Köpråd: Bil med bra acceleration

EB_bilen Medicine doctor...
30 april 2013 · 9 Inlägg

Fattar inte att ingen ens nämnt diesel... grymt drag och billiga i drift. Vill du ha ax är det diesel som gäller. Klart ska du köra bana så är väl diesel tråkigt, man lär sig växla om inte annat! En Audi TDI som är lätt att trimma och man inte behöver vara orolig att turbon ska ramla av på! De går ju skitkallt! Kan ju köra min hårt och den är knappt varm efteråt... ingen rödglödgad turbo som på en och annan Supra...

Senast redigerat av EB_bilen (30 april 2013)

sv3nss0n
30 april 2013 · 264 Inlägg

EB_bilen skrev:
Fattar inte att ingen ens nämnt diesel... grymt drag och billiga i drift. Vill du ha ax är det diesel som gäller. Klart ska du köra bana så är väl diesel tråkigt, man lär sig växla om inte annat! En Audi TDI som är lätt att trimma och man inte behöver vara orolig att turbon ska ramla av på! De går ju skitkallt! Kan ju köra min hårt och den är knappt varm efteråt... ingen rödglödgad turbo som på en och annan Supra...

problemet med diesel som har lite kräm är ju den hiskeliga skatten oftast smile iaf i 50-60 tusen kronors klassen. nyaste dieslarna e ju betydligt mer skonade när dom är miljöklassade etc.

Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Rquired Allmänt envis
30 april 2013 · 12 512 Inlägg

EB_bilen skrev:
Fattar inte att ingen ens nämnt diesel... grymt drag och billiga i drift. Vill du ha ax är det diesel som gäller. Klart ska du köra bana så är väl diesel tråkigt, man lär sig växla om inte annat! En Audi TDI som är lätt att trimma och man inte behöver vara orolig att turbon ska ramla av på! De går ju skitkallt! Kan ju köra min hårt och den är knappt varm efteråt... ingen rödglödgad turbo som på en och annan Supra...

Nu går jag utanför ämnet men det fetstilta är inte helt korrekt, det som förflyttar en bil är energi och inte moment. Däremot kan (vrid)moment användas som en papperssiffra för att beskriva vart energin finns enligt formeln Energi/tidsenhet = Moment X Vinkelhastighet eller om man så vill: Effekt = Vridmoment X Varvtal.

Enkelt förklarat så är det effekt och varv (självklart kombinerat med passande utväxling) som är att föredra i det här läget och de punkterna är bensinmotorns specialitet inte dieselmotorns. Lite mer ingående så vill man ha hög medeleffekt över ett brett register och det är inte en dieselmotors starka sida bland annat för att diesel brinner långsammare.

I praktiken får man dessutom ta hänsyn till att dieselmotorns fördelar är högre effekt på låga varv och för att utnyttja det är högre utväxling en bra idé vilket håller varvtalet lägre i en viss hastighet och sänker förbrukningen, men hög utväxling är inte optimalt om man vill uppnå maximal acceleration.

Nu hoppas jag att jag förklarade det här på ett vettigt vis, och med ovanstående försöker jag absolut inte påstå att alla dieselbilar är sävliga och långsamma utan jag är väl medveten om att det finns många härliga och pigga motorer på marknaden som drivs av diesel.

Men som sagt en bensinmotor är bättre i teorin och en bra bensinmotor står sig bättre i praktiken!

Senast redigerat av Rquired (30 april 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
xXSammy
1 maj 2013 · 6 566 Inlägg

Söker du snabb bil på papper med känsla?

Rquired skrev:

EB_bilen skrev:
Vill du ha ax är det diesel som gäller.

I praktiken får man dessutom ta hänsyn till att dieselmotorns fördelar är högre effekt på låga varv och för att utnyttja det är högre utväxling en bra idé vilket håller varvtalet lägre i en viss hastighet och sänker förbrukningen, men hög utväxling är inte optimalt om man vill uppnå maximal acceleration.

Dieslarna är ju luriga med turbon som kickar in tidigt..Men när man väl räknar accelerationen eller jämnför med annat så var den visst inte så snabb.. ;P

Senast redigerat av Malheus (1 maj 2013)

De/Dem
Lowenhart fälg fantast
1 maj 2013 · 1 086 Inlägg

Malheus skrev:
Söker du snabb bil på papper med känsla?

Rquired skrev:

EB_bilen skrev:
Vill du ha ax är det diesel som gäller.

I praktiken får man dessutom ta hänsyn till att dieselmotorns fördelar är högre effekt på låga varv och för att utnyttja det är högre utväxling en bra idé vilket håller varvtalet lägre i en viss hastighet och sänker förbrukningen, men hög utväxling är inte optimalt om man vill uppnå maximal acceleration.

Dieslarna är ju luriga med turbon som kickar in tidigt..Men när man väl räknar accelerationen eller jämnför med annat så var den visst inte så snabb.. ;P

du har aldrig åkt mappad 535D smile

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
EB_bilen Medicine doctor...
1 maj 2013 · 9 Inlägg

Jag menar bara att jag lungt hänger med en S5:a... 0-100 i min går på 5,9 original och S5:an gör det på 5,2 (typ samma som gamla 911). Men sen är det ju klart att min tappar efter 3:ans växel, då har ju S5:an mer kräm medan min, som Rquired säger blir högdrevad och man tappar lite kraft. Tänk däremot på att min drar 0,6 och S5:an drar typ 1,2.

Dock har jag inte pratat någonting om moment, effekt över register eller energi. Jag har god kunskap om hur det funkar, å andra sidan är det känslan av ax man är ute efter och det är hur kraften levereras som är roligt. I min är det en käftsmäll, däremot Chevrolet Camaro SS med typ 400 hk och säkert mycket jämn effektkurva osv osv var skittråkig (iofs ingen turbo så man får ingen kick utan det är just jämnt, men Saab 95 Aero är ju skittråkig också, och då har den 10 hästar mer...).


1:an och 2:an är dock sjukt lågdrevade, nästan att man skulle kunna dra en färja, vilket gör att bilen varvar ur sig direkt och hastighetsmätaren hoppar i princip upp till 80-90!
Äh, vafan, köp en Pagani Zonda F. Diesel wink Eller helt seriöst en R8 med V10/12 TDI, har inte koll, men Audi verkar inte vara bekymrade över momentberäkningar med sina 1000 Nm och långa effektregister... Speciellt inte när de kör dieselmotorer i LeMans.

Senast redigerat av EB_bilen (1 maj 2013)

ackee22
1 maj 2013 · 11 Inlägg

panda666 skrev:
540 låter gott som fan, men bilen känns lite för stor för mig tycker jag. skulle sj satsa på e36 eller e46 328 eller 330

eller annars som sagt förut en s60 t5 o chippa till 300hk om du vill ha bra me kraft. tror inte t5 blir slött..

e46 330 är stark som satan .  annars finns det honda civic vti? 160 hk som man kan lägga turbo på? fan va rolig bil det kan bli.  du kan väl köpa en 540 och stoppa i turbo på den med..då får du se på facking hästar alltså..

Har en e46a nu -99 så känns roligare o få byta modell eller vad man säger...

CHEEVA skrev:

panda666 skrev:
540 låter gott som fan, men bilen känns lite för stor för mig tycker jag. skulle sj satsa på e36 eller e46 328 eller 330

eller annars som sagt förut en s60 t5 o chippa till 300hk om du vill ha bra me kraft. tror inte t5 blir slött..

e46 330 är stark som satan .  annars finns det honda civic vti? 160 hk som man kan lägga turbo på? fan va rolig bil det kan bli.  du kan väl köpa en 540 och stoppa i turbo på den med..då får du se på facking hästar alltså..

330in är kul men går inte alls lika bra som en 540... man kan turba allt wink till och med en gammal volvo kan gå snabbt med lite turbning

e46 33 är kanske vad man bör satsa på?

Motch_swe skrev:

ackee22 skrev:

Jonte-K skrev:
Saab 9-3 Aero?

Både nya/gamla karossen är fina som fn och går som skott! Går rätt billigt om man kan reglera högerfoten!

Saab:arna går att få upp bra i hastighet och acceleration men hur är de med turbon på dem? HAr hört mycket negativt och kan tyvärr inte meka något vidare..

Sitter Mitsubishi-snurror i både og9-3 Aero och ng9-3 Aero. Inget att oroa sig över alltså. wink
Garett-snurrorna som däremot sitter i dem motorsvagare modellerna har dock lite taskigare rykte.

Vilka årsmodeller eller motormodeller bör jag således passa mig för? smile

sv3nss0n skrev:
E55 amg W210 eller 540 E39 känns mest lockande i din prisklass för min del! hade nog sagt 330 E46 också men eftersom du ville ha större bil så smile en 540 E34 jag hade innan med 35 000 mil på mätaren stod bra upp imot en 9000 aero steg3 iaf. dock var 540n inte 100 procent original heller men. E55orna lämnar steg3 bilarna efter sig utan några större tveksamheter (förutsatt att dom är friska i maskin) smile MEN jag tycker ändån inte att du ska titta bort helt ifrån S60 t5, inte saab aero modeller heller för den delen^^ går att få fin prestanda för hyffsade pengar om du inte nöjer dig med original effekten.

E55 amg verkar vara riktiga monster på vägen, blir lite väl mycket för min del wink

Lowmotion skrev:
Skyline :-)

Powe_R skrev:
Köp en 540 e39, helst en nyare än 2001 så får du faceliften med flera förbättringar och nya motorn M62TU (dvs vanos) Som känns mycket piggare än den äldre M62 motorn (som ändå i sig är en riktig pärla)

Har själv bla en 540Iat E39 01a, mest för att den är så sjukt prisvärd i allt från inköp, service, försäkring, delar osv. Kunde inte hålla mig, så köpte en, även fast den mest står still och samlar damm. Har ju nyare&bättre bil att rulla omkring i till vardags. Men en 540 e39 bör vara var mans ägodel, svårt att få bättre bil för sina pengar!
Har själv haft 3 stycken 540 e39 sen jag va 17 bast smile Måste vara en av BMW's mest lyckade modeller!

Låter som ett jävligt bra köp 540 alltså, dock svååra att hitta manuell jag personligen hittar ingen på blocket just nu!
Måste fixa en provkörning wink

panda666 skrev:

Glesmark skrev:
I vilket hastighetsområde vill du ha bra acceleration?
Ska du spurta 0-100 lär du köpa nått litet 4x4, däremot 100-300 lär det vara något med kraftigare v8, har själv haft min 540 med 6petad manuell och tycker inte det är något speciellt drag i den, smyger från en 9-5 aero 2004 men inte så mycket mer än så. Dock stabil bil som håller bra i drivlina och motor.
Men det är trots allt nästan 2 ton bil, min vägde in på 1980 kg tjänstevikt.

En s60 t5 med manuell låda skulle jag nog vilja säga är en bra kompromiss mellan komfort, utrustning, inredning och motor. Det finns mycket billiga delar tillgängligt för dessa, tråkigt är dessvärre att dom är framhjulsdrivna vilket inte kommer ge några ordentliga 0-100tider på gatan.

Billiga i inköp, försäkring och billiga eftermarknadsdelar. smile

du har ju den som kombi, därför kanske det försvinner lite av det goda..när man bär med sig lite extra bagage.
men jag körde ju förut 528 och tyckte den var hyffsad stark. den hade ju väldigt bra acc från låga växlar. Det är inte som att man kan trampa 150 på vägarna nu heller. Kanske därför skulle tom en e39 530 vara ett bra val.

540 är ju ett monster till bil. har aldrig prövat en 540 utan bara 535..och 535 manuel var ju ett monster.

jag skulle faktiskt fundera mellan 530-535-540 eller nått s60 t5..släng in ett chip bara och så får du 300hk!

ts behöver alltså inte ens röra nått på s60 förutom chip.

Viktigaste hastighetsspannet är väl 1-100 sen kanske 100-200 men mer än så är inte planerat då farbror blå är överrepresenterad där jag bor smile

530 och/ eller 535 bör ju vara mer skonsam mot plånboken också om man ser till bränsleförbrukning? Men hur står sig 231hk i 535 mot den tunga vikten?

EB_bilen skrev:
Fattar inte att ingen ens nämnt diesel... grymt drag och billiga i drift. Vill du ha ax är det diesel som gäller. Klart ska du köra bana så är väl diesel tråkigt, man lär sig växla om inte annat! En Audi TDI som är lätt att trimma och man inte behöver vara orolig att turbon ska ramla av på! De går ju skitkallt! Kan ju köra min hårt och den är knappt varm efteråt... ingen rödglödgad turbo som på en och annan Supra...

Dieselbilarna har höga skattter när de inte är miljöklassade...

EB_bilen skrev:
Jag menar bara att jag lungt hänger med en S5:a... 0-100 i min går på 5,9 original och S5:an gör det på 5,2 (typ samma som gamla 911). Men sen är det ju klart att min tappar efter 3:ans växel, då har ju S5:an mer kräm medan min, som Rquired säger blir högdrevad och man tappar lite kraft. Tänk däremot på att min drar 0,6 och S5:an drar typ 1,2.

Dock har jag inte pratat någonting om moment, effekt över register eller energi. Jag har god kunskap om hur det funkar, å andra sidan är det känslan av ax man är ute efter och det är hur kraften levereras som är roligt. I min är det en käftsmäll, däremot Chevrolet Camaro SS med typ 400 hk och säkert mycket jämn effektkurva osv osv var skittråkig (iofs ingen turbo så man får ingen kick utan det är just jämnt, men Saab 95 Aero är ju skittråkig också, och då har den 10 hästar mer...).


1:an och 2:an är dock sjukt lågdrevade, nästan att man skulle kunna dra en färja, vilket gör att bilen varvar ur sig direkt och hastighetsmätaren hoppar i princip upp till 80-90!
Äh, vafan, köp en Pagani Zonda F. Diesel wink Eller helt seriöst en R8 med V10/12 TDI, har inte koll, men Audi verkar inte vara bekymrade över momentberäkningar med sina 1000 Nm och långa effektregister... Speciellt inte när de kör dieselmotorer i LeMans.

panda666
1 maj 2013 · 4 228 Inlägg

ackee22 skrev:

panda666 skrev:
540 låter gott som fan, men bilen känns lite för stor för mig tycker jag. skulle sj satsa på e36 eller e46 328 eller 330

eller annars som sagt förut en s60 t5 o chippa till 300hk om du vill ha bra me kraft. tror inte t5 blir slött..

e46 330 är stark som satan .  annars finns det honda civic vti? 160 hk som man kan lägga turbo på? fan va rolig bil det kan bli.  du kan väl köpa en 540 och stoppa i turbo på den med..då får du se på facking hästar alltså..

Har en e46a nu -99 så känns roligare o få byta modell eller vad man säger...

CHEEVA skrev:

panda666 skrev:
540 låter gott som fan, men bilen känns lite för stor för mig tycker jag. skulle sj satsa på e36 eller e46 328 eller 330

eller annars som sagt förut en s60 t5 o chippa till 300hk om du vill ha bra me kraft. tror inte t5 blir slött..

e46 330 är stark som satan .  annars finns det honda civic vti? 160 hk som man kan lägga turbo på? fan va rolig bil det kan bli.  du kan väl köpa en 540 och stoppa i turbo på den med..då får du se på facking hästar alltså..

330in är kul men går inte alls lika bra som en 540... man kan turba allt wink till och med en gammal volvo kan gå snabbt med lite turbning

e46 33 är kanske vad man bör satsa på?

Motch_swe skrev:

ackee22 skrev:

Saab:arna går att få upp bra i hastighet och acceleration men hur är de med turbon på dem? HAr hört mycket negativt och kan tyvärr inte meka något vidare..

Sitter Mitsubishi-snurror i både og9-3 Aero och ng9-3 Aero. Inget att oroa sig över alltså. wink
Garett-snurrorna som däremot sitter i dem motorsvagare modellerna har dock lite taskigare rykte.

Vilka årsmodeller eller motormodeller bör jag således passa mig för? smile

sv3nss0n skrev:
E55 amg W210 eller 540 E39 känns mest lockande i din prisklass för min del! hade nog sagt 330 E46 också men eftersom du ville ha större bil så smile en 540 E34 jag hade innan med 35 000 mil på mätaren stod bra upp imot en 9000 aero steg3 iaf. dock var 540n inte 100 procent original heller men. E55orna lämnar steg3 bilarna efter sig utan några större tveksamheter (förutsatt att dom är friska i maskin) smile MEN jag tycker ändån inte att du ska titta bort helt ifrån S60 t5, inte saab aero modeller heller för den delen^^ går att få fin prestanda för hyffsade pengar om du inte nöjer dig med original effekten.

E55 amg verkar vara riktiga monster på vägen, blir lite väl mycket för min del wink

Lowmotion skrev:
Skyline :-)

Powe_R skrev:
Köp en 540 e39, helst en nyare än 2001 så får du faceliften med flera förbättringar och nya motorn M62TU (dvs vanos) Som känns mycket piggare än den äldre M62 motorn (som ändå i sig är en riktig pärla)

Har själv bla en 540Iat E39 01a, mest för att den är så sjukt prisvärd i allt från inköp, service, försäkring, delar osv. Kunde inte hålla mig, så köpte en, även fast den mest står still och samlar damm. Har ju nyare&bättre bil att rulla omkring i till vardags. Men en 540 e39 bör vara var mans ägodel, svårt att få bättre bil för sina pengar!
Har själv haft 3 stycken 540 e39 sen jag va 17 bast smile Måste vara en av BMW's mest lyckade modeller!

Låter som ett jävligt bra köp 540 alltså, dock svååra att hitta manuell jag personligen hittar ingen på blocket just nu!
Måste fixa en provkörning wink

panda666 skrev:

Glesmark skrev:
I vilket hastighetsområde vill du ha bra acceleration?
Ska du spurta 0-100 lär du köpa nått litet 4x4, däremot 100-300 lär det vara något med kraftigare v8, har själv haft min 540 med 6petad manuell och tycker inte det är något speciellt drag i den, smyger från en 9-5 aero 2004 men inte så mycket mer än så. Dock stabil bil som håller bra i drivlina och motor.
Men det är trots allt nästan 2 ton bil, min vägde in på 1980 kg tjänstevikt.

En s60 t5 med manuell låda skulle jag nog vilja säga är en bra kompromiss mellan komfort, utrustning, inredning och motor. Det finns mycket billiga delar tillgängligt för dessa, tråkigt är dessvärre att dom är framhjulsdrivna vilket inte kommer ge några ordentliga 0-100tider på gatan.

Billiga i inköp, försäkring och billiga eftermarknadsdelar. smile

du har ju den som kombi, därför kanske det försvinner lite av det goda..när man bär med sig lite extra bagage.
men jag körde ju förut 528 och tyckte den var hyffsad stark. den hade ju väldigt bra acc från låga växlar. Det är inte som att man kan trampa 150 på vägarna nu heller. Kanske därför skulle tom en e39 530 vara ett bra val.

540 är ju ett monster till bil. har aldrig prövat en 540 utan bara 535..och 535 manuel var ju ett monster.

jag skulle faktiskt fundera mellan 530-535-540 eller nått s60 t5..släng in ett chip bara och så får du 300hk!

ts behöver alltså inte ens röra nått på s60 förutom chip.

Viktigaste hastighetsspannet är väl 1-100 sen kanske 100-200 men mer än så är inte planerat då farbror blå är överrepresenterad där jag bor smile

530 och/ eller 535 bör ju vara mer skonsam mot plånboken också om man ser till bränsleförbrukning? Men hur står sig 231hk i 535 mot den tunga vikten?

EB_bilen skrev:
Fattar inte att ingen ens nämnt diesel... grymt drag och billiga i drift. Vill du ha ax är det diesel som gäller. Klart ska du köra bana så är väl diesel tråkigt, man lär sig växla om inte annat! En Audi TDI som är lätt att trimma och man inte behöver vara orolig att turbon ska ramla av på! De går ju skitkallt! Kan ju köra min hårt och den är knappt varm efteråt... ingen rödglödgad turbo som på en och annan Supra...

Dieselbilarna har höga skattter när de inte är miljöklassade...

EB_bilen skrev:
Jag menar bara att jag lungt hänger med en S5:a... 0-100 i min går på 5,9 original och S5:an gör det på 5,2 (typ samma som gamla 911). Men sen är det ju klart att min tappar efter 3:ans växel, då har ju S5:an mer kräm medan min, som Rquired säger blir högdrevad och man tappar lite kraft. Tänk däremot på att min drar 0,6 och S5:an drar typ 1,2.

Dock har jag inte pratat någonting om moment, effekt över register eller energi. Jag har god kunskap om hur det funkar, å andra sidan är det känslan av ax man är ute efter och det är hur kraften levereras som är roligt. I min är det en käftsmäll, däremot Chevrolet Camaro SS med typ 400 hk och säkert mycket jämn effektkurva osv osv var skittråkig (iofs ingen turbo så man får ingen kick utan det är just jämnt, men Saab 95 Aero är ju skittråkig också, och då har den 10 hästar mer...).


1:an och 2:an är dock sjukt lågdrevade, nästan att man skulle kunna dra en färja, vilket gör att bilen varvar ur sig direkt och hastighetsmätaren hoppar i princip upp till 80-90!
Äh, vafan, köp en Pagani Zonda F. Diesel wink Eller helt seriöst en R8 med V10/12 TDI, har inte koll, men Audi verkar inte vara bekymrade över momentberäkningar med sina 1000 Nm och långa effektregister... Speciellt inte när de kör dieselmotorer i LeMans.

535-har ju v8 med riktigt fint motorljud som man aldrig blir trött på, den har mycket kraft också.

sänk den några cm och lägg på ett m paket fram o bak, angel eyes. och du har ett vrålåk.
lite svårt att hitta en manuell för att folk älskar den bilen.

men har sett några stycken då och då..det är bara o köra nått annat än så länge och vänta in den perfekta bilen.
har du pengarna att kunna hantera en 540 så skulle jag rekommendera den.

Motch_swe
1 maj 2013 · 166 Inlägg

ackee22 skrev:

Motch_swe skrev:

ackee22 skrev:
Saab:arna går att få upp bra i hastighet och acceleration men hur är de med turbon på dem? HAr hört mycket negativt och kan tyvärr inte meka något vidare..

Sitter Mitsubishi-snurror i både og9-3 Aero och ng9-3 Aero. Inget att oroa sig över alltså. wink
Garett-snurrorna som däremot sitter i dem motorsvagare modellerna har dock lite taskigare rykte.

Vilka årsmodeller eller motormodeller bör jag således passa mig för? smile

og9-3 (1998-2003)
9-3 2,0 154/185/200hk 98-00 Garrett TB2569
9-3 2,0 150/185hk 00-03 Garrett GT17
9-3 2,2D 99- Garrett GT15S
9-3 Aero/2,0T 205 hk 00-03 Mitsubishi TD04HL-15t 5#
9-3 Viggen Mitsubishi TD04HL-15t 5#

ng9-3 (2003-2012)
9-3 1.8/2.0t Garrett GT2052S
9-3 Aero Mitsubishi TD04L-14T #6
9-3 Aero V6 Mitsubishi TDO4-15TK

og9-5 (1998-2010)
9-5 150/170/185hk 98- Garrett GT1752
9-5 2.3T 220hk Mitsubishi TD04HL-15t 5#
9-5 aero 230/250hk 99- Mitsubishi TD04HL-15t 5#
9-5 3.0 V6t 99- Garrett GT1549
9-5 V6 DIESEL Garret GT2559

Där har du en lista över vilka turbo som sitter i olika Saabar som kan vara intressanta för dig. Dem som är fetstilta är dem man bör undvika. Som du ser så är det alltså Garrett GT17-turbon som varit ett riktigt problembarn för Saab. 
Listan är dock från 2005 och innefattar därmed inte Saabs Biopower-modeller som lanserades året efter. I 9-5 tror jag tyvärr även Biopower-bilarna hade GT17-turbon, men jag är inte säker.
Ur trim-perspektiv bör du välja en med en Mitsubishi 14t eller 15t.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now
Saab 9-3 "Black Betty" (2008)
Rquired Allmänt envis
1 maj 2013 · 12 512 Inlägg

EB_bilen skrev:
Jag menar bara att jag lungt hänger med en S5:a... 0-100 i min går på 5,9 original och S5:an gör det på 5,2 (typ samma som gamla 911). Men sen är det ju klart att min tappar efter 3:ans växel, då har ju S5:an mer kräm medan min, som Rquired säger blir högdrevad och man tappar lite kraft. Tänk däremot på att min drar 0,6 och S5:an drar typ 1,2.

Dock har jag inte pratat någonting om moment, effekt över register eller energi. Jag har god kunskap om hur det funkar, å andra sidan är det känslan av ax man är ute efter och det är hur kraften levereras som är roligt. I min är det en käftsmäll, däremot Chevrolet Camaro SS med typ 400 hk och säkert mycket jämn effektkurva osv osv var skittråkig (iofs ingen turbo så man får ingen kick utan det är just jämnt, men Saab 95 Aero är ju skittråkig också, och då har den 10 hästar mer...).


1:an och 2:an är dock sjukt lågdrevade, nästan att man skulle kunna dra en färja, vilket gör att bilen varvar ur sig direkt och hastighetsmätaren hoppar i princip upp till 80-90!
Äh, vafan, köp en Pagani Zonda F. Diesel wink Eller helt seriöst en R8 med V10/12 TDI, har inte koll, men Audi verkar inte vara bekymrade över momentberäkningar med sina 1000 Nm och långa effektregister... Speciellt inte när de kör dieselmotorer i LeMans.

Nej jag tänkte bara vara tråkig och spinna vidare på ämnet om någon var intresserad, sedan är vad "man är ute efter" så individuellt. Jag söker personligen ett jämnt drag och det är vad som roar mig med en motor, en turbokick som många bensin och dieselmotorer med turbo ger är i mina ögon ett beteende som minskar körglädjen och en käftsmäll vill jag inte få av en bilmotor.

Men det var precis det jag försökte undvika i inlägget ovan, och lade fram ren teori istället för olika subjektiva åsikter. Det sista kan vi nog diskutera i en evighet!

För övrigt är Audi R10 (Modellen Audi använder i Le Mans) ett bra exempel på precis det här, den motorn har verkligen inget brett effektregister utan har tvärt om ett relativt lågt satt varvstopp och ett mycket kort register på endast 2000rpm. Å andra sidan när den levererar har man 650Hk (och 1100Nm) att leka med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
SportPilot Ubåtsingenjör
2 maj 2013 · 7 218 Inlägg

blev mycket text .... men du skrev att 530 och 535 var skonsammare mot plånboken än 540, 530in är marginellt snålare än en 540 och 535an är inte ett dugg snålare.

Kan skilja någon hundra lapp i försäkring, men det är mer eller mindre skit samma

om det nu är bränsleförbrukningen du oroar dig över så hade jag letat efter något annat... mycket effekt = mycket bensin

Senast redigerat av CHEEVA (2 maj 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Tompisen
2 maj 2013 · 242 Inlägg

Hur rolig är en 540 automat då? Visst hittar du en manuell så är det inte dåligt men det är ju ingen bra acceleerationsbil. Och trim till den kostar skjortan..
Roligare med turbobil, när turbon väl kickar in så går den lös på båda hjulen och känns som en orgasm hahah big_smile

Saab 9-3 1.9Tid "tröskan" (2008)
Volvo V50 1.6D DrivE "frugans" (2010)
Saab 9000 2.3T CSE "Tysken" (1996)
fantomen Putsar Cosworth
2 maj 2013 · 195 Inlägg

Focus ST170 med sexväxlad låda...

Audi hatare.
SportPilot Ubåtsingenjör
2 maj 2013 · 7 218 Inlägg

Tompisen skrev:
Hur rolig är en 540 automat då? Visst hittar du en manuell så är det inte dåligt men det är ju ingen bra acceleerationsbil. Och trim till den kostar skjortan..
Roligare med turbobil, när turbon väl kickar in så går den lös på båda hjulen och känns som en orgasm hahah big_smile

skit skoj med en automat.. behöver inte trimma eller vänta på turbo, bara stämpla gasen och du har din orgasm

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
2 maj 2013 · 9 296 Inlägg

Äh, ska man fläska på så ska man. Jaguar XJR. Glömmer aldrig klippet där Clarkson kör ifrån allt på strippen.

http://www.youtube.com/watch?v=ZhEMEVlIeo4

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sotam
3 maj 2013 · 95 Inlägg

sv3nss0n skrev:
E55 amg W210 eller 540 E39 känns mest lockande i din prisklass för min del! hade nog sagt 330 E46 också men eftersom du ville ha större bil så smile en 540 E34 jag hade innan med 35 000 mil på mätaren stod bra upp imot en 9000 aero steg3 iaf. dock var 540n inte 100 procent original heller men. E55orna lämnar steg3 bilarna efter sig utan några större tveksamheter (förutsatt att dom är friska i maskin) smile MEN jag tycker ändån inte att du ska titta bort helt ifrån S60 t5, inte saab aero modeller heller för den delen^^ går att få fin prestanda för hyffsade pengar om du inte nöjer dig med original effekten.

På tal om att E55or lämnar steg3-bilar utan tveksamheter. Är dessutom steg1 mot steg1.
http://www.youtube.com/watch?v=2k5lpfHyLJc

Alpinabiturbo Kulan
3 maj 2013 · 1 435 Inlägg

Finns en E39 540 facelift med 6vxl manuell låda till salu nu på bimmers of sweden köp o sälj på facebook.

Har själv en E39 540i/6 touring som jag är helnöjd med! Försök hitta en manuell, automaten är go men den manuella kör ifrån en automat alla dagar i veckan har själv testat mot en automat.

Har nöjesåkt snart 3000 mil med min sedan jag köpte den 2011, maskinellt har den fungerat perfekt har bara bytt någon kylarslang och servat den.

Har förövrigt aldrig förstått nöjet med framhjulsdrivna bilar med mycket mos men detta kan väl diskuteras i all oändlighet smile

http://static.autoblog.nl/images/wp2012/FWD-sucks.jpg

Senast redigerat av Alpinabiturbo (3 maj 2013)

BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
heltsonika Rebel with a cause
3 maj 2013 · 224 Inlägg

caromania skrev:
Äh, ska man fläska på så ska man. Jaguar XJR. Glömmer aldrig klippet där Clarkson kör ifrån allt på strippen.

http://www.youtube.com/watch?v=ZhEMEVlIeo4

Snacka om Brittisk TV-produktion. En anledning till att man ska ta Top Gear med en stoor nypa salt.

ackee22
3 maj 2013 · 11 Inlägg

CHEEVA skrev:
blev mycket text .... men du skrev att 530 och 535 var skonsammare mot plånboken än 540, 530in är marginellt snålare än en 540 och 535an är inte ett dugg snålare.

Kan skilja någon hundra lapp i försäkring, men det är mer eller mindre skit samma

om det nu är bränsleförbrukningen du oroar dig över så hade jag letat efter något annat... mycket effekt = mycket bensin

Ja jag vet att de är mycket bensin har 5 mil ungefär till jobbet tur o retur så kanske ska satsa på något billigare eller helt enkelt glida med klass wink

Tompisen skrev:
Hur rolig är en 540 automat då? Visst hittar du en manuell så är det inte dåligt men det är ju ingen bra acceleerationsbil. Och trim till den kostar skjortan..
Roligare med turbobil, när turbon väl kickar in så går den lös på båda hjulen och känns som en orgasm hahah big_smile

fantomen skrev:
Focus ST170 med sexväxlad låda...

inte jätteroligt med automat tyvärr är ju ute efter accelerationen och den vet man ju är mycket härligare med manuell!

CHEEVA skrev:

Tompisen skrev:
Hur rolig är en 540 automat då? Visst hittar du en manuell så är det inte dåligt men det är ju ingen bra acceleerationsbil. Och trim till den kostar skjortan..
Roligare med turbobil, när turbon väl kickar in så går den lös på båda hjulen och känns som en orgasm hahah big_smile

skit skoj med en automat.. behöver inte trimma eller vänta på turbo, bara stämpla gasen och du har din orgasm

Jobbigt att bygga egen turbo för en okunnig och vet inte va jag ska leta efter i övrigt...
Kanske en Audi s3?

caromania skrev:
Äh, ska man fläska på så ska man. Jaguar XJR. Glömmer aldrig klippet där Clarkson kör ifrån allt på strippen.

http://www.youtube.com/watch?v=ZhEMEVlIeo4

cool

heltsonika skrev:

caromania skrev:
Äh, ska man fläska på så ska man. Jaguar XJR. Glömmer aldrig klippet där Clarkson kör ifrån allt på strippen.

http://www.youtube.com/watch?v=ZhEMEVlIeo4

Snacka om Brittisk TV-produktion. En anledning till att man ska ta Top Gear med en stoor nypa salt.

Det är fortfarande väldigt underhållande big_smile

IceEyes Varningar: För många..
3 maj 2013 · 2 552 Inlägg

Mercedes C 43 AMG är en kvick och trevlig vagn som kanske kan vara värd att övervägas?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang