Den våldsamma slöheten berodde på lågt laddtryck som i sin tur berodde på dåligt vakuum som berodde på ett läckage i backventilen till bromsbomben. Backventilen utbytt och bilen går som den ska igen.
Jag har kört med en annan lmm nu några dagar och ska köra tanken ut för att se om det gjort någon skillnad.
Fränt att ett vakumproblem kunde få bilen och dra mer bränsle... Avgasläcka och lambda problem blir det ju så, slöheten förstår jag. Men att en backventil som inte stänger skulle få spridarna och skicka på mer bränsle låter väldigt konstigt. Måste varit att du gasat mer för turbon inte jobbat..
Att bilen drar mycket soppa har troligen ingenting med slöheten att göra, läckaget på ventilen skapade jag samma dag som jag skrev om det här.
Vakuumet har ju direkt ingenting med motorns andning att göra. Jag är ganska säker på att dessa saker inte har med varandra göra göra.
Som jag skrev förutom (om det va otydligt) så kör jag nu med en annan lmm för att se om förbrukningen ändras. Datorn visar något lägre värden än vad min gamla lmm gav, men såhär efter en halvtank känns det inte som att förbrukningen förändrats väsentligt.
Körde en stund med öppen ruta idag (i solskenet ) Då hör jag ett kvittrande/visslande ljud från motorn som följer laddtrycket. Är det ett bekant ljud för någon här? Jag har ju provtryckt systemet och jag fann inget läckage tidigare men jag tror ju lik förbannat att det finns någonstans då datorn säger att motorn suger i sig för mycket luft.
Motorn är helt original, alltså inga öppna luftfilter eller annat som kan låta. Är det läckage eller vad tror ni?
Btw som svar på tidigare inlägg, efter en tank med annan LMM så vart resultatet 0,81l/mil, och det stämmer bra med den lilla skillnaden som fanns luftmassemätarna emellan.
har du känt på turbon? Kan vara så att den är dåligt renoverad tex, Prova och känn på den, lite upp och ner, men absolut inget in och ut, Är turbon dålig får han jobba hårdare, och drar mer för hålla normal tempo lixom.
PumpDuse drar mer soppa. Står kamaxeln lite fel så kan det påverka förbrukningen ganska mycket. Men jag skulle inspektera kamaxeln, speciellt nockarna, har man en PD diesel så vill den ha en olja som heter 505.01 eller 506.01. Viktigast är .01 på slutet som innebär en tillsats som gör att kamaxeln blir smörjd ordentligt