Skum rubrik, jag vet.. Men vet inte hur jag skulle korta ner de så pass mycket..
Bil - Volvo 944
Års - 1994
Motor - b230F
Låda - manuell m4?(5växlad, inte OD, inte m90)
Mätarst - 42500mil
När vi fick bilen för drygt ett år sen så i 4'e växeln(tror jag det var) så "ven" den i kuggarna, lätt sportigt

Med tiden så har de börjat låta i mer eller mindre alla växlar, tror där va en växel som var tyst men minns inte vilken!
Den är "lite" oljig på undersidan så därför den har väsnats lite

Men, nu var jag nyss o tanka o körde hem och den börja banka som satan.. Först trodde jag att stödlagret på kardanen hade gett upp för de kändes precis som hela kardanen slog runt i tunneln under bilen..
Kom hem, parkera och den banka på tomgång och när jag varvade så följde bankandet med..
Min första tanke var - ventilsallad..
Efter jag kommit upp i lägenheten kom jag på att även om kamremmen går av så kommer inte ens kolvarna upp till ventilerna ju..
Ner igen o på parkeringen, på tomgång(och när jag gasade), med koppling nere - bilen tyst.. Släpper kopplingen, bankar!
När bilen står i friläge och motorn igång och helt stillaståendes, är där kuggar i lådan som snurrar som kan göra bankandet? Om inte, så måste det ju vara något med kopplingen/urtrampningslagret.. Men det gick jättebra o koppla o så när jag körde.. (Jag satsade på att köra på hög växel, bankade mindre då vid mer belastning och fick upp fart o sen frikopplade jag o rulla en bit o sen samma procedur igen.. Och jag upplevde inget knasigt med kopplingen alls)
Med vänlig hälsning, Micke!