Extremt skrikande ljud från motorn. Audi a4 1.8tfsi 2009

Kangarou
9 juni 2014 · 3 Inlägg

Hej,

Sedan två dagar tillbaka har bilen gett ifrån sig ett brutalt skrikande ljud när bilen kommit upp i tempratur. Så länge bilen är kall så är det inga problem. Ljudet kommer främst vid motorbromsning och när jag står stilla. Så fort jag gasar/varvar upp bilen så försvinner ljudet. Min första reaktion var att remmen slirade så jag använde remspray men problemet kvarstod.

Idag var jag inne hos Audi och en tekniker åkte med mig i bilen. Han konstaterade att detta ljud uppstår då det är problem med bränsleinsprutningen. Bilen går även väldigt ojämt på tomgång och kan ibland varva upp sig själv. Då Audi verkstaden inte kunde bistå med en tid för reparation förren om 3 veckor så undrar jag följande.

Är det möjligt att köra med bilen trots problemet (tills dom har tid på verkstaden)?

Är det någon annan som haft ett snarlikt problem och fått bekräftat att det är bränsleinsprutningen som spökar?

Tacksam för svar!

Mvh

jaka54
9 juni 2014 · 5 656 Inlägg

Hej!
Audi menar alltså att ljudet skulle komma från bränsleinsprutningen. Låter långsökt tycker jag. Vad för något i insprutningen skulle kunna orsaka ett skrikande ljud?

Jag skulle först byta alla remmarna! -När gjorde du det sist? Skrikande ljud kommer nästan alltid från slitna/gamla remmar. Spray skulle jag aldrig lita på.
Kolla sedan om motorn drar tjuvluft någonstans (spruta startspray runt insug och spridare).
Byt rotor och fördelarlock (när gjorde du det sist?).
Byt också luftfilter.

Kangarou
9 juni 2014 · 3 Inlägg

Lyckades efter ca 5 timmars googlande lokalisera felet.

Missljudet och den dåliga tomgången berodde på membranet som satt i bakkanten på insuget. Ett lätt sätt att pröva denna teori var genom att starta bilen och låta den stå och skrika på tomgång. Därefter lossa på "olje påfyllnadslocket". Om det blir ett ordentligt baksug vid lossandes beror det på membranet.

Hoppas detta kan vara till hjälp för fler personer med samma problem.

sumprumpa
10 juni 2014 · 2 Inlägg

Fick troligtvis samma problem igår, så det var ju passande att du skrivit. Hade ju inte kommit på detta själv när det låter som det var från en rem. Men avgaskontrollampan började lysa efter ett tag så det finns nog ett samband där.

Menar du den delen som sitter på slangen bak från insuget, eller delen som slangen går till (http://ecx.images-amazon.com/images/I/4 … SX425_.jpg)?

Senast redigerat av sumprumpa (10 juni 2014)

Perier
19 juni 2021 · 3 Inlägg

Hej!
Väldigt tacksam att jag hittade den här tråden, hoppas ni löste felet och ser detta inlägg.
Jag hjälper min son med hans Audi A3 1.8 tfsi som har exakt samma symtom så jag undrar vad ni bytte för att åtgärda felet ?
Är det den delen som sumprumpa länkat till?

sumprumpa
19 juni 2021 · 2 Inlägg

Perier skrev:
Hej!
Väldigt tacksam att jag hittade den här tråden, hoppas ni löste felet och ser detta inlägg.
Jag hjälper min son med hans Audi A3 1.8 tfsi som har exakt samma symtom så jag undrar vad ni bytte för att åtgärda felet ?
Är det den delen som sumprumpa länkat till?

Jag vill minnas att det var delen som är på bilden jag bytte. Problemet försvann direkt. Tror det är en oljeavskiljare för vevhusventilationen.

Har för mig att den kostade några hundra på Audi, men det var ju också sju år sedan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang