Pontiac 400 motor. trim tips ?!

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
25 januari 2013 · 173 Inlägg

Köpte en Pontiac GTO 66:a här alldeles nyligen med en 400snurra med headers och tänke höra om det är nån nisse här på garaget som har nå litet " recept" på vad man kan göra för att få den att landa på dryga 400-450 hk ?

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 januari 2013 · 14 058 Inlägg

MiZzY91 skrev:
Köpte en Pontiac GTO 66:a här alldeles nyligen med en 400snurra med headers och tänke höra om det är nån nisse här på garaget som har nå litet " recept" på vad man kan göra för att få den att landa på dryga 400-450 hk ?

Hur många hästar är det nu?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
25 januari 2013 · 173 Inlägg

TROR ej säker men drygt 325 hk .

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 januari 2013 · 14 058 Inlägg

MiZzY91 skrev:
TROR ej säker men drygt 325 hk .

Det kan ju räcka med en lite vassare kam och kanske Edelbrockinsug med tillhörande förgasare. Sedan kan man ju porta topparna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
25 januari 2013 · 173 Inlägg

ja vi har funderat på om det är en något vassare kam i den, morsans gubbe har en pontiac GTo 66:A med 389 på 340 hk men denna jag har införskaffat låter mycket vassare än hans . såå. återstår att se, lite lek med insug å toppar så kanske man är runt 400 å leker ändå trotsallt .

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 januari 2013 · 14 058 Inlägg

MiZzY91 skrev:
ja vi har funderat på om det är en något vassare kam i den, morsans gubbe har en pontiac GTo 66:A med 389 på 340 hk men denna jag har införskaffat låter mycket vassare än hans . såå. återstår att se, lite lek med insug å toppar så kanske man är runt 400 å leker ändå trotsallt .

Du kan ju byta till MSD-tändning, ger väl några hästar. Har du bromsat den så du vet att den ligger på 325 hkr?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
25 januari 2013 · 173 Inlägg

inte bromsad eller någonting . har bara haft bilen knappt en vecka .
var morsans gubbe som dillade om att det var kring 325 hk i 400 motorerna. sen om han drar alla 400 motorer över samma kam vet man ju inte .

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 januari 2013 · 14 058 Inlägg

MiZzY91 skrev:
inte bromsad eller någonting . har bara haft bilen knappt en vecka .
var morsans gubbe som dillade om att det var kring 325 hk i 400 motorerna. sen om han drar alla 400 motorer över samma kam vet man ju inte .

Nu är ju din en 66:a så det är ju ingen smogmotor så den borde vara roligare att trimma. Jag hade för många år sedan en Pontiac 71:a med en 455:a och den var söndersmoggad men 325 hästar. Det var ganska stora förbränningsrum i topparna så jag tog ett lite äldre par toppar och jävlar vilken skillnad, det blev säkert över 400 hkr med bara detta. Det kallas för smogmotor på grund av att dom plockade på en massa avgasrening ganska tidigt på jänkarna. Min 71:a hade gått i Californien och hade katalysator redan då men plockades bort när den kom till Sverige.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
25 januari 2013 · 173 Inlägg

jao men i GTO:erna är det 389:or orginal, kan ju lika gärna vara en smog motor, det vet man ju aldrig vad jänkarna har kastat i under huven, den är nämnligen intagen från USA förra året, men  ett annat insug å nå roligare toppar så är man nog där alla gånger, förgasaren är sprojlans ny, men vad det är för förknasare vette tusan, har inte kikat så hemskt mycket på den ännu, står i kallgarage,  å i denna kyla håller jag mig helst inne .

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 januari 2013 · 14 058 Inlägg

MiZzY91 skrev:
jao men i GTO:erna är det 389:or orginal, kan ju lika gärna vara en smog motor, det vet man ju aldrig vad jänkarna har kastat i under huven, den är nämnligen intagen från USA förra året, men  ett annat insug å nå roligare toppar så är man nog där alla gånger, förgasaren är sprojlans ny, men vad det är för förknasare vette tusan, har inte kikat så hemskt mycket på den ännu, står i kallgarage,  å i denna kyla håller jag mig helst inne .

Det bästa är nog att vänta ut vädret lite grann och sedan försöka konstatera vad det är för motor och försöka klura ut vad som är gjort åt motorn och sedan börja spekulera vad det kan vara för hkr-antal. Skriv vidare i denna tråd när du vet nåt så vi får veta. Det är ju intressant att höra vad du har i den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
25 januari 2013 · 173 Inlägg

får nog slänga ett par ögon på den i veckan när det skulle bli varmare i den här regionen iaf. se om jag hittar nå gjutnr å ena med det femte osv .
för det är ju alltid kul å veta vad man ska handskas med för grejor. om det lika gärna är gjort så pass mycket på den så den levererar 400-450 redan..
återstår att se smile
men jag slänger väl ett par notiser här om jag kommer på något.

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 januari 2013 · 14 058 Inlägg

MiZzY91 skrev:
får nog slänga ett par ögon på den i veckan när det skulle bli varmare i den här regionen iaf. se om jag hittar nå gjutnr å ena med det femte osv .
för det är ju alltid kul å veta vad man ska handskas med för grejor. om det lika gärna är gjort så pass mycket på den så den levererar 400-450 redan..
återstår att se smile
men jag slänger väl ett par notiser här om jag kommer på något.

smile

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
27 januari 2013 · 173 Inlägg

O 257 står det ingjutet på topparna iaf, hade vägarna förbi garaget  i all hast, var det enda jag fann just idag.

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
el-camino
27 januari 2013 · 30 Inlägg

325HP, okej, men kör till bromsbänken,om motorn är helt orginal har den säkert inte mera än 230-250 äkta hästar.
att kommer upp till 400-450 då behövs lite mera än tändnig eller insug och förgasare.
prova först :-)

mvh
Klaus
It's A Long Way To The Top If you wanna rock'n'roll
el-camino
27 januari 2013 · 30 Inlägg
mvh
Klaus
It's A Long Way To The Top If you wanna rock'n'roll
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 januari 2013 · 173 Inlägg

el-camino skrev:
325HP, okej, men kör till bromsbänken,om motorn är helt orginal har den säkert inte mera än 230-250 äkta hästar.
att kommer upp till 400-450 då behövs lite mera än tändnig eller insug och förgasare.
prova först :-)

jaa inte lär den då leverera nå 325 hästar i dagens läge. kanske när den var spritt ny från fabrik.

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 januari 2013 · 173 Inlägg

el-camino skrev:
http://www.pontiacpower.net/castnum01.html

konstigt!
finner inget nummer där som stämmer överens med vad det står på min topp ... :S

Senast redigerat av MiZzY91 (28 januari 2013)

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
el-camino
28 januari 2013 · 30 Inlägg
mvh
Klaus
It's A Long Way To The Top If you wanna rock'n'roll
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 januari 2013 · 173 Inlägg

Ändå märkligt att gjutnummret på mina toppar inte finns i dom länkarna .

Kanske inte ens är en pontiac snurra i den ?! :hmm:

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 januari 2013 · 14 058 Inlägg

MiZzY91 skrev:
Ändå märkligt att gjutnummret på mina toppar inte finns i dom länkarna .

Kanske inte ens är en pontiac snurra i den ?! :hmm:

Titta på insuget, på Pontiac är dom höga med luft mellan insug och motor med en plåt som ligger som skydd över motorblocket. Om det nu är en GM-motor men det borde det väl vara.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang