Självjusterande koppling, hur fungerar det?

VipMartie
13 december 2013 · 537 Inlägg

Hej!

Jag skulle behöva lite bakgrundsinfo inför en felsökning...

Så frågan lyder: Hur fungerar självjusteringen på hydrauliska kopplingar? Sitter själva justeringen på slavcylindern, att det blir som kolven i bromsoket?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
joH900
13 december 2013 · 414 Inlägg

Alltså en helt "vanlig" koppling med en tryckplatta, lamell och hydraulisk slavcylinder med utanpåliggande urtrampningslager?

I så fall så skulle man kunna jämföra det lite som du gör, dvs mot en bromsokskolv.  Gäller i alla fall de bilar jag har varit och skruvat på, men kanske finns olika lösningar för det också såklart.

VipMartie
13 december 2013 · 537 Inlägg

joH900 skrev:
Alltså en helt "vanlig" koppling med en tryckplatta, lamell och hydraulisk slavcylinder med utanpåliggande urtrampningslager?

I så fall så skulle man kunna jämföra det lite som du gör, dvs mot en bromsokskolv.  Gäller i alla fall de bilar jag har varit och skruvat på, men kanske finns olika lösningar för det också såklart.

Precis, inget ovanligt... helt standard grejer. I detta fall gäller det en Honda Civic 1,8 sport -06 FK2.

Men detta innebär alltså att slavcylindern kommer mer och mer ut ju mer kopplingen slits, för att kompensera dragläget?

Har även googlat lite under tiden och sett att det kan finnas någon form av ring som vrider på sig och justerar lamell slitage... hur fungerar det?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
joH900
13 december 2013 · 414 Inlägg

Slaven, eller utrampningslagret, går ut mot solfjädrarna i tryckplattan när du trampar ner kopplingen. När du släpper upp kopplingen går slaven tillbaka lite eftersom tryckplattan är fjädrande åt det hållet som gör att när hydraultrycket släpps så trycker solfjädrarna tillbaka slaven. Blir ju lite som en returfjäder kan man säga.

Nu när jag tänkt lite mer så borde nog egentligen slaven faktiskt hamna längre in desto mer sliten lamellen blir. Detta eftersom solfjädrarna bör fjädra ut längre om tjockleken mellan tryckplatta och svänghjul ändras.

VipMartie
13 december 2013 · 537 Inlägg

OK, men vad bra, då håller du med mig om att det är slavcylindern som förändrar sig för att kompensera mot slitaget. Blir galen på tjejens civic som fortfarande strular med kopplingen. Problemet jag hade förra vintern försvann i somras men kommer tillbaka nu under kylan.

Här är min gamla tråd om någon orkar läsa:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266026

Vi har bytt koppling på den och nu återstår bara hydraulsystemet, där vi tänker börja med slavcylindern.

Tack för dina svar!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
joH900
13 december 2013 · 414 Inlägg

Solfjädrarna i tryckplattan är det ju dock som påverkar slavcylindern, men om t ex kolven i slavcylindern är rostig och kärvar så klart att det kanske kan skapa problem.

Dock borde en såpass rostig kolv döda tätningarna i slaven först innan den faktiskt går så tungt så att inte solfjädrarna orkar pressa tillbaka slaven.

Kom precis på att den designen jag har förklarat är den som sitter på ingående axel i lådan, du kanske har utanpåliggande slav? I så fall så är jag osäker på exakt hur det blir.

Renovera både huvudkopplingscylindern och slavcylindern är en bra idé oavsett, brukar ge jävla mycket finare pedalkänsla.

Nu har jag inte läst igenom den andra tråden, men planade du/kontrollmätte svänghjulet innan du bytte till nya prylar? Vissa bilmodeller kan svänghjulen slå sig ganska styggt på och då blir det långt ifrån hela lamellytan som ligger mot svänghjulet vilket gör att det slirar väldigt lätt.

Senast redigerat av joH900 (13 december 2013)

Mercedesturbodiesel Sothora <3
13 december 2013 · 1 201 Inlägg

Självjusterande koppling / SAC även kallad. Har en justering i tryckplattan och justerar in sig efter slitaget på lamellen.

Krävs specialverktyg för att dona med dom

bytte ni till ny koppling?.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
VipMartie
13 december 2013 · 537 Inlägg

Jo lite kortfattat om den föregående tråden så upplevde jag att, vid stadskörning, där man använder kopplingen flitig så blev kopplingspedalen mer och mer fjädrande och upplevs således hårdare och hårdare... dragläget tar längre och längre upp också. Tillslut så slirar den... när bilen sedan får vila hemma över natten så är den bra igen på morgonen. Kör vi bara motorväg och landsväg, där kopplingen används mer sällan så uppstår inte problemet.

Då första ägaren var en tant, så trodde vi på lamellslitage (vilket det också var). Då bilen är relativ ny så blev kopplingsbytet gjord hos Honda verkstad, hela kopplingskitet med urtrampningslager, lamell och tryckplatta. Jag bad dem även kontrollera att svänghjuletsyta såg bra ut, då jag förklarade mitt problem med kopplingen innan. Vätskan blev bytt och då ställdes även pedalläget.

Kopplingen blev bytt under våren, förra året, när det blev lite varmare, sedan dess har jag inte kört bilen, då min tjej tog körkort och kör ingen stadstrafik med den alls. Här om dagen lånade jag den till stan och upptäckte att problemet kvarstår, har pratat med honda verkstan som också kliar sig på huvudet.

Efter att ha kollat på en del sprängskisser, som jag fick av honda, så har jag upptäckt en tryckventil mellan slav och huvudcylindern (slaven är extern, föresten). Har aldrig sett sådant i kopplingshydrauliker förr... luftar den systemet eller vad används den till? Skulle den kunna vara problemet eftersom jag upplever att kopplingspedalen blir mer och mer fjädrande, samt hårdare?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
VipMartie
20 december 2013 · 537 Inlägg

Vill dela med mig om lite info som jag har kommit fram till...

Åtminstone så vill jag säga att jag har varit glad över att jag har fått svar här, i garaget.org forumet... Tack ska ni ha!

http://www.hondaklubben.com/forum/viewt … 96#p686296

Ska köpa en ny sådan eller försöka förbikoppla dämparen på något sätt. Återkommer med resultat nästa år, då det mesta har stängt nu under kommande dagar...

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (20 december 2013)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Meaganeowner
20 december 2013 · 2 250 Inlägg

Hoppas det går bra...
Mixtrat en del med kopplingar. Byter alltid lamell, tryckplatta, urtampningslager o stödlager i svänghjulet.
(sitter slaven innanför kåpan byter jag även den. Högtempfett på axeln mellan låda o motor.

Detta visste ni redan.

Så kom vi till svågerns Skoda, med slav innanför.... det sket sig när den blev varm.... Bytte huvudylinder o lite av slangar o speciell koppling mellan slang o slav. En med ventil på.

Det hjälpte inte. Slutade med ny dubbelmassesvänghjul o slavcylinder.

På gamla SAAB:ar typ 99 0 900  så var det en cylinder som var monterad runt axeln mellan motor o låda.
I själva cylindern, mellan kolv o cylindervägg fans en fyrkantig tätning av gummi. Den kärvade fast, helt normalt och vred sig när man kopplade ur. Det sista för att frikoppla helt, stod just denna tätning för. Den vred sig till neutralläge. Så är det också på de flesta bromscylindrar... Gör att kolven backar tillräckligt för att gå fri.
Eller om man så vill urtrampningslagret.


Kanske läge att kolla om bilen har ett dubbelmassesvänghjul. Felar det så blir det en massa konstigheter.

VipMartie
20 december 2013 · 537 Inlägg

OK, intressant, vad var det som hände med skodan när det sket sig?

Jag lämnade in bilen till honda vid byte av kopplingen pga garantier... där bad jag dem att kontrollera svänghjulet ordentligt, ojämnheter, bränningar, fastsättning osv... enligt dem så var det ingen behov att planslipa ytan eller några andra konstigheter... Om ja inte minns så var det ingen dubbelmassesvänghjul, dem är väl lite tjockare än vanliga va? Slavcylindern sitter utanpå växellådan på civicen...

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Meaganeowner
20 december 2013 · 2 250 Inlägg

Jo det som blev var att pedalen for i bott när motorn blev riktigt varm, typ efter 20 mil.
Några pumpande så gick det igen.
Därför bytte huvudcylindern först.

Sen när lådan plockades dän för att byta slaven, så upptäcktes att dubbelmassesvänghjulet var kasst.
Det är liksom två svänghjul (vikter - skivor) med en hårdplasthistoria emellan. Allt för att ta upp vibrationer från
motorn.
Kanske blev det som så att plasten ändrades av tempen -sliten -mjukare - lösare och det i sin tur påverkade.
Eller så var det likväl slavcylindern som läckte luft inåt, när pedalen släpptes och därav dålig koppling.
Ingen minskning av vätska under hela tiden.

Nåväl, det sades att svänghjulet snart hade gett upp med kraftiga vibrationer (obalans) som följd.

Nu är allt bra.....

VipMartie
20 december 2013 · 537 Inlägg

Jag var och kollade på denna för att få förståelse...

http://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ&NR=1

Nu kan det säkert variera hur dubbelmassekopplingarna fungerar kanske? Men där känns det mer som att det skulle kunna glappa men inte slira...

Är så rätt säker på att honda inte kör med det föresten, de har ju denna tryckventil/dämpare som jag misstänker är mitt problem. Den ska ju motsvara dubbelmassan, som ska dämpa "ryck" i karossen när kopplingen släpps...

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
VipMartie
20 december 2013 · 537 Inlägg

Hmmm, efter att ha sett denna + din förklaring så kanske det ändå inte är helt omöjligt att det sitter dubbelmassekoppling.

http://www.youtube.com/watch?v=R4Zkw8Wyi-s

Trodde den mest motverkade vid kopplingsuppsläpp, men den dämpar alltså vibrationer/ryck från motorn också?

Ska se om det sitter en sådan, det finns en inspektionslucka på undersidan av kopplingshuset, där når jag svänghjulet. Orkar man kolla glappet för hand må tro, förutsatt att någon trampar ner kopplingspedalen samtidigt som jag försöker vrida på hjulen? Är den bra så borde dem väl fjädra mot varandra i roterande riktning givetvis?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang