Det har stått stilla ett tag med projektet men det har hänt stora grejer som är rätt omtumlande.
Vi började kapa mer på Porschen och ju mer vi höll på så hittade vi bara mer och mer rost. Hela bilen var kexig.
Vi började känna att karossen skulle ta all tid när vi mest vill trixa & trimma motorn.
Men sen en dag bara 1km från bostaden, så såg vi någonting bland buskarna i en inhägnad. Jo visst var det en Porsche 924, en matt gul sådan.
Den måste ju vara sönderrostad tänker vi, men nej. Finns ingen rost! Hjulhusen är helt rostfria. Porschen är en 1983 års modell när vi kollar regnumret. Och det visar sig att alla Porsche 924 från 1980 är helgalvaniserade!!!
Vi kollade upp ägaren och tog kontakt med honom, det verkar inte som att denna 924 är särskilt använd. Helt invuxen. Ägaren nämner att kopplingen är helt slut och vill bara bli av med bilen så för en symbolisk summa på 2000kr så får vi köpa bilen! Vilket kap.
Välfylld servicebok
Bubblan, en 1303s köpte vi också för 2000 spänn. Men det är ett senare projekt!
De snyggare fälgarna sitter på också!
Växer mossa på motorn...
Bogsering.
Bromsarna är till vår förvåning knappt fastrotade, bilen rullar lätt efter alla dessa år.
Högtryckstvätten åker fram!
Bilen är alltså en Porsche 924 från 1983 med en 5 växlad låda istället för 4 växlad på den gamla.
Planen är nu att lyfta ur motorn på denna och byta koppling, gå igenom allt samt trimma
Var det massa jobb förgäves med den vita karossen? Nej det tycker vi inte, vi har en extra motor och vi kan ta lite mer smått & gott innan den skrotas!
Vi tömde ut den gamla oljan och fyllde på lite bensin för att pröva starta.
Men den startar inte, vår teori är att det är ett larm installerat som stryper soppapumpen! Motorn går bara igång på startgas så måste vara något med soppan.
Innan vi kan börja med större ingrepp så var vi tvungna att bli av med den gamla skutan. Vi tog lite delar innan bilen togs till kyrkogården.
Instrumenten kan vara bra att spara.
Huvudbromscylindern åkte av.
Kylaren är hel så den tar vi.
Instrumentpanelen brukar spricka på 924or men denna är i gott skick så kan vara värt lite.
Bränslepump kan komma till användning.
Haha bara skrot kvar!
Dödsbudet har anlänt.
Mycket delar har vi nu.
Och så var det med det! Härnäst blir det att försöka få igång nya Porschen. Undersöka kopplingen som förra ägaren påstod var trasig och efter det lyfta ur motorn för att renovera och förbättra.
Grymt fynd! Om den har stått länge så kan bensinrören ha ärjat igen eller nått annat ditåt
Det hoppas vi inte
TheMan89 skrev:
På min 77:a satt de larm med startspärr
Det verkar sitta en larmdosa på instrumentpanelen och såna där ultraljudsmikrofoner vid rutorna så det sitter säkerligen en startspärr i! Vi måste bort med allt, försöka hitta vart larmhuvudenheten är någonstans.
Wonderboy_ skrev:
Oväntad vändning men kul att de fortsattes med en ny 924a!
Det var för mycket rost helt enkelt! Men det är just en 924 vi vill ha så detta är ett mycket bättre objekt.