Styvare väghållning på Volvo V70

Mack855
9 augusti 2014 · 1 354 Inlägg

Ja ännu en gång ett korkar inlägg ifrån mig. Var idag och provkörde en Volvo V70 2.5T -06a.

Satan vad bilen gungade fram och tillbaka i kurvor. Tröck man till på tvåan med ratten vriden ett halvt varv gick den loss? Jag köper inte att motorn är så krallig när min S3a inte gör det (visst den har awd men ändå).

Läst runt och förstått att den är väldigt svajig i kurvtagningar. Nej man kan inte jämföra en audi s3a med en volvo V70 som inte ens har värsta motorn + chassit som man kan få på dem. Men vad kan man göra för att få den att ligga som ett frimärke på vägen?

Vad tär på komforten? Jag behöver en lite större kärra nu så alla tips på förbättringar i väghållningen är välkomna! Eller ska man söka efter en T5a? Ska man försöka få tag i en annan bil?

Tacksam för svar!

zzr94092
9 augusti 2014 · 4 391 Inlägg

börja med fjädrar o dämpare,=sämre komfort,men det förstår du nog...

Mack855
9 augusti 2014 · 1 354 Inlägg

Vilka dämpare ska man ha? Alltså att det verkligen ger en stabilare kurvtagning och inte bara kostar pengar och är flashigt? Har ej köpt bilen, tänkte ställa frågan först och sen reflektera över om det är värt det..

amoreex
9 augusti 2014 · 2 712 Inlägg

Kan vara så att bussningar är slitna?
Vi har en -06a dock bara 2,4 motorn på 170 hk, men den gungar inget om man matar på lite i kurvorna,

Hur långt har bilen gått?

Finns säkert något likande som många Saab fantaster monterar, Powerflex bussningar smile
Gör att det blir mycket styvare smile

Men det att den gungar, beror ofta på för mjuka fjädrar/dämpare.

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Mack855
9 augusti 2014 · 1 354 Inlägg

amoreex skrev:
Kan vara så att bussningar är slitna?
Vi har en -06a dock bara 2,4 motorn på 170 hk, men den gungar inget om man matar på lite i kurvorna,

Hur långt har bilen gått?

Finns säkert något likande som många Saab fantaster monterar, Powerflex bussningar smile
Gör att det blir mycket styvare smile

Men det att den gungar, beror ofta på för mjuka fjädrar/dämpare.

Ja bussningarna skulle kunna vara slitna iofs. Den har gått 14600 mil, dådet är inte särskilt långt!

pulchi
9 augusti 2014 · 640 Inlägg

Mack855 skrev:
Vilka dämpare ska man ha? Alltså att det verkligen ger en stabilare kurvtagning och inte bara kostar pengar och är flashigt? Har ej köpt bilen, tänkte ställa frågan först och sen reflektera över om det är värt det..

Jag installerade Koni FSD och H&R sänkfjädrar på min S80 i våras. Blev extremt stor skillnad i kurvtagningsförmåga. Bilen går även bättre över enstaka bulor osv på vägen. Men det är såklart bra mycket stötigare. Men det är litet pris att betala för att slippa den där känslan att bilen håller på att välta ner i diket i en kurva smile

FSD-dämparna går fint att kombinera med originalfjädrar också om man vill det.

Mack855
10 augusti 2014 · 1 354 Inlägg

Okej, Koni är ändå inte så dyrt tycker jag inte! Om dom gör skillnad så är dom ju värda sina pengar smile

Ababa
10 augusti 2014 · 55 Inlägg

Jag har Powerflex i länkarmarna och BC Racing coilovers och jag är nöjd med väghållningen på min.

Volvo XC70 (2008)
Mack855
10 augusti 2014 · 1 354 Inlägg

Tack för konkreta svar smile

RymdSeglet N/A
10 augusti 2014 · 165 Inlägg

Att bara byta till sprojtans nya bussningar i hela bilen kommer göra stor skillnad, original duger.
Förstår däremot inte varför man köper v70 om du vill ha väghållning? Kommer ju kosta mera är det smakar, så att säga.

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
Mack855
10 augusti 2014 · 1 354 Inlägg

RymdSeglet skrev:
Att bara byta till sprojtans nya bussningar i hela bilen kommer göra stor skillnad, original duger.
Förstår däremot inte varför man köper v70 om du vill ha väghållning? Kommer ju kosta mera är det smakar, så att säga.

Ute efter någon billigare bil runt 100k, kombi, efter att bara ha ägt bilar med bra väghållning så kan jag inte åka med något som känns som det ska välta i varje kurva. Förslag på bättre alternativ? Som jag kan få med hyfsad utrustning?

xXSammy
10 augusti 2014 · 6 576 Inlägg

Mack855 skrev:

RymdSeglet skrev:
Att bara byta till sprojtans nya bussningar i hela bilen kommer göra stor skillnad, original duger.
Förstår däremot inte varför man köper v70 om du vill ha väghållning? Kommer ju kosta mera är det smakar, så att säga.

Ute efter någon billigare bil runt 100k, kombi, efter att bara ha ägt bilar med bra väghållning så kan jag inte åka med något som känns som det ska välta i varje kurva. Förslag på bättre alternativ? Som jag kan få med hyfsad utrustning?

http://www.blocket.se/helsingborg/Alfa_ … _8&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Alfa_Ro … _8&w=3
big_smile

De/Dem
strandberg31
10 augusti 2014 · 2 419 Inlägg

Skulle inte ta emot en alfa om jag fick betalt ens!!  Vilken skit!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
xXSammy
10 augusti 2014 · 6 576 Inlägg

strandberg31 skrev:
Skulle inte ta emot en alfa om jag fick betalt ens!!  Vilken skit!

k

Kom med ett bättre förslag på en kombi med bra väghållning för prisklassen då?

Hint: https://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek

De/Dem
amoreex
10 augusti 2014 · 2 712 Inlägg

strandberg31 skrev:
Skulle inte ta emot en alfa om jag fick betalt ens!!  Vilken skit!

Vissa människor gillar Alfa, vissa inte, jag är sjukt emot fronten på dem t ex.. ser ut som en sträck gubbe med sura ögon och en näsa i mitten,
Har aldrig kört en Alfa, så kan ej yttra mig i det, men utseende mässigt gillar jag dem ej. då ser nästan en V70 bättre ut.....

Hade hellre köpt nån BMW/Audi Kombi istället för en Alfa då. ser iaf mycket bättre ut.

Men att Alfa är skit skulle jag inte säga.

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Evildan
10 augusti 2014 ·

Alfa-Romeo 159 som föreslås är en riktigt rolig familjekombi med en idag sällan upplevd körglädje.
Med den härliga 3.2liters V6 i kombination med 4X4 är den en väldigt glad och pigg kamrat till skillnad från de lönnfeta tyskarna som föreslås.

Provkör en BMW e61 och en A6 C6, ställ bilarna bredvid varandra och påstå sedan att den utav Giorgetto Giugiaro designade Alfa-Romeon är den fulare utav de tre. wink
Titta sedan inuti samtliga vagnar, BMWs interiör är gjord med linjal och känns strikt och oinspirerande medans den fördyrade folkvagnen i vanlig anda även den är sterilt designad.
Dock är ergonomin i AUDIn ypperlig anser jag, även om det som alltid ser ut som ett mörkt östtyskt stasikontor.

Vill du ha väghållning i en V70 får du göra en hel del med den då bilen är inte byggd som någon kurvkramare i stil med Alfan eller andra sportiga familjekombis.

Honda Accord tourer är ett vettigt alternativ om du vill ha aktiv körglädje i kombination med en rymlig kombi.4
Den finns med några pigga sugmotorer samt råstarka dieslar.

Eller varför inte en Mondeo IV med 220hk 5cyl Volvomotor? Skarpare chassisättning från grunden och ett lägre inköpspris än motsvarande kusinen från Torslanda/Gent.

xXSammy
10 augusti 2014 · 6 576 Inlägg

Evildan skrev:
Eller varför inte en Mondeo IV med 220hk 5cyl Volvomotor? Skarpare chassisättning från grunden och ett lägre inköpspris än motsvarande kusinen från Torslanda/Gent.

Glömde helt! Mondeon är ingen kung på kurvtagning men absolut ingen vinglig bil smile
V70 II bygger på samma chassi och de är betydligt stabilare och slitstarkare chassi än V70N

De/Dem
amoreex
10 augusti 2014 · 2 712 Inlägg

Evildan skrev:
Alfa-Romeo 159 som föreslås är en riktigt rolig familjekombi med en idag sällan upplevd körglädje.
Med den härliga 3.2liters V6 i kombination med 4X4 är den en väldigt glad och pigg kamrat till skillnad från de lönnfeta tyskarna som föreslås.

Provkör en BMW e61 och en A6 C6, ställ bilarna bredvid varandra och påstå sedan att den utav Giorgetto Giugiaro designade Alfa-Romeon är den fulare utav de tre. wink
Titta sedan inuti samtliga vagnar, BMWs interiör är gjord med linjal och känns strikt och oinspirerande medans den fördyrade folkvagnen i vanlig anda även den är sterilt designad.
Dock är ergonomin i AUDIn ypperlig anser jag, även om det som alltid ser ut som ett mörkt östtyskt stasikontor.

Vill du ha väghållning i en V70 får du göra en hel del med den då bilen är inte byggd som någon kurvkramare i stil med Alfan eller andra sportiga familjekombis.

Honda Accord tourer är ett vettigt alternativ om du vill ha aktiv körglädje i kombination med en rymlig kombi.4
Den finns med några pigga sugmotorer samt råstarka dieslar.

Eller varför inte en Mondeo IV med 220hk 5cyl Volvomotor? Skarpare chassisättning från grunden och ett lägre inköpspris än motsvarande kusinen från Torslanda/Gent.

Som sagt, smaken är som baken.
Skulle du ställa upp de bilarna du nämnde hade jag gått direkt till tyskarna, ändå föredrar jag japanska före tyska.

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Evildan
10 augusti 2014 ·

amoreex skrev:

Evildan skrev:
Alfa-Romeo 159 som föreslås är en riktigt rolig familjekombi med en idag sällan upplevd körglädje.
Med den härliga 3.2liters V6 i kombination med 4X4 är den en väldigt glad och pigg kamrat till skillnad från de lönnfeta tyskarna som föreslås.

Provkör en BMW e61 och en A6 C6, ställ bilarna bredvid varandra och påstå sedan att den utav Giorgetto Giugiaro designade Alfa-Romeon är den fulare utav de tre. wink
Titta sedan inuti samtliga vagnar, BMWs interiör är gjord med linjal och känns strikt och oinspirerande medans den fördyrade folkvagnen i vanlig anda även den är sterilt designad.
Dock är ergonomin i AUDIn ypperlig anser jag, även om det som alltid ser ut som ett mörkt östtyskt stasikontor.

Vill du ha väghållning i en V70 får du göra en hel del med den då bilen är inte byggd som någon kurvkramare i stil med Alfan eller andra sportiga familjekombis.

Honda Accord tourer är ett vettigt alternativ om du vill ha aktiv körglädje i kombination med en rymlig kombi.4
Den finns med några pigga sugmotorer samt råstarka dieslar.

Eller varför inte en Mondeo IV med 220hk 5cyl Volvomotor? Skarpare chassisättning från grunden och ett lägre inköpspris än motsvarande kusinen från Torslanda/Gent.

Som sagt, smaken är som baken.
Skulle du ställa upp de bilarna du nämnde hade jag gått direkt till tyskarna, ändå föredrar jag japanska före tyska.

Precis, vi är alla olika med olika premisser gällande sådana omätbara saker som utseende.
Både du och jag föredrar dock fungerande problemfria bilar från rätt håll i världen. big_smile
(det är dessutom mätbart) wink

Mack855
10 augusti 2014 · 1 354 Inlägg

En bmw kommer det inte bli då dom är så satans dyra att försäkra oavsett motorstorlek.
Audi ja kanske ännu en, känner dock för att pröva något nytt. Ford tål faktiskt att tänkas på, Honda ska jag kika på vad det är för något. Ford har mor min haft en gång, vad jag vet var det inge större fel på den bilen. Tack för tipsen!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang