2437
Sök

Volvo 245 med väldigt höga avgasvärden

Póg mo thóin!
34 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Har en Volvo 245 -91 med en B230 motor i. Nu har jag stora problem med alla avgasvärdena så den går inte igenom besiktningen vad jag än gör.

Värdena ligger på: CO 9,9 (0,5)
CO2500 3,5 (0,3)
HC 458 (100)
Lambda 0,75 (0,96-1,04)

Dessutom drar den ungefär två liter per mil, så någonting är fel men lyckas inte lösa det..

Hittils har jag bytt katalysator, lambdasond, luftmassemätare, Kallstartsventil, styrtrycksventil, olja, tändstift, fördelare. samt testat att blanda i etanol och besikta men fungerar inte.

I övrigt går motorn hur bra som helst, både varm och kall.

Någon som har något bra förslag vad som kan vara felet innan jag blir tokig?

Póg mo Thóin!
Mad, Bad and Dangerous!

2 251 Inlägg
26 januari 2014
Och hur är det med visad motortemperatur på instrumentet?

För låg- ja, då är det troligt att Du får just sådana fel, därför att motorn då tvingas till att gå fett (mycket bränsle).
Givare för temperatur och eller en öppen eller för kall termostat. Vet inte om det sitter två givare, en för instrumentet och en för bränslestyrningen.

Audi 100, en 5 -cyl, jag hade sörplade i sig 1.6 liter på blandad körning. Termostatbytet gjorde att det sjönk till 0.8 liter/mil. Väl investerade pengar!
Senast redigerat av Meaganeowner (26 januari 2014)

Póg mo thóin!
34 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
var en bra idé, men tvivlar på att det är felet, tempen går upp och lägger sig i mitten och beter sig helt normalt..

Póg mo Thóin!
Mad, Bad and Dangerous!

773 Inlägg
26 januari 2014
tempgivarn till insprutet sitter mellan 2an och 3ans cylle under insuget. har du bytt den?

Póg mo thóin!
34 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Näe den är inte bytt, men kan den göra så mycket? Och kan det vara fel på den ändå trots att motorns temp är helt normal?

Póg mo Thóin!
Mad, Bad and Dangerous!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 januari 2014
Olika tempgivare till mätaren och styrboxen. Om styrboxens givare är paj så tror styrboxen att motorn är iskall och fläskar på med bränsle.

Jonas

Póg mo thóin!
34 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Så byta styrbox skulle kunna lösa mina problem? Vart sitter den nånstans då?

Póg mo Thóin!
Mad, Bad and Dangerous!

Bakhjulsdriven
344 Inlägg
26 januari 2014
Trots att den verkar gå som den skall så kan kamremen ha hoppat ett kugg om den inte är ordentligt spänd. Kolla markeringarna skadar inte.

773 Inlägg
26 januari 2014
Rally-Bruden skrev:
Så byta styrbox skulle kunna lösa mina problem? Vart sitter den nånstans då?

nej styrbox brukar nästan aldrig gå sönder du ska först byta tempgivarn till sprutet om du inte gjort det.

Póg mo thóin!
34 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Kamrem har jag inte tänkt på, kan det göra så mycket om den inte sitter helt hundra då?

Tempgivaren har jag inte bytt iom att tempmätaren beter sig helt normal. Men är den någon annan givare du menar då? eller kan det vara fel på den ändå alltså?

Póg mo Thóin!
Mad, Bad and Dangerous!

Bakhjulsdriven
344 Inlägg
26 januari 2014
Det sitter två tempgivare under insprutet. Den ena ger signal till mätaren och den andra till styrboxen (förutsatt att det är en B230F). Så tempgivaren till styrboxen kan vara dålig utan att tempmätaren i instrumentet visar fel.
Ang. kamrem så ja, det gör mycket på avgasvärdena om den inte sitter helt 100!

Póg mo thóin!
34 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Okay det visste jag inte att det fanns två olika, får ta en kik på den också samt kamremmen.

En till fråga, min morbror sa nåt om en egr ventil också, men någon sådan har jag inte på bilen. Han trodde att dom kanske hade bytt grenrör till ett utan och tagit bort den men det låter lite ologiskt. Sitter det en sådan ventil på en b230f? Eller är det någon annan motor till en 270 som det sitter en sådan på?

Póg mo Thóin!
Mad, Bad and Dangerous!

773 Inlägg
26 januari 2014
Rally-Bruden skrev:
Okay det visste jag inte att det fanns två olika, får ta en kik på den också samt kamremmen.

En till fråga, min morbror sa nåt om en egr ventil också, men någon sådan har jag inte på bilen. Han trodde att dom kanske hade bytt grenrör till ett utan och tagit bort den men det låter lite ologiskt. Sitter det en sådan ventil på en b230f? Eller är det någon annan motor till en 270 som det sitter en sådan på?

det ska inte påverka nåt även fast den är borttagen.

1 008 Inlägg
27 januari 2014
Några felkoder i tänd /bränslesystem ?

Póg mo thóin!
34 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
Kikade på bilen idag, kamremmen satt som den skulle iaf, alltid nåt.

Läste av felkoder och på bränslesystemet fick jag detta:
113: lambdareglering vid övre gräns
212: lambdasondssignal
121: signal från luftmassemätare

Vad kan man få ut av det? Styrboxen som har gett upp eller?

Póg mo Thóin!
Mad, Bad and Dangerous!

773 Inlägg
27 januari 2014
Rally-Bruden skrev:
Kikade på bilen idag, kamremmen satt som den skulle iaf, alltid nåt.

Läste av felkoder och på bränslesystemet fick jag detta:
113: lambdareglering vid övre gräns
212: lambdasondssignal
121: signal från luftmassemätare

Vad kan man få ut av det? Styrboxen som har gett upp eller?

ja testa byt den och tempgivarn då har du bytt allt som går att byta nästan.

Póg mo thóin!
34 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
Ja ska till skroten imorrn och skruva loss lite delar och testa, så hoppas jag det löser mitt problem. Styrboxen kan göra så den drar massa soppa också då?

Póg mo Thóin!
Mad, Bad and Dangerous!

1 008 Inlägg
28 januari 2014
Är det dessa 3 koder som varit hela tiden?
Det skulle ju vara intressant att veta om och när dessa 3 felkoder återkommer när du nollställt felminnet och adaptionen.
Har du mätt sondens spänning så den reglerar ok? 

Att boxen gått sönder är inte så vanligt, men visst det förekommer, men oftast som följdfel;  jordproblem motor, fuktskada, överspänning

Sök