13939
Sök

Har du fått ärva eller köpa en bil som har stått länge och har varit nära att skrotas?

627 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
Hej som tråden lyder

Min Pappa köpte min Volvo 740 år 2002 Som han bara körde 2000 mil med när han ägde den och han ställde av bilen ca år 2006-2007 ute på en grusplan och gräs och skit hade vuxit upp runt bilen. Men år 2008 var det nära att den åkte till skroten pga väldigt dåligt skick men då frågade jag om jag kunde få bilen så nu har jag varit ägare på den sedan 2008. När jag då fick bilen så gjorde jag många timmars renovering till år 2012 då jag fick körkortet och jag kommer aldrig att sälja bilen.

Har ni också hittat en bil som har stått länge som ni har fått ärva eller köpa och sedan renovera den? smile
Senast redigerat av volvo-93 (26 juni 2014)

Forummoderator
26 684 Inlägg
26 juni 2014
Ja.

Edit: För att utveckla mitt svar så handlar det såklart om min nuvarande Mazda 323.

Denna Mazda köptes ny av min farfar Emanuel. Min pappa, som följde med in till stan, tyckte egentligen att hans pappa skulle köpa sig en blå, men Emanuel sa bara "ääääh, jag tar den här"..så då blev det en orangeröd.

Farfar avled tragiskt i början av nittiotalet, och ur dödsboet köpte min bror bilen. Eftersom han dock inte hade ett körkort - och önskade sig något mer kraftfullare - så såldes bilen inom något halvår, till en tant som sedan tidigare var ingift i släkten.

Tanten - Eva - blev senil med åren, och lät bilen stå periodvis väldigt länge. Men innan dess hade hon bland annat varit ut i dom lokala skidspåren och kört fast, i tron om att det var där vägen gick.

Mazdan stals en dag av två filurer som råkade vara på genomresa förbi där hon bodde. De hade sett bilen från vägen, pratat med tanten och insett hur borta hon var, vilket gjorde att dom övertalade henne att dom skulle ha bilen. Hon hjälpte till och med att bära ut vinterdäcken ur sitt förråd, men såg inget konstigt i att de var tvungna att tjuvkoppla tändningslåset, då nycklarna sedan länge var avplockade och låg hos hennes Gode man.
Jag personligen mötte bilen då jag den dagen delade ut post i trakten, och eftersom jag visste att bilen bara stod på grund av hennes sjukdomstillstånd så blev bilen polisanmäld som stulen.

Mazdan blev funnen i Nälden. I bilen, tillsammans med det trasiga rattlåset så låg en hink blå målarfärg.
Vete fan varför.
Jag fick till slut hem bilen, polisanmälan om att den var stulen lades ner och jag övertog ägandet genom den Gode mannen, för en ringa summa av 500:-.

En lokal verkstad fick titta på bilen. En undersåte som arbetade på verkstaden dömde ut bilen. Den skulle kosta alldeles för mycket för mig att fixa upp. Det var ingen idé, och så vidare.
Då såg han ut ungefär så här;

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/4097/19631-19144.jpg

Och idag ser han ut så här:

https://www1.garaget.org/archive/20/19631/304381/304381-3297567.jpg
Senast redigerat av Mack (27 juni 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Lastbilsmekaniker
5 298 Inlägg
26 juni 2014
Min 760 hade stått imällan 2009-2011 och den andre jag haft hade stått sen 2008-2012 den första håller jag på med:)

Bondmeckare
246 Inlägg
26 juni 2014
Min Opel skulle skrotas om inte jag ville ta över den...

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 juni 2014
Min farfar köpte en Amazon ny 1964. Den rullade i hans ägo tills han dog 1979 och försvann då från familjen. 10 år senare fick jag erbjudande om att ta tillbaka den vilket jag gjorde. Den hade då 13 tvåor på senaste besiktning och var tokslut. Jag och farsan renoverade den och jag körde den i drygt 15 år, först som bruksis och sedan som hobby. Tyvärr hade jag inte tid eller plats på slutet så den förföll något de sista åren och jag sålde den vidare. Självklart ångrar jag det.

https://www1.garaget.org/archive/63/62494/237487/237487-2220189.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

627 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
Fin Amazon roligt att du tog chansen att renovera den smile

Bakhjulsdriven
345 Inlägg
27 juni 2014
760 Turbon i min lista stod från 1999 till 2009 på en garageuppfart i Uppsala. Var nära att åka på skroten men ägaren provade att lägga ut en blocket annons först.

Sök