Volvo 945 ftt automat, hur mycket stryk tål lådan?

Chevypowerr
16 februari 2014 · 17 Inlägg

Tjena!

Införskaffade mig nyss en volvo 945 fulltryckare automat -95 som har rullat 28 tusen mil, den är rätt pigg för sin ålder och går bra i både motor och låda (inget slir)
Men nu har jag lite planer på att trimma den lite framöver, dock vet jag inte ett skit om växellådan, vad heter lådan? Hur mycket pallar en sånhär låda med? Hade tänk en effekt ökning på ca 40 - 50 hk, räcker det med att montera ett större oljekyl eller måste jag göra större ingrepp på lådan?

Tacksam för svar, mvh Erik

DragStrip
16 februari 2014 · 74 Inlägg

kan säga att dom flesta automatare dör för värmeutvecklingen. sätt dit ett riktigt kyl till automataren. typ 19raders kyl.
Sedan så har du höjt stycktåligheten lite. Mer vet jag inte om Volvos lådor.
Kompisen kör med en sådan låda och har 19T med Rspridarna och anpassat chipp med 3" luftmassemätare. och för han har de hållt några år.  kan bara ses som ett riktmärke och inte att det kommer hålla för alla.

Mack Forum- och sitemoderator
16 februari 2014 · 26 149 Inlägg

En i stort sett exakt likadan tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=143268

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Chevypowerr
16 februari 2014 · 17 Inlägg

Okej tack! Det borde väl gå att plocka ett oljekyl på nån gammal amerikanare eller? Brukar ju sitta rätt feta kyl på dom smile

DragStrip
17 februari 2014 · 74 Inlägg

köp nytt oljekyl för de gör man till jänkarna för att kunna klara värmen bättre..

Xoff Volvo tönt... =)
17 februari 2014 · 2 344 Inlägg

Oljebyte är A & O på automatare, och ett riktigt byte innebär sköljning, så börja med att skölja lådan ordentligt, c:a 20L sedan på med extra kyl så kommer du bra mycket längre än att bara köra...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang