2717
Sök

T5 kolvar passar ej i saab 9-5

550 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
#1
jo jag håller på att montera t5 kolvar i min saab 9-5, men när ja satt i en och ska dra runt o kolla så det funkar så tar det i nånstans?! vad är det som tar i och varför? det ska ju funka...
ser ut som det kan ta i olje rören i blocket, men det ska det ju inte göra, på alla forum jag läst så står det att de bara ska vara att smälla i dom


550 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
#3
blev inte mycket klokare... hmm


7 281 Inlägg
6 maj 2013
#4
Vad kör du med för grejer då?


550 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Vad kör du med för grejer då?

vad menar du? motorn är helt isär nästan, så jag kör inte med något, utan jag drog runt motorn för hand när jag monterade nya kolvar


7 281 Inlägg
6 maj 2013
#6
Vilka stakar, vilken toppackning?


550 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
#7
Brains skrev:
Vilka stakar, vilken toppackning?

t5 kolvar och stakar, även så topp packning, men topppackningen spelar ingen roll, eftersom toppen inte är monterad än


5 710 Inlägg
7 maj 2013
#8
Har du vänt kolvarna åt rätt håll? Kolvarna har ett uttag i nederkant för kolvkylningsmunstycket och den måste vara vänd åt rätt håll.

MVH Jonas
..............

550 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#9
jonTe skrev:
Har du vänt kolvarna åt rätt håll? Kolvarna har ett uttag i nederkant för kolvkylningsmunstycket och den måste vara vänd åt rätt håll.

pilen riktad mot kamkedja smile


5 710 Inlägg
7 maj 2013
#10
D-alvarsson skrev:
jonTe skrev:
Har du vänt kolvarna åt rätt håll? Kolvarna har ett uttag i nederkant för kolvkylningsmunstycket och den måste vara vänd åt rätt håll.

pilen riktad mot kamkedja smile

Kolla på urtaget....pilen har suttit fel förr.

MVH Jonas
..............

550 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#11
jonTe skrev:
D-alvarsson skrev:
jonTe skrev:
Har du vänt kolvarna åt rätt håll? Kolvarna har ett uttag i nederkant för kolvkylningsmunstycket och den måste vara vänd åt rätt håll.

pilen riktad mot kamkedja smile

Kolla på urtaget....pilen har suttit fel förr.

får göra det! smile men jag tror det kan va från en såkallad "lång motor" efter lite forskande


550 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#12
mätte lite snabt nu och de verkar som att t7:an ör ca 1 cm+ längre än t5  med kolv och stake på båda :S


84 Inlägg
12 maj 2013
#13
D-alvarsson skrev:
mätte lite snabt nu och de verkar som att t7:an ör ca 1 cm+ längre än t5  med kolv och stake på båda :S

Det är inte så att du har en 2.0l vev och 2.3l stakar?
Men då borde det inte ta i någonstans.. möjligtvis att det tar i munstyckerna om kolvarna är felvända..
Senast redigerat av _Next_ (12 maj 2013)

550 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#14
_Next_ skrev:
D-alvarsson skrev:
mätte lite snabt nu och de verkar som att t7:an ör ca 1 cm+ längre än t5  med kolv och stake på båda :S

Det är inte så att du har en 2.0l vev och 2.3l stakar?
Men då borde det inte ta i någonstans.. möjligtvis att det tar i munstyckerna om kolvarna är felvända..

har kolllat upp det och det verkar som att jag har fått tag på en motor från en tidig modell av 9000, som inte är rätt. t16 eller vad dom nu heter


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
28 maj 2013
#15
T5 kolvar = t5 packnign som är lite tjockare än t7 (9-5) packning i stål.
Annars, svarva av ca 1mm på kolvar.

Samma sak gäller om man vill smeta in en stålpackning från t7 i sin t5 motor, kolvar kommer ta i toppen utan svarvning.

Happy saabing smile


550 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#16
har t5 packning men det visade sig att kolvarna och stakarna var från t16! sad har dock köpt t5 nu big_smile


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
29 maj 2013
#17
Attans, men bra att du upptäckte det i tid smile


550 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#18
wadde skrev:
Attans, men bra att du upptäckte det i tid smile

jo men precis smile så nu ska ja nolla motorn, ser dock inte markeringen på remhjulet, måste det yttre hjulet bort för att den ska kunna ses?


Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
30 maj 2013
#19
D-alvarsson skrev:
wadde skrev:
Attans, men bra att du upptäckte det i tid smile

jo men precis smile så nu ska ja nolla motorn, ser dock inte markeringen på remhjulet, måste det yttre hjulet bort för att den ska kunna ses?

Titta på remskivan igen. Det sitter en 1 mm urfasning på den "inre" kanten på remskivan. Den ska stå mitt i klykan på transkåpan. Kammarna (om du inte målat på kedjan?) ska stå preciiis bakom (mot insuget) markeringen och du ska kunna räkna 15 "pinnar" på kedjan mellan markeringarna.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

550 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#20
Joshi skrev:
D-alvarsson skrev:
wadde skrev:
Attans, men bra att du upptäckte det i tid smile

jo men precis smile så nu ska ja nolla motorn, ser dock inte markeringen på remhjulet, måste det yttre hjulet bort för att den ska kunna ses?

Titta på remskivan igen. Det sitter en 1 mm urfasning på den "inre" kanten på remskivan. Den ska stå mitt i klykan på transkåpan. Kammarna (om du inte målat på kedjan?) ska stå preciiis bakom (mot insuget) markeringen och du ska kunna räkna 15 "pinnar" på kedjan mellan markeringarna.

det satt några ljusare brickor på kedjan som verkar kunna vara markeringar, för det stämde någorlunda på kammarna när jag la kolv 1 i ÖD, alltså att den ljusa brickan hamnade jämt ovanpå markeringen på "kugghjulet". men ska ha hem en polare i helgen som hjälper mig lite då jag inte vill chansa på detta! ^^



Sök