740 T5 bygge

Min Första plan var att renovera och trima en t5 motor och slänga i den i en 850. Men dessto längre tiden gick så blev jag mer och mer sugen på köra bakhjulsdrivet. Så tillslut köpte jag mig en 740 som jag ska och lägga i T5-motorn i ist!
  • 201 Följare
  • 198 335 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 maj 2015
EmZZ1
21 augusti 2013 · 309 Inlägg

XXtreme skrev:
Felsök med rök o kolla om du har läkage på insug eller avgas sidan:)

Det har jag redan hunnit med och läcker inte ett dugg:)

EmZZ1
21 augusti 2013 · 309 Inlägg

Felsökte lite på luftmassomätaren efter jobbet och visade sig va fel jordat på jordkablen..
Så gjorde om det och kopplade det rätt denna gången och nu fick jag mkt bättre avgasvärden plus inga felkoder!smile
Lamdaregleringen va lite för hög bara men ska köra med han nu ett par dagar så få jag se om det blir bättre!smile

EmZZ1
22 augusti 2013 · 309 Inlägg

så nu har jag kört med han fram å tillbaka till jobbet men det blir fortfarande lite för hög lamdareglering!
co och hc är rätt låg dock! detta betyder alltså att bilen går magert!
tänkte prova att stoppa i lite större spridare! smile

XXtreme
22 augusti 2013 · 189 Inlägg

Hög lamda kan ju oxo betyda att du har ett avgasläkage innan lamda? Kanske inte rätt väg att gå att byta till större spridare:) bara en tanke

EmZZ1
23 augusti 2013 · 309 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146831/146831-4d5ba7006b37eea29d8951fcc85b9cce.jpg
Såja! smile äntligen fått ner avgasvärderna big_smile
ska boka tid på måndag för reggning!
det som va fel va felkopplat jord till lambdan och sen en lite jäckla hål i avgasröret vid bakaxlen!

EmZZ1
23 augusti 2013 · 309 Inlägg

XXtreme skrev:
Hög lamda kan ju oxo betyda att du har ett avgasläkage innan lamda? Kanske inte rätt väg att gå att byta till större spridare:) bara en tanke

du hade nästan rätt wink bakom lamdan va det;)

EmZZ1
3 september 2013 · 309 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146831/146831-6990ff54d039b6a25a2c68177aabbc4a.jpg
Då gick den äntligen igenom!!
Men lite krabb blev det menmen!
Allt såg bra ut när han kollade över bilen! sen så vägde han den å det!
Sen va det dax för avgasmätningen.. då blev alla värden på tomgång skitbra!smile
men när han körde på förhöjd tomgång då blev co halten för hög.. så då satt han där å gasade i några minuter sen helt plötsligt SMÄLLer det till och börja rycka så in i helvete från motorn..
springer ut å ser att en kylarslagsklämma har gett upp...
fylller hela parkeringen med klykol.. haha
men han va skjysst å hjälte mig putta fram bilen till en parkering och sen sa han att det fanns några bilverkstäder längre ner på gatan så om jag sprang dit å fixade ny klamma så kunde han kolla avgasvärderna igen när jag var klar!
så gjorde det å fick tag i en ny slangklämma och en liter glykol! satté dit den å fylde på med vatten/glykol å sen gick in till han igen! samma visa med avgasvärderna när vi provade igen..hmm men efter en stund så började dom komma ner på rimlig nivå och då godkännde han det ! smile)) Såjävla Glad blev man då ! big_smile big_smile

Ps. va rätt kul att se 3 besiktningsmen springa runt å försöka städa upp efter mig wink

Jocke_1995
3 september 2013 · 109 Inlägg

Grattis fan va bra! smile

Volvo 740 "Börje" (1988)
Volvo 940 ftt "The Devil" (1998)
EmZZ1
3 september 2013 · 309 Inlägg

pur3kill55 skrev:
Grattis fan va bra! smile

Tackar!smile

___Henke Maskinist
4 september 2013 · 153 Inlägg

Stort grattis! big_smile

- FriEND - BoyfriEND - GirlfriEND - BestfriEND - League of LegENDS
- Merca
Only Merca has no END
EmZZ1
5 september 2013 · 309 Inlägg

___Henke skrev:
Stort grattis! big_smile

Tackar big_smile

aDedorsson Maskinförare
5 september 2013 · 681 Inlägg

grattis, det var kul att den gick igenom! Kan du inte lägga upp en film eller nått? smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
DahlbexX
5 september 2013 · 22 Inlägg

fett grymt arbete! någon video hade ej skadat wink, keep up the good work big_smile

EmZZ1
6 september 2013 · 309 Inlägg

aDedorsson skrev:
grattis, det var kul att den gick igenom! Kan du inte lägga upp en film eller nått? smile

Tackar!smile Ska se om jag kan hinna fixa en lite filmsnutt i helgen smile

EmZZ1
6 september 2013 · 309 Inlägg

DahlbexX skrev:
fett grymt arbete! någon video hade ej skadat wink, keep up the good work big_smile

Tackar!big_smile kul att det uppskattas! (Y)
Aa få se vad som händer i vinter!wink

Lageron
9 september 2013 · 46 Inlägg

EmZZ1 skrev:

XXtreme skrev:
Hög lamda kan ju oxo betyda att du har ett avgasläkage innan lamda? Kanske inte rätt väg att gå att byta till större spridare:) bara en tanke

du hade nästan rätt wink bakom lamdan va det;)

Nja han hade rätt smile Bilprovningen mäter ju lambdan i ändröret, efter ditt hål! Därför man kan få dåligt lamdaresultat om du har läckage efter bilens lambda!

Jrc.nu
Volvo 740 "T6" (1991)
Opel Combo (2005)
EmZZ1
9 september 2013 · 309 Inlägg

Lageron skrev:

EmZZ1 skrev:

XXtreme skrev:
Hög lamda kan ju oxo betyda att du har ett avgasläkage innan lamda? Kanske inte rätt väg att gå att byta till större spridare:) bara en tanke

du hade nästan rätt wink bakom lamdan va det;)

Nja han hade rätt smile Bilprovningen mäter ju lambdan i ändröret, efter ditt hål! Därför man kan få dåligt lamdaresultat om du har läckage efter bilens lambda!

jo jag kom på detta med efter att jag tänkt lite;) hihi

XXtreme
9 september 2013 · 189 Inlägg

Inte lätt boys, har själv problem med min, mina värden hoppar:/

EmZZ1
9 september 2013 · 309 Inlägg

XXtreme skrev:
Inte lätt boys, har själv problem med min, mina värden hoppar:/

Det gjorde mina med men tillslut så gick dom ner under max å slutade hoppa!smile

EmZZ1
9 september 2013 · 309 Inlägg

Väldigt kort å tråkig film!
Kamera mannen va inte riktigt berädd när jag skulle börja köra..
Fick bara med det sista halvvarvet av 5 varv.. smile
Fler filmer kommer big_smile

http://youtu.be/8FWD1czGM-w

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang