Saknade varningstriangel på bilprovningen

Lillkanto Inbiten Volvonörd
1 mars 2014 · 799 Inlägg

Hmm var inne med lastbilen (firmans) och dom kollade inte varningtriangel...
Dessutom så har den lastbilen fått tre st "bra att veta" tre år i rad, så då trodde jag det skulle bli tvåor nu i år men de vart inte ens bra att veta, istället vart det blankt papper.
Samma lastbil besiktade jag för två år sen och den gick igenom utan problem,  på vägen hem från besiktningen så lossnade hela avgassystemet! banden som höll i ljuddämparen var totalt avrostade, men dom hade inte märkt nåt...

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
SafetyCar
1 mars 2014 · 403 Inlägg

Lillkanto skrev:
Hmm var inne med lastbilen (firmans) och dom kollade inte varningtriangel...
Dessutom så har den lastbilen fått tre st "bra att veta" tre år i rad, så då trodde jag det skulle bli tvåor nu i år men de vart inte ens bra att veta, istället vart det blankt papper.
Samma lastbil besiktade jag för två år sen och den gick igenom utan problem,  på vägen hem från besiktningen så lossnade hela avgassystemet! banden som höll i ljuddämparen var totalt avrostade, men dom hade inte märkt nåt...

Tydligen andra regler för tunga fordon. De kollar typ bara bromsverkan och att du inte har för mycket lampor framåttongue

Pierre_r Lastbilsmekaniker
1 mars 2014 · 729 Inlägg

Och att nummerskyltsbelysningen bak inte lyser rött. Det är viktigt.
Att fjäderbladen har gått av till 75% (2 av 3) skiter dom i...
Glapp i 4 av 6 spindelleder skiter dom med i... (3 styrbara axlar)
Det "klonkade" i dom när man kände för hand utan ett spett...

Torrsprickor i luftbälgar som är så stora så att dom kan smälla närsomhelst verkar dom inte heller bry sig om.
Men gud nåde dig om du kör dit och dina nummerskyltsbelysningar bak lyser rött eller du har mer än 2 meter mellan sidomarkeringarna....

SafetyCar
2 mars 2014 · 403 Inlägg

Pierre_r skrev:
Och att nummerskyltsbelysningen bak inte lyser rött. Det är viktigt.
Att fjäderbladen har gått av till 75% (2 av 3) skiter dom i...
Glapp i 4 av 6 spindelleder skiter dom med i... (3 styrbara axlar)
Det "klonkade" i dom när man kände för hand utan ett spett...

Torrsprickor i luftbälgar som är så stora så att dom kan smälla närsomhelst verkar dom inte heller bry sig om.
Men gud nåde dig om du kör dit och dina nummerskyltsbelysningar bak lyser rött eller du har mer än 2 meter mellan sidomarkeringarna....

Haha:) Jo, de känner man igen.

Hellscreame Kapten av Sprutti-bangbang
2 mars 2014 · 9 Inlägg

Angående Besikta i Stenungsund så brukar det va ett lotteri.
De flesta som jobbar där är trevliga men så finns det 1-2 stolpskott.
Kommer ihåg när jag besikta min första bil en 745gl och det var en lite småbutter tjej som var lite äldre än mig själv. Hon fann att ena bromsoket fram satt löst och gav mig en 2a. Inget snack om det så klart men hon tyckte att jag skulle köra hem över bron med ett löst ok och hon kunde inte tänka sig att låta mig dra åt bultarna innan hon hissade ner bilen så att jag minskade risken för medtrafikanter. enligt henne fick jag inte lov att använda verktyg inom deras område....roll

Senast redigerat av Hellscreame (2 mars 2014)

Bilar är som Vin. Desto äldre Desto bättre.
Intellectual people drives SAAB. Homer drives Volvo.
Emiiilz
2 mars 2014 · 908 Inlägg

Besiktning.. lite kul när folk säljer sina "nya besiktade bilar" som folk tror då är i tipp topp.
Sen har besiktiningen missat 50% utav alla felen. Nu hörde väl inte detta till topic så mycket men ja
vissa är snälla ja, var en ganska simpel grej så..

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
AntrE
2 mars 2014 · 2 140 Inlägg

Jag fick en 2a på att jag saknade varningstriangel, surt ja, rätt ja.. Skitgrejer att anmärka på istället för att anmärka på tokslut skivor bak, dåligt hjullager och ett glapp i bakvagnen. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
henke_99 Offroad Racing
2 mars 2014 · 3 122 Inlägg

När jag var inne för en månad sen med min bil frågade dom efter triangel. "Ajjemän den ligger här bak, ska jag ta fram den?" frågade jag och fick bara till svar att nää det behövs inte, bara du vet att du har en.

Fick anmärkning på att bromsslangarna fram var dåliga, inget snack om saken för dom var riktigt dåliga.

Förra året däremot var det inget sånt, men för ett par månader sen trampade jag hål på ett bromsrör som godkändes  för knappt ett år sen. Det var så pass dåligt att när jag sen tog loss det hade det hunnit dela sig i tre delar innan jag fått loss det från bilen. (ca 1,5 meter långt placerat enkelt åtkomligt på insidan av ramen)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Andromeda Rumpmas
2 mars 2014 · 3 860 Inlägg

Det är människor som jobbar på SBP. Är man trevlig är de trevliga tillbaka smile
Om du är snäll och verkar vara en hyvens kille som löser problemet efter besiktningen kan de släppa igenom en del småsaker om de har en bra dag, fastän de egentligen borde sätta en tvåa. Själv kom jag igenom med en handbroms som tog dåligt på ena sidan, "eftersom den tar så bra på andra sidan" som hammarmannen sade. smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Echonator Köpingsbo i exil
2 mars 2014 · 507 Inlägg

Andromeda skrev:
Det är människor som jobbar på SBP. Är man trevlig är de trevliga tillbaka smile
Om du är snäll och verkar vara en hyvens kille som löser problemet efter besiktningen kan de släppa igenom en del småsaker om de har en bra dag, fastän de egentligen borde sätta en tvåa. Själv kom jag igenom med en handbroms som tog dåligt på ena sidan, "eftersom den tar så bra på andra sidan" som hammarmannen sade. smile

Exakt så funkar det både på bes och vid vägkanten i poliskontroll smile Går man in med en vänlig och ödmjuk attityd så blir man bemött därefter. Kommer man dessutom in med en bil som är bra mycket fräschare än vad den borde vara sett till miltal och ålder samt ser allmänt välvårdad ut både in- och utvändigt, så klarar man sig ofta på små pissfel smile

Går man däremot in med en taskig och kaxig attityd så blir man bemött som den idiot man är.... "Skit ska skit ha" som det så fint heter

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
henke_99 Offroad Racing
2 mars 2014 · 3 122 Inlägg

Echonator skrev:

Andromeda skrev:
Det är människor som jobbar på SBP. Är man trevlig är de trevliga tillbaka smile
Om du är snäll och verkar vara en hyvens kille som löser problemet efter besiktningen kan de släppa igenom en del småsaker om de har en bra dag, fastän de egentligen borde sätta en tvåa. Själv kom jag igenom med en handbroms som tog dåligt på ena sidan, "eftersom den tar så bra på andra sidan" som hammarmannen sade. smile

Exakt så funkar det både på bes och vid vägkanten i poliskontroll smile Går man in med en vänlig och ödmjuk attityd så blir man bemött därefter. Kommer man dessutom in med en bil som är bra mycket fräschare än vad den borde vara sett till miltal och ålder samt ser allmänt välvårdad ut både in- och utvändigt, så klarar man sig ofta på små pissfel smile

Går man däremot in med en taskig och kaxig attityd så blir man bemött som den idiot man är.... "Skit ska skit ha" som det så fint heter

Och som en av dom på sbp sa till mig för ett par år sen, dom märker ganska snart om man vet vad man pratar om. Då går det med att påpeka en del saker som behöver åtgärdas om det inte är oerhört viktigt, istället för att bara sätta tvåa.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 mars 2014 · 17 468 Inlägg

henke_99 skrev:

Echonator skrev:

Andromeda skrev:
Det är människor som jobbar på SBP. Är man trevlig är de trevliga tillbaka smile
Om du är snäll och verkar vara en hyvens kille som löser problemet efter besiktningen kan de släppa igenom en del småsaker om de har en bra dag, fastän de egentligen borde sätta en tvåa. Själv kom jag igenom med en handbroms som tog dåligt på ena sidan, "eftersom den tar så bra på andra sidan" som hammarmannen sade. smile

Exakt så funkar det både på bes och vid vägkanten i poliskontroll smile Går man in med en vänlig och ödmjuk attityd så blir man bemött därefter. Kommer man dessutom in med en bil som är bra mycket fräschare än vad den borde vara sett till miltal och ålder samt ser allmänt välvårdad ut både in- och utvändigt, så klarar man sig ofta på små pissfel smile

Går man däremot in med en taskig och kaxig attityd så blir man bemött som den idiot man är.... "Skit ska skit ha" som det så fint heter

Och som en av dom på sbp sa till mig för ett par år sen, dom märker ganska snart om man vet vad man pratar om. Då går det med att påpeka en del saker som behöver åtgärdas om det inte är oerhört viktigt, istället för att bara sätta tvåa.

Jo. Jag blev stoppad i en kontroll för ett tag sedan. Polisen frågade om det var något oklart med bilen? Neej? Men eftersom du frågar undrar man ju, blev mitt svar.

Bilfan var avställd. Men försäkrad. En miss av mig innan avfärd. Han frågade om jag bodde på den adressen han kunde se cirka 6-7 km bort. Ja. "Då tycker jag att du kör hem lungt & försiktigt och ställer på den innan du gör något annat idag. Självklart!

Man tackar för det. Poliser upplever jag som mycket snälla. Men jag kör inte med en bil som är toksänkt och har avgasrör i storlek stuprör. Då hade nog priset blivit ett annat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang