Passat 1,9tdi drar mycket soppa.

nixon89 klabbarpan
14 februari 2013 · 3 041 Inlägg

Är väl vnt teknik på den turbon?

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Germax
21 februari 2013 · 12 086 Inlägg

Den våldsamma slöheten berodde på lågt laddtryck som i sin tur berodde på dåligt vakuum som berodde på ett läckage i backventilen till bromsbomben. Backventilen utbytt och bilen går som den ska igen.

Jag har kört med en annan lmm nu några dagar och ska köra tanken ut för att se om det gjort någon skillnad.

scorpan6662
21 februari 2013 · 177 Inlägg

Vill bestämt minnas att jag nämde luftläckage tidigare i tråden tongue

Hoppas att det inte är något annat som strular nu bara.

hangman
21 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Fränt att ett vakumproblem kunde få bilen och dra mer bränsle... Avgasläcka och lambda problem blir det ju så, slöheten förstår jag. Men att en backventil som inte stänger skulle få spridarna och skicka på mer bränsle låter väldigt konstigt. Måste varit att du gasat mer för turbon inte jobbat..

Germax
22 februari 2013 · 12 086 Inlägg

Att bilen drar mycket soppa har troligen ingenting med slöheten att göra, läckaget på ventilen skapade jag samma dag som jag skrev om det här.

Vakuumet har ju direkt ingenting med motorns andning att göra. Jag är ganska säker på att dessa saker inte har med varandra göra göra.

Som jag skrev förutom (om det va otydligt) så kör jag nu med en annan lmm för att se om förbrukningen ändras. Datorn visar något lägre värden än vad min gamla lmm gav, men såhär efter en halvtank känns det inte som att förbrukningen förändrats väsentligt.

Germax
5 mars 2013 · 12 086 Inlägg

Körde en stund med öppen ruta idag (i solskenet cool ) Då hör jag ett kvittrande/visslande ljud från motorn som följer laddtrycket. Är det ett bekant ljud för någon här? Jag har ju provtryckt systemet och jag fann inget läckage tidigare men jag tror ju lik förbannat att det finns någonstans då datorn säger att motorn suger i sig för mycket luft.

Motorn är helt original, alltså inga öppna luftfilter eller annat som kan låta. Är det läckage eller vad tror ni?

Btw som svar på tidigare inlägg, efter en tank med annan LMM så vart resultatet 0,81l/mil, och det stämmer bra med den lilla skillnaden som fanns luftmassemätarna emellan.

Senast redigerat av Germax (5 mars 2013)

hangman
5 mars 2013 · 2 174 Inlägg

har du känt på turbon? Kan vara så att den är dåligt renoverad tex, Prova och känn på den, lite upp och ner, men absolut inget in och ut, Är turbon dålig får han jobba hårdare, och drar mer för hålla normal tempo lixom.

Germax
5 mars 2013 · 12 086 Inlägg

Hagman, jag vet hur en turbo ska kännas smile

Den känns förövrigt oförskämt tight om den nu har gått 31500mil

cyberk2
5 mars 2013 · 214 Inlägg

PumpDuse drar mer soppa. Står kamaxeln lite fel så kan det påverka förbrukningen ganska mycket. Men jag skulle inspektera kamaxeln, speciellt nockarna, har man en PD diesel så vill den ha en olja som heter 505.01 eller 506.01. Viktigast är .01 på slutet som innebär en tillsats som gör att kamaxeln blir smörjd ordentligt

robbinT
5 mars 2013 · 341 Inlägg

En kärvande egr-ventil kan ju få är-värdet för maf att vara mer än bör-värdet.

hangman
5 mars 2013 · 2 174 Inlägg

Germax skrev:
Hagman, jag vet hur en turbo ska kännas smile

Den känns förövrigt oförskämt tight om den nu har gått 31500mil

Visslande ljud eller om det låter som darth vader är under huvven har med nån avlastningsventil och göra troligtvis.


Kanske är kärv i turbon går segt inget spel så går tungt wink

Kolla kamremmens inställning, komp test, kolla spridarna (special verktyg) Ställ in pumpen, sälj skiten smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang