Hur konserverar ni bilen i vinter?

hangman
24 oktober 2013 · 2 174 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

hangman skrev:

Dieselsmurfen skrev:
300C.

Nyservad. Underhållsladdning. Garage med ca 12-20 grader beroende på om jag ska greja med något annat.

Audi 100 2.0E -90: Fulltankad. Samma garage.

Man ska ju dock serva när man tar ut den och inte ställer in den..

Oljan ska bytas en gång om året eller visst antal mil på "entusiastbilar"

Håller inte med. Den ska stå med ny olja i över vintern. Det är det jag fått lära mig.

Då har du tyvärr lärt dig fel, Men det är din bil som tur är, men det sägs olja blir dålig när den står, Och man ska ju byta olja en gång om året, eller visst antal mil enligt serviceböcker. Jag tycker det är roligt dra fram pärlan tvätta av den, byta olja filter och stift sen köra premiärturen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2013 · 17 501 Inlägg

hangman skrev:

Dieselsmurfen skrev:

hangman skrev:

Man ska ju dock serva när man tar ut den och inte ställer in den..

Oljan ska bytas en gång om året eller visst antal mil på "entusiastbilar"

Håller inte med. Den ska stå med ny olja i över vintern. Det är det jag fått lära mig.

Då har du tyvärr lärt dig fel, Men det är din bil som tur är, men det sägs olja blir dålig när den står, Och man ska ju byta olja en gång om året, eller visst antal mil enligt serviceböcker. Jag tycker det är roligt dra fram pärlan tvätta av den, byta olja filter och stift sen köra premiärturen.

De va la synd att du har fel. Läs på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelP1
24 oktober 2013 · 1 412 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

hangman skrev:

Dieselsmurfen skrev:
300C.

Nyservad. Underhållsladdning. Garage med ca 12-20 grader beroende på om jag ska greja med något annat.

Audi 100 2.0E -90: Fulltankad. Samma garage.

Man ska ju dock serva när man tar ut den och inte ställer in den..

Oljan ska bytas en gång om året eller visst antal mil på "entusiastbilar"

Håller inte med. Den ska stå med ny olja i över vintern. Det är det jag fått lära mig.

Samma här.

Det förklaras ju ganska bra här: http://www.classicmotor.se/artiklar/exp … tallningen

Senast redigerat av OpelP1 (24 oktober 2013)

Aquilla
24 oktober 2013 · 299 Inlägg

är det verkligen bättre för bilen att stå uppapallad istället på hjul...förstår om man vill vara rädd om fina däck men går ju ha dåliga uppställningshjul. jag tänkte mer vad som är bäst för stötdämparna om de får stå belastade eller obelastade för att de inte ska börja läcka om dom?

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
caromania Forummoderator
24 oktober 2013 · 9 296 Inlägg

Aquilla skrev:
är det verkligen bättre för bilen att stå uppapallad istället på hjul...förstår om man vill vara rädd om fina däck men går ju ha dåliga uppställningshjul. jag tänkte mer vad som är bäst för stötdämparna om de får stå belastade eller obelastade för att de inte ska börja läcka om dom?

Nej det är faktiskt såklart bara larv. En bil kan stå 4-5 månader utan att man gör ett smack. Men å andra sidan är det som entusiast ganska kul att vårda sin klenod i överkant. Man känner sig bättre då.

Min Rover ställs i varmgarage.

Jag brukar försöka hinna tvätta den. Vaxa är inget jag pysslar med om jag ska vara ärlig, det gör jag på våren. Självklart fel inställning men jag har sällan varken tid eller lust.

Byta olja eller inte, nja, det gör man ju som man vill. Får jag en stund under vintern så passar jag på att byta. Jag försöker byta en gång per år men det brukar inte alltid hålla.

Full tank. Återigen en sån där "delade åsikter". Jag brukar fylla tanken.

Pumpa däcken, nja, jag har det jag har. Rätt tryck.

Batteriet brukar jag haka av. Rovern tömmer batteriet på 2 veckor om man inte laddar.

Eftersom jag har ett rent garage utan djur så har jag fönstren öppna.

Austinen står hemma, 15 grader ungefär. Med den gör jag ingenting.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
offfroad Män med stil kör dieselbil
24 oktober 2013 · 595 Inlägg

Vettemannen skrev:
Skriv här hur just du gör. Själv gör jag i princip inget då Vetten står torrt och bra i sitt garage nu även tillsammans med sonens gamla Bagge 65:a. Det är bara kallgarage men som sagt torrt är det. Sökte på konservering men hittade inget, därför startade jag denna tråd.

/Benny

hur man konserverar en bil under vintern, jo i en konservburk..., lol

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Eurobandit DET VAR BÄTTRE FÖRR!
24 oktober 2013 · 314 Inlägg

offfroad skrev:

Vettemannen skrev:
Skriv här hur just du gör. Själv gör jag i princip inget då Vetten står torrt och bra i sitt garage nu även tillsammans med sonens gamla Bagge 65:a. Det är bara kallgarage men som sagt torrt är det. Sökte på konservering men hittade inget, därför startade jag denna tråd.

/Benny

hur man konserverar en bil under vintern, jo i en konservburk..., lol

Haha!

Youtube.com/Theeurobandit
trubbelturbo
24 oktober 2013 · 1 461 Inlägg

Byter ut finfälgarna med tillhörande sommardäck mot ett gäng rostiga plåtfälgar med vinterdäck, Täcker hela karossen inklusive underredet i ett tunt vägsaltskikt och höghastighetstestar handbromsen, så behandlar jag min bil under vinterhalvåret...

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Mack Forum- och sitemoderator
24 oktober 2013 · 26 157 Inlägg

Uhm.
Ja jag lär väl bli hackad på men..Mazdan har jag ställt i mitt kallgarage. Det är..ungefär allt. Ja, batteriet är bortplockat då förstås.

Dock bättre än hur han stod ifjol. Utomhus..i blåsten..där fordon - läs: traktorer i största allmänhet - sprutade lera och skit på den då de dundrade förbi på vägen intill.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang