4145
Sök

Strulande insprutning på volvo 164 turbo, får alldeles får mycket soppa

Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
Brorsan har nyss införskaffat en gammal 164 med genomgången, vässad (borrad, stakar, kolvar, portad osv) och turbokonverterad b30 med mekaniskt sprut från en 264. Bilen gick inte när den köptes men efter byte av tänddelar startade den o gick hyfsat en stund. Efter att ha bytt stift en gång till (nya bosch stift dog nästan direkt) så går den men suger i sig ofantliga mängder bensin, så pass mycket att den inte vill gå på tomgång och lågvarv. Nån som har bra kunskaper på hur man får sprutet att ge mer lagom mängd bensin? Kan ju vara kul om bilen kan gå normalt... Enligt säljaren skulle det sitta en ställskruv vid en spjälliknande grej på sprutet som är borta, stoppar man i en liten mejsel där o håller emot spjället så går den betydligt bättre. Soppatrycket kan med påverka antar jag? Bränslepumpen går hela tiden, vet inte om den ska göra det.

Kan tillägga att vi kan ingenting om dessa sprut, första volvon vi har att göra med...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

5 866 Inlägg
9 september 2013
http://www.youtube.com/watch?v=a4fJAfXYxWk
Här har du en riktigt bra video om K-jetronic.

Bränslepumpen ska gå hela tiden ja.

Jag är inte så insatt i K-jetronic men videon jag länkade har väldigt mycket information och förklaringarna hur sakerna fungerar är riktigt bra.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
Ja den videon var nyttig att se, lite lättare att meka när man vet hur det fungerar. Vi justerade ut skruven som styr bränslemängden ca 3 varv så nu går den så pass väl att det går att börja justera den ordentligt. Måste bara köpa nya stift och ny brytare för den går rätt ojämt när den inte belastas. (och ett soppafilter som inte är helt igensatt)

5 866 Inlägg
10 september 2013
Jo blir mycket lättare om man vet hur det fungerar. K-jet är inte svårt egentligen, förstår inte varför så många tycker det är ett jävla mörker :S

Ja får hoppas du får till sprutet så bilen går riktigt bra sen smile

184 Inlägg
11 september 2013
Har du möjlighet att mäta styrtryck på den?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
L_R skrev:
Har du möjlighet att mäta styrtryck på den?

Kanske, beror på hur man gör... Har som sagt aldrig grejat med nåt sånt här innan (bara cheva tbi, lite opel och blandade dieslar) så kunskaperna är rätt begränsade, vet bara det som filmen längre upp visade om sprutets funktion.

I nuläget så verkar den få rätt lagom med soppa, men bluddrar o missar en massa när den inte belastas. dock vart soppafiltret igensatt medans vi provkörde, tanken är rengjord från en massa skräp så det har väl blivit en del kvar som hamnat i filtret. Så vi kunde inte köra så mycket, medans den gick fick den bara bränsle till 0,7 bar. (ska ladda 1,4) Bilen har stått sen -94 så man får väl räkna lite med att den strular en aning...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 september 2013
Trådstartare
Jag kan lika gärna jobba vidare i denna tråden... Bilen besiktigad, för första gången sen -94. Resulterade i några 2:or där den mest allvarliga var att parkeringsbromsen inte tog bra nog... Sen var det bara småsaker, som trasig tuta och rostigt krängningshämmarfäste osv.

Nåja till det jag är ute efter nu... Har konstaterat att bilen behöver få sprutet modifierat, alternativt ett annat sprut då bensinen inte räcker till på långa vägar när den börjar få laddtryck. 1:an och 2:an går bra, men på 3:an och uppåt tar bensinen slut. Den får en rejäl knuff först men sen tar soppan slut och den tappar effekten, då får man släppa gasen lite en stund o sen kan man göra ett nytt gasande tills soppan tar slut igen...

Så ska man satsa på att försöka göra om detta sprutet eller ska man byta till nåt modernare elektroniskt? Det bästa är ju ett elektroniskt eftermarknadssprut, men dom kostar ju en del pengar...

10 164 Inlägg
14 september 2013
Med tanke på motorn och vad som är gjort hade jag (om jag hade råd) köpt ett modernt eftermarknads insprut.

Går säkert få gamla insprutningen att funka bra men tror du vinner på ett modernt insprut som mappas så det lirar bra ihopp med allting.

Lycka till låter som en jäklans trevlig motor big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sök