3871
Sök

Får man skenade laddtryck på en LTT oxå?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
28 november 2006
Trådstartare
#1
Hejsan,

Kör en 9-3 2,0T (185hk), jag vet att om man drar bort den mitterna slangen på MV:n så får man skenade laddtryck.

Händer det samma på en 9-5 2,0LTT (150hk) om man gör samma sak?

MV:n=Magnetventilen

//Kwansa
Senast redigerat av kwansa (28 november 2006)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

103 Inlägg
28 november 2006
#2
Vad ja vet så har inte saab 9000 ltt modeller någon mv, men 9-5an kanske har de på sina ltt..har dom så borde det skena..annars icke..tror jag, nån som kan fylla i?


Maskin Tekniker Atlas Copco
46 Inlägg
28 november 2006
#3
jaså min 9000 har magnetventil jalla fall. laddtrycket kommer skena på din bil och troligtsvis kommer bilen att spika. enligt mina hypoteser.


Dr. Turbo
459 Inlägg
28 november 2006
#4
har ens 9-5LTT magnetventil? det tror då inte jag


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
28 november 2006
Trådstartare
#5
alla 9-5:or har, 9-3:or med t5 har inte
ingen 9000 Ltt har det orignal (finns vissa undantag verkar det som)

Så har jag fått lärt mig. Va ute och felsökte i kompisen 9-5:a idag, det första jag kollade på va Mv:en (En 9-5 -00 Ltt 150hk) Han har skenande laddtryck, om han kan inte låta bli att gasa, så snart gissar jag på att den händer någe hmm. Tänkte om det är MV:en eller om det är wastgaten som har geggat ihop.

//Kwansa
Senast redigerat av kwansa (28 november 2006)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 710 Inlägg
29 november 2006
#6
kwansa skrev:
Händer det samma på en 9-5 2,0LTT (150hk) om man gör samma sak?

Ja.

MV sitter i alla T7 motorer oavsett LTT eller FTT.
På T5 är det lite lurigare då LTT med värmeplattor har MV och de utan värmeplattor saknar MV.
Skall man krångla till det ytterligare finns det en "bastard" -93, 2.0 (150) LTT som oxo har MV.

>>kwansa, ta en cykelpump och pumpa i slangen till WG, WG-klockan skall då göra fulla slag.
Gör den inte det har den kärvat fast....

MVH Jonas
..............

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
29 november 2006
Trådstartare
#7
jonTe skrev:
kwansa skrev:
Händer det samma på en 9-5 2,0LTT (150hk) om man gör samma sak?

Ja.

MV sitter i alla T7 motorer oavsett LTT eller FTT.
På T5 är det lite lurigare då LTT med värmeplattor har MV och de utan värmeplattor saknar MV.
Skall man krångla till det ytterligare finns det en "bastard" -93, 2.0 (150) LTT som oxo har MV.

>>kwansa, ta en cykelpump och pumpa i slangen till WG, WG-klockan skall då göra fulla slag.
Gör den inte det har den kärvat fast....

Tack smile ska se om det funkar, hur smörjer man WG:en annars hmm?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Chef
379 Inlägg
4 december 2006
#8
MV sitter på gamla 900 T8 från 82 så det sitter på de flesta saabar med APC system även 9000.... de har bara annat utseende från nån årsmodell......... 900s 90-93 har dock ingen APC och ingen MV, minns inte om 9000 LTT har MV, men troligtvis har dom det........

Ta försiktigt med WG:n, det kan hända att armen går av vid turbon om man gör fel...... det blir lite dyrt smile

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

5 710 Inlägg
4 december 2006
#9
kwansa skrev:
Tack smile ska se om det funkar, hur smörjer man WG:en annars hmm?

Ofta beror kärvningen på 2 olika saker:
1. Smuts, sot osv.
2. Sprucket turbinhus.

1:an kan man rengöra t.ex. med avfettning, bensin, 5-56 eller liknande.
2:an är värre och den igentliga lösningen är ju att byta turbinhus.

MVH Jonas
..............


Sök