Funderar på att köpa en 1966 Ford Mustang Coupe

it_mutt Avstängd
20 juni 2013 · 10 388 Inlägg

Kan ju bara påpeka en sådan skitsak som kofångarna...inte billigt här hemma (inte gratis på andra sidan pölen heller iofs, men iaf).

Ska man ge sig på en sådan bil (vilket jag gjort några gånger), ska det vara billigare (precis som så många påpekar).

Så, hoppa den, leta vidare, det finns bilar i "samma skick" för bra mycket vettigare pengar, handlar bara om att hålla koll och inte vara för ivrig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MrTurbo Better than God \o/
20 juni 2013 · 1 882 Inlägg

Jag köpte objekt från staterna å gjord i ordning. Se bilder på min sida.

Otroligt enkelt att få tag på delar till dessa bilar. Finns flera svenska firmor tex Tonys autoparts som har typ "allt" sedan har www.mustangsunlimited.com resten, även www.summitracing.com


P.S Jag betalade typ 55k för bilen vill jag minnas.

Senast redigerat av MrTurbo (20 juni 2013)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Rinnegan Malleus Malificarum
20 juni 2013 · 2 401 Inlägg

SandmanNet skrev:
Ja, den såg finfin ut den med, och när det skiljer så lite i pengar känns det ju korkat att betala 68k för en 6cyl...

Den jag tittar på har dock A/C, vilket ska vara rätt så ovanligt på dessa modeller (enligt annonsören).

Och jag måste ju ändå säga att jag lockas en hel del av hela renoveringsaspekten av projektet, det behovet var ju inte så stort på blocket-bilen, men kanske ändå tillräckligt mycket för att man ska få det tillfredsställt? smile

AC är inte allt för ovanligt, dock så är det ingenting positivt, då i stort sätt alla Mustanger som har AC, har rost som har samlat sig där.

När det gäller pris för att renovera den, min Buick renoverade jag för cirka 75k, men den var i sämre skick än den där må jag säga.
Dock så är Buick delar i överlag dyrare.


Tänker dock föreslå att försöka hitta en med V8 från början, om du nu vill ha det.
Undrar även om du är ute efter en jänkare utan någon större roll vad det är, eller om det måste vara en Mustang?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
SandmanNet Dodger
20 juni 2013 · 87 Inlägg

Growe skrev:
bara en lack på bilen kommer kosta mellan 25-35k

Är inte det om jag lämnar in den? Jag räknar givetvis med att lacka den själv. Jag vill poängtera att jag är ingen bilmek men jag HAR lätt för att lära mig och läser gärna på ordentligt och gör saker rätt från början. Färgspruta och kompressor har jag redan och har målat mycket med den genom åren. Folk brukar räkna att det går åt 2-3 liter färg för en hel bil, plus förtunning, härdning och grundfärg. Jag tror inte alls det behöver bli så dyrt.

Sen ska det nämnas att kostnaden för renoveringen är inte något som skrämmer så mycket. Jag är mest ute efter att lära mig meka och kände att den här bilen var ett bra ställe att börja på. Det är väl *tiden* som är största problemet gissar jag.

Growe skrev:
därefter ska inredningen bytas ut osv. som kostar åtminstånde 15K att renovera fram och baksäte
och det är för att få den i bra bruxskick.

www.cjponyparts.com har massor med delar, dom har en komplett klädsel som efterliknar originalklädseln här för $235, och så vitt jag kan avgöra krävs det bara ny stoppning i förarstolen vilket dom har här för $56, tillsammans med frakten går det på $456 vilket blir 2 955 kronor. Och det är för helt nya säten.

Visst, vissa ram-detaljer till stolarna kan behöva fixas i ordning med, men jag har bara svårt att se hur jag kan komma upp i 15k för detta.

Growe skrev:
inte riktigt värt det för en bil i den prisklassen

Nej, alltså, det jag har förstått är att den här kostar lite för mycket. Någon nämnde 45k för bilen och det kanske är mer skäligt.

Growe skrev:
försök hitta en med v8 direkt

Jag har tänkt på detta en hel del. Jag vet inte om jag personligen måste ha en V8:a i en sådan här bil. Jag har en 470Hk V8:a i min normala bil så motoreffekt finns det gott om. Skulle jag köpa den här Mustangen så skulle det inte vara för att bygga ihop en "lekbil" för gatan, för det har jag redan en. Så då är ju frågan om V8-frågan är lika viktig?

Growe skrev:
det är mer jobb än vad man kan tänka sig när man börjar riva i en sån gammal bil.

DET tvivlar jag inte på en sekund smile

Growe skrev:
så tror inte jag ligger helt off dom där 100K utan att ens titta på vad delar kostar till en sån bil
så räknar på det lite snabbt så kommer bilen kosta runt 160-170K i okej skick

Men det är detta jag ifrågasätter lite. Den är i stort sett komplett rostfri och visst, det kommer gå på en hel del att snygga till den, men jag vet inte riktigt om jag kan få ihop det till den summan pengar.

Growe skrev:
man får rätt mycket för dom pengarn och står man i den prisklassen och vill ha en musse så väljer man garanterat en med v8 http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Mu … =8&w=2 150K för den som ett exempel.
så fin kostar multum att få den i utan bra mekkunskaper

Ja, alltså det kanske var jag som var otydlig från början. Jag är inte egentligen ute efter att köpa en Ford Mustang. Haha, kan ju låta galet, men det jag lockades av var projektet. Jag såg bilen och såg projektet. Jag har ingen användning av en Ford Mustang egentligen, och om jag ska på bilcruising så åker jag ju i min Dodge. Jag lockades av att få pilla med, och lära mig, en gammal bil.

Jag har tänkt på att skagffa mig en gammal Saab V4 eller en VW bubbla för samma syfte, men det är inte lika mycket... energi i dom bilarna (och då syftar jag inte bara på motoreffekt) så en gammal Mustang är liksom perfekt. En gammal Charger eller Challenger hade funkat lika bra (och jag hade varit märkeslojal) smile

Growe skrev:
kollade enbart bilder och bara för att få bilen komplett på sånt man ser är i dåligt skick i rena delar hittar jag iaf minst delar för 15.000:- och därtillkommer renovering av stolar osv men dock medräknat med klädsel på säten osv..inreningsdelar verkar endå vara skapligt billigt men en ren renoverings kit utan klips och säkert en massa mer går åtminstånde på 8K här isverige

Ja, det är ju en bra anledning att beställa från USA smile

Growe skrev:
det kan vara svårt att inse kostnaderna om man inte är van vid att meka gamla bilar

Absolut, och jag tackar för att du delar med dig av dina erfarenheter, och jag vill inte få det att verka som att jag tjafsar med dig, utan jag bara delar med mig om det jag har hittat på nätet smile

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
SandmanNet Dodger
20 juni 2013 · 87 Inlägg

Rinnegan skrev:
AC är inte allt för ovanligt, dock så är det ingenting positivt, då i stort sätt alla Mustanger som har AC, har rost som har samlat sig där.

När det gäller pris för att renovera den, min Buick renoverade jag för cirka 75k, men den var i sämre skick än den där må jag säga. Dock så är Buick delar i överlag dyrare.

Tänker dock föreslå att försöka hitta en med V8 från början, om du nu vill ha det.
Undrar även om du är ute efter en jänkare utan någon större roll vad det är, eller om det måste vara en Mustang?

Ja, jag behöver nog inte ha en V8:a annat än att det ger säkerligen mer respekt i Mustang-kretsar smile

Nej, det måste heller inte vara en Mustang, men gärna en med samma typ av "själ" eller vad man ska kalla det. En Dodge Challenger eller Dodge Charger hade säkerligen fungerat med.

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
SandmanNet Dodger
20 juni 2013 · 87 Inlägg

MrTurbo skrev:
Jag köpte objekt från staterna å gjord i ordning. Se bilder på min sida.

Otroligt enkelt att få tag på delar till dessa bilar. Finns flera svenska firmor tex Tonys autoparts som har typ "allt" sedan har www.mustangsunlimited.com resten, även www.summitracing.com

P.S Jag betalade typ 55k för bilen vill jag minnas.

Tack för att du delade med dig! Väldigt bra information! Ja, det känns ju som att det helt klart är möjligt. Hur såg din bil ut från början? Och vad kostade renoveringen allt som allt?

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
SandmanNet Dodger
20 juni 2013 · 87 Inlägg

mercury62 skrev:
vad kostar det att renovera inredning? 25+?? ... delar till mustang är dyra men finns att hitta det mesta till dessa

Ny stoppning och ny klädsel till stolarna går på runt 3 000 kronor inklusive frakt från USA. Sedan lägga in ny golvmatta som man klipper till själv. Trimdetaljer putsas och målas och instrumentbrädan (den övre vinylklädda delen) bytes ut eller flockas för den är sprucken.

Jag skulle bli förvånad om en uppfräschning av interiören går på mer än 10k. Och jag kan till och med tänka mig att sy stolklädseln själv, även om jag tvivlar på att det blir billigare.

Det är ju en hel del komponenter som är skadade med, och en fönstervev saknas. Men mycket ska bara slipas/putsas/målas är min bedömning. Stolarna är helt klart i värst skick.

Exteriören är det ju lite annorlunda med. Lackering tänkte jag sköta själv så det räknar jag med går på ett par tusenlappar på sin höjd då jag har kompressor och färgspruta redan. Kromdetaljerna vet jag inte hur man ska hantera eftersom jag aldrig renoverat sådana förut. Rostangrepp på krom vet jag inte hur man tar hand om.

Annars är den fin i plåten runtom och visa trimdetaljer har fått sig ett par törnar över åren, men inget allvarligt. Ny bensintank sitter i den (sådan kostar 2K).

Motorn skulle jag behålla som den är, och vill jag byta till V8:a någon gång i framtiden så får man väl göra det. Men den som sitter i ska ju fräschasd upp, rengöras och se till att den flyter på bra. DET är däremot något jag har noll koll på. smile

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juni 2013 · 13 746 Inlägg

visst målar du bilen själv så blir det så klart billigare. jag förutsätter att kunskapen är låg om man skriver det smile
tror alla som hållt på med gamla jänkebilar vet vilket helvete det är att få ordning på plåten inför lacken.
sen är det inte bara att måla den blir inga 3liter färg som går åt minst det dubbla med allt strul och ommålningar innan man inser att man fått bort allt som stör en

men visst allt handlar om vilken nivå man tar det till.

jag skulle aldrig stå ut och måla en bil som inte blev 100% framför allt inte en bil som är värd över 100k när den är klar och är i bra bruxskick

när man renoverar en gammal bil ska man inte bara renovera den åt sig själv utan man ska alltid se till att det finns en intreserad marknad för bilen
och att lägga en garagelack på en sån bil som inte blir bra är som att tända eld på färgen innan man målat bilen tyvärr.

nu kan man inte jämföra det mellan bilar men som ett exempel så är min gamla äkliga 740 så dåligt målad att man istort sätt inte kan måla om den pga idioten som målat bilen gjort ett så kasst underarbete att skiten flagar om man sätter fast eltejp på lacken =/

så tänk efter både 3 och 4 gånger inanna du ger dig på ett försök.

nu har jag jobbat på bilackeringsfirma och hållts en hel del med jänkare och det kräver otroligt mycket mer underarbete än en vanlig bil.

sönderbränd lack som bränt ner i plåten är ingen lek och kvaliten från fabrik var fruktansvärt kass ihop med att levt sen 1966 gör att det finns mängder med små och stora bucklor ofta ser bilarna helt vågiga ut på sidorna

så bara att få bilen rak utan färg kostar mycket pengar i spackel sprutspackel och filler och grundfärg
därtill ska den slipas varje gång  och ett papper kostar väll mellan 2-5kr/st


mitt råd är att du plockar ner allt för lack och lämnar sedan i väg bilen för att få lacken 100% det kostar massa pengar men det blir oxå bra. tror du att du klarar av att tex renovera stolarna själv så är det en sak man klarar av bara tummen inte är centralmonterad.

hittade faktist en bra sida i usa där man kunde köpa renoveringskitt där hela inredning+fjädring gick att få till relativt förmånligt pris 1300usd då ingick mattor överdrag fjädrar dämpare krängare osv

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mercury62
20 juni 2013 · 125 Inlägg

Jag skulle bli förvånad om en uppfräschning av interiören går på mer än 10k.

jaja du vet väl bäst, jag renoverade två säten i en av mina bilar, senast för fem år sen, kostade 11 då,
men saken är att mustangerna på blocket som kostar 150 tusen har inga hemmasydda inredningar!
varför lägga jättejobb på att sy egen och sen undra varför alla prutar vilt på bilen?
man får välja, renovera dyrt sen sälja dyrt eller tvärt om!
men om du köper en billigare v8 bil så finns det att meka på dom med!
bilarna är 50 år gamla, går sönder jämt.......................................

Mercury Monarch "Murklan" (1975)
SandmanNet Dodger
20 juni 2013 · 87 Inlägg

mercury62 skrev:
jaja du vet väl bäst, jag renoverade två säten i en av mina bilar, senast för fem år sen, kostade 11 då,
men saken är att mustangerna på blocket som kostar 150 tusen har inga hemmasydda inredningar!
varför lägga jättejobb på att sy egen och sen undra varför alla prutar vilt på bilen?
man får välja, renovera dyrt sen sälja dyrt eller tvärt om!
men om du köper en billigare v8 bil så finns det att meka på dom med!
bilarna är 50 år gamla, går sönder jämt.......................................

Ja, som jag skrev innan så går ny klädsel och ny stoppning till bilen på 3 000 kronor inklusive frakt från USA. Då är det ny läderklädsel som ser ut som originalklädseln till båda framstolarna och baksätet, samt ny stoppning till förarstolen. Lägg på 300 kronor om det ska vara ny stoppning till passagerarstolen med.

Det verkar vara en diff mellan vad folk tror det ska gå på och vad delar verkar kosta. Visst, det tillkommer tull på importgrejer, men vi kommer ju inte upp i 25k för inredningen hur jag än vrider och vänder på det. Om du vet något jag inte vet så är det ju mitt misstag förstås, men som det ser ut nu så ser det inte så farligt ut.

Och jag är inte heller ute efter att köpa en Mustang billigt, renovera den för massa pengar och sälja den dyrt. Om den blir så pass fin i slutändan så den går att sälja så är det bara en trevlig bonus, men poängen är ju projektet i sig.

En klassisk Mustang verkade vara en perfekt projektbil för den är relativt billig och det finns massor med delar till dem och bilen i sig har mer själ än en svensk/europeisk bil från samma era (i.e. VW bubbla, Saab V4 osv osv). Visst, en bubbla i samma skick skulle kosta 500 kronor, och vara billigare att renovera, men jag har en förkärlek till muskelbilarna (även om dom har raka sexor) smile

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
it_mutt Avstängd
20 juni 2013 · 10 388 Inlägg

Måste ju säga att jag har svårt att förstå vitsen med att renovera en "klassiker" och göra det "tattaraktigt". Att ta ett projekt från "skräp" till "finfin" och klippa till egna mattor är bara rent förkastligt. Enligt mig.

Du säger själv att du inte kan lacka, men gärna lär dig, ja, men det blir ju inte gratis för det. Du har allt underarbete, sen ska du lacka den. Blir det då skit (vilket det garanterat blir första gången, det är mer en fråga om huruvida det är skit nog att göra om det, eller skit som går att leva med) ja då är det bara att börja slipa...igen. Exempelvis.

Och ja, efter tre mustangrenoveringar vill jag nog påstå att jag har bra koll på vad det kostar, det -är- mycket billigare i USA, inget snack om den saken.

Men, som jag och flera andra påpekat, bilen ifråga -är- för dyr för skicket.



(Personligen anser jag att en muskelbil med en sexa är som öl utan alkohol...menlöst.)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jockev8
20 juni 2013 · 127 Inlägg

dock lite roligt med 6an i då många har v8, så modellen kan komma bli väldigt ovanlig om ett tag, brinner man för får det kosta hur mycket som helst, de är ju upp till dig. ett roligt projekt som är ändå värt att renovera smile

SandmanNet Dodger
20 juni 2013 · 87 Inlägg

it_mutt skrev:
Måste ju säga att jag har svårt att förstå vitsen med att renovera en "klassiker" och göra det "tattaraktigt".

Ja, verkligen, det verkar ju idiotiskt. Som tur är så är det ingen som föreslagit det i den här tråden smile

it_mutt skrev:
Att ta ett projekt från "skräp" till "finfin" och klippa till egna mattor är bara rent förkastligt. Enligt mig.

Nu har jag aldrig använt ordet "finfin" visserligen, men jag vet inte om jag förstår varför egenklippta mattor och "finfin" inte är förenligt?

Det jag med säkerhet kan säga är att jag i första läget inte är intresserad av att renovera en bil till utställarkvalitet, det inser jag kräver mer erfarenhet än vad jag besitter. Men det finns ju en uppsjö med gråtoner mellan utställarkvalitet och "tattaraktigt".

it_mutt skrev:
Du säger själv att du inte kan lacka, men gärna lär dig, ja, men det blir ju inte gratis för det.

Givetvis inte, vilket jag inte heller har påstått. Men som med allt annat så blir det billigare ju mer man gör själv. Jag har aldrig lackat en bil, men jag har målat med färgspruta i många år.

Och jag tror säkerligen att det kan bli så att man tycker resultatet blev sämre än vad ett proffs hade klarat av, men att då slipa ned och göra om är nog fortfarande billigare än att lämna in den till att börja med. Och sen - vad är poängen med en projektbil om man lämnar in den så andra gör jobbet? :-D

it_mutt skrev:
Men, som jag och flera andra påpekat, bilen ifråga -är- för dyr för skicket.

Ja, jag har insett det, så jag borde nog leta vidare efter en bil i samma skick men med en bättre prisbild. Eller köpa denna och sen budgetera för en motoroperation vid något tillfälle. smile

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
SandmanNet Dodger
20 juni 2013 · 87 Inlägg

jockev8 skrev:
dock lite roligt med 6an i då många har v8, så modellen kan komma bli väldigt ovanlig om ett tag, brinner man för får det kosta hur mycket som helst, de är ju upp till dig. ett roligt projekt som är ändå värt att renovera smile

Tack! Ja, är lite så jag känner. Jag måste inte ha en V8:a i en projektbil, jag letar inte efter en bil med fantastiskt säljvärde utan något som är roligt att jobba med helt enkelt. Men som många säger så är priset förmodligen på tok för högt för vad man får i just det här fallet.

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
mercury62
20 juni 2013 · 125 Inlägg

"när man renoverar en gammal bil ska man inte bara renovera den åt sig själv utan man ska alltid se till att det finns en intreserad marknad för bilen "

håller jag ju inte helt med om, man skall bygga sin bil som man själv vill ha den och skita i vad andra tycker,
gör ,man som du säger där så renoverar man väll lite för att sälja???
men det mesta handlar väl om att man skall meka med kvalite, och inte göra slarvjobb

Mercury Monarch "Murklan" (1975)
jockev8
20 juni 2013 · 127 Inlägg

SandmanNet skrev:

jockev8 skrev:
dock lite roligt med 6an i då många har v8, så modellen kan komma bli väldigt ovanlig om ett tag, brinner man för får det kosta hur mycket som helst, de är ju upp till dig. ett roligt projekt som är ändå värt att renovera smile

Tack! Ja, är lite så jag känner. Jag måste inte ha en V8:a i en projektbil, jag letar inte efter en bil med fantastiskt säljvärde utan något som är roligt att jobba med helt enkelt. Men som många säger så är priset förmodligen på tok för högt för vad man får i just det här fallet.

ja lite högt är priset på den men borde gå pruta en hel del. själv håller man på att fixa till en 76:a Camaro smile

it_mutt Avstängd
20 juni 2013 · 10 388 Inlägg

SandmanNet skrev:

it_mutt skrev:
Måste ju säga att jag har svårt att förstå vitsen med att renovera en "klassiker" och göra det "tattaraktigt".

Ja, verkligen, det verkar ju idiotiskt. Som tur är så är det ingen som föreslagit det i den här tråden smile

it_mutt skrev:
Att ta ett projekt från "skräp" till "finfin" och klippa till egna mattor är bara rent förkastligt. Enligt mig.

Nu har jag aldrig använt ordet "finfin" visserligen, men jag vet inte om jag förstår varför egenklippta mattor och "finfin" inte är förenligt?

Det jag med säkerhet kan säga är att jag i första läget inte är intresserad av att renovera en bil till utställarkvalitet, det inser jag kräver mer erfarenhet än vad jag besitter. Men det finns ju en uppsjö med gråtoner mellan utställarkvalitet och "tattaraktigt".

it_mutt skrev:
Du säger själv att du inte kan lacka, men gärna lär dig, ja, men det blir ju inte gratis för det.

Givetvis inte, vilket jag inte heller har påstått. Men som med allt annat så blir det billigare ju mer man gör själv. Jag har aldrig lackat en bil, men jag har målat med färgspruta i många år.

Och jag tror säkerligen att det kan bli så att man tycker resultatet blev sämre än vad ett proffs hade klarat av, men att då slipa ned och göra om är nog fortfarande billigare än att lämna in den till att börja med. Och sen - vad är poängen med en projektbil om man lämnar in den så andra gör jobbet? :-D

it_mutt skrev:
Men, som jag och flera andra påpekat, bilen ifråga -är- för dyr för skicket.

Ja, jag har insett det, så jag borde nog leta vidare efter en bil i samma skick men med en bättre prisbild. Eller köpa denna och sen budgetera för en motoroperation vid något tillfälle. smile

Att renovera en bil och klippa till egna mattor, om man inte är klädselmakare eller liknande, är enligt mig tattaraktigt. Och om inte målet är att göra bilen "finfin", varför då göra något alls? Säger inte att "finfin" måste innebära utställningskvalité på något vis, men att göra det halvdant (vilket exempelvis mattorna är enligt mig) är ju bara menlöst.

Visst kan det bli det, men ska du ha bra färg, så pratar vi trots allt om en 3-500:-/litern och, det är då bara för färgen. Sen beroende på om den är vattenbaserad eller inte, ska du ha än mer pryttlar, klarlack, filler, grund osv osv. Det springer ohyggligt snabbt iväg i pengar. Speciellt om det ska göras om ett par gånger. Lacken hjälper, eller stjälper bilen enligt mig.

Det må ju vara som så att du inte renoverar för att tjäna pengar, men, de flesta behåller inte sina bilar "livet ut", den dagen en bil ska säljas (om vi nu pratar denna typ av bilar) drar en taskig lack ner priset, hemmasnickrade mattor lika så, osv osv osv.

Det känns lite, och detta är givetvis bara uppfattningen från vad jag läst här, som att du har en glädjekalkyl på kostnaderna. Det kan givetvis vara feltolkat. En motoroperation ger fler problem; än högre "slut"pris, och sen kommer alla matching number-tokar bli galna tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SandmanNet Dodger
20 juni 2013 · 87 Inlägg

mercury62 skrev:
"när man renoverar en gammal bil ska man inte bara renovera den åt sig själv utan man ska alltid se till att det finns en intreserad marknad för bilen "

håller jag ju inte helt med om, man skall bygga sin bil som man själv vill ha den och skita i vad andra tycker,
gör ,man som du säger där så renoverar man väll lite för att sälja???
men det mesta handlar väl om att man skall meka med kvalite, och inte göra slarvjobb

Exakt. Finns säkert många som tjänar pengar på att rusta bilar (eller hus, lägenheter, whatever) men det är inte mitt mål alls. Jag vill helt enkelt lära mig meka och en klassisk Ford Mustang kändes som ett bra val med tanke på att delarna är billiga och finns överallt och att det känns roligare än att skruva på en gammal SAAB eller Volvo smile

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
SandmanNet Dodger
20 juni 2013 · 87 Inlägg

it_mutt skrev:
Att renovera en bil och klippa till egna mattor, om man inte är klädselmakare eller liknande, är enligt mig tattaraktigt. Och om inte målet är att göra bilen "finfin", varför då göra något alls? Säger inte att "finfin" måste innebära utställningskvalité på något vis, men att göra det halvdant (vilket exempelvis mattorna är enligt mig) är ju bara menlöst.

Vi kanske menar olika saker med "mattor"? Golvet i en Ford Mustang är klätt i tyg (vinyl + rayon). Förutom en vinylplatta i tyget under pedalerna så är det bara vanligt tyg som är formpassat för golvet. Här kan man beställa det i ett stycke för $153 (995 kr ex frakt/tull).

Den biten är jag säker på att jag kan klippa till och lägga alldeles själv utan att köpa en färdig matta. Huruvida det blir billigare än att beställa från den siten det vet jag inte, men visst vore det skoj att prova själv först och sedan punga ut med en dryg tusenlapp för att få det riktigt när man lärt sig att det inte gick så bra.

Har kontakter inom mattbranschen så jag tror mig kunna få tag på kvalitetstyg för en billig penning faktiskt.

it_mutt skrev:
Ska du ha bra färg, så pratar vi trots allt om en 3-500:-/litern och, det är då bara för färgen. Sen beroende på om den är vattenbaserad eller inte, ska du ha än mer pryttlar, klarlack, filler, grund osv osv. Det springer ohyggligt snabbt iväg i pengar. Speciellt om det ska göras om ett par gånger. Lacken hjälper, eller stjälper bilen enligt mig.

Håller med till 100% - desto roligare att lära sig göra det på Rätt Sätt<tm>, eller hur? Det finns saker med lackering som jag inte har utrustning eller kunskap för. Lackeringsbox vore ju det bästa, men sådan kan man ju hyra in sig på om man har tur, eller bygga en provosorisk av ett partytält. Gör man allt i rätt ordning och tar god tid på sig att lära sig alla stegen och vad man ska tänka på så tror jag nog helt klart det är något man känner sig himla stolt över att ha gjort själv.

it_mutt skrev:
Det må ju vara som så att du inte renoverar för att tjäna pengar, men, de flesta behåller inte sina bilar "livet ut", den dagen en bil ska säljas (om vi nu pratar denna typ av bilar) drar en taskig lack ner priset, hemmasnickrade mattor lika så, osv osv osv.

Ok, men tänk så här då. Du ser ju på bilderna på förstasidan - en "taskig" lack och "hemmasnickarade" mattor lär ju inte göra så bilen *sjunker* i värde mot hur den ser ut nu smile

it_mutt skrev:
Det känns lite, och detta är givetvis bara uppfattningen från vad jag läst här, som att du har en glädjekalkyl på kostnaderna

Möjligt, men som jag sagt innan - priset och pengarna är inte det stora problemet för mig. Visst, jag vill inte betala överpris för själva bilen men om det nu kostar 100k i slutändan att renovera den här bilen så är det 100k över en tidsperiod. Jag skulle rent tekniskt ha råd att köpa den här och punga ut 100k idag för att renovera allt på ett par veckor med rätt hjälp - men jag lägger hellre upp en budget, både ekonomiskt och tidsmässigt och om det visar sig att det kostade mig 80k över fem år att få i ordning bilen så är det ok - om det kostar 40k över två år så är det med ok. Och om jag tröttnar efter sju år och 50k så säljer jag den igen på blocket och tänker inte mer på det. Syftet med bilen vore att lära sig meka, inte att tjäna pengar smile

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
it_mutt Avstängd
20 juni 2013 · 10 388 Inlägg

SandmanNet skrev:

it_mutt skrev:
Att renovera en bil och klippa till egna mattor, om man inte är klädselmakare eller liknande, är enligt mig tattaraktigt. Och om inte målet är att göra bilen "finfin", varför då göra något alls? Säger inte att "finfin" måste innebära utställningskvalité på något vis, men att göra det halvdant (vilket exempelvis mattorna är enligt mig) är ju bara menlöst.

Vi kanske menar olika saker med "mattor"? Golvet i en Ford Mustang är klätt i tyg (vinyl + rayon). Förutom en vinylplatta i tyget under pedalerna så är det bara vanligt tyg som är formpassat för golvet. Här kan man beställa det i ett stycke för $153 (995 kr ex frakt/tull).

Den biten är jag säker på att jag kan klippa till och lägga alldeles själv utan att köpa en färdig matta. Huruvida det blir billigare än att beställa från den siten det vet jag inte, men visst vore det skoj att prova själv först och sedan punga ut med en dryg tusenlapp för att få det riktigt när man lärt sig att det inte gick så bra.

Har kontakter inom mattbranschen så jag tror mig kunna få tag på kvalitetstyg för en billig penning faktiskt.

it_mutt skrev:
Ska du ha bra färg, så pratar vi trots allt om en 3-500:-/litern och, det är då bara för färgen. Sen beroende på om den är vattenbaserad eller inte, ska du ha än mer pryttlar, klarlack, filler, grund osv osv. Det springer ohyggligt snabbt iväg i pengar. Speciellt om det ska göras om ett par gånger. Lacken hjälper, eller stjälper bilen enligt mig.

Håller med till 100% - desto roligare att lära sig göra det på Rätt Sätt<tm>, eller hur? Det finns saker med lackering som jag inte har utrustning eller kunskap för. Lackeringsbox vore ju det bästa, men sådan kan man ju hyra in sig på om man har tur, eller bygga en provosorisk av ett partytält. Gör man allt i rätt ordning och tar god tid på sig att lära sig alla stegen och vad man ska tänka på så tror jag nog helt klart det är något man känner sig himla stolt över att ha gjort själv.

it_mutt skrev:
Det må ju vara som så att du inte renoverar för att tjäna pengar, men, de flesta behåller inte sina bilar "livet ut", den dagen en bil ska säljas (om vi nu pratar denna typ av bilar) drar en taskig lack ner priset, hemmasnickrade mattor lika så, osv osv osv.

Ok, men tänk så här då. Du ser ju på bilderna på förstasidan - en "taskig" lack och "hemmasnickarade" mattor lär ju inte göra så bilen *sjunker* i värde mot hur den ser ut nu smile

it_mutt skrev:
Det känns lite, och detta är givetvis bara uppfattningen från vad jag läst här, som att du har en glädjekalkyl på kostnaderna

Möjligt, men som jag sagt innan - priset och pengarna är inte det stora problemet för mig. Visst, jag vill inte betala överpris för själva bilen men om det nu kostar 100k i slutändan att renovera den här bilen så är det 100k över en tidsperiod. Jag skulle rent tekniskt ha råd att köpa den här och punga ut 100k idag för att renovera allt på ett par veckor med rätt hjälp - men jag lägger hellre upp en budget, både ekonomiskt och tidsmässigt och om det visar sig att det kostade mig 80k över fem år att få i ordning bilen så är det ok - om det kostar 40k över två år så är det med ok. Och om jag tröttnar efter sju år och 50k så säljer jag den igen på blocket och tänker inte mer på det. Syftet med bilen vore att lära sig meka, inte att tjäna pengar smile

Nej givetvis inte i förhållande till hur den ser ut idag, men, den dagen du ska sälja den (jag utgår från att den dagen faktiskt kommer då det som sagt gör det för de flesta), så kommer du väl kanske inte heller begära vad du gav för den? Eller?

Vi säger, bara för sakens skull, att du ger 60k för släden. Lägger, med "hemmasnickrande" och allt, 30k på den. Då får man ju anta att du iaf vill ha ut runt de 90k du har bilen i.
Om då lacken är "kass" (lite hårt kanske, men vi säger så), eller iaf behöver en "riktig" lack, så kommer ju givetvis ev. köpare vilja dra av för det. Om du då är medveten om detta och tänker "ja, men jag begär lite extra, så får jag ut mina 90k iaf", ja, då har vi ju problemet att den blir "för dyr".

Det jag menar är alltså; istället för att "spara", låt säga, 15k på lacken och sen kanske behöva dra av 20k för lacken, den dagen bilen ska säljas, så är det då uppenbarligen mer ekonomiskt att göra "rätt" från början. Det bästa är givetvis om man har det som jag har det; polare med en lackerare och en bror som är lackerare. Men, så är det ju tyvärr inte för alla. Detta är givetvis under förutsättning att det "inte blir bra", har du tur (för det ser jag det som) och "får till lacken" relativt snabbt, så är det ju bra, men, att bli bra på att lacka är ju (som du säkert är fullt medveten om) inget man blir över en helg

Vattenbaserad färg är inget du står och lackar i ett partytält f.ö.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang