VW 1,6TD vad heter turbon å vilken trim turbo kan jag använda mig av

Dawnofhonda
27 juli 2013 · 587 Inlägg

Jag har en VW 1,6TD å undrar vad turbon heter å vad den ska ladda orginal?. Jag skulle vilja ha ut lite mer vrid ur motorn på ett säkert sätt alltså ingen vrål trimning. vilken turbo ska jag ha å hur ska jag gå till väga??

torpis Forummoderator
27 juli 2013 · 10 572 Inlägg

"Chippa" bilen så får du det du önskar, vad du nu skall med vridmoment till, det är bara en slaggprodukt...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
swooosh
27 juli 2013 · 119 Inlägg

Bör ju stå på turbon vad den heter

Dawnofhonda
27 juli 2013 · 587 Inlägg

torpis skrev:
"Chippa" bilen så får du det du önskar, vad du nu skall med vridmoment till, det är bara en slaggprodukt...

chippa lol jo du nu snackar vi hedenhös motor här big_smile slaggprodukt???? ju mer vrid desto starkare motor smile Motorn är i från en VW jetta II så det enda som man kan chippa ä föraren hehe wink

Dawnofhonda
27 juli 2013 · 587 Inlägg

swooosh skrev:
Bör ju stå på turbon vad den heter

ja trodde dä mä men kan inte hitta namnet nånstans hmm det ska va en VW orginal turbo så vit jag vet

mb_pucken
27 juli 2013 · 5 087 Inlägg

Börja med att ställa på pumpen och höj laddtrycket lite så blir den mycket bättre :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Dawnofhonda
27 juli 2013 · 587 Inlägg

mb_pucken skrev:
Börja med att ställa på pumpen och höj laddtrycket lite så blir den mycket bättre :-)

var ställer jag upp pumpen?? jag har aldrig hållit på med den här pumpen tidigare.

mb_pucken
27 juli 2013 · 5 087 Inlägg

xr2 skrev:

mb_pucken skrev:
Börja med att ställa på pumpen och höj laddtrycket lite så blir den mycket bättre :-)

var ställer jag upp pumpen?? jag har aldrig hållit på med den här pumpen tidigare.

bra fråga, var länge sedan ja pyssla med en sån där maskin :p
åkte själv en golf 2 1,6td förut men den spårade ur tongue passat 170tdi turbo, intercooler och maxad pump smile laddtryck på 1,6 bar big_smile synd den käka kopplingar och lådor wink rensade 4st 5ans drev, en diff och ett växellådshus som sprack :p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Dawnofhonda
27 juli 2013 · 587 Inlägg

mb_pucken skrev:

xr2 skrev:

mb_pucken skrev:
Börja med att ställa på pumpen och höj laddtrycket lite så blir den mycket bättre :-)

var ställer jag upp pumpen?? jag har aldrig hållit på med den här pumpen tidigare.

bra fråga, var länge sedan ja pyssla med en sån där maskin :p
åkte själv en golf 2 1,6td förut men den spårade ur tongue passat 170tdi turbo, intercooler och maxad pump smile laddtryck på 1,6 bar big_smile synd den käka kopplingar och lådor wink rensade 4st 5ans drev, en diff och ett växellådshus som sprack :p

aaa ok då yikes hmm neutral då kanske man skulle satsa på en VW golf 1,9TD 110hk motor med låda då iställe. Den räcker gått för caddyn å det jagska använda den till.

torpis Forummoderator
27 juli 2013 · 10 572 Inlägg

xr2 skrev:

torpis skrev:
"Chippa" bilen så får du det du önskar, vad du nu skall med vridmoment till, det är bara en slaggprodukt...

chippa lol jo du nu snackar vi hedenhös motor här big_smile slaggprodukt???? ju mer vrid desto starkare motor smile Motorn är i från en VW jetta II så det enda som man kan chippa ä föraren hehe wink

Jao, med "chippa" menade jag att optimera parametrarna eller vad man säger. en Diesel är ganska lätt att öka bränslemängden på och sen höja laddtrycket på lämpligt vis.

Bredbandslambda är alltid bra när man mixtrar för att veta var man ligger!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Dawnofhonda
27 juli 2013 · 587 Inlägg

torpis skrev:

xr2 skrev:

torpis skrev:
"Chippa" bilen så får du det du önskar, vad du nu skall med vridmoment till, det är bara en slaggprodukt...

chippa lol jo du nu snackar vi hedenhös motor här big_smile slaggprodukt???? ju mer vrid desto starkare motor smile Motorn är i från en VW jetta II så det enda som man kan chippa ä föraren hehe wink

Jao, med "chippa" menade jag att optimera parametrarna eller vad man säger. en Diesel är ganska lätt att öka bränslemängden på och sen höja laddtrycket på lämpligt vis.

Bredbandslambda är alltid bra när man mixtrar för att veta var man ligger!

ok men jag har ingen erfarenhet på denna pump så vet inte var jag ska ställa på den tongue

mb_pucken
27 juli 2013 · 5 087 Inlägg

torpis skrev:

xr2 skrev:

torpis skrev:
"Chippa" bilen så får du det du önskar, vad du nu skall med vridmoment till, det är bara en slaggprodukt...

chippa lol jo du nu snackar vi hedenhös motor här big_smile slaggprodukt???? ju mer vrid desto starkare motor smile Motorn är i från en VW jetta II så det enda som man kan chippa ä föraren hehe wink

Jao, med "chippa" menade jag att optimera parametrarna eller vad man säger. en Diesel är ganska lätt att öka bränslemängden på och sen höja laddtrycket på lämpligt vis.

Bredbandslambda är alltid bra när man mixtrar för att veta var man ligger!

Mixtra med parametrarna gör helt manuellt på dessa :-) flera varv på skruven ger mer diesel ;-)
Så länge det svartryker ligger man på rätt sida bränsle/luftblandning. ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Dawnofhonda
27 juli 2013 · 587 Inlägg

mb_pucken skrev:

torpis skrev:

xr2 skrev:

chippa lol jo du nu snackar vi hedenhös motor här big_smile slaggprodukt???? ju mer vrid desto starkare motor smile Motorn är i från en VW jetta II så det enda som man kan chippa ä föraren hehe wink

Jao, med "chippa" menade jag att optimera parametrarna eller vad man säger. en Diesel är ganska lätt att öka bränslemängden på och sen höja laddtrycket på lämpligt vis.

Bredbandslambda är alltid bra när man mixtrar för att veta var man ligger!

Mixtra med parametrarna gör helt manuellt på dessa :-) flera varv på skruven ger mer diesel ;-)
Så länge det svartryker ligger man på rätt sida bränsle/luftblandning. ;-)

var sitter skruven då??
hur känslig är pumpen mot att man skruvar för mycket??

PMPerformance
31 juli 2013 · 2 266 Inlägg

Mellan spridarrören, en med 13mm låsmutter och en liten plombering på gängorna.
Tomgången höjs samtidigt och de brukar man justera ner på gasreglaget.

svetsdiff !!!
PMPerformance
31 juli 2013 · 2 266 Inlägg

Och turbon heter kkk k14 förresten.

svetsdiff !!!
Dawnofhonda
31 juli 2013 · 587 Inlägg

PMPerformance skrev:
Och turbon heter kkk k14 förresten.

tack för hjälpen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang