Pontiac 400 motor. trim tips ?!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 januari 2013 · 14 050 Inlägg

Kolla på länken så ser du ett typiskt Pontiacinsug, tror det är lättast att se om det är en Pontiacmotor: http://pontiacengines.com/

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 januari 2013 · 173 Inlägg

jaaa nu blir jag lite fundersam, måste ta en kik efter jobbet idag eller något å kolla över lite noggrannare.

kom på nu i skrivande stund att det är ju en manuell låda i den, å det byttes precis från att vara automat, för automaten skulle brukas till en annan pontiac lemans/GTO cab eller hur det nu var. vet då iaf att det var en pontiac å en cab ...
hur många olika motorer passar sprängkåpa å låda till då undrar man ju, lär ju inte passa rakt av på vilket block som helst.. så nog lär det vara en pontiac motor. men det där med topparna går jag då bet på..

Kollade topparna kvickt den dagen jag hade vägarna förbi å det jag såg då att där mitten på toppen där avgaskanalerna går ut var det ett gjutnummer på båda sidor där det stog O-257 eller 0257 ....


?! :S ......

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 januari 2013 · 173 Inlägg

Hör och häpna era bantider å pirater .

var alldeles nyligen upp till garaget och tog en rejäl kik..

O257 stämmde ju inte någonstans kan jag ju säga .. måste ha varit blind i all hast ....

6X toppar sitter det på motorn , samt ett "Edelbrock performance Pontiac" insug å en alldeles ny Holley förgasare ..


något att ställa upp med vid rödljusen i sommar ? tongue

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
darkwizard Fordonstekniker
28 januari 2013 · 1 740 Inlägg

Ett tips, bänka den i sommar, så får svart på vitt var du har på bakhjulen, och kanske i motorn. Men med manuell låda, så har du mindre förlust av hästar till dit bak. Hoppas din bakaxel är diffad.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 januari 2013 · 173 Inlägg

joodå tänkte ta den till Classic Car Week å göra en drop in bänkning i sommar .
dock har jag ingen aning om min axel är diffad eller ej. har ju som sagt inte ägt bilen så länge å har inte hunnit gå igenom så mycket ännu .

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Baandit
28 januari 2013 · 137 Inlägg

Som du ser på länken nån posta tidigare; http://www.pontiacpower.net/headcast.html så fanns 6x topparna från 76-79 på 400:an, alltså är dom orginal så har du en smogmotor. Edelbrock preformance insuget är ett bra gatinsug då det ger bra effekt under hela rpm kurvan. Vet du vad du har för cfm på förgasarn, hör för mig at det ska va typ 600-700 för bästa effekt med det insuget.

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 januari 2013 · 173 Inlägg

ja det skulle ju vara ypperligt om det är en smogmotor dom har monterat ner .....

näe du, ingen aning faktiskt. enda jag vet är att det är en alldeles ny Holley gasare tongue

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Baandit
28 januari 2013 · 137 Inlägg

Njaa det är väll inte hela världen ifall det skulle vara en smogger, blir bara att göra något åt topparna lite senare wink Som den står nu med edelbrock insuget och holley förgasare (antar att det är en vettig) + möjligtvis en vassare kam (brukar väll gå hand i hand med headers) så ligger du nog och nosar kring 300 häst iallafall skulle jag gissa på förutsatt att motorn är i bra skick.

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 januari 2013 · 173 Inlägg

jaa ett par ALU toppar hade ju INTE vart allt för tråkigt om man säger så wink

men jaa, nog läre väl gå å skrämma upp den trots om det nu då är en smogger motor ..

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 januari 2013 · 14 050 Inlägg

MiZzY91 skrev:
jaa ett par ALU toppar hade ju INTE vart allt för tråkigt om man säger så wink

men jaa, nog läre väl gå å skrämma upp den trots om det nu då är en smogger motor ..

Ett par toppar med lite mindre förbränningsrum kanske.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 januari 2013 · 173 Inlägg

ja det finns oändliga möjligheter med dessa toppar smile

men vet ju inte om det är nå gjort med dessa toppar mer än att det står 6X på dom. kan ju vara portade å donade. har ju som sagt absolut ingen aning hur det ser ut inne i motorn med kam osv

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
28 januari 2013 · 173 Inlägg

meeeen, ett par roligare toppar hade ju inte vart helt fel smile

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Baandit
28 januari 2013 · 137 Inlägg

http://www.summitracing.com/search/bran … ke/pontiac bara att börja kolla igenom då wink själv har ja en smogg 350 och då verkar det ju inte som att det finns några toppar som passar tyvärr sad men för dig är det ju bara att välja å vraka med ett 400 block tongue

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
29 januari 2013 · 173 Inlägg

Jaaa om det nu är ett 400 block smile

Kanske är en 350 eller nå annat dyligt som sitter under huven på denna maskin .

Får gå på djupet bara det blir vår smile

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 januari 2013 · 14 050 Inlägg

MiZzY91 skrev:
Jaaa om det nu är ett 400 block smile

Kanske är en 350 eller nå annat dyligt som sitter under huven på denna maskin .

Får gå på djupet bara det blir vår smile

Eller en rejält nersmogad 455:a.
/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
scaryeyes
29 januari 2013 · 855 Inlägg

Finns massor att göra. Även om blocket är 2-bultat så håller det länge. Antingen porta topparna du har och köp högkompkolvar som passar. Det är nämlingen det som utgör smog, att kompet är drastiskt sänkt. Högre komp och rullkam! 6X och 4X topparna är inte dåliga men det finns mycket bättre. Dom har väldigt stora ventiler, 2.19" och 1.77" men åxå stora förbränningsrum. Finns toppar som satt på 421, tror -67 med dom gamla små förbränningsrummen men dom stora ventilerna. Problemet är att dom kostar guld...om man hittar såna. Börjar bli lika svårt att hitta som Ram Air 5 tunnelportstoppar snart.
Man kan åxå slipa om en 455 vev och få en 468 eller vad det kan bli med orginalborr.

Fast jag skulle nog behållit det låga kompet och kört kompressor och E85. Byt cam och porta topparna. Sen bygg på sprut i stället. Jävlar vilken go setup!

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
29 januari 2013 · 855 Inlägg

Vettemannen skrev:

MiZzY91 skrev:
Jaaa om det nu är ett 400 block smile

Kanske är en 350 eller nå annat dyligt som sitter under huven på denna maskin .

Får gå på djupet bara det blir vår smile

Eller en rejält nersmogad 455:a.
/Benny

Låg ju 455 i fullsizebilarna, och det är nog vanligast att plocka dom. Vet faktiskt inte hur länge dom körde med 400.
Min 455:a kom från en 73 firebird med 4x toppar. Eg skulle det nog inte finnas i firebirden, men det satt en crane kam i den och lite bättre kolvar. Bra skjut i den alltså! Men nu har jag rullkam, smidda stakar och venoliakolvar. Väntar bara på att jag köper kaufmann toppar och en bil att ha den i...... (hade ju tänkt att ha den i den rosa/lila T-23:an)

Senast redigerat av scaryeyes (29 januari 2013)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 januari 2013 · 14 050 Inlägg

scaryeyes skrev:

Vettemannen skrev:

MiZzY91 skrev:
Jaaa om det nu är ett 400 block smile

Kanske är en 350 eller nå annat dyligt som sitter under huven på denna maskin .

Får gå på djupet bara det blir vår smile

Eller en rejält nersmogad 455:a.
/Benny

Låg ju 455 i fullsizebilarna, och det är nog vanligast att plocka dom. Vet faktiskt inte hur länge dom körde med 400.
Min 455:a kom från en 73 firebird med 4x toppar. Eg skulle det nog inte finnas i firebirden, men det satt en crane kam i den och lite bättre kolvar. Bra skjut i den alltså! Men nu har jag rullkam, smidda stakar och venoliakolvar. Väntar bara på att jag köper kaufmann toppar och en bil att ha den i...... (hade ju tänkt att ha den i den rosa/lila T-23:an)

Så här skrev jag i början av tråden:

""Nu är ju din en 66:a så det är ju ingen smogmotor så den borde vara roligare att trimma. Jag hade för många år sedan en Pontiac 71:a med en 455:a och den var söndersmoggad men 325 hästar. Det var ganska stora förbränningsrum i topparna så jag tog ett lite äldre par toppar och jävlar vilken skillnad, det blev säkert över 400 hkr med bara detta. Det kallas för smogmotor på grund av att dom plockade på en massa avgasrening ganska tidigt på jänkarna. Min 71:a hade gått i Californien och hade katalysator redan då men plockades bort när den kom till Sverige.

/Benny""

Denna Pontiac var en fullsize Grand Safari och med topparna med de små förbränningsrummen gick den av bara helvete.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
scaryeyes
29 januari 2013 · 855 Inlägg

Menar det att det kan va stor risk för att det faktiskt är en 455:a. Motorkoden står väl under höger topp på framsidan. 455 är ingen nackdel. kubiktum är alltid kubiktum!

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 januari 2013 · 14 050 Inlägg

scaryeyes skrev:
Menar det att det kan va stor risk för att det faktiskt är en 455:a. Motorkoden står väl under höger topp på framsidan. 455 är ingen nackdel. kubiktum är alltid kubiktum!

Visst är det så och med mer kubiktum kommer mer vrid oxå!!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang