Är detta avgassystemet okej att åka runt med, här i Sverige?

kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
17 mars 2014 · 174 Inlägg

Hoppas jag gjorde rätt när jag skapade en tråd just här. smile
Som rubriken lyder, är det okej/lagligt att köra runt med detta tretums Krona Performance Turboback Exhaust?
I detta följer det då med en racingkatalysator som jag oroar mig lite för, då jag har hört att det inte skulle vara lagligt att köra runt med en sådan typ av katalysator. Stämmer detta? Har noll koll när det gäller katalysatorer..
Blev väldigt sugen på kronas avgasrör och skulle mer än gärna vilja köpa hem ett roll ooom det är så att bilen går igenom besiktning med systemet monterat. Har ingen lust till att byta katten vid varje besiktning. hmm

Tacksam för svar! big_smile

http://www.brewcityboost.com/Krona_turb … ona-tb.htm

Senast redigerat av kitqeb (18 mars 2014)

BioPowered SAAB 9-5
kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
17 mars 2014 · 174 Inlägg

Inte för att det har någon betydelse kanske men bilen i min ägo är en Saab 9-5 2008 !

BioPowered SAAB 9-5
Mack855
17 mars 2014 · 1 354 Inlägg

Såhär är det, en racekatt rensar i regel mindre än en vanlig katt. Fast vissa racekattar är jävligt "rena" som man säger, alltså dom rensar avgaserna ganska bra ändå. Om den går igenom besiktningen märker du då du har lambdasonder i bilen som talar om när avgasvärdena är för höga, detta löser man genom att chipa bilen med anpassad programvara så bilen inte går så fett som den gör ifrån fabrik. Med andra ord blir det inte lika mycket avgaser eller avgaser med lika höga värden som ska rensas. Sen tittar väl bilprovningen i första hand om det sitter en katt där och att den renar som den ska.

Hör med tillverkaren hur rena deras katalysatorer är. Om dom hört av kunder som haft problem vid besiktningar.

Putteliten
17 mars 2014 · 9 079 Inlägg

Då bilen är helbilsgodkänd så får du inte sätta dit något annat avgasrör än ett i orginalstorlek! Det brukar oftast gå igenom bilprovningen, men polisen kan ge dig regbesiktning!

Gizmojohan
17 mars 2014 · 3 295 Inlägg

Är det bra prispå det där avgassystemet? Finns ju färdiga såna 3" kit till din bil i sverige med, känns lite som att gå över ån efter vatten...

Antar att din bil är en biopower? Med tanke på årsmodellen. Så några direkta avgasvärden behöver du inte bry dig så mkt om när du besiktar om du kör på e85. Jag har racekat på min från klracing, den är en kinavariant och gick igenom besiktningen utan anmärkning.



http://shop.maptun.se/avgassystem/jt-3/ … t-9-5.html

Senast redigerat av Slave_joe (17 mars 2014)

kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
18 mars 2014 · 174 Inlägg

Mack855 skrev:
Såhär är det, en racekatt rensar i regel mindre än en vanlig katt. Fast vissa racekattar är jävligt "rena" som man säger, alltså dom rensar avgaserna ganska bra ändå. Om den går igenom besiktningen märker du då du har lambdasonder i bilen som talar om när avgasvärdena är för höga, detta löser man genom att chipa bilen med anpassad programvara så bilen inte går så fett som den gör ifrån fabrik. Med andra ord blir det inte lika mycket avgaser eller avgaser med lika höga värden som ska rensas. Sen tittar väl bilprovningen i första hand om det sitter en katt där och att den renar som den ska.

Hör med tillverkaren hur rena deras katalysatorer är. Om dom hört av kunder som haft problem vid besiktningar.

Där ser man! Tackar för infon. Ska se efter med tillverkaren. Kan ju vara väldigt bra info att ha nedskrivet smile

BioPowered SAAB 9-5
kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
18 mars 2014 · 174 Inlägg

Putteliten skrev:
Då bilen är helbilsgodkänd så får du inte sätta dit något annat avgasrör än ett i orginalstorlek! Det brukar oftast gå igenom bilprovningen, men polisen kan ge dig regbesiktning!

Ja det har man ju hört förr. Fast känns inte riktigt som om det vore något att bekymra sig över. Har haft flertalet vänner som tagit sig igenom besiktning med något liknande och polisen har inte rört en fena. hmm

BioPowered SAAB 9-5
kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
18 mars 2014 · 174 Inlägg

Slave_joe skrev:
Är det bra prispå det där avgassystemet? Finns ju färdiga såna 3" kit till din bil i sverige med, känns lite som att gå över ån efter vatten...

Antar att din bil är en biopower? Med tanke på årsmodellen. Så några direkta avgasvärden behöver du inte bry dig så mkt om när du besiktar om du kör på e85. Jag har racekat på min från klracing, den är en kinavariant och gick igenom besiktningen utan anmärkning.



http://shop.maptun.se/avgassystem/jt-3/ … t-9-5.html

6000 lappar + frakt samt eventuell tull som man kan åka på. Jag vet inte, är det ett dåligt pris?
Att det finns färdiga sådana kit i Sverige med vet jag om men fastnade lite för just detta roll Både utseendemässigt och ljudet den krutar ifrån sig. Men jag är givetvis öppen för idéer. Vill ju sen helt klart kunna ha systemet på bilen ett bra tag om man säger så.

Det är en biopower ! big_smile Aofan. Glädjer mig att höra!

Läste en diskussion gällande JT och Krona exhaust där någon gjorde en summering av de båda. Läs gärna igenom och säg vad ni tycker!

http://www.saablink.net/forum/performan … /64714.htm

Krona Exhaust:
Stainless Steal
Cat or Catless option
Made in the US
Lifetime Warranty
Uses Audi/VW OEM Clamps
Every Component is made in the US
Design of mufflers is current and uses welds
Uses a center Resonator and one Muffler
Price for what you get = Fantastic

JT Exhaust:
Aluminumized Steal
No option for Catalytic Converter
Made in Sweden
Warranty? if a part breaks you can buy "a la carte" pieces
Uses NAPA equivalent Clamps
Every Componenet is made, somewhere?
Design system for the Mufflers is from 40 to 50 years old
Uses 2 straight through mufflers
Price for what you get = You are paying mostly shipping fee's for this system because it must be imported into the US

Point is IF Krona wanted to make the same system as JT it would cost roughly $200 to produce... When comparing stainless to aluminized steal which would you prefer?

Krona got into this market to make quality parts at a very reasonable price, the quality of the krona exhaust far surpasses JT in every way, shape, and form.

BioPowered SAAB 9-5
fredriq Olika
18 mars 2014 · 907 Inlägg

Vad gör ett avgassystem bättre för att det är tillverkat i USA?

"Price for what you get = You are paying mostly shipping fee's for this system because it must be imported into the US" Fast i detta fallet blir det ju tvärt om då...

Mvh
Fredrik
kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
18 mars 2014 · 174 Inlägg

fredriq skrev:
Vad gör ett avgassystem bättre för att det är tillverkat i USA?

"Price for what you get = You are paying mostly shipping fee's for this system because it must be imported into the US" Fast i detta fallet blir det ju tvärt om då...

Haha! Lite ironiskt, ellerhur?
Men tänkte faktiskt mest på att hela systemet vart i rostfritt stål. Krona ser bättre ut också enligt mig. Finns inte som dual dock..

Sen kommer ju ett JT-system kosta mig ca. 9 lappar medan Krona "bara" kostar 7 + eventuell tull

Senast redigerat av kitqeb (18 mars 2014)

BioPowered SAAB 9-5
fredriq Olika
18 mars 2014 · 907 Inlägg

kitqeb skrev:

fredriq skrev:
Vad gör ett avgassystem bättre för att det är tillverkat i USA?

"Price for what you get = You are paying mostly shipping fee's for this system because it must be imported into the US" Fast i detta fallet blir det ju tvärt om då...

Haha! Lite ironiskt, ellerhur?
Men tänkte faktiskt mest på att hela systemet vart i rostfritt stål. Krona ser bättre ut också enligt mig. Finns inte som dual dock..

Sen kommer ju ett JT-system kosta mig ca. 9 lappar medan Krona "bara" kostar 7 + eventuell tull

Tullen lär du få betala om det inte skickas som gåva men tullverket går inte på vad som helst, räkna med minst 28% för tull och moms, då hamnar du på ganska exakt samma som för det svensktillverkade.

Det dyraste JT-systemet till Saab 9-5 verkar vara det för 8300 kr?
http://www.jt-tuning.se/shop/

Mvh
Fredrik
Gizmojohan
18 mars 2014 · 3 295 Inlägg

Finns ju även ett helsystem på klracing som oxå är rostfritt för runt 6-7 tusen.

torpis Forummoderator
18 mars 2014 · 10 572 Inlägg

kitqeb skrev:
Ja det har man ju hört förr. Fast känns inte riktigt som om det vore något att bekymra sig över. Har haft flertalet vänner som tagit sig igenom besiktning med något liknande och polisen har inte rört en fena. hmm

Fast nu ställde du en rak fråga och fick det enda rätta svaret att NEJ det är inte okej att åka med det systemet i Sverige.  Det bara är så oavsett vad kompisar säger, ja även om du klarar besiktningen så är inte bilen laglig för det.

Så är det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
18 mars 2014 · 174 Inlägg

torpis skrev:

kitqeb skrev:
Ja det har man ju hört förr. Fast känns inte riktigt som om det vore något att bekymra sig över. Har haft flertalet vänner som tagit sig igenom besiktning med något liknande och polisen har inte rört en fena. hmm

Fast nu ställde du en rak fråga och fick det enda rätta svaret att NEJ det är inte okej att åka med det systemet i Sverige.  Det bara är så oavsett vad kompisar säger, ja även om du klarar besiktningen så är inte bilen laglig för det.

Så är det.

Läs mellan mina meningar. Jag vill ta mig genom besiktning och vill inte ha en polis som ifrågarsätter min bil gällande katalysatorn. Du förstod själv vad jag var ute efter.
Är ny här på Garaget och skriver min första tråd här för att kunna få hjälp av flertalet expertiser. Du kan försöka förstå min tankegång i frågan. Kan bättra mig till nästa gång med frågorna men måste få lov att krypa innan jag lär mig att gå.

Så är det

Senast redigerat av kitqeb (18 mars 2014)

BioPowered SAAB 9-5
kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
18 mars 2014 · 174 Inlägg

Slave_joe skrev:
Finns ju även ett helsystem på klracing som oxå är rostfritt för runt 6-7 tusen.

Ska kolla närmare på det smile

Senast redigerat av kitqeb (18 mars 2014)

BioPowered SAAB 9-5
torpis Forummoderator
18 mars 2014 · 10 572 Inlägg

kitqeb skrev:

torpis skrev:

kitqeb skrev:
Ja det har man ju hört förr. Fast känns inte riktigt som om det vore något att bekymra sig över. Har haft flertalet vänner som tagit sig igenom besiktning med något liknande och polisen har inte rört en fena. hmm

Fast nu ställde du en rak fråga och fick det enda rätta svaret att NEJ det är inte okej att åka med det systemet i Sverige.  Det bara är så oavsett vad kompisar säger, ja även om du klarar besiktningen så är inte bilen laglig för det.

Så är det.

Läs mellan mina meningar. Jag vill ta mig genom besiktning och vill inte ha en polis som ifrågarsätter min bil gällande katalysatorn. Du förstod själv vad jag var ute efter.
Är ny här på Garaget och skriver min första tråd här för att kunna få hjälp av flertalet expertiser. Du kan försöka förstå min tankegång i frågan. Kan bättra mig till nästa gång med frågorna men måste få lov att krypa innan jag lär mig att gå.

Så är det

Men då visste du ju redan svaret ändå.  Jag fattar inte tongue

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Putteliten
18 mars 2014 · 9 079 Inlägg

Sök på regbes eller regbesiktning här på forumet, finns flera som har åkt på regbes bara för ett avgassystem. Så att du är inte garanterad friad från tjafs med polisen.

Busgrabb Rejsa ?
19 mars 2014 · 2 959 Inlägg

Mack855 skrev:
Såhär är det, en racekatt rensar i regel mindre än en vanlig katt. Fast vissa racekattar är jävligt "rena" som man säger, alltså dom rensar avgaserna ganska bra ändå. Om den går igenom besiktningen märker du då du har lambdasonder i bilen som talar om när avgasvärdena är för höga, detta löser man genom att chipa bilen med anpassad programvara så bilen inte går så fett som den gör ifrån fabrik. Med andra ord blir det inte lika mycket avgaser eller avgaser med lika höga värden som ska rensas. Sen tittar väl bilprovningen i första hand om det sitter en katt där och att den renar som den ska.

Hör med tillverkaren hur rena deras katalysatorer är. Om dom hört av kunder som haft problem vid besiktningar.

Det den anpassade mjukvaran gör att den stänger av felkoden som varnar för att katten är ineffektiv.
Främre sonden har inget med avgasvärden att göra utan den jobbar endast med syrehalten alltså blandningen.
Bakre sonden däremot kollar bland annat om katten gör sitt jobb.

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang