2950
Sök

”Kraftig begränsning av dubbdäck skulle rädda liv”

551 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
Dubbade däck ökar drastiskt halterna av skadliga partiklar, och studier visar ett klart samband mellan dessa luftpartiklar och flera mycket allvarliga sjukdomar. Därför borde myndigheterna snarast införa förbud eller starka restriktioner mot dubbdäck, skriver två medicinforskare.

http://www.dn.se/debatt/kraftig-begrans … radda-liv/

Dom där 2 gubbarna är 73-74 år gamla, boende i Stocksund och Täby. Kollade om dom bor i innerstaden då dom verkar subjektiva. Folk bosätter sig väl frivilligt där det är dålig luft?

Europa söderut förstår inte oss för där är det varmare, kanske i Norge också?

Här i 08 har vi faktiskt glansis ibland, ska vi ha snökedjor då eller stanna hemma?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Forummoderator
26 455 Inlägg
21 november 2013
Hahaha..fan vad jag skrattade när jag hörde om detta på radion i morse..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 532 Inlägg
21 november 2013
Bättre sätta in dom där på nått hem nånstans. Fick jag skulle det åka på isdäck på bilen över snö perioden.

Fri fart för ett fritt folk!
14 629 Inlägg
21 november 2013
vet inte vart dom fått det till att dubbdäck inte är säkrare än dubbfritt..

farligheten i genomsnitt kanske inte blir så högt men när dubbdäcken behövs behövs dom verkligen.

och finns det ingen med dubbdäck så får även dom som kör dubbfritt större problem. eftersom dubben ruggar upp isen en aning.

men dom har säkert inte körkort så det spelar dom nog ingen roll

Kör fort så hinner inget hända...

1 532 Inlägg
21 november 2013
Satt o åkte med sommar däck för massa år sen.
Det funkade med för tar man det bara lugnt så går det.
Folk litar för mkt på sina däck.
Därför jag bara åker på dubb är därför vi åker mkt grusväg o vägen till min far innehåller en lång brant backe.
Så den är beprövad med dubbfritt o det gick inte åka på det uppför.

Cupra_
21 november 2013
Man får cancer av allt nu för tiden.. Jag får hellre det när jag är 70 än dör i en trafikolycka när jag är 26. Så resonerar jag, därför kör jag dubb.

Det jag tycker är mest intressent är de som menar på att man har störst användning för dubb när man bor i norr.
Ursäkta men det känns som en tankevurpa från en genetisk återvändsgränd!

På VINTERVÄGLAG där det är packad snö funkar ju dubbfritt helt okej om man bara kör med huvudet. Däremot i Stockholm/Uppsala och söder ut så är det inte ovanligt att det smälter på dagen för att sedan frysa under natten varpå man får blankis. Eller när de saltar vid -3 och det sedan blir -10. Det är DÅ jag tycker att dubben spelar störst roll. Vissa åker ju till jobbet innan Saltbilen har varit ute också.. Nä, gnäll hellre på alla industrier som släpper ut mängder med skit i luften..

317 Inlägg
21 november 2013
Har haft dubbfritt en gång och aldrig mer. Enligt mig lika värdelöst som sommardäck på vintern. Visserligen så är det värre att åka med dubbdäck nu när det inte riktigt kan bestämma sig i vädret för är det bar asfalt och regn är inte dubbdäck något vidare att ha. Däremot så hjälper inte alltid dubbdäck på vintern heller om det blir "svart" is.. finns inget som hjälper då mer än kanske kedjor?. Hur som haver så ska man ha vinterdäck ska man ha dubb annars kan man lika gärna köra på bra sommar däck enligt mig smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

152 Inlägg
21 november 2013
Det är alltid och kommer alltid att vara folk utan körkort/bil/erfarenhet som hävdar att dubbfritt är lika bra eller bättre än dubbdäck.

Jag har använt dubbfritt på flera olika bilar och använder numera alltid dubbdäck.

Svart-is (glanshalka, etc etc) är ett bekymmer med dubbfritt. Dagen innan julafton för 2 år sedan. Två billar snurrar på motovägen 300 meter framför mig, dom krockar ihop. Jag har dubbdäck och kan STYRA undan att krocka med dessa två bilar. Hastighet ca 90 km/h (110-väg). Bilarna som krockade :-) Vad tror ni, dubbdäck eller dubbfritt?
Hände i Stockholm

Jag tycker det är läskigt att det finns muppar på vägen som utsätter mig för en risk för att några andra muppar (utan körkort/bil/erfarenhet) säger att dubbfritt är "bättre".

Denna fråga är konstig att den ens existerar. Bra däck räddar liv. Bra däck på vintern i Sverige är dubbdäck. Punkt.
Senast redigerat av Interlagos (21 november 2013)

Fri fart för ett fritt folk!
14 629 Inlägg
21 november 2013
Interlagos skrev:
Det är alltid och kommer alltid att vara folk utan körkort/bil/erfarenhet som hävdar att dubbfritt är lika bra eller bättre än dubbdäck.

Jag har använt dubbfritt på flera olika bilar och använder numera alltid dubbdäck.

Svart-is (glanshalka, etc etc) är ett bekymmer med dubbfritt. dagen innan jul 2 år sedan. Två billar snurrar på motovägen 300 meter framför mig, dom krockar ihop. Jag har dubbdäck och kan STYRA undan att krocka med dessa två bilar. Hastighet ca 90 km/h (110-väg). Bilarna som krockade :-) Vad tror ni, dubbdäck eller dubbfritt?
Hände i Stockholm

Jag tycker det är läskigt att det finns muppar på vägen som utsätter mig för en risk för att några andra muppar (utan körkort/bil/erfarenhet) säger att dubbfritt är "bättre".

Denna fråga är konstig att den ens existerar. Bra däck räddar liv. Bra däck på vintern i Sverige är dubbdäck. Punkt.

finns som sagt inte mycket att snacka om..dubbdäck är det bästa går inte att komma ifrån även om man kanske behöver dubbarna ett få antal gånger varje år så är det oxå då det är viktigast med bra däck ofast halka man inte ser.

var väll någon sån där mijömupp som tyckte att dubbat ska man bara ha på bilar utan antispiinnn och antisladd.
rätt sjukt tanke sätt.som om systemen gör att bilen stannar fortare när olyckan är framme..

hur många här inne provbromsar varje morgon?
tror inte det är så många. faktist en sak som kan göra stor skillnad vintertid.
jag åker aldrig ut utan att känna på väglaget när det är barmark
när snön ligger är det sällan speciellt halt ens.
men oxå då folk kör som saktas.
men när det är halt då kör folk som vanligt

jävligt märkligt folk verkar inte förstå när det är risk för halka och ej

Kör fort så hinner inget hända...

Ingen himmel är så blå som min
2 981 Inlägg
21 november 2013
Collin håller med de flesta här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17885100.ab
Intressant om partikelhalterna som är högre i Sahara och Spanien än här, trots avsaknad av dubb där nere...

/Mattias

5 148 Inlägg
21 november 2013
Growe skrev:
Interlagos skrev:

Svart-is (glanshalka, etc etc) är ett bekymmer med dubbfritt. dagen innan jul 2 år sedan. Två billar snurrar på motovägen 300 meter framför mig, dom krockar ihop. Jag har dubbdäck och kan STYRA undan att krocka med dessa två bilar. Hastighet ca 90 km/h (110-väg). Bilarna som krockade :-) Vad tror ni, dubbdäck eller dubbfritt?
Hände i Stockholm

finns som sagt inte mycket att snacka om..dubbdäck är det bästa går inte att komma ifrån även om man kanske behöver dubbarna ett få antal gånger varje år så är det oxå då det är viktigast med bra däck ofast halka man inte ser.

var väll någon sån där mijömupp som tyckte att dubbat ska man bara ha på bilar utan antispiinnn och antisladd.
rätt sjukt tanke sätt.som om systemen gör att bilen stannar fortare när olyckan är framme..

hur många här inne provbromsar varje morgon?
tror inte det är så många. faktist en sak som kan göra stor skillnad vintertid.
jag åker aldrig ut utan att känna på väglaget när det är barmark
när snön ligger är det sällan speciellt halt ens.
men oxå då folk kör som saktas.
men när det är halt då kör folk som vanligt

jävligt märkligt folk verkar inte förstå när det är risk för halka och ej

Kan inte annat än att hålla med dig.
Bra tror inte den som rekommenderar dubbfritt på bilar med antisladdsystem tänkte på att det faktiskt är bromsarna som häver sladden och om då hjulet inte får grepp så spelar inte antisladden så stor roll.

