6589
Sök

Volvo 940 knackar, växellådan?

136 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
Skum rubrik, jag vet.. Men vet inte hur jag skulle korta ner de så pass mycket..

Bil - Volvo 944
Års - 1994
Motor - b230F
Låda - manuell m4?(5växlad, inte OD, inte m90)
Mätarst - 42500mil

När vi fick bilen för drygt ett år sen så i 4'e växeln(tror jag det var) så "ven" den i kuggarna, lätt sportigt wink
Med tiden så har de börjat låta i mer eller mindre alla växlar, tror där va en växel som var tyst men minns inte vilken!
Den är "lite" oljig på undersidan så därför den har väsnats lite smile

Men, nu var jag nyss o tanka o körde hem och den börja banka som satan.. Först trodde jag att stödlagret på kardanen hade gett upp för de kändes precis som hela kardanen slog runt i tunneln under bilen..
Kom hem, parkera och den banka på tomgång och när jag varvade så följde bankandet med..
Min första tanke var - ventilsallad..
Efter jag kommit upp i lägenheten kom jag på att även om kamremmen går av så kommer inte ens kolvarna upp till ventilerna ju..
Ner igen o på parkeringen, på tomgång(och när jag gasade), med koppling nere - bilen tyst.. Släpper kopplingen, bankar!

När bilen står i friläge och motorn igång och helt stillaståendes, är där kuggar i lådan som snurrar som kan göra bankandet? Om inte, så måste det ju vara något med kopplingen/urtrampningslagret.. Men det gick jättebra o koppla o så när jag körde.. (Jag satsade på att köra på hög växel, bankade mindre då vid mer belastning och fick upp fart o sen frikopplade jag o rulla en bit o sen samma procedur igen.. Och jag upplevde inget knasigt med kopplingen alls)

Med vänlig hälsning, Micke!
Senast redigerat av SweeXic (18 maj 2013)

5 963 Inlägg
18 maj 2013
Din växellåda heter M47.

Med tanke på att du skrivit att lådan viner så misstänker jag att något/några lager i lådan har rasat eller är på väg att rasa.

Så länge kopplingen är uppsläppt så drivs ingånde axel och bottenstock/mellanaxel, endast utgående axel som inte snurrar. När kopplingspedalen trycks ner så drivs inte ingånde axel och därmed drivs inte heller bottenstocken och inte heller utgående axel.

Jag tycker inte det borde vara urtrampningslagret med tanke på att trycket på lagret är minimalt vid uppsläppt kopplingspedal. Skulle det vara urtrampningslagret bör det endast banka när du frikopplar, men jag kan ha fel där då jag aldrig hört hur ett urtrampningslager som rasat låter.

136 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
Tack för svaret... Hoppas nån av de lokala skrotarna har en billig låda liggandes! :-)

5 963 Inlägg
18 maj 2013
Låter fint det smile
Kolla om någon privatperson i närheten säljer en M47 från 740 eller 940, brukar oftast vara billigare än skroten (men du kan ju kolla vad skroten tar för en låda, runt 1000-1500 för en fräsch är rimligt pris enligt mig).

Med tanke på miltalen så kan jag rekommendera dig att byta koppling och urtrampningslager när du ändå har lådan nere (om kopplingen nu inte redan är bytt).

136 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Där är mer eller mindre ingen historik på bilen och visst hade man kunnat bytat koppling o sånt, men ekonomin räckte inte till för de just nu tongue lön på måndag och fjällan behöver sin bil då så vi fick skrapa ihop lite pengar o tyvärr kostade lådan 1200:-, hade suttit på en 740 så han sa "de är samma!" Men nej! :-/
Själva fästet bak på lådan skiljer till växellådsbalken, så det fick jag byta ut(lagom kul o skruva ut bultar som är 10cm långa o håller ihop lådan)
Men de blev gjort, o de va fruktansvärt kul o få upp lådan också, helt ensam, aldrig gjort de innan, bilen upphissad så pass lågt att för att få ut och in lådan under bilen så var jag tvungen att leta upp plankor o lägga under domkraften o lyfta bilen lite till.. (Jag va ju så fruktansvärt dum att jag inte höjde upp pallbockarna när jag hissade bilen... Haha!)
Sen skulle spaken på plats, och det finns olika växelspakar och spakställ :-)
Vi hade en spak som skulle ner i ett spår på spakstället, de fanns inte! :-) och de tog tid o hitta felet.. tongue fick riva bort allt inne i kupén för o komma åt, och sen va de fram med en fil o fila upp ett spår..

Men men! De tog drygt 9timmar o göra ensam liggandes på golvet, går säkert fortare nästa gång men jag tyckte de va helt okej smile

Och nu går bilen tyst o fint! smile tänkte dela på den gamla lådan en dag o se hur den ser ut invändigt..
(Hade världens tur, körde hemifrån till garaget, körde in - kom snett, backa ut igen och körde in.. Framhjulen kom in i garaget precis sen rulla bilen baklänges.. Så lådan gjorde sitt sista på helt rätt ställe! smile)

5 963 Inlägg
19 maj 2013
Ja fyfan vilken rackel. Jag har aldrig hört att det ska skilja något angående lådan mellan 740 och 940, men det upptäckte du.

Skönt att du fick ihop det till slut iaf smile
Och det var då väldigt perfekt timing av lådan att rasa.

Förresten på den gamla lådan, kollade du om någon växel alls funkade? På det sättet kan man avgöra vad som gått sönder, t.ex försvinner alla växlar förutom fyran så är det antingen drevet på ingående axel som rasat eller drevet på bottenstocken som drivs av ingående axel.
Varför fyran fortfarande fungerar är för att när man lägger i fyrans växel så låses ingående axel ihop med utgående axel. (alla växlar förutom fyran går först igenom bottenstocken och sedan upp till utgående axel).
Försvinner alla växlar så kan det däremot vara mycket som rasat. Det kan vara diffen, det kan vara hardyskivan, det kan vara medbringaren på utgående axel, det kan vara utgående axel och det kan vara kopplingen. Så om alla växlar försvinner får man felsöka tills man hittar vad som är trasigt.

136 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
Jag provade 1'an, 2'an och backen o dom gav inget.. Tyvärr glömde jag kolla de andra 3 när jag ändå va igång :-/

Den nya Lådan började låta efter 10-15 mil.. Trodde den lådan också gav upp så jag ringde skroten idag tongue

roll

Dom tömmer alla lådor på oljor också... Dumt av mig, trodde de skulle kosta mig dyrt men efter lite olja idag så gick den tyst o fint igen smile

Har inte hunnit dela lådan än heller.. Men nästa vecka så :-)
Senast redigerat av SweeXic (23 maj 2013)

Sök