''Vansinnesfärd genom Norrköping''

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2012 · 13 744 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:

zemet skrev:

Polisen har ju sirener och ljus så dom flesta borde uppmärksamma att polisen är påväg och därmed flytta sig. Sedan så ska ju svinen bara åka fast tycker jag.

Hur förbannad hade inte du blivit om du fick din bil stulen eller upptäckte att tjuvar smet ifrån ditt hem och att polisen hade avbrutit jakten för att det var för farligt?

Ne ge då svenska polisen bättre utbildning så dom kan använda pitmanouver eller box tekniken. Eller skjut sönder kylaren på bilfan eller föraren för den delen.

Det du nämnde med cyklisten som dog var ju i malmö när dom jagade en medlem i black cobra. Så jävla bra att han sitter i fängelse nu, och inte kan terrorisera befolkningen i malmö mera.

haha frågan är lustigt stalld då jag hellre får tillbaka en hel bil än en krockad bil.

då förstår jag att du inte värdesätter dina nära och kära speciellt högt.

om dom avbryter så har dom en bra anledning vad jag som enskild drabbad tycker spelar mindre roll.
Det handlar om att polisen ska borga för våran säkerhet inte riskera våran säkerhet.

men alla får tycka som dom vill bara man är beredd på att ta följderna. fast som drabbad är det nog lättare att skylla på den jagade än polisen som hetsade.

men jag ser hellre att inga liv riskeras för en äklig skitbil som går att köpa ny det är jag säker på.

Jo alltså om man ställer frågan på sin spets så är det ju självklart inte värt mer att få tillbaka bilen än någons liv. Men det händer ju väldigt sällan att någon oskyldig blir påkörd av polisen och folk blir påkörda då och då ändå speciellt av rattfyllerister som polisen kanske har avbrutit en jakt på tidigare.

Och om polisen inte gör sitt jobb så blir det ju streetjustice istället och det är ju inget att sträva efter.

det är det vi har regler för jakter osv. visst är det inte bra att polisen avbrytit en jakt och sen kör rattfyllot på någon utan tvekan är det obra. men ibland ser det ut så. Det värre läget är när polisen klipper någon oskyldig.
Vet att det hänt ett stort antal gånger att oskyldiga fått sina liv förstörda av polser som kört på dom vid jakter.

Deför är det viktigt att polsein följer reglerna Vi satt upp.
Ibland kan det betyda att brottsligar kommer undan.
Men dom flesta får dom fast innan dom börjar köra på sättet som dom gör på filmen.

Min tanke är att en jakt ska göras relativt till brottet den personen dom jagar har gjort och sätt till risken att oskyldiga blir indragna sen kommer det alltid att gå fel några gånger.

Men filmen från norrköping är nog det värsta jag sätt i sverige till att gå över gränsen.
Jakten i stockholm med hojåkaren var en barnlek i jämförelse.

en fråga man kan ställa sig är om någon kör så farligt att det är rent sagt idiotiskt blir det verkligen bättre med 2st som kör likadant?

Blåljus och sirener kan även ha motverkande effekt som gör att nyfikna kanske bara hör sirenerna och vänder sig om för att titta vad som händer och då riskera att bli påkörda.
jag har iallfall svårt att höra från vilket hål sirener kommer ifrån i vissa lägen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2012 · 13 744 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:

Dirtymike skrev:
Ge polisen träning i effektiv stopp teknik.
I USA äre "pitmanouver" o spikmattor eller hagelgevär/pistol mot däcken.
I England en sorts in boxning o en bra samverkan mellan enheterna.
I Afghanistan allmän prejning eller sönder skjuten front.

boxning är nog helt klart det enda effektiva sättet men problemet är att det sällan fungerar i stadsmiljö.

Men är ganska säker att polisen i sverige har den taktiken intränad oxå.
men det är lite skillnad på bilarna här och i england för det mesta så är det någon liten skitbil dom jagar medans här isverige är för det mesta en större volvo saab bmw osv som jagas inte så lätt att få stopp på en sån och en pitvändning fungerar inte så jäkla bra på en manuell bil =/

Varför skulle en pitvändning inte fungera lika bra på en manuell bil? Bara nyfiken, förklara gärna:)

i usa stannar bilarna när dom vänder runt dom då lådan börjar snurra baklänges och motorn går sönder eller stannar det tar minst 5sec att starta om en aut och dra iväg igen.

en manuell bil räcker det med att trycka ner kopplingen lägga i 1:ans medans det snurra släppa kopplingen när bilen typ står stilla och dra igen

det förusätter så klart att den som blir pittad trycker ner kopplingen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zemet
12 december 2012 · 4 041 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

Growe skrev:

Jo enligt reglerna så går dom låång över gränsen.
Derför blir det så dumnt när den enskilda polisen berettar framfarten och gör första beslutet när vakthavandet blandar sig in så är det oftast redan försent eller så skiter dom i att lyssna.
hade dom haft en live link till vakthavandet så hade dom garanterat blåst av jakten när dom kommer in i all trafik.

Precis som ni säger så skulle nog jakten ha avbrutits enligt svenska polisens rutiner och regler, men jag tycker det är fel. Tycker amerikanska polisen verkar mycket bättre på istort sett allt dom gör än svenska polisen som bara lallar runt.

Polisen i sverige lallar inte runt skillnaden är att dom tänker först och agerar sen.
medans polisen i usa skiter blanka fan i om dom skjuter efter en bakrånare rakt in i en samling med ungar. för det är inte deras problem utan det är brottslingen dom jagars fel.
och sen undrar dom varför folk skjuter poliser i usa.

Våld föder våld helt enkelt hårdare pols hårdare brottslingar och det ger hårdare poliser och sen bygger det på.

Usa är inget att sträva efter. en hög feta dumma jänkare är inte mycket att se upp till.

Jag hade samma åsikt som dig tidigare. Våld föder våld osv men sen så ser man vad som händer i rosengård när dom står och kastar stenar på polisen och polisen griper dom inte ens. Polisen har ju helt gett upp i dessa områden och då behövs det en tuffare polis. Brevbärarna kan ju inte ens dela ut post i sved längre pga gängen som härjar där.

Är man kriminell så ska man vara rädd för polisen, inte stå och skrika snuthora eller vafan dessa begåvande berikande ungdomar gör och kasta stenar. Beter man sig så så ska man fan ha stryk och bli kastad i fängelse och sedan ur landet om man är invandrare.

Men istället för att ta tag i buset och slänga ut dom så ställer sig svenska polisen och grillar halalkorv.

Sedan så visar ju statistiken att svenska polisen är en av dom sämsta poliskårerna att lösa brott, och det är ju en av deras huvuduppgifter. Norska danska och finska polisen var 5 ggr bättre på att lösa inbrott osv.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
12 december 2012 · 4 041 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

Growe skrev:

boxning är nog helt klart det enda effektiva sättet men problemet är att det sällan fungerar i stadsmiljö.

Men är ganska säker att polisen i sverige har den taktiken intränad oxå.
men det är lite skillnad på bilarna här och i england för det mesta så är det någon liten skitbil dom jagar medans här isverige är för det mesta en större volvo saab bmw osv som jagas inte så lätt att få stopp på en sån och en pitvändning fungerar inte så jäkla bra på en manuell bil =/

Varför skulle en pitvändning inte fungera lika bra på en manuell bil? Bara nyfiken, förklara gärna:)

i usa stannar bilarna när dom vänder runt dom då lådan börjar snurra baklänges och motorn går sönder eller stannar det tar minst 5sec att starta om en aut och dra iväg igen.

en manuell bil räcker det med att trycka ner kopplingen lägga i 1:ans medans det snurra släppa kopplingen när bilen typ står stilla och dra igen

det förusätter så klart att den som blir pittad trycker ner kopplingen smile

Okej då förstår jag, men det borde ändå fungera ganska bra tycker jag eftersom bilen i dom flesta fall blir stillastående innan man kan köra iväg igen eftersom man ofta snurrar baklänges. Men då förstår jag varför det skulle vara effektivare på automat bilar:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
DanneSundin
12 december 2012 · 682 Inlägg

Growe skrev:

Dirtymike skrev:
Ge polisen träning i effektiv stopp teknik.
I USA äre "pitmanouver" o spikmattor eller hagelgevär/pistol mot däcken.
I England en sorts in boxning o en bra samverkan mellan enheterna.
I Afghanistan allmän prejning eller sönder skjuten front.

boxning är nog helt klart det enda effektiva sättet men problemet är att det sällan fungerar i stadsmiljö.

Men är ganska säker att polisen i sverige har den taktiken intränad oxå.
men det är lite skillnad på bilarna här och i england för det mesta så är det någon liten skitbil dom jagar medans här isverige är för det mesta en större volvo saab bmw osv som jagas inte så lätt att få stopp på en sån och en pitvändning fungerar inte så jäkla bra på en manuell bil =/

Inte bara små skitbilar... roll

http://www.youtube.com/watch?v=qlZh9-NQEyI

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2012 · 13 744 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:

zemet skrev:
Precis som ni säger så skulle nog jakten ha avbrutits enligt svenska polisens rutiner och regler, men jag tycker det är fel. Tycker amerikanska polisen verkar mycket bättre på istort sett allt dom gör än svenska polisen som bara lallar runt.

Polisen i sverige lallar inte runt skillnaden är att dom tänker först och agerar sen.
medans polisen i usa skiter blanka fan i om dom skjuter efter en bakrånare rakt in i en samling med ungar. för det är inte deras problem utan det är brottslingen dom jagars fel.
och sen undrar dom varför folk skjuter poliser i usa.

Våld föder våld helt enkelt hårdare pols hårdare brottslingar och det ger hårdare poliser och sen bygger det på.

Usa är inget att sträva efter. en hög feta dumma jänkare är inte mycket att se upp till.

Jag hade samma åsikt som dig tidigare. Våld föder våld osv men sen så ser man vad som händer i rosengård när dom står och kastar stenar på polisen och polisen griper dom inte ens. Polisen har ju helt gett upp i dessa områden och då behövs det en tuffare polis. Brevbärarna kan ju inte ens dela ut post i sved längre pga gängen som härjar där.

Är man kriminell så ska man vara rädd för polisen, inte stå och skrika snuthora eller vafan dessa begåvande berikande ungdomar gör och kasta stenar. Beter man sig så så ska man fan ha stryk och bli kastad i fängelse och sedan ur landet om man är invandrare.

Men istället för att ta tag i buset och slänga ut dom så ställer sig svenska polisen och grillar halalkorv.

Sedan så visar ju statistiken att svenska polisen är en av dom sämsta poliskårerna att lösa brott, och det är ju en av deras huvuduppgifter. Norska danska och finska polisen var 5 ggr bättre på att lösa inbrott osv.

Frågan är varför det blev som det blev i rosengård. Tror att dom fick ganska tuff attityd från polisen och tillslut tappade polisen kontrollen. Det bästa kanske vorre att sätta lite hårdare tryck på våldsverkarna på rätt sätt.
Man får helt enkelt sätta ett jävla straff på uppvigling så kan dom låsa in dom i dag blir dom släppta samma dag.

Det jag kan garantera att det skulle inte bli bättre om polisen gick in och med värsta våldet slog sig fram utan man får tänka lite taktiskt och lägga in otroligt stora insatser för att lösa problemet Skickar man in ett par hunda poliser i området så är det ingen som törs kasta sten.

En del av mig vill så klart att gå in och kasta bokstavligen ut idiotjävlarna som inte sköter sig så dom som sköter sig får ett bra liv. Det är inga intligenta snubbar som kastar sten på brandkåren eller ambulans. utan det är ena riktiga puckon som inte har något förstånd där uppe på hjärnkontoret och kanske kan man banka in förstånd i huvudet på dom. men mina personliga tankar och hur jag tycker det bör se ut i sverige är kanske lite skillda. för jag vill att mina barn ska känna sig trygga utan att vare sig ett gäng eller polisen ger dom stryk smile

Senast redigerat av Growe (12 december 2012)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
trubbelturbo
12 december 2012 · 1 460 Inlägg

DanneSundin skrev:

Growe skrev:

Dirtymike skrev:
Ge polisen träning i effektiv stopp teknik.
I USA äre "pitmanouver" o spikmattor eller hagelgevär/pistol mot däcken.
I England en sorts in boxning o en bra samverkan mellan enheterna.
I Afghanistan allmän prejning eller sönder skjuten front.

boxning är nog helt klart det enda effektiva sättet men problemet är att det sällan fungerar i stadsmiljö.

Men är ganska säker att polisen i sverige har den taktiken intränad oxå.
men det är lite skillnad på bilarna här och i england för det mesta så är det någon liten skitbil dom jagar medans här isverige är för det mesta en större volvo saab bmw osv som jagas inte så lätt att få stopp på en sån och en pitvändning fungerar inte så jäkla bra på en manuell bil =/

Inte bara små skitbilar... roll

http://www.youtube.com/watch?v=qlZh9-NQEyI

England? roll

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
IceEyes Varningar: För många..
12 december 2012 · 2 552 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:

zemet skrev:

Precis som ni säger så skulle nog jakten ha avbrutits enligt svenska polisens rutiner och regler, men jag tycker det är fel. Tycker amerikanska polisen verkar mycket bättre på istort sett allt dom gör än svenska polisen som bara lallar runt.

Polisen i sverige lallar inte runt skillnaden är att dom tänker först och agerar sen.
medans polisen i usa skiter blanka fan i om dom skjuter efter en bakrånare rakt in i en samling med ungar. för det är inte deras problem utan det är brottslingen dom jagars fel.
och sen undrar dom varför folk skjuter poliser i usa.

Våld föder våld helt enkelt hårdare pols hårdare brottslingar och det ger hårdare poliser och sen bygger det på.

Usa är inget att sträva efter. en hög feta dumma jänkare är inte mycket att se upp till.

Jag hade samma åsikt som dig tidigare. Våld föder våld osv men sen så ser man vad som händer i rosengård när dom står och kastar stenar på polisen och polisen griper dom inte ens. Polisen har ju helt gett upp i dessa områden och då behövs det en tuffare polis. Brevbärarna kan ju inte ens dela ut post i sved längre pga gängen som härjar där.

Är man kriminell så ska man vara rädd för polisen, inte stå och skrika snuthora eller vafan dessa begåvande berikande ungdomar gör och kasta stenar. Beter man sig så så ska man fan ha stryk och bli kastad i fängelse och sedan ur landet om man är invandrare.

Men istället för att ta tag i buset och slänga ut dom så ställer sig svenska polisen och grillar halalkorv.

Sedan så visar ju statistiken att svenska polisen är en av dom sämsta poliskårerna att lösa brott, och det är ju en av deras huvuduppgifter. Norska danska och finska polisen var 5 ggr bättre på att lösa inbrott osv.

Vad beträffar Rosengård och dylika stadsdelar där IQ-befriade analfabeter utan vett och etikett utgör en övervägande majoritet är känslan att en övergripande rensning signerat polisen med understöd av militären är den enda realistiska lösningen för att återställa lag och ordning.

Kriminellt pack av utländsk härkomst ska utan pardon förpassas ut ur nationen. Eventuella protester och hot från FN, Amnesty och likvärdiga pajasorganisationer utan verklighetsförankring ska man naturligtvis ignorera blankt.

Angående "Bullitts" färd genom Norrköping kunde polisen lika väl ha öppnat eld mot honom. Svenska rättsväsendet är tyvärr alldeles för slappt. Man ska bli avskräckt från att begå denna typ av brott, inte inse att man faktiskt kan komma undan om man ökar farten.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
12 december 2012 · 3 929 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

Growe skrev:
boxning är nog helt klart det enda effektiva sättet men problemet är att det sällan fungerar i stadsmiljö.

Men är ganska säker att polisen i sverige har den taktiken intränad oxå.
men det är lite skillnad på bilarna här och i england för det mesta så är det någon liten skitbil dom jagar medans här isverige är för det mesta en större volvo saab bmw osv som jagas inte så lätt att få stopp på en sån och en pitvändning fungerar inte så jäkla bra på en manuell bil =/

Varför skulle en pitvändning inte fungera lika bra på en manuell bil? Bara nyfiken, förklara gärna:)

i usa stannar bilarna när dom vänder runt dom då lådan börjar snurra baklänges och motorn går sönder eller stannar det tar minst 5sec att starta om en aut och dra iväg igen.

en manuell bil räcker det med att trycka ner kopplingen lägga i 1:ans medans det snurra släppa kopplingen när bilen typ står stilla och dra igen

det förusätter så klart att den som blir pittad trycker ner kopplingen smile

Din teori har brister.

1: Pitmaneuver är en suprise. Verkliga livet är inget videospel där du bara håller fullgas konstant. Det är element of suprise och det använder dom. Har du tänkt på att efter varenda pit maneuver så är poliserna sjukt snabba ur bilen med pistol? Därför att dom använder sig utav att personen i bilen framför sitter i lätt chock efter att helt plötsligt snurrat runt.
2: En automat låda pajjar inte utav det. Det går definitivt att fortsätta köra och där blir det nästan en fördel att göra det på manuella för att i värsta fall så trycker inte personen ner kopplingen och därför får kärringstopp på bilen = mer tid för poliserna. Som sagt, man hinner inte alltid göra alla saker i verkligheten som man gör i fantasin.
3: En Volvo/Saab ÄR INTE STORA BILAR! Dom är lika lätta att få stopp på som Renault Megane, Vauxhall Vectra osv allt dom har i England.

Senast redigerat av Thunderbird88 (12 december 2012)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
12 december 2012 · 839 Inlägg

*avprenumenera tråd*

Dumheter... Slutsatsen är alltså att man kan göra vilket brott som helst, bara man sätter sig i en bil och drar full gas genom stan. Polisen backar undan med folket på sin sida. "Någon kan ju skada sig"...

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2012 · 13 744 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Growe skrev:

zemet skrev:

Varför skulle en pitvändning inte fungera lika bra på en manuell bil? Bara nyfiken, förklara gärna:)

i usa stannar bilarna när dom vänder runt dom då lådan börjar snurra baklänges och motorn går sönder eller stannar det tar minst 5sec att starta om en aut och dra iväg igen.

en manuell bil räcker det med att trycka ner kopplingen lägga i 1:ans medans det snurra släppa kopplingen när bilen typ står stilla och dra igen

det förusätter så klart att den som blir pittad trycker ner kopplingen smile

Din teori har brister.

1: Pitmaneuver är en suprise. Verkliga livet är inget videospel där du bara håller fullgas konstant. Det är element of suprise och det använder dom. Har du tänkt på att efter varenda pit maneuver så är poliserna sjukt snabba ur bilen med pistol? Därför att dom använder sig utav att personen i bilen framför sitter i lätt chock efter att helt plötsligt snurrat runt.
2: En automat låda pajjar inte utav det. Det går definitivt att fortsätta köra och där blir det nästan en fördel att göra det på manuella för att i värsta fall så trycker inte personen ner kopplingen och därför får kärringstopp på bilen = mer tid för poliserna. Som sagt, man hinner inte alltid göra alla saker i verkligheten som man gör i fantasin.
3: En Volvo/Saab ÄR INTE STORA BILAR! Dom är lika lätta att få stopp på som Renault Megane, Vauxhall Vectra osv allt dom har i England.

hur snabbt startar du en automat om den stannar? vrid av nyckeln lägg i P eller N starta bilen i med Driven
eller så vrider du till på nyckeln eller lägger i backen och rullstartar den bakåt.

dessutom kan en blind förstå att en pitt är på gång när en polisbil lägger sig brevid

finns en filmsnutt när snuten jagar en mustang kan garantera att den var manuell spelade ingen som helst roll att polisen vände honom.
en automat stannar motorn om driven ligger i och hjulen byter håll att snurra åt.
förusatt att du inte får igång ett rejält hjulspinn just då.

Men visst fungerar pitt på båda sorters bilar men en aut är lättare att få stopp på då det tar minst 3sec att starta om den pga den inte går att starta med växel i

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DanneSundin
12 december 2012 · 682 Inlägg

OM det nu bara skulle ta 3 sek.. Måste jag bara säga att de har väldigt väldigt snabba poliser! Stanna bilen av med bältet ur med pickan ur hölstret PLUS springa fram till bilen! Fan, nu vågar jag inte kolla på nästa OS längre. :s Vi lär ju få stortorsk..

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
12 december 2012 · 3 929 Inlägg

Growe skrev:

Thunderbird88 skrev:

Growe skrev:
i usa stannar bilarna när dom vänder runt dom då lådan börjar snurra baklänges och motorn går sönder eller stannar det tar minst 5sec att starta om en aut och dra iväg igen.

en manuell bil räcker det med att trycka ner kopplingen lägga i 1:ans medans det snurra släppa kopplingen när bilen typ står stilla och dra igen

det förusätter så klart att den som blir pittad trycker ner kopplingen smile

Din teori har brister.

1: Pitmaneuver är en suprise. Verkliga livet är inget videospel där du bara håller fullgas konstant. Det är element of suprise och det använder dom. Har du tänkt på att efter varenda pit maneuver så är poliserna sjukt snabba ur bilen med pistol? Därför att dom använder sig utav att personen i bilen framför sitter i lätt chock efter att helt plötsligt snurrat runt.
2: En automat låda pajjar inte utav det. Det går definitivt att fortsätta köra och där blir det nästan en fördel att göra det på manuella för att i värsta fall så trycker inte personen ner kopplingen och därför får kärringstopp på bilen = mer tid för poliserna. Som sagt, man hinner inte alltid göra alla saker i verkligheten som man gör i fantasin.
3: En Volvo/Saab ÄR INTE STORA BILAR! Dom är lika lätta att få stopp på som Renault Megane, Vauxhall Vectra osv allt dom har i England.

hur snabbt startar du en automat om den stannar? vrid av nyckeln lägg i P eller N starta bilen i med Driven
eller så vrider du till på nyckeln eller lägger i backen och rullstartar den bakåt.

dessutom kan en blind förstå att en pitt är på gång när en polisbil lägger sig brevid

finns en filmsnutt när snuten jagar en mustang kan garantera att den var manuell spelade ingen som helst roll att polisen vände honom.
en automat stannar motorn om driven ligger i och hjulen byter håll att snurra åt.
förusatt att du inte får igång ett rejält hjulspinn just då.

Men visst fungerar pitt på båda sorters bilar men en aut är lättare att få stopp på då det tar minst 3sec att starta om den pga den inte går att starta med växel i

Du förstod verkligen inte det hela med överraskning eller hur?
Även om du ser en snubbe stå med en pistol riktad mot en annan person och vet att han kommer skjuta så är det fortfarande en överraskning när skottet kommer. Samma sak med PIT maneuvers.
Men visst, tro exakt vad du vill... Att du i alla situationer i verkligheten reagerar som du gör i dina drömmar.
Ett tips: det gör du inte.

Jag förstår verkligen inte vad du snackar om att en automatare lägger av när man åker baklänges. Vart i helvete  har du fått det ifrån? Har du ens en aning om hur en automatisk växellåda fungerar?

Senast redigerat av Thunderbird88 (12 december 2012)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Dirtymike
12 december 2012 · 1 532 Inlägg

Automat stannar inte om den råkar hamna i fel färdriktning provade förut med firma trucken inne på lagret o den dog inte.
Jag tror mustangen du syftar på ser man från helikopter hela tiden.
Den killen har skills när han blir knuffad ett par ggn o klarar det.
Går du från drive eller backen i fart till parkeringen så smäller det i lådsn men går oftast inte sönder.
Hade en Cheva som gärna dog ibland o man tänkte sig inte för några ggn o slängde i P innan man kom på sig själv o fick i neutral.
Den lådan höll jämt.

Senast redigerat av Dirtymike (12 december 2012)

Jeep J20 (1978)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
12 december 2012 · 3 929 Inlägg

Exakt som Dirtymike säger, en automat låda är inte direkt kopplad med hjulen om du tror det. En automat låda går endast på hydraltryck från oljan inuti lådan. Och om du rullar baklänges så slirar lådan bara. En kort stund är inga problem. En längre stund (typ bogsera bilen baklänges) så kan du pajja lådan.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Dirtymike
12 december 2012 · 1 532 Inlägg

DanneSundin skrev:

Growe skrev:

Dirtymike skrev:
Ge polisen träning i effektiv stopp teknik.
I USA äre "pitmanouver" o spikmattor eller hagelgevär/pistol mot däcken.
I England en sorts in boxning o en bra samverkan mellan enheterna.
I Afghanistan allmän prejning eller sönder skjuten front.

boxning är nog helt klart det enda effektiva sättet men problemet är att det sällan fungerar i stadsmiljö.

Men är ganska säker att polisen i sverige har den taktiken intränad oxå.
men det är lite skillnad på bilarna här och i england för det mesta så är det någon liten skitbil dom jagar medans här isverige är för det mesta en större volvo saab bmw osv som jagas inte så lätt att få stopp på en sån och en pitvändning fungerar inte så jäkla bra på en manuell bil =/

Inte bara små skitbilar... roll

http://www.youtube.com/watch?v=qlZh9-NQEyI

Pittmanouver funkar nog på alla bilar + mindre lastbilar typ Merca sprint.
Funkar inte på stora lastbilar pågrund av vikten.
Men ser inga problem annars.

Jeep J20 (1978)
Nick666 Baron
13 december 2012 · 184 Inlägg

Bagarnn skrev:
Jag förstår inte varför polisen inte får preja av sådan här förare från vägen eller som skrivet i kommentarsfältet på corren spikmatta eller dylikt. Som det är idag så får dom bara jaga efter antingen tills det sker en olycka eller den de jagar stannar av sig självt eller soppatorsk.

Så vad tycker ni om händelsen?
Någon boende i Norrköping som såg det?

Länk: http://www.corren.se/ostergotland/norrk … tikel.aspx

klart dom får preja, har du inte sett när dom prejar ghostrider när han gör en ipreza/evo tongue

men dom får så klart inte göra det där dom kan riskera andra liv

Pontiac GTO "Goat - Holden - Vauxhall Monaro" (2005)
rcy
13 december 2012 · 1 705 Inlägg

Tanken med PIT är inte att få bilen att gå sönder eller stanna motorn, tanken är givetvis att stoppa eller åtminstone sakta ner fordonet för att efterföljande polisbilar ska kunna blockera det.
Kolla på COPS eller nåt liknande. Så fort dom gjort en PIT så kryllar det av snutar runt bilen. Även om bilen är fullt funktionell och motorn fortfarande är igång så har den inte en chans att kunna åka någonstans.
Dessutom är det inte sällan den som blir PIT'ad helt enkelt kör av vägen. Att snurra ett halvvarv och ändå hålla bilen på vägen är inte helt lätt i verkligheten.

Och ja, svenska polisen får preja fordon. Dock måste det ske helt utan fara för allmänheten, och den jagade måste vara misstänkt för ett grovt brott och anses vara farlig för allmänheten.

cheffer
13 december 2012 · 1 422 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

Growe skrev:

Jo enligt reglerna så går dom låång över gränsen.
Derför blir det så dumnt när den enskilda polisen berettar framfarten och gör första beslutet när vakthavandet blandar sig in så är det oftast redan försent eller så skiter dom i att lyssna.
hade dom haft en live link till vakthavandet så hade dom garanterat blåst av jakten när dom kommer in i all trafik.

Precis som ni säger så skulle nog jakten ha avbrutits enligt svenska polisens rutiner och regler, men jag tycker det är fel. Tycker amerikanska polisen verkar mycket bättre på istort sett allt dom gör än svenska polisen som bara lallar runt.

Polisen i sverige lallar inte runt skillnaden är att dom tänker först och agerar sen.
medans polisen i usa skiter blanka fan i om dom skjuter efter en bakrånare rakt in i en samling med ungar. för det är inte deras problem utan det är brottslingen dom jagars fel.
och sen undrar dom varför folk skjuter poliser i usa.

Våld föder våld helt enkelt hårdare pols hårdare brottslingar och det ger hårdare poliser och sen bygger det på.

Usa är inget att sträva efter. en hög feta dumma jänkare är inte mycket att se upp till.

Haha ja verkligen. USA har ruggigt dålig polis och ett dåligt rättsväsende faktiskt. Återfallsrisken och våldet mot poliser och våld i samband med poliskonfrontation är alla myyyyyyycket mindre och sällsynt i Sverige kontra det äckliga landet i väst. För ett par år sedan så blev ju en man (rånare iofs) skjuten med runt 80 skott samtidigt som han höll i sitt lilla barn (vilket också såklart dog), i en lite mindre ort i Alabama. Obeväpnad var han vid tillfället dessutom men polisen var ju bestämd på att han skulle stoppas till vilket pris som helst. Läste om den händelsen på fox news men hittar den inte nu, här är en annan något överdrivet aktion http://www.nypost.com/p/news/local/manh … qrT6ekPdGI

Nä, heder till polisen i Sverige som faktiskt kan tänka till innan och med all teknologi och data som vi har att gå på idag så finns det nästan alltid en till chans att ta buset, man behöver inte alltid göra våldsamma ingripanden även om det såklart behövs ibland smile Fungerar väldigt bra här faktiskt men klart man kan göra förbättringar

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Teho
14 december 2012 · 237 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

Growe skrev:
reglerna är rätt tydliga. så det finns inget som säger att vid en viss hastighet ska dom sluta jaga utan det är en kalkyl hur farlig jakten kan bli.

jag personligen bryr mig inte det minsta om den dom jagar jag tänker enbart på oskydliga som riskerar att dras in.
att dom går över gränsen kan en blind se.

när trafiken ökar och när dessutom en mängd med gångtrafikanter riskerar sina liv då är det läge att backa ur.

sen är det så klart lätt att vara efterklok men är 100% att en sådan här jakt ska avbrytas när dom åker in bland all trafik och bilar får nita både för polisen och den dom jagar.
många gånger var polisen betydligt närmare en krock än den dom jagade.

Så det handlar inte om dom ska släppa den jagade eller ej utan hur långt det är värt att riskera oskyldiga.
klart att han ska ställas till svars men frågan är om det får kosta vad det riskerar att kosta.

var jhu inte länge sen en gubbe på cykel dog pga en biljakt som gick snett.
polisen påstår att dom inte jagade honom men inte något vittnena stöjder.
det är när dom kommer in bland bilar och oskyddade trafikanter dom måste släppa direkt.
Sen föreligger det en chans att någon oskyldig drabbas av idiotens framfart endå.
men när en polis ligger bakom så ökar farten automatiskt och då går folk över gränsen.

För vem är beredd att offra sin fru eller sina barn för att ett rattfyllo ska gripas till vilken kostnad som helst?
För den risken är rätt stor när det blir biljakter på detta sättet.
Denna gång dog ingen men nästa gång? eller gången efter det?

Skulle räcka med att jag blev påkörd av en polisbil i en jakt så skulle jag bli helt tokig. För jag som oskyldig ska aldrig riskeras att dras in i en jakt som bara slutar i en krock innan någon ger sig

Polisen har ju sirener och ljus så dom flesta borde uppmärksamma att polisen är påväg och därmed flytta sig. Sedan så ska ju svinen bara åka fast tycker jag.

Hur förbannad hade inte du blivit om du fick din bil stulen eller upptäckte att tjuvar smet ifrån ditt hem och att polisen hade avbrutit jakten för att det var för farligt?

Ne ge då svenska polisen bättre utbildning så dom kan använda pitmanouver eller box tekniken. Eller skjut sönder kylaren på bilfan eller föraren för den delen.

Det du nämnde med cyklisten som dog var ju i malmö när dom jagade en medlem i black cobra. Så jävla bra att han sitter i fängelse nu, och inte kan terrorisera befolkningen i malmö mera.

haha frågan är lustigt stalld då jag hellre får tillbaka en hel bil än en krockad bil.

då förstår jag att du inte värdesätter dina nära och kära speciellt högt.

om dom avbryter så har dom en bra anledning vad jag som enskild drabbad tycker spelar mindre roll.
Det handlar om att polisen ska borga för våran säkerhet inte riskera våran säkerhet.

men alla får tycka som dom vill bara man är beredd på att ta följderna. fast som drabbad är det nog lättare att skylla på den jagade än polisen som hetsade.

men jag ser hellre att inga liv riskeras för en äklig skitbil som går att köpa ny det är jag säker på.

Inte för intet som alkohol-/drogmissbrukare ofta påträffas som återfallsförbrytare inom rattfylleri.
En sådan här förare är uppenbarligen fullständigt likgiltig inför både liv och egendom, och hade man inte fått stopp på honom hade han givetvis kunnat göra något ännu värre. Han hade lika gärna kunnat köra igenom ett stängsel till en dagisgård i 120 knyck.
Annat är det med förare som uppvisar viss form av riskmedvetenhet under jakten. Där hade det varit bäst att släppa föraren, innan denne hinner pressas till att tänja på säkerhetsmarginalerna.

Den som sitter framför datorn och försöker att "analysera" händelsen tar givetvis helt andra beslut än de som sitter i polisbilen med en potentiell mördare i bilen framför. Går inte att klandra polisen för detta, de gör sitt jobb. Även om vissa beslut i slutändan visar sig vara fel - exempelvis i detta fall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang