2 november 2013
Trådstartare
Jag pratar väldigt mycket wastegate när jag pratar med folk om grenrör och får oftast kommentarer i stil med "den är ju bara till för att släppa ut trycket och kan den göra det så spelar den inte någon större roll" men jag tycker efter att ha läst den där länken att det har jäkligt stor roll?
Kanske inte för de som är ute efter toppeffekt då man väljer ett agg som är anpassat just för det, men för någon som jag som försöker bygga en motor som är bred i registret så måste det göra stor skillnad på hur WGn flödar och vad man får för flödesrelaterade problem kring den... Det står klart och tydligt i texten att turbon bromsar vevaxeleffekten eftersom det tar emot att skjuta ut avgaserna, kan då avgaserna "dra sig själva" med ett bättre flöde och ändå hålla mottrycket så måste det finnas en relativt stor effektvinst att hämta där... Självklart tar man inte bort problemet, men man borde kunna lätta på det! (har en annan lösning på hur man tar bort det, men den vågar jag inte skriva ut fritt på internet än)
Det är för övrigt anledningen till frågan, jag försöker hitta ett sätt att hålla ner volymen och öka flödet tidigare i registret genom rören till turbon och sedan öka flödet till och genom WGn när den är öppen.