Ekonomi: Viktiga saker att tänka på vid köp av bil?

AndreAron
12 februari 2013 · 222 Inlägg

Tja! Tänkte säga att jag är 18 år och snart är det dags för både körkort och bil. Just nu har jag inget jobb då jag forfarande studerar men vet att det är en självklarhet när man ska äga en bil. wink

Undrar lite över kostnaden för att ha bil egentligen.

Jag är sugen på en BMW E36 320i och tänkte ställa den på farsan eftersom jag vet att försäkring på mig kommer tömma plånboken direkt. Hur mycket kostade det för er att försäkra bilen som 18-åring?

Sen hur mycket pengar brukar det gå åt i månaden? Jag kanske ska köra den lite då och då på fritiden, inte som pendlarbil till skolan då jag åker kommunalt. Bensin ligger väl på 1500kr i månaden. Sen så är det som sagt skatt och försäkring som kostar, så hur mycket är det totalt? Pappa säger runt 5000kr och det verkar ju en jävla stor summa om man samtidigt studerar, eller verkar det rimligt?

Berätta gärna hur mycket bil etc. kostade er samt hur ni försärjde er.

Tack på förhand! smile

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson
horbybonnen
12 februari 2013 · 1 160 Inlägg

lyssna på pappa

Mattsson_91 Självlärd
12 februari 2013 · 3 083 Inlägg

Gå in på blocket och sök på bilen, ta ett reggnr. sen går du in på transportstyrelsen och slår det där så ser du vad den kostar att skatta per år. Sen går du in på compricer.se eller liknande och kollar försäkringen smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
sthlm_145
12 februari 2013 · 297 Inlägg

som föregående, lyssna på din far. som färsk och körkåt lär du räkna med minst 5000:-

Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Volkswagen Touareg "T3" (2013)
BMW E36 "M50b28" (1996)
Pidmeister
12 februari 2013 · 163 Inlägg

Hur fan får ni ihop 5k i månaden?

Jag tankar 2-3 gånger i månaden för 500-600 kr åt gången.
Betalar försäkring på cirka 3500.
Skatt på cirka 1400.

Det blir cirka 2208 kr i månaden, och då kör jag typ 60 km om dagen..

Henrik-N
12 februari 2013 · 450 Inlägg

lätt 5000 riksdaler: bränsle, skatt, försäkring, värdeminskning, slitage, servicar, säkert en massa tillbehör som stereo och allt man vill ha som 18 bast,

VART HITTAR MAN INTE 5000 spänn

mb_pucken
12 februari 2013 · 5 088 Inlägg

din pappa har nog rätt. kanske inte kostar det varenda månad men blir säkert något sånt i snitt. bilar går sönder. frågan är bara när. sen ska dom servas, tvättas osv med.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
karlberg92
12 februari 2013 · 279 Inlägg

det är dyrt att äga bil !! bara så du vet smile massa oväntade utgifter hit och dit smile sen kommer den nog dricka en del om du inte är lätt på foten och det är ju ingen ung big_smile

så lyssna på din pappa, han vet nog vad han pratar om.. smile

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
12 februari 2013 · 296 Inlägg

3500kr lite drygt kostar v70in på mig , försäkring & diesel ! Men då bara räknat måste kostnader , Inge service elr dylikt i den summan! Sen om man ska slå ut kostnaderna man har på ett år kan du nog räkna 5000 som din far säger!

Det blir som det blir!
Hamilton
12 februari 2013 · 8 864 Inlägg

Pidmeister skrev:
Hur fan får ni ihop 5k i månaden?

Jag tankar 2-3 gånger i månaden för 500-600 kr åt gången.
Betalar försäkring på cirka 3500.
Skatt på cirka 1400.

Det blir cirka 2208 kr i månaden, och då kör jag typ 60 km om dagen..

Så du har inga övriga omkostnader som ex oljor, reservdelar, service däck m.m?

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Naikon Trummis
12 februari 2013 · 404 Inlägg

Jag var 17 år när jag köpte min E39, och jag har haft den i 1,5 år nu.

Den fasta kostnaden i månaden var 300kr för mig.
-150kr/månaden för trafikförsäkring på pappa
-150kr/månaden för skatten som ligger på 2000kr/året

Sen är det ju olika för bensin beroende på hur mycket du kör. Det är ju helt individuellt och varierar varje månad. Är man student och går i skolan, så går det inte åt så mycket bränsle. I alla fall inte för mig.
Nu har jag inte behövt reparera någonting på min bil sen jag köpte den förutom enkla saker som oljebyte och liknande. Se till att bilen är i bra skick och har varit välservad, så undviker man dyra reparationskostnader.

Så för mig har det verkligen inte varit något problem att ha bil under gymnasiet! Visst får man vara lite extra sparsam, men det är det värt smile

Audi_powah
13 februari 2013 · 1 515 Inlägg

Om du köper en bil kontant så blir det inte alls så dyrt. Försäkring + bensin kommer att vara de enda fasta kostnaderna månadsvis: 100-2000kr/månaden vore rimligt beroende på bil och körning.

Sedan skatt som du kan betala årsvis och eventuellt lite delar som sluts osv.

Men om man pratar om fasta kostnader så kan du räkna med 2000-2500kr/ månaden.

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
horbybonnen
13 februari 2013 · 1 160 Inlägg

18 år hur lugnt o försiktigt kör man då. bara en tanke.har en son på 20 som  redan skrotat tre bilar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2013 · 13 749 Inlägg

horbybonnen skrev:
18 år hur lugnt o försiktigt kör man då. bara en tanke.har en son på 20 som  redan skrotat tre bilar.

då kanske man skulle ta sin sons körkort!

eller lära honom att köra bil?!





5000:- är för mycket!
dom pengarna hamnar vi inte ens i med tantens pendlar bil som hon kör minst 14mil omdagen med


dom fasta kostnaderna kan man snabbt räkna ut.

skatt+försäkring.

utöver det så kostar det lite bensin och lite olja och andra slit delar. MEN! man kan ge fan i att använda bilen när man inte har pengar. med andra ord bara dom fasta kostnaderna som är viktiga att räkna med!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
horbybonnen
13 februari 2013 · 1 160 Inlägg

Growe skrev:

horbybonnen skrev:
18 år hur lugnt o försiktigt kör man då. bara en tanke.har en son på 20 som  redan skrotat tre bilar.

då kanske man skulle ta sin sons körkort!

eller lära honom att köra bil?!                  jag sålde hans bil. nu får han åka buss.bäst för alla





5000:- är för mycket!
dom pengarna hamnar vi inte ens i med tantens pendlar bil som hon kör minst 14mil omdagen med


dom fasta kostnaderna kan man snabbt räkna ut.

skatt+försäkring.

utöver det så kostar det lite bensin och lite olja och andra slit delar. MEN! man kan ge fan i att använda bilen när man inte har pengar. med andra ord bara dom fasta kostnaderna som är viktiga att räkna med!

Nyman_
13 februari 2013 · 602 Inlägg

fick mej fan en tankeställare här, inte tänkt på det så mycket men jävlar va allt kostar, som min audi, kör upp 3000kr i bensin (10mil sammanlagt till och från jobbet om dagen sad ) lånet är på 1000, försäkring på 450, skatten var då förra ägaren som betalade.. men shit! hur har jag råd att äga två bilar? :S
Och dessutom lagt ut säkert 40k på volvon under årens lopp..

Aj som sagt, ta inte ett lån och ställ bilen på din farsa.
Och börja inte styla, trimma, fixa ljud eller något sånt förens du iaf har sommarjobb smile

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Audi_powah
13 februari 2013 · 1 515 Inlägg

horbybonnen skrev:
18 år hur lugnt o försiktigt kör man då. bara en tanke.har en son på 20 som  redan skrotat tre bilar.

Redan skrotat tre bilar? Herregud... Snart så kanske han skrotar sitt eget liv om han fortsätter i den takten, eller ännu värre.. Någon annans neutral

Röstar för en pratstund som du borde ta med din son tongue

Men återigen, för Ts: 2000-2500 kommer du undan med om du äger en billig bil. Lycka till! smile

Senast redigerat av Audi_powah (13 februari 2013)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2013 · 13 749 Inlägg

Audi_powah skrev:

horbybonnen skrev:
18 år hur lugnt o försiktigt kör man då. bara en tanke.har en son på 20 som  redan skrotat tre bilar.

Redan skrotat tre bilar? Herregud... Snart så kanske han skrotar sitt eget liv om han fortsätter i den takten, eller ännu värre.. Någon annans neutral

Röstar för en pratstund som du borde ta med din son tongue

Men återigen, för Ts: 2000-2500 kommer du undan med om du äger en billig bil. Lycka till! smile

en dampaloss stund med sin son tror jag mer är rätt sätt.. smile

fast jag har varit ung själv och inte glömt bort det

andra dagen med körkort plocka jag en stolpe mitt i fronten med min bil smile

men ett vättigt snack kan göra nytta ibland smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Caffe
13 februari 2013 · 1 436 Inlägg

Pidmeister skrev:
Hur fan får ni ihop 5k i månaden?

Jag tankar 2-3 gånger i månaden för 500-600 kr åt gången.
Betalar försäkring på cirka 3500.
Skatt på cirka 1400.

Det blir cirka 2208 kr i månaden, och då kör jag typ 60 km om dagen..

Henrik-N skrev:
lätt 5000 riksdaler: bränsle, skatt, försäkring, värdeminskning, slitage, servicar, säkert en massa tillbehör som stereo och allt man vill ha som 18 bast,

VART HITTAR MAN INTE 5000 spänn

Jag håller med er båda.

Alltså, det som Pidmester skriver är ju det man "ser" medan det Henrik-N skriver är det som är lätt att glömma och som inte är någon fast summa.

Med det menar jag att man kan ju ha tur att allt håller utan service. Har man köpt en sunkig volvo så kanske värdeminskningen är i princip noll också. Stereo och andra tillbehör tar man ju när man har råd så att säga.

Själv brukar jag räkna (värdeminskning+skatt+försäkring+månadens bensinkostnad) och dubbla för att komma upp i verklig kostnad för vad jag lägger ner på bilen.

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
SportPilot Ubåtsingenjör
13 februari 2013 · 7 234 Inlägg

ja du ... behöver inte bli så jävla dyrt som många här vill få det till

allt beror på hur mycket du kör ! en service om året har alla råd med och om du sommar jobbar är det absolut inga problem.

Går bilen sönder så får man laga den när man har råd helt enkelt. Så köp du en bil, tror inte du kommer ångra dig

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang