3136
Sök

Passat 1,9tdi drar mycket soppa.

12 086 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/3/2637/2637-181702c13052297a5880fa077f624ccf.jpg

Fick mitt VAG-COM idag och lyckades få fram bland annat den här informationen (vilket säger mig föga)

Ser allt normalt ut? Bränslemängd och insprutningstiden är väl det man kollar efter antar jag?

Senaste tanken slutade på 0,87l/milen men då ingick 10 mil 120km/h med släpa som jag antar saltar till förbrukningen en del.

177 Inlägg
6 februari 2013
Ser ut som att du kan ha ett luftläckage om man kollar på ÄR-värdet på EGR:en. Det kan ju eventuellt störa lambdasignalerna så att bilen drar mer. Testa att provtryck insugssystemet bara för att vara säker på att allt e tätt.
Senast redigerat av scorpan6662 (6 februari 2013)

12 086 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
Ja, jag reagerade också på det skyhöga värdet vad det nu står för? Enheterna och vad de faktiskt står för är lite otydligt med detta program vill jag påstå smile När jag läser MAF så tänker jag direkt på luftmassemätaren?!

Efter lite googlande så verkar varken dieselmängden eller timingen våldsamt fel, och andra sidan går ju inte bilen våldsamt dåligt..

177 Inlägg
6 februari 2013
Har aldrig sätt programmet själv tidigare, men om jag tolkar det hela rätt så har du större luftflöde en vad det ska vara enligt lmm. Om det var något fel på insprutningsmängden borde du känna det i gången på motorn.

Edit: Efter som att EGR aktivering ligger på 84% som är nära max så undrar jag om bilen var riktigt varmkörd innan du läste av det här? Dock säger ju tempgivarn bara 54grader.
Senast redigerat av scorpan6662 (6 februari 2013)

12 086 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
Jag har en annan tråd här på garaget där jag försöker få klarhet i mina varmkörningsproblem smile
54 grader är en förhållandevis hög temp för min skorv.

177 Inlägg
7 februari 2013
Det kan vara så att EGR:en aktiverar konstant för att försöka få upp tempen men om bilen inte blir varm så slutar den inte aktivera och därav blir det ett internt "luftläckage". Kan vara så att du får lösa temp problemet först innan man kan gå vidare med det här problemet.

12 086 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Men ska inte EGR fungera hela tiden, även när den är varm? När man kör stänger EGR, åtminstonde nästan helt. Enligt datorn då..

177 Inlägg
7 februari 2013
Jo den ska jobba till och från och ifall den jobbar aktivt på spannet 15-85% så då fungerar den nog som den ska. Men Är och Bör värdena stämmer ju inte och det tror jag beror på ett luftläckage.

12 086 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
Du menar att lmm registrerar en massa luft som pyser ut någonstans?
När man kör är skillnaden väsentligt mindre, jag tror bör-värdet låg runt 580 (80 väg) och är-värdet va ca 620. Det är en skillnad på ca 7%, betyder dom 7% lika mycket mer diesel har vi ju en stark kandidat där.

Fan där sa du något smile En annan är ju van vid bensinmotorer och då pratar man sällan om läckage utan mer tjuvluft. Jag får även felkod på att laddtrycket är för högt vilket kan bero på läckage i vakuumslangen till WG.
Ska definitivt kollas upp! Tack!

2 411 Inlägg
8 februari 2013
Germax skrev:
Jag har en annan tråd här på garaget där jag försöker få klarhet i mina varmkörningsproblem smile
54 grader är en förhållandevis hög temp för min skorv.

54 grader är åt helvete för lågt!  Börja med att få upp tempen så får du ta det därifrån

12 086 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
Temperaturproblemet är ur vägen.

Jag trycktesta insuget idag till 2 bar, det enda som pös lite grann va en magnetventil till EGR och en magnetventil under bromsbomben. Med andra ord knappast något läckage att tala om.

Jag fick tillfälle att kolla livedata på en Passat 1,9tdi 110hk som förvisso är en "helt annan" motor. Han hade inte alls samma värden som mig. Dels låg hans bör- och är-värden på samma för luftmassemätaren. Sen hade han bara 2° BTDC på tomgång, detta är alltså insprutningstiden före övre dödläge om jag fattat det rätt. Han hade även något längre mängd bränsle på tomgång.

Det finns ett värde för liter diesel i timmen, min ligger på 0,8l/h den jag kolla idag låg på 0,39l/h. Helt klart något som inte stämmer.

Det jag tänker är vad den baserar bör-värdet för lmm på? Mapsensorn? Antingen så är väl lmm trasig eller mapsensorn? Vad tror ni?
Lmm är bytt i somras ska tilläggas..
Senast redigerat av Germax (12 februari 2013)

177 Inlägg
12 februari 2013
Bör värdet är ju ett fast värde som tillverkaren har konstaterat ska vara vid ett givet tillfälle. Är värdet berättar ju vad du faktiskt har för tillfället. Kan vara så att ÄR värdet visar fel p.g.a en trasig givare eller ett kabel fel som stör signalen.
Jag är lite kluven på vilken motor du har i bilen - kan du kolla vad du hittar för motorkod?

12 086 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
Den har motorkod ATJ, det är den första motorn med "pump düse".

Är-värdet varierar ju beroende på varvtal åtminstone, eftersom motorn har turbo så finns det ju ingen givare som ensam kan avgöra hur mycket luft motorn bör få, eller hur?

Du ska ha tack för hjälpen btw, du verkar kunnig hoppas du hittar en lösning på mitt problem snart big_smile
Lmm är av rätt sort och är en Bosch utbytes, byttes för knappt ett år sedan. Ska pröva med komisens lmm imorgon då det ska sitta samma på hans tydligen.

2 174 Inlägg
12 februari 2013
Säkert lmm som gått varm och Visar fel....händer när insuget sotar igen.

177 Inlägg
13 februari 2013
Tjena, hur har du det med felkoder nu? Kollade tillbaka lite i tråden och såg att du haft lite kassa vakumslangar samt felkod på högt laddtryck. Är det nått du har kvar fortfarande? Mvh

12 086 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
Nej felkoden har inte kommit tillbaka, den kom när jag hade fullgas på motorvägen. Kan säkert locka fram den på samma sätt igen.

Däremot laddar bilen ingenting sedan jag trycksatte systemet igår tongue
Kommer upp i som max 0.5 bar, apslö! Vad kan jag ha förstört med 2bars tryck? Inga felkoder..

En annan sak jag observerade att WG-klockan inte va som de brukar, i vanliga fall trycker ju klockan ut stången. På min bil dras den in, hur fan fungerar det?

177 Inlägg
13 februari 2013
Ok, WG jobbar med vakum det är därför den dras in. Maxtrycket när vi provtrycker på jobbet brukar va runt 0,5 bar så har aldrig testat vad som kan gå sönder. Mest troliga borde ju om du sköt nån slang så att du nu har ett läckage tongue
Det är tyvärr jäkligt svårt att felsöka en modernare motor utan felkoder då får man oftast kolla över dom relevanta mätvärdena för felet man har och jämföra Är/Bör värden. Dock inte speciellt vanligt att folk lämnar in bilar för hög bränsleförbrukning som enda anmärkning på bilen utan det brukar oftast vara i samband med driftstörningar.

Hade en v8 diesel som jag höll på med för inte allt för länge sen som satte felkod på högt laddtryck vid extrema gaspådrag (4500rpm på 4:ans växel precis innan uppväxling till 5:an) och den var det ett fint litet luft läckage på som bara påverkade bilen vid just det varvtalet på den växeln. Det syntes tydligt på dels EGR ÄR värdet som kunde pendla hejvilt vid konstant varv över 2500.
Men eftersom att du har provtryck och inte konstaterat något läckage är jag lite ställd. Om det skulle vara ett vakumläckage så borde bilen istället registrera att laddtrycksregleringen var underskriden.
Bästa tipset jag kan ge för tillfället är att kolla runt bland mätvärdena och se om du hittar något som kan påverka bränsle förbrukningen och se på Är/Bör.

12 086 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
Ja, det skulle ju va MAF värdet som uppenbarligen är något lurt med. Jag har inte testat med en annan än, men ska göra det när min kontakt har tid. Hans lmm mätte vi upp igår till bra värden.

Dock så har ju troligen inte mitt nya fel med det gamla att göra. Visst kan jag kolla över slangarna igen, det skulle va om någon till WG av någon anledningen hoppat av då.

Ang klockan, visst förstår jag att vakuum drar ihop klockan. Men en WG reglerar avgasflödet med laddtryck mig veterligen. Inte så värst mycket vakuum när man har laddtryck tongue Enda jag kan komma på är om trycket från avgaserna och trycket från klockan på något sätt jobbar mot varandra och håller ett jämt stabilt laddtryck?!

Jag ska testa lite nu till helgen så får vi se, jag återkommer. Hojta till om du får en uppenbarelse innan dess wink
Senast redigerat av Germax (13 februari 2013)

12 086 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
Måste dela med mig av dagens upptäckter tongue

Bilen är våldsamt slö upp till 3500rpm, sen kommer den igång. Det roliga är att om man sedan motorbromsar ner till 2000rpm och gasar på igen så skjuter den på som innan, växla upp och på med gas så sticker den iväg så fint. Saktar man in och åker lugnt bara några sekunder så är bilen tokslö igen.

Det ända jag kan tänka på skulle va om WG av någon anledning nu går väldigt trögt och behöver lång tid på sig att öppna?

12 086 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
Det sitter ju inte ens en WG på min bil har jag läst nu, utan nån variabel turbo tongue
Klockan styrs av någon vakuumpump, får ta och kolla upp den i helgen.

Sök