mappen se ut som en skitbacke? Eller påstår du att det är en godtycklig olinjäritet? Att den går upp och ned?

Nä, jag köpter inte dina argument alls faktiskt. Skillnaden mellan närliggande celler i mina mappar skiljer sig ofta väldigt lite. Skillnaden är ofta mindre än 10%. Tex 2 celler med 74 resp 79,(av 0-225) de interpolerade värdet blir tex mitt emellan; 76.5 en skillnad under 5%. Skulle en olinjär kurva som går igenom punkterna 74 och 79 vara så olinjär att den vid 76.5 ger en märkbar avvikelse menar du? De har jag mycket svårt att tro, mappen skulle se väldigt konstig ut isf, mappen skulle ju följa spridarens olinjäritet och jag vet att så är inte fallet med 1700cc, de beter sig precis som Siemens deka spridare.

Inte ens en progressiv bränsletryck-regulator skapar stora problem vid mappning, å då är definitivt kurvan olinjär.

Självklart kör man med voltage-compensation på för att aspridare, jag har dock upplevt att vissa låg ohm är mer känsliga för det än andra.

39 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
okej fatta inte allt vad ni skriver men som jag fatta så ha jag ett skit sprut och en massa om spännings fall .det här är en bil som komma gå lite då och då på sommarn.jag ska köpa ett betre sprut så småningom men ha presis köpt hus så man avvakta med ett dyrt sprut då så länge man tar det man har. kört med det sprutet tidigare i bilen några sommrar och då ha det funka klockrent för mig men nu när det börga bli lite mer hk så vill jag köra med bredbandslamda och hålla koll på värdet och jag vill hällst få till så att den ska kunna köras ihop med mitt ms utan moderkort

min labrador Sebb min bästa garagekompis

184 Inlägg
26 november 2012
Webrex skrev:
Nu är jag med på hur du menar. Men om spridaren skulle vara så olinjär att en interpolering mellan 2 värden som skiljer sig ytterst marginellt skulle orsaka en märkbar eller mätbar skillnad, så skulle hela mappen se ut som en skitbacke? Eller påstår du att det är en godtycklig olinjäritet? Att den går upp och ned?

Nä, jag köpter inte dina argument alls faktiskt. Skillnaden mellan närliggande celler i mina mappar skiljer sig ofta väldigt lite. Skillnaden är ofta mindre än 10%. Tex 2 celler med 74 resp 79,(av 0-225) de interpolerade värdet blir tex mitt emellan; 76.5 en skillnad under 5%. Skulle en olinjär kurva som går igenom punkterna 74 och 79 vara så olinjär att den vid 76.5 ger en märkbar avvikelse menar du? De har jag mycket svårt att tro, mappen skulle se väldigt konstig ut isf, mappen skulle ju följa spridarens olinjäritet och jag vet att så är inte fallet med 1700cc, de beter sig precis som Siemens deka spridare.

Inte ens en progressiv bränsletryck-regulator skapar stora problem vid mappning, å då är definitivt kurvan olinjär.

Självklart kör man med voltage-compensation på för att aspridare, jag har dock upplevt att vissa låg ohm är mer känsliga för det än andra.

Självklart är skillnaden inte märkbar mellan två värden som är det är marginell skillnad på.

Det är inte godtycklig onlinjäritet i ordets rätta benämning, men det går både upp och ner.

Det är klart att mappen avspeglar spridarens olinjäritet vid mappningstälfället. Frågan är bara hur vi skall se den!

379 Inlägg
26 november 2012
L_R skrev:
Webrex skrev:

Självklart är skillnaden inte märkbar mellan två värden som är det är marginell skillnad på.

Det är inte godtycklig onlinjäritet i ordets rätta benämning, men det går både upp och ner.

Det är klart att mappen avspeglar spridarens olinjäritet vid mappningstälfället. Frågan är bara hur vi skall se den!

Som van mappare så ser jag olinäriteten i spridaren ganska fort. Man ser rätt omgående tex om någon glömt att koppla in vakum/tryck på bränsletryckregulatorn, så blir de "backar" i 3D tabellen.

Vanligvis så blir det en blatt och fint sakta stegrande backe med Speed density, och en "skruv" med Alpha-N.

En puckel brukar oxå visa sig runt vridmax.

Vissa spridare tex delpi mella-ohmare (5.x ohm) och bosch 1680 har jag märkt blir olinjära ihop med motstånd i de allra kortaste spridartiderna, sen över 4-5ms så blir de bättre.
De visar sig i VE tabellen som en brant 45graders backe i tabellen i de första cellerna under 100kpa, detta kan man kompensera genom att lägga in fler ladd-punkter i låg registret. Istället för 20kpa steg kan man få gå ned till 10 kpa steg. Detta kan bli ett prblem med simplare sprut med 8x8 tabeller.

Hur som hellst! För att svara på trådskaparens fråga, Siemens Deka 630 är de absolut bästa spridarna man kan köpa om de räcker till. Sen är de 875cc som rekommenderas. mycket fina vid väldigt låga spridartider.
Enda problemet är att de kan rosta/ärga igen om de står med E85 i utan att användas långa tider. Vinterförvaring tex, då bör man tanka bensin innan å starta upp och köra igenom innan man ställer bilen.
  Detta bör man ändå göra om man har E85 i tanken, ur me den skiten å i med benisn vid vinterförvaring! E85 blir dålig fort och tar upp vatten, samt ärgar/roastar bränslesystemet betydligt mer än bensin.

Volvotrimmare
323 Inlägg
26 november 2012
1000cc delphi spridare på etanol, bottnade strax efter 1,5bar @400whp volvo 8v 2,3liter. på min motor men de kan säker skilja.

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

379 Inlägg
26 november 2012
Streeetkadett skrev:
1000cc delphi spridare på etanol, bottnade strax efter 1,5bar @400whp volvo 8v 2,3liter. på min motor men de kan säker skilja.

De låter orimligt lågt måste jag säga.

Kan de ha varit soppasystemet och inte spridarna som bottnat?

780-800cc borde räckt till 400whp enligt min erfarenhet tongue

Detta är givetvis beroende på hur motorn andas (mottryck), lambdavärde, bränsletryck mm.

Volvotrimmare
323 Inlägg
26 november 2012
dom räckte nog lite lite mer, tror dom bottna på 1,7bar eller nått så i körde till 1,5 å då blev de 400whp.
Kan va pumpen å, enkel 044 så den kanske inte orka leverera mer, inte kollat så noga på de:)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

Sök