4918
Sök

Modda en 13c turbo

OUTLAW1
28 maj 2013
Trådstartare
har en tokig idé i skallen..

skulle man tjäna något på att modda om en 13c turbo typ genom flowprepp eller dylikt så man kan behålla det lilla trevliga aggregatet men kanske plocka ur mer effekt vid samma laddtryck som idag(0.9bar).

Vill inte ha ett 16t eller liknande då jag trivs med det lilla aggregatet som skjuter på vid låga varv...
Eller finns det något annat litet snabbt aggregat som funkar bolt on?

671 Inlägg
8 juni 2013
Men men men
Vill du inte ha 600 hk som alla andra barn..

Jag förstår din tanke !
Hade en sommarbil med VIKINGCHIP trimvarianten ca 280-+300hk.
18t, portad 531, olika värre kammar, balanserad bottendel, 3 tum, matchportat osv osv.
Isbilen gatmappad med civinco piggyback och störra spridare plus bränslepump resten original.
Isbilen var 0,4 sek snabbare 40-140kmh och mångt mycket lättare att sladda med på snö och asfalt....

Jag har nu ett 16t på isbilen pga värmeutvecklingen som blev med 13C, 16T aggregatet byttes det till, vilket jag själv portade i kompressorhuset, vet ej om det blev bra eller dåligt.
2200rpm 1 Bar laddtryck bra eller anus vet ej !

Flowpreppning och rejält sänkt insugstemp kan ge resultat.

8 267 Inlägg
8 juni 2013
OUTLAW1 skrev:
skulle man tjäna något på att modda om en 13c turbo typ genom flowprepp eller dylikt så man kan behålla det lilla trevliga aggregatet men kanske plocka ur mer effekt vid samma laddtryck som idag(0.9bar).

Vill inte ha ett 16t eller liknande då jag trivs med det lilla aggregatet som skjuter på vid låga varv...
Eller finns det något annat litet snabbt aggregat som funkar bolt on?

Bättre att gå upp i storlek på turbo och byta till en bättre kamaxel istället. Det är ju en hel del saker runt turbon som påverkar hur fort du får upp trycket också. Bättre intercooler är också något att titta närmare på. Skillnaden i tid det tar för ett 13C och ett 15G/16T är försumbar.

Dr. Turbo
459 Inlägg
8 juni 2013
Nog går det flowpreppa en 13C.
Faktum är att kompressormappen flödar som bäst ungefär vid 1.3bar, så det finns heltklart flöde att hämta om man får bort mottrycket (genom flowprepp).
Blir såklart även mer effekt på samma ladd vid flowprepp, tyvärr är det rättså liten turbo så det kommer inte alls bli nå jätteeffekter att hämta då men ...

671 Inlägg
8 juni 2013
Intressant men mina erfarenheter då jag gatmappat har visat något annat på mina olika setups.
Mappad originalmotor gör motorn så nervös och reagerar på minsta lila gaspådrag så den blir studsig.
Den har nämligen rivit loss omedelbart vilket inte sker med de större aggregaten.
16T och 18T är mycket långsammare inget snack om det.
Vilken kamaxel tycker du man ska använda för att få den botten som originalmotorn ger.
Intercooler gör en del ja det gör de men resten är jag tveksam till.

Sök