Köpråd : Volvo 740!

SportPilot Ubåtsingenjör
15 juli 2013 · 7 231 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

CHEEVA skrev:

Kalltkaffe skrev:

740 / 940 är inte så dåliga som du beskriver, om dom nu är så himla värdelösa, varför är dom så populära då? En 940 turbo kommer man lätt upp i 200 hk med, utan större pengar. En helt orginal 740/ 940 är inte så mycket att hurra för kanske, jag tycker de är snygga bilar, alla har olika smaker. T.e.x en sänkt 940 med övriga detaljer är snyggare än någon random BMW, tycker jag.

Har en arbetskamrat som är nästan som du, han fick åka med en gång i min 940, och han ändrade sin åsikt lite. Att sänka, chippa så har man en rolig bil. Dom blir inte så värdelösa som du överdrivet beskriver.

Edit: Du har haft EN 745a, antar att det var en vanlig gl, ganska sliten, eftersom du hade tänkt ha som vinterbil, låt säga att den då hade 100 hk. Därför är alla 740 / 940 slöa? Sätt du dig i en chippad 940, med ca 100 hästar till, med bra väghållning så borde du ändra åsikt. Sen om bilen i sig inte passar dig, visst.

jag har haft en 745a och många utav mina vänner är volvo fantaster så har kört vassa turbo volvos också, anser ändå att det är ungefär som att köra en traktor...  att det är en dålig bil har jag inte sagt, duger att frakta arslet i men vill man ha en rolig förstabil är det inte ett lysande val. De är populära för att det står volvo i grillen och för att de är svenska... vi bor i sverige, sen är många hjärntvättade sen barnsben att volvo är bäst och jättebilligt att skruva i ( inte mkt billigare än något annat, visst en b230 är billig som fan att renovera men det är en golf motor också tex).  Sen tror jag mycket väl att en 7/940 kan bli rolig men man får lägga ner enorma pengar på de för att de ska bli roliga ( kan till och med tycka vissa är snygga). Anser att han får så jätte mycket mer bil om han väljer något annat bara, det tror jag de flesta som faktiskt har provat något annat håller med om

en chippad 940 turbo med cirkus 200hk är ganska långt ifrån snabb/rolig

Tror mer på att de är populära för att det är bra bilar, läs bra, inte bäst. Och för de är snygga, visst, det är en smakfråga, men en 940 orginal eller inte, är betydligt snyggare än en golf, sen har de bakhjulsdrift, det är en stor fördel, det har inte t.e.x golf.

För att en annan bil ska bli rolig, golf, bmw.. så lär man få lägga ner enorma pengar där med? Det är ju inte så att en gammal golf eller bmw har 300 hästar orginal, nu pratar vi om de äldre modellerna då.

Jag tycker en 940 med 200hk är rolig, visst, en s14 med 350hk är roligare, men det är väl också en smakfråga antaligen, vissa är mer lättroade. Men en 940 med 200hk, då har man inte lagt ner enormt mycket pengar, så kan enkelt och snabbt komma upp i 300, med andra kammar, porta med mera.

en tex 325 coupe med 192 hk och bakhjulsdrift är mkt roligare och mer närvarande. Att det är slitstarka motorer är det inget snack om... men de är inte ensamma om slitstarka motorer som många verkar tro

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Torpen
15 juli 2013 · 72 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

CHEEVA skrev:
nu är ju budgeten så pass hög som 50 lock... varför inte köpa en ny fräsch bmw för de pengarna ? då får du en bil och slipper köra traktor smile eller en merca ? eller kanske något japanskt ? tex 300zx hittar du för de pengarna eller en 200sx

med lite tur hittar du en skyline gtst också

740 / 940 är inte så dåliga som du beskriver, om dom nu är så himla värdelösa, varför är dom så populära då? En 940 turbo kommer man lätt upp i 200 hk med, utan större pengar. En helt orginal 740/ 940 är inte så mycket att hurra för kanske, jag tycker de är snygga bilar, alla har olika smaker. T.e.x en sänkt 940 med övriga detaljer är snyggare än någon random BMW, tycker jag.

Har en arbetskamrat som är nästan som du, han fick åka med en gång i min 940, och han ändrade sin åsikt lite. Att sänka, chippa så har man en rolig bil. Dom blir inte så värdelösa som du överdrivet beskriver.

Edit: Du har haft EN 745a, antar att det var en vanlig gl, ganska sliten, eftersom du hade tänkt ha som vinterbil, låt säga att den då hade 100 hk. Därför är alla 740 / 940 slöa? Sätt du dig i en chippad 940, med ca 100 hästar till, med bra väghållning så borde du ändra åsikt. Sen om bilen i sig inte passar dig, visst.

Bra väghållning? Läste jag rätt, Bra väghållning?

Volvo visste inte vad väghållning var för något när de utvecklade 700/900. De har ingen väghållning överhuvudtaget. Kränger ju som en Finlandsfärja.

Köp BMW. Du får en maskin som tål allt. Oerhört fina maskiner.
Du får väghållning som ingen annan bil kan erbjuda i den prisklassen.
Och du får en bra växellåda. Hur många trimmade Volvos går inte med BMW ZF lådor...

JFfoto
15 juli 2013 ·

Torpen skrev:

Kalltkaffe skrev:

CHEEVA skrev:
nu är ju budgeten så pass hög som 50 lock... varför inte köpa en ny fräsch bmw för de pengarna ? då får du en bil och slipper köra traktor smile eller en merca ? eller kanske något japanskt ? tex 300zx hittar du för de pengarna eller en 200sx

med lite tur hittar du en skyline gtst också

740 / 940 är inte så dåliga som du beskriver, om dom nu är så himla värdelösa, varför är dom så populära då? En 940 turbo kommer man lätt upp i 200 hk med, utan större pengar. En helt orginal 740/ 940 är inte så mycket att hurra för kanske, jag tycker de är snygga bilar, alla har olika smaker. T.e.x en sänkt 940 med övriga detaljer är snyggare än någon random BMW, tycker jag.

Har en arbetskamrat som är nästan som du, han fick åka med en gång i min 940, och han ändrade sin åsikt lite. Att sänka, chippa så har man en rolig bil. Dom blir inte så värdelösa som du överdrivet beskriver.

Edit: Du har haft EN 745a, antar att det var en vanlig gl, ganska sliten, eftersom du hade tänkt ha som vinterbil, låt säga att den då hade 100 hk. Därför är alla 740 / 940 slöa? Sätt du dig i en chippad 940, med ca 100 hästar till, med bra väghållning så borde du ändra åsikt. Sen om bilen i sig inte passar dig, visst.

Bra väghållning? Läste jag rätt, Bra väghållning?

Volvo visste inte vad väghållning var för något när de utvecklade 700/900. De har ingen väghållning överhuvudtaget. Kränger ju som en Finlandsfärja.

Köp BMW. Du får en maskin som tål allt. Oerhört fina maskiner.
Du får väghållning som ingen annan bil kan erbjuda i den prisklassen.
Och du får en bra växellåda. Hur många trimmade Volvos går inte med BMW ZF lådor...

Nej, du läste inte rätt, dom har inte bra väghållning orginal, men när man skaffar det så blir det roligt.

Tycker jag läser en massa skit om BMW´s motorer, topplock som går åt skogen hela tiden. wink Nej, aldrig bmw. Möjligtvis som vinterbil för att sladda in i lyktstolpar med.

"CHEEVA" du ser, det finns även folk i BMW kretsen som tror att bmw är de bästa bilarna som tål allt och är överlägset över alla andra märken, inte bara Volvo folket wink

Arly165 Bakhjulsdriven
15 juli 2013 · 335 Inlägg

Åh, ännu en tråd som ballar ur i "hata på Volvo 740"! Gött.
Vill grabben skaffa sej en 740 så kan väl de som har något konstruktivt att komma med skriva det. Ni som bara hatar kan dra något gammalt över er. Stod ju åtminstone lite vettigt i de första 10 inläggen i tråden..

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
IceEyes Varningar: För många..
15 juli 2013 · 2 552 Inlägg

Torpen skrev:

Kalltkaffe skrev:

CHEEVA skrev:
nu är ju budgeten så pass hög som 50 lock... varför inte köpa en ny fräsch bmw för de pengarna ? då får du en bil och slipper köra traktor smile eller en merca ? eller kanske något japanskt ? tex 300zx hittar du för de pengarna eller en 200sx

med lite tur hittar du en skyline gtst också

740 / 940 är inte så dåliga som du beskriver, om dom nu är så himla värdelösa, varför är dom så populära då? En 940 turbo kommer man lätt upp i 200 hk med, utan större pengar. En helt orginal 740/ 940 är inte så mycket att hurra för kanske, jag tycker de är snygga bilar, alla har olika smaker. T.e.x en sänkt 940 med övriga detaljer är snyggare än någon random BMW, tycker jag.

Har en arbetskamrat som är nästan som du, han fick åka med en gång i min 940, och han ändrade sin åsikt lite. Att sänka, chippa så har man en rolig bil. Dom blir inte så värdelösa som du överdrivet beskriver.

Edit: Du har haft EN 745a, antar att det var en vanlig gl, ganska sliten, eftersom du hade tänkt ha som vinterbil, låt säga att den då hade 100 hk. Därför är alla 740 / 940 slöa? Sätt du dig i en chippad 940, med ca 100 hästar till, med bra väghållning så borde du ändra åsikt. Sen om bilen i sig inte passar dig, visst.

Bra väghållning? Läste jag rätt, Bra väghållning?

Volvo visste inte vad väghållning var för något när de utvecklade 700/900. De har ingen väghållning överhuvudtaget. Kränger ju som en Finlandsfärja.

Köp BMW. Du får en maskin som tål allt. Oerhört fina maskiner.
Du får väghållning som ingen annan bil kan erbjuda i den prisklassen.
Och du får en bra växellåda. Hur många trimmade Volvos går inte med BMW ZF lådor...

Om det ligger någon substans i ordspråket "ett gott skratt förlänger livet" kommer jag säkerligen uppleva ytterligare 3-4 st millennieskiften efter att ha läst dyngan du just spydde ur dig lol

Senast redigerat av IceEyes (15 juli 2013)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Torpen
15 juli 2013 · 72 Inlägg

Arly165 skrev:
Åh, ännu en tråd som ballar ur i "hata på Volvo 740"! Gött.
Vill grabben skaffa sej en 740 så kan väl de som har något konstruktivt att komma med skriva det. Ni som bara hatar kan dra något gammalt över er. Stod ju åtminstone lite vettigt i de första 10 inläggen i tråden..

Jag hatar inte Volvo. Men har extremt svårt att se fördelar.
Ta 940 turbo mot BMW E36 325


Motor: Bmw vinner
Drivlina: Bmw vinner
Körglädje: BMW vinner
Exteriör: BMW. Fyrkantig skolåda är inget som tilltalar mig.
Interiör kvalitéts mässigt: BMW vinner
Rostskydd: Volvo vinner, galvad kaross.
Delar: Volvo vinner(Finns mer på skroten t.ex. Dock finns det mycket mer godis till BMWn på typ Ebay.de) Lite dyrare servicedelar till BMW.
Skruva med: Hugget som stucket tycker jag.

Sen är det ju rätt gött enligt mig om man vill plocka 400 turbo hk ur bilarna att inte behöva riva hela motorn för att behöva byta delar. BMW:n är billigare o ta till 400hk än Volvon.

caromania Forummoderator
16 juli 2013 · 9 296 Inlägg

När jag tog körkort var det Volvo Amazon som gällde och min första bil var en Amazon som jag fick gratis. De var gamla, billiga, farliga, slöa men slitstarka. Man kunde köpa allt på Ok för 50 spänn. Jag har full förståelse för att man sneglar på en 740.

Däremot har läget förändrats en hel del. Utbudet på billiga, relativt bra och hyfsat säkra bilar har fullständigt exploderat. För 10.000-20.000 får man fantastiskt mycket bil idag. Min första "köpebil" var en Passat från 70talet. Den var fullständigt kass egentligen och kostade 9000kr. Det var en dryg månadslön då.

Med det sagt så förstår jag dina funderingar kring en 740, men samtidigt bör du sätta dig och kolla blocket ett tag. Du kommer hitta mycket bättre, billigare och trevligare bilar än en 25 år gammal Volvo. Det är sanningen, den opolerade och bistra, oavsett vad som påstås.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang