L_R skrev:
Webrex skrev:
Nu är jag med på hur du menar. Men om spridaren skulle vara så olinjär att en interpolering mellan 2 värden som skiljer sig ytterst marginellt skulle orsaka en märkbar eller mätbar skillnad, så skulle hela mappen se ut som en skitbacke? Eller påstår du att det är en godtycklig olinjäritet? Att den går upp och ned?
Nä, jag köpter inte dina argument alls faktiskt. Skillnaden mellan närliggande celler i mina mappar skiljer sig ofta väldigt lite. Skillnaden är ofta mindre än 10%. Tex 2 celler med 74 resp 79,(av 0-225) de interpolerade värdet blir tex mitt emellan; 76.5 en skillnad under 5%. Skulle en olinjär kurva som går igenom punkterna 74 och 79 vara så olinjär att den vid 76.5 ger en märkbar avvikelse menar du? De har jag mycket svårt att tro, mappen skulle se väldigt konstig ut isf, mappen skulle ju följa spridarens olinjäritet och jag vet att så är inte fallet med 1700cc, de beter sig precis som Siemens deka spridare.
Inte ens en progressiv bränsletryck-regulator skapar stora problem vid mappning, å då är definitivt kurvan olinjär.
Självklart kör man med voltage-compensation på för att aspridare, jag har dock upplevt att vissa låg ohm är mer känsliga för det än andra.
Självklart är skillnaden inte märkbar mellan två värden som är det är marginell skillnad på.
Det är inte godtycklig onlinjäritet i ordets rätta benämning, men det går både upp och ner.
Det är klart att mappen avspeglar spridarens olinjäritet vid mappningstälfället. Frågan är bara hur vi skall se den!
Som van mappare så ser jag olinäriteten i spridaren ganska fort. Man ser rätt omgående tex om någon glömt att koppla in vakum/tryck på bränsletryckregulatorn, så blir de "backar" i 3D tabellen.
Vanligvis så blir det en blatt och fint sakta stegrande backe med Speed density, och en "skruv" med Alpha-N.
En puckel brukar oxå visa sig runt vridmax.
Vissa spridare tex delpi mella-ohmare (5.x ohm) och bosch 1680 har jag märkt blir olinjära ihop med motstånd i de allra kortaste spridartiderna, sen över 4-5ms så blir de bättre.
De visar sig i VE tabellen som en brant 45graders backe i tabellen i de första cellerna under 100kpa, detta kan man kompensera genom att lägga in fler ladd-punkter i låg registret. Istället för 20kpa steg kan man få gå ned till 10 kpa steg. Detta kan bli ett prblem med simplare sprut med 8x8 tabeller.
Hur som hellst! För att svara på trådskaparens fråga, Siemens Deka 630 är de absolut bästa spridarna man kan köpa om de räcker till. Sen är de 875cc som rekommenderas. mycket fina vid väldigt låga spridartider.
Enda problemet är att de kan rosta/ärga igen om de står med E85 i utan att användas långa tider. Vinterförvaring tex, då bör man tanka bensin innan å starta upp och köra igenom innan man ställer bilen.
Detta bör man ändå göra om man har E85 i tanken, ur me den skiten å i med benisn vid vinterförvaring! E85 blir dålig fort och tar upp vatten, samt ärgar/roastar bränslesystemet betydligt mer än bensin.