Nej jag kommer alltid att köra på dubbdäck från höst till vår oavsett om folk dör i cancer av det eller inte. Japp jag är självisk wink för när det väl gäller så ska det kan bromsa och styra...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

551 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
Dom är 73-74 år gamla, boende i Stocksund och Täby. Är man på KI då eller kör hemkokt?

Jämför man felaktigt med skador av PM 10 och vissa trafikskador, kanske dubbdäcken förlorar teoretiskt, men såvitt jag vet är det högst frivilligt att ex. bo på Hornsgatan.
DNs ledarskribent Hanne Kjöller bor där och fördömer allt gnäll. Niklas och Jenny Strömstedt bor där och har inte gnällt vad jag vet. De som gnäller brukar vara barnfamiljer men ska man verkligen ha barn där frivilligt, kan man inte byta till en barnvänligare miljö?

En bostad på Hornsgatan har sannolikt ett högt värde vid ett byte.
Senast redigerat av Rorys (21 november 2013)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 november 2013
Sunt förnuft och en anpassning av hastigheten skulle rädda liv. Varför började man ens med lagkrav på vinterdäck om det fungerar bra att köra på vad som helst?
Jag hade dubbfritt snövintern 2010 när saltet inte bet i kylan, och man tog sig knappt iväg i hala korsningar. Lustigt nog fungerade det bra på landsvägar om man körde efter väglaget, det var i stan det var mest problem.

Nej, som någon sade, det räcker att jag eller bilen jag möter behöver dubbdäckens extra fäste på is en enstaka gång för att det ska vara värt det, speciellt som jag inte tror på de studier som påpekas då de har en hel del oklarheter och många motsägelsefulla fakta finns. Med dubbfria däck kanske just den gången skulle sluta med invaliditet eller döden annars.

Jag blir lite orolig att en hel del av våra mottrafikanter sväljer den här propagandan, byter till dubbfritt och fortsätter att köra lika fort på våra vägar som innan.

Jag är cynisk och tror att man vill få oss att sluta att köra med dubbdäck för att spara pengar på vägunderhåll. Slutar man salta istället sparar vi inte bara bilarnas karosseri utan också bromsarna, och dubbdäcken har betydligt mindre kontakt med asfalten och sliter mindre på den.
Senast redigerat av Andromeda (23 november 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
23 november 2013
DanielAsplund skrev:
Har haft dubbfritt en gång och aldrig mer. Enligt mig lika värdelöst som sommardäck på vintern. Visserligen så är det värre att åka med dubbdäck nu när det inte riktigt kan bestämma sig i vädret för är det bar asfalt och regn är inte dubbdäck något vidare att ha. Däremot så hjälper inte alltid dubbdäck på vintern heller om det blir "svart" is.. finns inget som hjälper då mer än kanske kedjor?. Hur som haver så ska man ha vinterdäck ska man ha dubb annars kan man lika gärna köra på bra sommar däck enligt mig smile

Jag med och säger samma sak som dig: ALDRIG MER!!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

370 Inlägg
23 november 2013
Interlagos skrev:

Svart-is (glanshalka, etc etc) är ett bekymmer med dubbfritt. Dagen innan julafton för 2 år sedan. Två billar snurrar på motovägen 300 meter framför mig, dom krockar ihop. Jag har dubbdäck och kan STYRA undan att krocka med dessa två bilar. Hastighet ca 90 km/h (110-väg). Bilarna som krockade :-) Vad tror ni, dubbdäck eller dubbfritt?
Hände i Stockholm

Så jag hade inte kunnat styra undan för jag kör med odubbat?
Folk verkar tro att bara för att man kör med dubb så kan släpper det inte på svart is
antar att du sitter på top of the line dubbdäcken och inte några billiga?

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

Cupra_
23 november 2013
Andromeda skrev:
Sunt förnuft och en anpassning av hastigheten skulle rädda liv. Varför började man ens med lagkrav på vinterdäck om det fungerar bra att köra på vad som helst?
Jag hade dubbfritt snövintern 2010 när saltet inte bet i kylan, och man tog sig knappt iväg i hala korsningar. Lustigt nog fungerade det bra på landsvägar om man körde efter väglaget, det var i stan det var mest problem.

Nej, som någon sade, det räcker att jag eller bilen jag möter behöver dubbdäckens extra fäste på is en enstaka gång för att det ska vara värt det, speciellt som jag inte tror på de studier som påpekas då de har en hel del oklarheter och många motsägelsefulla fakta finns. Med dubbfria däck kanske just den gången skulle sluta med invaliditet eller döden annars.

Jag blir lite orolig att en hel del av våra mottrafikanter sväljer den här propagandan, byter till dubbfritt och fortsätter att köra lika fort på våra vägar som innan.

Jag är cynisk och tror att man vill få oss att sluta att köra med dubbdäck för att spara pengar på vägunderhåll. Slutar man salta istället sparar vi inte bara bilarnas karosseri utan också bromsarna, och dubbdäcken har betydligt mindre kontakt med asfalten och sliter mindre på den.

Exakt så känner jag, håller med om allt. Har dubbfritt på jobbilarna för att få köra i stan men det är verkligen skit när det verkligen fryser till. Och då ha vi inga skräpdäck heller utan det är nokian och michelin.
Självklart är det en ekonomisk fråga för staten, för varför skulle de bry sig om att våra bilar rostar sönder? Då köper vi ju nya, miljövänligare! Lika lite som att bolaget och svenska spel är till för att främja vår hälsa.. J-a förmynderi tycker jag..
Nä, ploga bara ordentligt så så är det inga problem att köra utan salt. Det funkar i norrland så varför inte här?

6 688 Inlägg
23 november 2013
Sist jag kollade så kommer största delen av partiklarna ifrån dieselbilar.

Men det är ju "felfria" jämnt emot bensinbilarna, politiskt sätt.

De/Dem

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
23 november 2013
Jag kör ca 4000mil om året i olika bilar. Inga problem med dubbfritt. Och är det blankis gör inte dubbarna speciellt mycket endå.

Problemet med dubbfritt är att så fort dom blir ett par år gammla så stelnar gummit och dom blir totalt värdelösa. Inget normal svensson tänker på.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

441 Inlägg
23 november 2013
myran skrev:
Jag kör ca 4000mil om året i olika bilar. Inga problem med dubbfritt. Och är det blankis gör inte dubbarna speciellt mycket endå.

Problemet med dubbfritt är att så fort dom blir ett par år gammla så stelnar gummit och dom blir totalt värdelösa. Inget normal svensson tänker på.

Samt att man kan inte räkna med att alla köper riktigt bra odubbade däck då folk är dumsnåla... Ett till problem är ju att folk kommer att köra i större utsträckning med odubbade däck på sommaren också....

539 Inlägg
23 november 2013
myran skrev:

"Och är det blankis gör inte dubbarna speciellt mycket endå"
Vinter 2010 ihandlade jag dubbfri vinterdäck tänkte vara lite miljövänlig här saltas det vare sig det behövs eller inte, men när det blir kallare en -8-9 grader då har saltet ingen verkan.
Så när det blev uppolerad blankis i gatukorsningar så kom jag ingenstans kunde lika gärna ha åkt på sommardäck, så jag bestämmde mig för att sälja och byta till dubbade däck kommer aldrig mer att köra på odubbadedäck vad en miljönissararna säger.
Så var du fått ifrån att att dubbdäck inte hjälper när det är blankis fattar inte jag iaf gör också skillnaden på bromssträckan vid isigt underlag om du klarar dig eller inte

Sök