Kamremsspännare. Rätt inställning?

Guitar_boy
25 december 2012 · 22 Inlägg

Hej.

Jag har en Passat 99 1.6 M-växlad med AC. Nyligen bytte jag toppen och när jag demonterade tillbaka kamremsspännaren upptäckte jag att pilen som ska vara mitt i/vid sträckan på spännaren rör sig fram o tillbaka medan jag vrider på motorn, o den stannade aldrig vid sträckan.

Är detta normalt?
Jag använde aldrig någon låspinne ( vet inte ens om det behövs för en sådan spännare?) varken vid montering (åtdragningsmomment 10 knm) eller demotering. Det enda jag gjorde var att lossa på muttern och använda en insexnyckel för att vrida och sedan ta ur spännaren. Jag startade motorn och den gick bra men är orolig att jag har gjort fel.

Kan någon bekräfta om det är fel och om ja, hur rättar jag till det?
Bild på spännaren:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1828598

Tacksam för svar och go jul på er!

Tobbetdi Diesel ska man ha!
25 december 2012 · 482 Inlägg

Under/bakom remspännarhjulet har du en hydraulisk arm, denna bör du ta loss och pressa ihop sakta, denna ska sitta med 10 nm () 2st skruv.
Remspännarhjulet ska sitta med 23 nm (eller om det nu var 22nm). Dra åt centrum muttern lite och sedan tar du en insexnyckel och vrider på hela kitet tills du får ett spel på ca 8 mm mellan hydraulspännaren och remhjulet.Testa med att vrida den motsols.

Lycka till!

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
osterback
25 december 2012 · 218 Inlägg

Tobbetdi skrev:
Under/bakom remspännarhjulet har du en hydraulisk arm, denna bör du ta loss och pressa ihop sakta, denna ska sitta med 10 nm () 2st skruv.
Remspännarhjulet ska sitta med 23 nm (eller om det nu var 22nm). Dra åt centrum muttern lite och sedan tar du en insexnyckel och vrider på hela kitet tills du får ett spel på ca 8 mm mellan hydraulspännaren och remhjulet.Testa med att vrida den motsols.

Lycka till!

1,6 och 1,8 hydraulisk spännare?????

-
Tobbetdi Diesel ska man ha!
25 december 2012 · 482 Inlägg

osterback skrev:

Tobbetdi skrev:
Under/bakom remspännarhjulet har du en hydraulisk arm, denna bör du ta loss och pressa ihop sakta, denna ska sitta med 10 nm () 2st skruv.
Remspännarhjulet ska sitta med 23 nm (eller om det nu var 22nm). Dra åt centrum muttern lite och sedan tar du en insexnyckel och vrider på hela kitet tills du får ett spel på ca 8 mm mellan hydraulspännaren och remhjulet.Testa med att vrida den motsols.

Lycka till!

1,6 och 1,8 hydraulisk spännare?????

Ja, vissa modeller har det, Någon form av hydraul borde  det vara, kanske gasdämpare.
Tänkte på den avlånga delen på bild.  http://image.meca.se/ImageServerService … ng/480/480

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
osterback
25 december 2012 · 218 Inlägg

Tobbetdi skrev:

osterback skrev:

Tobbetdi skrev:
Under/bakom remspännarhjulet har du en hydraulisk arm, denna bör du ta loss och pressa ihop sakta, denna ska sitta med 10 nm () 2st skruv.
Remspännarhjulet ska sitta med 23 nm (eller om det nu var 22nm). Dra åt centrum muttern lite och sedan tar du en insexnyckel och vrider på hela kitet tills du får ett spel på ca 8 mm mellan hydraulspännaren och remhjulet.Testa med att vrida den motsols.

Lycka till!

1,6 och 1,8 hydraulisk spännare?????

Ja, vissa modeller har det, Någon form av hydraul borde  det vara, kanske gasdämpare.
Tänkte på den avlånga delen på bild.  http://image.meca.se/ImageServerService … ng/480/480

Men den justeras inte av hydraulik, som på tex volvo 850/v70.
detta måste vara en dämpare av något slag.
man justerar bara remhjulet och drar fast , sedan kan inte denna del på bilden påverka spänsten av remmen.

-
osterback
25 december 2012 · 218 Inlägg
-
osterback
25 december 2012 · 218 Inlägg

Guitar_boy skrev:
Hej.

Jag har en Passat 99 1.6 M-växlad med AC. Nyligen bytte jag toppen och när jag demonterade tillbaka kamremsspännaren upptäckte jag att pilen som ska vara mitt i/vid sträckan på spännaren rör sig fram o tillbaka medan jag vrider på motorn, o den stannade aldrig vid sträckan.

Är detta normalt?
Jag använde aldrig någon låspinne ( vet inte ens om det behövs för en sådan spännare?) varken vid montering (åtdragningsmomment 10 knm) eller demotering. Det enda jag gjorde var att lossa på muttern och använda en insexnyckel för att vrida och sedan ta ur spännaren. Jag startade motorn och den gick bra men är orolig att jag har gjort fel.

Kan någon bekräfta om det är fel och om ja, hur rättar jag till det?
Bild på spännaren:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1828598

Tacksam för svar och go jul på er!

Man sträcker kamremmen lite med att dra motorn medsols sedan justerar du så att märket hamnar rätt på spännaren  Klart

-
Guitar_boy
25 december 2012 · 22 Inlägg

Tack för svaren!

Min spännare ser inte ut som de på bilderna ni länkat( det kanske finns olika varianter?). Det finns bara en mutter i mitten som ska dras med 10 nm ( första gången drog jag med 15 men då vart mutten runddragen så jag köpte en ny), och på baksidan en metallbit som går in i hacket i topplocken och sedan den där lilla pilen. Det jag fortfarande inte förstått är att om det är normalt att pilen rör sig fram o tillbaka när man vrider på motorn. Jag märkte, när jag vred på motorn, att kamremmen släppte på spänning direkt innan man hör när kolvarna/ventilerna pyser för att sedan gå till rätt spänning efter ett helt varv (halv varv på drevet där nere).

Jag vill helst inte demontera allt igen för att komma åt spännaren men måste jag det så måste jag det.

Här kommer det några bilder på den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74323/74323-b1a17afa2fb2b9bd86b8e4857ecfa9ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74323/74323-ed2d19e14d353da55857eac813952382.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74323/74323-d87e2a17476cd46ebd2faf32b81ece1d.jpg

Senast redigerat av Guitar_boy (25 december 2012)

osterback
25 december 2012 · 218 Inlägg

Det ser ok ut! Man ska kunna vrida remmen 1/4 varv då är den rätt justerad.

Spännarens justermärkning skall röra sig så.

-
Purrre Personbils tekniker
25 december 2012 · 238 Inlägg

osterback skrev:
Det ser ok ut! Man ska kunna vrida remmen 1/4 varv då är den rätt justerad.

Spännarens justermärkning skall röra sig så.

Spännaren ska väl gå tillbaka till ursprungsläget när man vridit/tryckt på den!? Det vill då jag påstå.
Sen vad är det för konstig mutter du har till spännaren? Brukar vara 25nm dom ska dras åt med.

osterback
25 december 2012 · 218 Inlägg

Purrre skrev:

osterback skrev:
Det ser ok ut! Man ska kunna vrida remmen 1/4 varv då är den rätt justerad.

Spännarens justermärkning skall röra sig så.

Spännaren ska väl gå tillbaka till ursprungsläget när man vridit/tryckt på den!? Det vill då jag påstå.
Sen vad är det för konstig mutter du har till spännaren? Brukar vara 25nm dom ska dras åt med.

Ja den ska röra sig men som du säger skall den inte ändra läge!

-
Purrre Personbils tekniker
25 december 2012 · 238 Inlägg

Har du dragit spännaren moturs förbi klacken sen medurs tillbaka till mitten av klacken och dragigt åt? För den ska ligga i linje med hålet, INTE där den ligger nu.

Guitar_boy
25 december 2012 · 22 Inlägg

Jag var nog inte tydlig . Bilderna är från när jag demonterade den och just då har jag demonterat muttern, det enda som sitter på är en bricka. När jag installera tillbaka det drog jag den aldrig förbi klacken utan direkt till mitt i o sedan skruvade jag åt. Första ången drog jag med 15 nm vilket resulterade i att muttern blev runddragen.

Är det därför att pilen ändrar läge? jag vet att den inte gör det på 1.8 motorena (2003-). och borde inte kamremmen ha samma spänning hela tiden även om pilen går fram o tillbaka?

Purrre Personbils tekniker
26 december 2012 · 238 Inlägg

Okej, spännaren ska ändra läge när du trycker på remmen alt drar runt motorn, MEN den ska alltid gå tillbaka till markeringen igen, du behöver inte ta bort remmen för att spänna om utan räcker med att du nollar motorn och släpper på spännaren, drar den först MOTURS förbi markeringen och sedan tillbaka MEDURS och då är det viktigt att du inte drar den förbi markeringen utan stannar mitt för och sen drar åt muttern, gärna 25nm eller mer jobbigt om den muttern släpper. Sen kollar du om spännaren funkar som den ska, annars byt spännare.

Guitar_boy
26 december 2012 · 22 Inlägg

på så vis. Tack för svaret!

Återkommer med resultatet!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang