Dålig e85 från mack?! 5km efter tankning dör bilen utan förvarning!

MT-Adam
21 juli 2014 · 272 Inlägg

Tjenare! Lite problem med S60 T5 -05 som går på e85 med multifuel map, han tvärdog när jag körde ca 5 km efter tankning. Efter det går det att starta så går den i 1 sekund ungefär innan den blöddrar och dör.

Soppatryck ställer sig på ca 4 bar (men ostadigt värde) innan den dör.

Kan det vara dålig soppa jag fått in i den stackars motorn?! yikes

Pierre_r Lastbilsmekaniker
21 juli 2014 · 729 Inlägg

Kan det säkert.
Samma tankbil som lastar av E85 vid mackar kan även ha haft diesel/bensin i samma fack innan det fylldes med E85.
Har man otur så kan man få ett lass blandat med vatten, men bara efter att tanken har provtryckts.
Det sker 1 gång var 6:e år har jag för mig att att tankbilsförarna sa på jobbet när vi provtryckte tanken för att hitta läckor innan den riktiga kontrollen.
Trots att dom har tömt facket så kan där ändå vara 50-100 liter kvar i botten om dom bara är lata och öppnar bottenventilen och låter det strömma ut av sig själv (vilket dom flesta är...)

granadadr
21 juli 2014 · 7 289 Inlägg

usch det lät faan inte kul,,

kwansa Hmm, vet inte?
21 juli 2014 · 1 775 Inlägg

Kan mycke väl vara dålig "E85" smile

ftp://90.225.2.32/E85%20test.pdf

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
MT-Adam
21 juli 2014 · 272 Inlägg

Usch då, tankade på Ingo i Stenungsund, man får väl ringa dem å hoppas att de är ärliga om de fått fler samtal å hålla koll på nätet

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 juli 2014 · 839 Inlägg

Har du en riktig fungerande biopower/multifuel/flexifuel etc så justerar ju mjukvaran till sig efter etanolhalten.
Nej något annat har hänt dig.
Skulle det vara DÅLIG soppa som i att det är fel på den, ja då skulle ju problemet vara mer känt än 1 enstaka fall.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
22 juli 2014 · 5 650 Inlägg

nu kan jag ju inte svara på varför just din bil dör i och med att de inte är någon etanol bil original.
men på en riktig etanolbil så kan de bara tvärdö sådär och då är de för de surat ner sig inte hunnit bilivt riktigt varm
och om man inte kört byta soppa cyklen cirka 30 minuter med gäms fart så datorn hunnit ställa om sig

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Deleterious
22 juli 2014 · 26 Inlägg

MrEricsson skrev:
nu kan jag ju inte svara på varför just din bil dör i och med att de inte är någon etanol bil original.
men på en riktig etanolbil så kan de bara tvärdö sådär och då är de för de surat ner sig inte hunnit bilivt riktigt varm
och om man inte kört byta soppa cyklen cirka 30 minuter med gäms fart så datorn hunnit ställa om sig

Så en "riktig" etanolbil dör under färd för att ECUn inte hittat rätt "soppa cyklen" vid byte av bränsle?
Eller menar du att den dör när man fyller på med e85 när man redan har e85 i tanken?

Låter ju  oavsett ganska orimligt...

Senast redigerat av Deleterious (22 juli 2014)

Echonator Köpingsbo i exil
22 juli 2014 · 507 Inlägg

MrEricsson skrev:
nu kan jag ju inte svara på varför just din bil dör i och med att de inte är någon etanol bil original.
men på en riktig etanolbil så kan de bara tvärdö sådär och då är de för de surat ner sig inte hunnit bilivt riktigt varm
och om man inte kört byta soppa cyklen cirka 30 minuter med gäms fart så datorn hunnit ställa om sig

Herre jösses, 30 minuter med jämn gas, vad är det för jävla system du syftar på....låter mer som något "Kalle Anka" system än ett ordentligt motorstyrsystem.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
-matte En Medlem
22 juli 2014 · 405 Inlägg

Kolla igenom alla bränslefilter inkl pumpfiltret så kommer du se om det är smuts som orsakar ditt problem.

Normalt sätt så brukar e85 göra ganska rent av sig i tankar osv, däremot så har jag fått en svart beläggning på spridarna, om det är smuts längre nerifrån eller ej är svårt att säga.

Ex e85 http://www.evoxforums.com/forums/showthread.php?t=52835

http://norcalmotorsports.org/users/bryan/mods/EVO/tech/E85_Checkup_082011/10_3yr_E85_FuelSystem_Check.jpg

http://norcalmotorsports.org/users/bryan/mods/EVO/tech/E85_Checkup_082011/01_3yr_E85_FuelSystem_Check.jpg

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 juli 2014 · 5 650 Inlägg

Deleterious skrev:

MrEricsson skrev:
nu kan jag ju inte svara på varför just din bil dör i och med att de inte är någon etanol bil original.
men på en riktig etanolbil så kan de bara tvärdö sådär och då är de för de surat ner sig inte hunnit bilivt riktigt varm
och om man inte kört byta soppa cyklen cirka 30 minuter med gäms fart så datorn hunnit ställa om sig

Så en "riktig" etanolbil dör under färd för att ECUn inte hittat rätt "soppa cyklen" vid byte av bränsle?
Eller menar du att den dör när man fyller på med e85 när man redan har e85 i tanken?

Låter ju  oavsett ganska orimligt...

nepp inte orimligt står så i volvos instruktionsbok + att bytt från etanol till bensin och tvärt om x antal gånger de första 30 min innan datorn ställt om sig går den som en påsenötter.

för de krävs 30% mer etanol än bensin för och gå bra. och även vart med om att de är duktiga på sura ner sig vid kallstarter. med etanol så kör man en kort bit för man har dåligt med soppa motorn är inte varm fyller på mer etanol om och sen tankar kör en bit och den tvärdör i och med att de kan hända riktiga flexifuel så varför skulle de inte kunna hända en etanol konverterad?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 juli 2014 · 5 650 Inlägg

Echonator skrev:

MrEricsson skrev:
nu kan jag ju inte svara på varför just din bil dör i och med att de inte är någon etanol bil original.
men på en riktig etanolbil så kan de bara tvärdö sådär och då är de för de surat ner sig inte hunnit bilivt riktigt varm
och om man inte kört byta soppa cyklen cirka 30 minuter med gäms fart så datorn hunnit ställa om sig

Herre jösses, 30 minuter med jämn gas, vad är det för jävla system du syftar på....låter mer som något "Kalle Anka" system än ett ordentligt motorstyrsystem.

volvo och fords flexifuel bilar
många som fått problem för de inte kört hela cykeln bland annat

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Drunk A.Sörman
23 juli 2014 · 1 299 Inlägg

Har du bytt pump i den? Eller kör du standard?

Om så är hade jag nog tagit upp pumpen å kollat om den har gått länge med den mappen.

Bytte själv pump till min s60 när vi mappade den för e85

MT-Adam
25 juli 2014 · 272 Inlägg

Hej igen grabbar å eventuella damer! Pump och filter byttes för ca 1 år sedan, då den gått ungefär ett halvår med multifuel. Problemet är dock löst, det var Insugningsröret mellan luftburk och gasspjäll som fjongat loss! tongue

MrEricsson problemet att bilarna kan sura ner sig är inte unikt för e85 bilar, det händer även bla. 850/ äldre V70 om man inte låter bilen bli lite jummen innan man stänger av.

Drunk A.Sörman
25 juli 2014 · 1 299 Inlägg

ah det röret å tryckröret som går över motorn lossnar jäkligt ofta när man stampar lite smile

Xuri One Man Clan
26 juli 2014 · 4 287 Inlägg

MT-Adam skrev:
Hej igen grabbar å eventuella damer! Pump och filter byttes för ca 1 år sedan, då den gått ungefär ett halvår med multifuel. Problemet är dock löst, det var Insugningsröret mellan luftburk och gasspjäll som fjongat loss! tongue

MrEricsson problemet att bilarna kan sura ner sig är inte unikt för e85 bilar, det händer även bla. 850/ äldre V70 om man inte låter bilen bli lite jummen innan man stänger av.

de är inte problem att dom blir sura, problemet är att dom tappar oljetrycket te lyftarna å inte öppnar ventilerna som dom ska....

för den som har varit ute för de många gånger hör de direkt då motorn snurrar ovanligt lätt på starten... den är i stort sett kompressionslös..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
granadadr
26 juli 2014 · 7 289 Inlägg

Xuri skrev:

MT-Adam skrev:
Hej igen grabbar å eventuella damer! Pump och filter byttes för ca 1 år sedan, då den gått ungefär ett halvår med multifuel. Problemet är dock löst, det var Insugningsröret mellan luftburk och gasspjäll som fjongat loss! tongue

MrEricsson problemet att bilarna kan sura ner sig är inte unikt för e85 bilar, det händer även bla. 850/ äldre V70 om man inte låter bilen bli lite jummen innan man stänger av.

de är inte problem att dom blir sura, problemet är att dom tappar oljetrycket te lyftarna å inte öppnar ventilerna som dom ska....

för den som har varit ute för de många gånger hör de direkt då motorn snurrar ovanligt lätt på starten... den är i stort sett kompressionslös..

om den tappar oljan till lyftarna borde det bli tvärtom,,  då stänger den ventilen eftersom oljan gör att lyftaren öppnar ventilen,

Xuri One Man Clan
26 juli 2014 · 4 287 Inlägg

granadadr skrev:

Xuri skrev:

MT-Adam skrev:
Hej igen grabbar å eventuella damer! Pump och filter byttes för ca 1 år sedan, då den gått ungefär ett halvår med multifuel. Problemet är dock löst, det var Insugningsröret mellan luftburk och gasspjäll som fjongat loss! tongue

MrEricsson problemet att bilarna kan sura ner sig är inte unikt för e85 bilar, det händer även bla. 850/ äldre V70 om man inte låter bilen bli lite jummen innan man stänger av.

de är inte problem att dom blir sura, problemet är att dom tappar oljetrycket te lyftarna å inte öppnar ventilerna som dom ska....

för den som har varit ute för de många gånger hör de direkt då motorn snurrar ovanligt lätt på starten... den är i stort sett kompressionslös..

om den tappar oljan till lyftarna borde det bli tvärtom,,  då stänger den ventilen eftersom oljan gör att lyftaren öppnar ventilen,

Ja ? utan olja så öppnar den inte ventilerna = då är dom stängda ?

Å får du inte ner ny luft i cylindern så har du heller inget å komprimera ?

dvs den går lättare än vad den ska ?

i vilket fall som så har Rn motorn mekaniska tryckare å då händer inte de.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
MT-Adam
2 augusti 2014 · 272 Inlägg

Drunk skrev:
ah det röret å tryckröret som går över motorn lossnar jäkligt ofta när man stampar lite smile

Det gick sönder för mig för längesedan, denna gången var det inte det överliggande dock, så dålig syn att jag skulle missat det har ja förhoppningsvis inte.. tongue

Xuri skrev:

granadadr skrev:

Xuri skrev:

de är inte problem att dom blir sura, problemet är att dom tappar oljetrycket te lyftarna å inte öppnar ventilerna som dom ska....

för den som har varit ute för de många gånger hör de direkt då motorn snurrar ovanligt lätt på starten... den är i stort sett kompressionslös..

om den tappar oljan till lyftarna borde det bli tvärtom,,  då stänger den ventilen eftersom oljan gör att lyftaren öppnar ventilen,

Ja ? utan olja så öppnar den inte ventilerna = då är dom stängda ?

Å får du inte ner ny luft i cylindern så har du heller inget å komprimera ?

dvs den går lättare än vad den ska ?

i vilket fall som så har Rn motorn mekaniska tryckare å då händer inte de.

Ja det stämmer att de gamla motorerna känns komplösa nr de krånglar, men ventilerna kan ju inte fastna i helt öppet läge iaf, då hade de ju blivit lite knackeli-bank där inne!? Har hört att motorerna sprutar in såpass mycket soppa att oljefilmen för ringarna försvinner, men de kanske är felaktigt ändå.

Drunk A.Sörman
2 augusti 2014 · 1 299 Inlägg

Ne det undre är jävligare å se. Å värre å få tebax med! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang