Besikta SAAB 9-3 Aero utan sista dämparen?

Jeesper
4 augusti 2013 · 60 Inlägg

Har planer på att ta bort sista ljuddämparen på min Saab för att ersätta med raka rör och ett utblås, samma storlek som org.

Hur är det på besiktningen? Kommer den torska på ljudnivån eller avgasvärdena? Kompisen har så på sin BMW och det låter inte för mycket, så tycker inte det borde vara något problem egentligen.

Vad säger ni, har ni egna erfarenheter?

Einar89
4 augusti 2013 · 143 Inlägg

Kommer inte låta så mycket på din heller eftersom du har turbo. Kör 3 tum med racekat och en dämpare på min 9-5 o det har aldrig varit några problem.

BMW 540i (1996)
BMW E34 "M5 Ombyggd bil" (1991)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
4 augusti 2013 · 839 Inlägg

Den bakre ljuddämparen är den som har mest ljuddämpning i sig. Den främre blir knappt någon skillnad av att bort.
Var beredd en ganska ordentlig skillnad i ljud. Men den kommer gå igenom, det är jag hundra procent säker på.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
A-Dahlgren Dahlgren
4 augusti 2013 · 450 Inlägg

UhrJr skrev:
Den bakre ljuddämparen är den som har mest ljuddämpning i sig. Den främre blir knappt någon skillnad av att bort.
Var beredd en ganska ordentlig skillnad i ljud. Men den kommer gå igenom, det är jag hundra procent säker på.

Är det inte den främre som tar bort allt resonansljud osv? Dvs att bullernivån i bilen kommer öka ganska rejält. När man plockar bort den främre.
Men utvändigt kanske det inte blir så stor skillnad.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
5 augusti 2013 · 839 Inlägg

Det brukar stämma. På 9-3ss blir det mer eller mindre olidligt i kupèn utan mittre dämparen.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang