2345
Sök

Köpråd volvo S40 gen1

886 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#1
Tjenare, vill ha en billig, hyfsat bränslesnål bil att pendla med. Pendlar cirka 12 mil om dagen, främst landsväg/motorväg. Rätt höga farter i långa sträckor alltså, 90-120 ungefär för det mesta.

Har kollat på volvo S40 som det finns många av. Vanlig bil= mycket reservdelar och information om hur man mekar med dem och så?

Frågan är dock vilken motor man ska kolla efter om man vill komma undan rätt snålt.

Vad tror ni om t.ex den här kärran?
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S4 … 16&w=2

Vill ha en bil för max 15 000.

Är det några speciella årsmodeller man ska akta sig för? Barnsjukdomar?

EDIT:
Min nuvarande bil, 945a, drar 0,86 fram och tillbaka till jobbet. Huvudpoängen med bilbyte är att minska den siffran. Gärna under 0,7 liter per mil.

Har ni några andra modeller så tar jag gärna tips på dem också.
Senast redigerat av Wicca (2 december 2012)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

1 798 Inlägg
2 december 2012
#2
S40 gen 1 är inte precis känd för o va en jättebra bil vilket sällan små volvos är. Ja hade behållt 940in istället för o köpa en s40 0.86 är en bra förbrukning för en 940 dessutom bra mkt enklare bil o laga o bättre

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

31 Inlägg
2 december 2012
#3
Vanligaste felet från 1996 till 2003 är bromsarna bak som kärvar, så kika hur konditionen på skivor ser ut och att handbromsen verkligen släpper efter den varit åtdragen.

1,8i modellen har GDI motor (mitsubishi) och är inte lika värd enligt volvo verkstäder. Har ingen egen erfarenhet av den motorn.

Morsan min har en s40 -00 1,8 (vovlo motor) och den ligger på 0,6 när hon kör blandad körning. Förbrukningen beror helt på högerfoten, landsvägskörning i 120km/h ligger du nog inte på 0,6 men 0,7 är ingen omöjlighet.

Har själv en v40 t4 -03 som jag kör är det 0,9 blandad och 0,7 landsväg men då går det max 110

Lycka till smile


31 Inlägg
2 december 2012
#4
Måste hålla lite med fredde85 Volvo 940 anses ju vara volvos sista riktiga volvo. Och om den drar 0,86 låter det inte allt för farligt. Det extra den drar i bensin tjärnar du i reparationskostnader.


886 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#5
Problemen med min 945 är dock:
1. Den är gammal och har gått över 41k mil, börjar bli sliten och jag litar inte riktigt på den.
2. Den är alldeles för stor mot vad jag behöver.
3. Den känns omodern att åka i och köra. Jag vill ha något fräschare.

Får se om den ens går igenom besiktningen nu i december. Hur som helst kommer det att bli ett bilbyte när vintern släpper som senast(tidigare om den går sönder på något allvarligt sätt eller om besiktningen hittar mycket fel på den, vet redan några smågrejer), och någon ny 940 kommer det inte bli pga ovanstående anledningar.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

6 688 Inlägg
2 december 2012
#6
http://www.blocket.se/goteborg/Mitsubis … 15&w=1

"Samma" bil som S40 fast istället för att ha en överdimensionerad motor så slipper du framvagns besvären.
GDI motorn är inte så hemsk, vanligaste felet är gasspjället som ger sig oftast innan 20k mil. Renoverad går att fixa via Atec i malmö under 5k har jag för mig.

Faceliften utav Carismorna kommer med underredsbehandling. Utövergasspjället är det väl hjulcylindern som ger sig bak..annars har jag nog "aldrig" bytt något annat.

Lite dyrare men kanske kan få ner bilen till 15 med inbyte utav 945an?

De/Dem

Evildan
2 december 2012
#7
Lägg dina 15k på en Corolla istället.

tratt
353 Inlägg
2 december 2012
#8
Evildan skrev:
Lägg dina 15k på en Corolla istället.

+1

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
2 december 2012
#9
Om du snurrat in dig på S40, kontrollera trösklarna, huv och bagagelucka för rost. Speciellt trösklarna.

886 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#10
Bebben skrev:
Om du snurrat in dig på S40, kontrollera trösklarna, huv och bagagelucka för rost. Speciellt trösklarna.

Har absolut inte snurrat in mig, beaktar flera olika modeller, däribland Carisman som jag faktiskt haft en av(-97a), och min far har en just nu, post-facelift. Bra bilar, men jag är sugen på att testa något nytt.

Corolla har jag varit inne på också. Anledningen till jag frågar om just S40 är för att jag har dålig koll på den modellen och framför allt vilken motor man bör satsa på.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

28 Inlägg
2 december 2012
#11
kontrollera också skarvarna under bakljusen, de rostar som bara den på s40...en annan sak, kolla reservhjulsbaljan för vatten, vet ej om andra haft detta problem men det var en otrolig huvudvärk för mig


Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 december 2012
#12
Köp en 2.0T i så fall...så får du en riktig Volvo växellåda och ingen sladdrig Renault skit.
Dessutom går den minst lika snålt och har lite mer motor vid omkörning etc.

Autotech

Evildan
2 december 2012
#13
eller varför inte en sådan här:
snål, tyst, bekväm, trevligare bil än en S40.
http://www.blocket.se/sodermanland/Niss … 12&w=1

570 Inlägg
5 december 2012
#14
Om du ska ha en s40 eller v40 så rekomenderar jag antingen 2.0T eller t4 motorn.

Tänk på att bilen ska eller man brukar byta kamrem vid 13K och 23-25K mil och om bilen du kollar på ligger i närheten så  se till att den  är bytt.

kolla så du hittar halv eller helläder istället för tyg inredning.

försök hitta en årsmodell 98 och framåt , helst 2000 och framåt.

inget illa om de andra bilar som postats tidigare,  men jag anser att denna bilmodell är bättre, även läst ett test att s/v40 är det billigaste bilen i Sverige att äga, pga billiga och många reservdelar. även bra hållbarhet.

självklart är dessa bilar billigare och mindre ljuddämpare än sina större syskon men är absolut ingen dålig bil.

/diio
Senast redigerat av Diio (5 december 2012)


886 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#15
Jag har har hört om mycket problem med rost, är det några speciella årsmodeller?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Evildan
5 december 2012
#16
Wicca skrev:
Jag har har hört om mycket problem med rost, är det några speciella årsmodeller?

1995-2004 big_smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 december 2012
#17
Evildan skrev:
Wicca skrev:
Jag har har hört om mycket problem med rost, är det några speciella årsmodeller?

1995-2004 big_smile

Nä men 1996-1999.

Autotech

939 Inlägg
6 december 2012
#18
Evildan skrev:
Wicca skrev:
Jag har har hört om mycket problem med rost, är det några speciella årsmodeller?

1995-2004 big_smile

tongue sorry att göra dig besviken men alla modeller rostar inte sönder:rolleyes:

570 Inlägg
6 december 2012
#19
Nightmare89 skrev:
Evildan skrev:
Wicca skrev:
Jag har har hört om mycket problem med rost, är det några speciella årsmodeller?

1995-2004 big_smile

tongue sorry att göra dig besviken men alla modeller rostar inte sönder:rolleyes:

problemet jag ser det just med rost är att bilar på västkusten är mer drabbade av uppenbara skäl.

sen är dessa bilar billigare och i och med det så vårdar folk dom mindre.

jag har ahaft min bil i snart 4 år på västkusten och vårdar den väl ... absolut inga problem med massa rost.


886 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#20
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:
Wicca skrev:
Jag har har hört om mycket problem med rost, är det några speciella årsmodeller?

1995-2004 big_smile

Nä men 1996-1999.

Så en -00a eller senare är att föredra? Facelift då eller?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead


Sök