Köpråd: Volvo 464 -92

lellis
19 mars 2014 · 1 Inlägg

Tjena!

Har fått erbjudande om att köpa en släktings Volvo 464 -92 för 2000 kr.

24000 mil
Besiktad utan problem, lite rost och skattad året ut. Alternativet är väl att köra med den tills den ska bli besiktigad på nytt och därefter sälja om den inte går igenom.
8 ägare

Ska jag slå till på denna som en första bil och köra tills den rasar eller ska jag köpa en dyrare (20-30 k)? Och om ni tycker att jag ska försöka leta mig en dyrare, vad rekommenderar ni då? Men i första hand.. vad sägs om Volvon?

Senast redigerat av lellis (19 mars 2014)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Det beror ju lite på vem du är själv. Är en bil ett transportmedel eller en accessoar? Kan va bra att ha en "skitbil" att köra emot trottoarkanter och köra i diket med om man inte är så vass på bilkörning. Eller är du som jag? Jag kan klä mig som en mupp men jag visar mig inte bland folk i vilken bil som helst. Jag personligen skulle inte köpt den. Men som sagt, du avgör ju vad du vill åka. Det är ju rätt märke iaf.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
nixon89 klabbarpan
19 mars 2014 · 3 041 Inlägg

Slå till, kör ett tag med den och köp dig en finare sen om så önskas. 2000 för en bes och skattad bil är ju rena rånet wink

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Arly165 Bakhjulsdriven
19 mars 2014 · 336 Inlägg

Jag hade också köpt den som förstabil.

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
xXSammy
19 mars 2014 · 6 595 Inlägg

Vilken motor pratar vi om?

De/Dem
Slash Saabifierad
19 mars 2014 · 2 027 Inlägg

Köp! Du får då en pålitlig bil (förutsatt att din släkting inte lurar dig) för småpengar! Har själv kört 440 med förgasare, rätt rolig bilmodell^^

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2014 · 17 633 Inlägg

Slash skrev:
Köp! Du får då en pålitlig bil (förutsatt att din släkting inte lurar dig) för småpengar! Har själv kört 440 med förgasare, rätt rolig bilmodell^^

Och den går bra & billigt. Bara köp. De brukar gå att få att dra mycket lite så varför inte? Du åker bekvämt resten av året för kaffepengar. Har du nytaget körkort eller är du 40+? Det spelar in lite.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dupond och Dupont
20 mars 2014 · 581 Inlägg

2000 kr är inte mycket om bilen visar sig vara skit. Inte hela världen. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Busgrabb Rejsa ?
20 mars 2014 · 2 959 Inlägg

En Renaultmotor i en rosthög?
Mitt köpråd: Nej!

Men andra sidan är det inga pengar och du får igen en del när du skrotar den.

Autotech
BMW 335D (2008)
Brådhis * Voff voff *
21 mars 2014 · 10 328 Inlägg

Jag säger ja, det är en helt ok liten bil. Visst rostar dom, men i den prisklassen är det svårt att gnälla över en så´n sak. Speciellt som den faktiskt är 22 år gammal.

Driftsäkerhet och komfort är helt ok på dom, även om förståsigpåare (som oftast aldrig ägt nå´n) säger annorlunda. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RD_87 Skrotsamlare
22 mars 2014 · 4 031 Inlägg

Haft en, hatade den så jävligt att jag bara körde den i fyra dagar... Gav förövrigt 2000 för den med. Damen som köpte den av mig levde lycklig med den i flera år så det beror ju precis på vad man önskar av en bil.
Kvalitén är ju ganska usel, rostskyddet ännu sämre & bränsleförbrukningen förvånansvärt hög, iaf på motorväg. Pålitlig var den inte heller... Stannade två gånger på tre dagar & det har jag fanimej aldrig varit med om i någon annan bil.
Men 2000 för en besiktad & körklar bil kan ju knappt gå fel ändå. Kan du stå ut med den efter en provkörning så slå till & gasa tills det rasar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang